کاشت گل و سبزیجات و صیفی جات در باغچه و گلدان

زندگی در کنار گل و گیاه و ثرات مثبت آن در روحیه ی انسان آن هم در زندگی امروزی امری انکار ناپذیر است. در بسیار از کشور های پیشرفته ی دنیا مردم درصد قابل توجهی از محصولات کشاورزی مثل سبزیجات و صیفی جات خود را در خانه تامین میکنند. کاشت گل و گیاه در خانه علاوه بر اینکه چهره ی محل زندگی ما بسیار دلشین تر از قبل میکند مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

  •  مزایای کاشت گل و گیاه در خانه
  • افزایش روحیه و حس خوب در خانه
  • مصرف سبزی و صیفی جات تازه
  • آشنایی بیشتر فرزندان با کشاورزی و گل و گیاه
  • تهیه ی و تولید غذای سالم و ارگانیک(مطمئن)

روش کاشت گل و سبزی و صیفی در خانه

برای کاشت انواع بذر گل باید قبل از هر چیز خاک باغچه و یا گلدان را به هم بزنید. اگر جنس خاک رسی بوده و بعد از آبیاری سفت میشود بهتر است برای اصلاح آن کمی کود ورمی کمپوست و یا ماسه به آن اضافه کنید. بعد از آماده شدن خاک بسته به نوع بذری که میکاریم وبا در نظر گرفتن اینکه هر بوته چقدر قرار است رشد کند بذر ها را در خاک می پاشیم.

در مرحله ی بعد روی بذرها را با ماسه بادی می پوشانیم. دقت کنید بر ها را خیلی در خاک دفن نکنید. اگر عمق کاشت زیاد باشد، فرایند جوانه زنی برای گیاه دشوار شده و درصد خطا بالا میرود. روی هر بذر به اندازه ی یک سانتی متر پوشیده شود کافی است. بعد از آن حتما با یک آب پاش که آب را پخش کند آبیاری انجام دهید. دقیت کنید در این مرحله فشار آب بقدری زیاد نباشد که بذر ها از زیر خاک بیرون بیاید.

آبیاری گل و گیاه در خانه

اندازه ی آبیاری همیشه بستگی به جنس خاک شما دارد. اگر بافت خاکتان شنی است دفعات آبیاری در هفته باید افزایش پیدا کند. اگر بافت خاک رسی است پس دیرتر خشک میشود و باید دیر به دیر آبیاری شود. اما در هفته ی اول جوانه زنی باید مرتب سطح خاک را مرطوب نگه دارید تا بذر ها بتوانند به خوبی جوانه بزنند. بعد از سبز شدن میتوانید تعداد دفعات آبیاری را کمتر کنید و حجم آب را بیشتر کنید. مثلا اگر در هفته ی اول بصورت روز در میان هر بار ده لیتر آب مصرف میشده، بعد ازجوانه زنی بذر ها میتوانید هفته ای یکبار و 20-30 لیتر آب (به نسب باغچه ی خودتان) مصرف کنید.

کاشت سبزی و صیفی در خانه

چه نوع گیاهانی را میتوان در گلدان کاشت

انواع سبزیجات و صیفی جات را میتوان در گلدان کشت کرد. منتهی به محض اینکه ریشه با محدودیت فضای رشد در گلدان مواجه شود رشد بوته هم محدود میشود. پس بسیاری از سبزیجات که ریشه ی بزرگی ندارند را میتوان به راحتی در گلدان کشت نمود. در مورد صیفی جات چون اکثرا ریشه ها حداقل سی سانتی متر رشد میکنند در فضای باغچه رشد بهتری دارند. اما میتوان در گلدانهای بزرگتر از سی سانتی متر بسیاری از صیفی جات را کشت کرده و محصول برداشت کنیم.

کاشت و داشت سبزی و صیفی جات در باغ و باغچه

کاشت سبزی و صیفی هم مانند توضیحات گفته شده در کاشت گل می باشد. در سبزیجات مرحله ی داشت آسان تر بوده و اغلب خیلی مورد حجوم آفات قرار نمیگیرند.

اما صیفی جات بعد از رشد بوته نیازمند مراقبت بیشتر میباشند. برای بهره وری بیشتر از بوته های صیفی جات میتوان از انواع کود های تقویتی استفاده نمود. در فروشگاه اینترنتی کشاورزباشی میتوانید انواع کود های مختلف رشد گیاهان را به همراه توضیحات کامل و تخصصی مربوط به هر کود و کشت وکاری را ببینید.

بذر سبزی و صیفی و گل و گیاه از کجا بخریم؟

برای خرید انواع بذر سبزی، صیفی جات و انواع گل و گیاهان کم یاب هم میتوانید در فروشگاه انلاین کشاورزباشی محصول مورد نظرتان را پیدا کنید .

کود دهی به گلدان و باغچه ی خانگی

همیشه به یاد داشته باشید که گیاهان در مراحل رشدی مختلف به عناصر متفاوتی نیاز دارند. اگر بخواهیم به تمام نیازهای گیاهان به درستی پاسخ بدهیم باید در هر فصل کود های متنوعی را مصرف کنیم. اما بصورت کلی در ابتدای جوانه زنی بوته ها میتواتنید از کود های سه بیست و اهن و هیومیک استفاده کنید. و در مراحل گلدهی و رسیدن میوه ها استفاده از کود های پتاسیم دار کیفیت محصولات ما را افزایش میدهد. اگر تغذیه و کود دهی گیاهان را جدی بگیرید علاوه بر افزایش عملکرد محصول قطعا با آفات و بیماری های کمتری در طول مدت داشت مواجه خواهید شد. پس بهترین راه برای کاهش خسارت آفت زدگی و کم کردن سم پاشی ها تغذیه ی اصولی است.

استفاده از کود دامی در کاشت گل، سبزیجات و صیفی جات

بسیاری از افراد برای کاشت گل و گیاهان خانگی از کود دامی استفاده میکنند که همین امر در ادامه باعث آلوده شدن خاک و ابتلای گیاهان به بیماری های قارچی میگردد. استفاده از کود دامی تنها در صورتی مجاز است که کود بدرستی فراوری شده و انواع آفات و بیماریهای کود از بین رفته باشد. بخاطر سخت و زمان بر بودن کودهای دامی بهتر است از کود ورمی کمپوست استفاده کنید. البته باید بدانید که هدف از استفاده ی کود دامی بیشتر اصلاح بافت خاک و نرم تر شدن آن بوده و از لحاظ مواد غذایی درصد و عناصر زیادی در آن موجود نیست. برای تغذیه ی درست باید از سایر کودهای تقویتی در کنار کود های دامی استفاده نمود. اما در صورتی که بافت خاک شما نرم است و بعد از ابیاری سفت نمیشود. میتوانید بجای کود دامی از سایر کودهای تقویتی استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.