سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علائم و نشانه های بهم ریختگی هورمون های زنانه

هورمون‌ها مواد طبیعی هستند که در بدن تولید می‌شوند. آنها به انتقال پیام در بین سلول‌ها و اندام‌ها، کمک می‌کنند و بر بسیاری از فعالیت‌های بدن نیز تأثیر می‌گذارند. در این مقاله دربارهٔ هورمون‌های جنسی زنانه، نوسانات این هورمون‌ها در طول زندگی و علائم عدم تعادل هورمونی بخوانید.

انواع هورمون‌های جنسی زنانه و بهم ریختن هورمون زنانه

دو هورمون جنسی مهم در زنان، استروژن و پروژسترون می‌باشد. اگرچه هورمون تستسترون، هورمونی مردانه می‌باشد اما در بدن زنان نیز تولید می‌شود و به مقدار کمی مورد نیاز است.

استروژن و بهم ریختن هورمون زنانه

استروژن، اصلی‌ترین هورمون زنانه می‌باشد که به مقدار زیادی توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود اما مقدار کمی از این هورمون توسط غدد آدرنال و سلول‌های چربی تولید می‌شود. در طول دوران بارداری، جفت نیز استروژن تولید می‌کند.

استروژن نقش خیلی بزرگی را در رشد تناسلی و جنسی دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بلوغ
  • قاعدگی
  • بارداری
  • یائسگی
  • استروژن

همچنین بر روی موارد زیر نیز تأثیر می‌گذارد:

  • مغز
  • سیستم قلبی عروقی
  • مو
  • سیستم عضلانی اسکلتی
  • پوست
  • مجاری ادراری

سطح استروژن، توسط آزمایش خون می‌تواند تعیین شود و این در حالی است که از فردی به فرد دیگر، متفاوت می‌باشد، این موارد در محدوده نرمال در واحد پیکوگرام در هر میلی لیتر (pg / ml) محسوب می‌شود:

  • زن بالغ، پیش از یائسگی ۱۵ تا ۳۵۰ pg / mL
  • زن بالغ، پس از یائسگی:
  • مرد بالغ: ۱۰تا ۴۰ pg / mL

سطوح در طول چرخه قاعدگی به شدت متفاوت است.

پروژسترون چیست؟

رحم، بعد از تخمک گذاری، شروع به تولید هورمون جنسی زنانه پروژسترون می‌کند. در طول دوران بارداری، جفت نیز مقداری پروژسترون تولید می‌کند.

پروژسترون در موارد زیر نقش دارد:

  • آماده‌سازی دیواره داخلی رحم برای القاء تخمک
  • پشتیبانی از بارداری
  • سرکوب تولید استروژن پس از تخمک گذاری

تستوسترون چیست؟

غدد آدرنال و رحم، مقدار کمی تستوسترون تولید می‌کنند. این هورمون در چندین فعالیت بدن، نقش دارد. از جمله:

  • تمایل جنسی
  • تنظیم دوره قاعدگی
  • تقویت استخوان‌ها و عضلات
  • زمان بهم ریختن هورمون زنانه

هورمون‌ها به‌طور طبیعی در طول زندگی دچار نوسان می‌شوند که معمولاً منجر به پیامدهایی می‌شود که انتظار داریم. مانند:

  • بلوغ
  • بارداری
  • شیر دهی
  • پیش از یائسگی و یائسگی
  • استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی یا هورمون درمانی

اما بهم ریختن هورمون زنانه گاهی اوقات نشانه ای از یک چیز جدی تر و مهم‌تری است، مانند:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

این شایع‌ترین اختلال غدد درون ریز در زنان جوان و بهم ریختن هورمون زنانه است. PCOS باعث بی نظمی چرخه قاعدگی می‌شود و در روند بارداری، اختلال ایجاد می‌کند.

علائم و نشانه‌های به هم ریختن هورمون‌ها

در اینجا ۵ نشانهٔ آنکه هورمون‌هایتان از حالت تعادل خارج شده‌اند و اینکه چگونه آنها را به حالت نرمال برگردانید را بیان می‌کنیم.

خستگی مزمن به علت زیاد شدن هورمون پروژسترون

یکی از دلایل خستگی مزمن، اختلالات هورمونی است. افزایش هورمون پروژسترون باعث می‌شود بیشتر احساس خواب‌آلودگی کنید. یکی دیگر از علل خستگی، اختلال عملکرد تیروئید است. یک آزمایش خون به تشخیص مشکل کمک خواهد کرد.

از آنجا که این هورمون، ترموستات داخلی شما را تنظیم می‌کند، سطح پایین آن ممکن است باعث شود دمای بدنتان در شب بالا و پایین رود، و منجر به تعریق شبانه شده و در نتیجه مانع خواب عمیق و نیروبخش شود.

قاعدگی نامنظم از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

افزایش یا کاهش زیاد هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌تواند یکی از عوامل بی‌نظمی‌های قاعدگی باشد. از آنجا که کیست تخمدان نیز از عوامل این بی‌نظمی است بهتر است در صورت وجود این مشکل، با پزشک مشورت کنید.

ریزش مو یکی دیگر از سندرم تخمدان پلی کیستیک

ریزش موی شدید می‌تواند در اثر هورمون‌های تیرویید، انسولین یا تستوسترون باشد. برای مثال، تولید هورمون تستوسترون در مردان، آن‌ها را درشت هیکل و موهای بدن شان را زیاد می‌کند.
با این حال، وقتی میزان هورمون تستوسترون در زنان بالا باشد آن‌ها دچار طاسی می‌شوند. در شرایط خاص، هورمون تستوسترون سعی می‌کند پیاز مو را از بین ببرد بنابراین منجر به ریزش موها در فرد می‌شود.

احساس افسردگی می‌کنید

افسردگی را به لیست مشکلات ناشی از استرس مزمن اضافه کنید. دکتر گات فراید می‌گوید: حدود نیمی از افراد افسرده دارای سطوح بالای هورمون استرس (کورتیزول) هستند. سطوح کورتیزول دائماً بالا، ممکن است تولید مواد شیمیایی تثبیت کننده خلق و خو مانند سروتونین و دوپامین توسط بدن شما را کاهش دهد.

شما می‌دانید که ورزش مانند یک سپر در برابر استرس عمل می‌کند، اما بسیاری از زنان دچار اشتباه شده و بیش از حد تمرین می‌کنند! یک مطالعه در مجله بررسی غدد درون ریز دریافت ورزش کردن بمدت ۳۰ دقیقه با ۸۰ درصد حداکثر توانتان (که یک دوی سریع یا یک کلاس دوچرخه ثابت شدید است) می‌تواند سطوح کورتیزول را حدود ۸۳ درصد افزایش دهد!

مشکلات حافظه

تغییرات در سطح دو هورمون استروژن و پروژسترون می‌تواند باعث شود در به خاطر آوردن چیزها یا فکرکردن دچار مشکل شوید. اختلالات تیروئید نیز چنین تأثیراتی به‌جا می‌گذارند.

پوستتان، پوسته پوسته و خارش دار شده‌است

تکه‌های خشک پوست، یکی از اولین نشانه‌های آن هستند که سطح هورمون تیروئید شما پایین است. دکتر جان رندولف، دکتر زنان و زایمان و متخصص غدد تناسلی در دانشگاه میشیگان می‌گوید: این هورمون‌ها به تنظیم سرعت متابولیسم شما کمک می‌کنند. هنگامیکه مقدار کافی از آنها را نداشته باشید، تمام سیستم‌های بدنتان کند می‌شوند. سرعتی که در آن ترن‌اور سلول‌های پوست شما کند می‌شود، منجر به خشکی، قرمزی و جوش می‌گردد.

سردرد به علت تغییرات هورمونی

عوامل زیادی می‌تواند باعث بروز سردرد شود. اما برای برخی زنان کاهش میزان استروژن یکی از علل اصلی آن است. به‌خاطر همین است که اکثر آنها پیش از قاعدگی یا حین آن دچار سردرد می‌شوند، چون میزان استروژن آنها بسیار پایین است.

اشتهای شما بدون هیچ دلیلی افزایش یافته‌است

کمبود خواب می‌تواند بر هورمون‌های اشتهای شما اثر بگذارد. مطالعه جدیدی که در مجلهٔ خواب منتشر شد، دریافت پس از چرت زدن فقط بمدت ۴ ساعت در شب، سطوح پپتید-۱ شبه گلوکاگون (هورمونی که سیری را کنترل می‌کند) در خانم‌ها کاهش یافت. دکتر ماری پییر، نویسنده این مطالعه می‌گوید: هنگامیکه احساس سیری نکنید، تمایل دارید که به غذا خوردن ادامه دهید. در واقع یکی دیگر از مطالعات او نشان داد خانم‌ها در روزهایی که خواب کافی ندارند، بطور متوسط ۳۲۹ کالری بیشتر مصرف می‌کنند!

آن را اینگونه درمان کنید:

بقدر کافی بخوابید، ۷ تا ۹ ساعت در شب. برای تحت کنترل نگه داشتن هورمون‌های گرسنگی‌تان، روزتان را با صبحانهٔ سرشار از پروتئین آغاز کنید. با توجه به یک مطالعه در مجله تغذیه بالینی آمریکا، خانم‌های چاقی که برای صبحانه، یک تخم مرغ و سوسیس گوشت گاو خوردند، نسبت به آنهایی که روزشان را با یک کاسه غلات که همان تعداد کالری را داشت آغاز کرده بودند، در عصرانه ۱۳۵ کالری کمتر مصرف کردند. دلیلش هم این است که یک صبحانه سرشار از پروتئین، سطوح یک هورمون سیری دیگر به نام پپتید YY را در تمام طول روز افزایش می‌دهد.

جوش زدن به علت زیاد شدن آندروژن‌ها

جوش زدن پیش از قاعدگی یا حین آن طبیعی است. اما اگر جوشی از بین نرفت، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات هورمونی باشد. میزان زیاد آندروژن (هورمون‌های «مردانه» که هم مردان آن را دارند و هم زنان) باعث بیش‌فعالی هورمون‌های چربی شما می‌شود. همچنین آندروژن می‌تواند بر سلول‌های پوستی شما در اطراف پیاز مو هم اثر بگذارد.

رشد موهای زائد

از دیگر علائم بالا رفتن هورمون‌های مردانه می‌توان به رشد موهای زائد شبیه به یک مرد اشاره کرد که تحت عنوان «هیرسوتیسم» شناخته می‌شود. در حالت طبیعی، موی زائد در نواحی مختلف بدن یک خانم هم به وجود می‌آید اما اگر روی چانه، وسط قفسه سینه، قسمت‌های داخلی ران و بازو، روی دو کتف، بالای باسن، ناحیه زیر گوش و لب فوقانی باشد، غیرعادی محسوب می‌شود.

برگرفته از hidoctor.ir و fitnessmagazine.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.