تشریفات گمرکی بار مرجوعی به چه صورت است؟

مقدمه

احتمالا شما نیز اگر کارتان با امور تجاری و بازرگانی در ارتباط است اصطلاح کالای مرجوعی در گمرک گمرک را حتما شنیده‌اید. در این بین می‌توان گفت کالای مرجوعی  در گمرک به دلایل مختلف و متعددی مانند ممنوعیت واردات و یا صادرات کالا، عدم مطابقت مجوزهای مربوطه با مدارکات ارائه شده، غیرمجاز و غیر شرعی بودن کالا و موارد مشابه ممکن است اتفاق بیافتد.

همچنین متروکه شدن کالا بیشتر اوقات به دلیل بی توجهی به اصول و محدودیت های گمرکی می‌باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت یکی از متداول ترین و اصلی ترین شرایطی که موجب می‌گردد تا بسیاری از وارد کنندگان کالا تصمیم به مرجوع نمودن کالای وارداتی خود نمایند، بروز مشکلات متعدد و آسیب در کالای وارداتی است. در نتیجه اگر آسیبی در کالای سنگین وارداتی خود مشاهده نمودید و قصد دارید تا از گارانتی محصول استفاده کنید، برای مرجوع کردن کالای خود به نیاز به ارسال کالا به کشور مبدا و انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی و نیز ترخیص کالا از گمرک دارید.

در نتیجه همراه ما در این مقاله از سوی شرکت حمل بار هوایی ققنوس باشید تا به مواردی در مورد کالای مرجوعی در گمرک بپردازیم.

کالای مرجوعی چیست؟ 

در واقع می‌توان بدین گونه گفت که طبق اصول و مقررات امور گمرکی، کالای مرجوعی در گمرک به کالایی اطلاق میشود که به دلایل مختلفی مانند ممنوعیت در واردات ، غیرمجاز و یا ممنوع بودن آن یا عدم مطابق با مجوزهای مربوطه ارائه شده امکان ترخیص آن از گمرک وجود نداشته باشد. به علاوه می‌توان گفت، برای انواع کالاهای وارداتی که از روش حمل بار هوایی از چین وارد کشور شده‌اند و کالاهایی که به علت بعضی از مشکلات بایستی مجدد به کشور مبدا برگشت داده گردند، نیز همین شرایط گفته شده وجود دارد و کالا بایستی با انجام درست تشریفات گمرکی بار مرجوعی بازگشت داده شود. البته لازم به ذکر است کالا تا هنگانی می‌تواند به خارج از کشور بازگشت داده شود که این کالا به فروش نرسیده باشد؛ در صورتی که کالاهای وارداتی در صورت واردات موقت به فروش رسیده باشد ، امکان بازگشت و ترخیص کالا از گمرک فراهم نخواهد بود. 

همچنین نکته قابل توجه دیگر در این مورد این است که کالاهای مرجوعی در گمرک زیر مجموعه واردات قطعی یا صادرات قطعی به شمار نخواهند رفت و به همین علت، از پرداخت مبالغی مانند حقوق و عوارض گمرکی، تعرفه گمرکی و سود بازرگانی و موارد مشابه معاف خواهند بود که ما در ادامه مطلب به طور مفصل این مورد را توضیح خواهیم داد.

دلایل مرجوعی کالا چیست؟ 

در ادامه به مهمترین مواردی که موجب ایجاد کالای مرجوعی در گمرک می‌شود‌ می‌پردازیم، این موارد عبارتند از:

  • عدم دریافت گواهی قرنطینه نباتی
  • عدم تطابق کالاهای ارسالی با اطلاعات ثبت سفارش شده آن
  • تصمیم صاحب بار مبنی بر ترخیص نشدن بار ها و کالا
  • واردات کالاهای غیرمجاز و ممنوع الورود به داخل کشور
  • وجود کالاهای وارداتی موقت
  • عدم صدور و یا اخذ گواهی استاندارد
  • عدم دریافت گواهی بهداشت

در نتیجه با توجه به این موارد احتمال دارد بعد از واردات کالا و در صورت استفاده از آن کالا با آسیب ها مشکلاتی مانند خرابی کالا مواجه گردید و در نهایت تصمیم به استفاده از گارانتی و خدمات کالای مرجوعی در گمرک را داشته باشید در نتیجه اقدام به بازگشت کالا کنید اما گاهی ممکن است انجام مجدد فرایند ترخیص کالا از گمرک به هر علتی برای شما غیرممکن باشد؛ از این رو، بهترین و موثرترین راهکار میتواند استفاده از خدمات تشریفات گمرکی بار مرجوعی به وسیله شرکت ایران ترخیص باشد که ترخیص کالای وارداتی شما را در سریع ترین و کمترین زمان و به شکل کاملا قانونی فراهم میکند تا دچار هزینه های اضافی نشوید.

عوارض گمرکی به چه صورت است؟

در ابتدا بهتر است با چگونگی محاسبه عوارض گمرکی و تعریف آن به طور مفصل آشنا شوید. در واقع عوارض گمرکی از جمله نوعی عوارض در کشور ایران میباشد که اغلب این مورد به کالاهای وارداتی تعلق خواهد گرفا و به غیر از موارد ویژه، کالاهای صادراتی از پرداخت عوارض های موجود معاف می‌باشند.چگونگی محاسبه عوارض گمرکی به شکل مجموع و برایند حقوق گمرکی، 4 درصد از ارزش کالا و سود بازرگانی کالا است و نیز این مبلغ به تعرفه گمرکی، سود بازرگانی و ارزش کالا نیز بستگی دارد که جهت محاسبه این هزینه ها بایستی دقت بسیار زیادی را صرف نمایید، که در این میان بهترین راهکار استفاده راهنمایی های مشاورین ایران ترخیص برای استعلام قیمت ترخیص کالا می‌باشد. در ادامه می‌توان گفت تاجران و وارد کنندگان کالا در گذشته جهت پرداخت عوارض گمرکی نیازمند مراجعه حضوری به اداره گمرک مورد نظر را دارند ، اما در طی چند سال اخیر با راه اندازی نمودن سامانه‌ اختصاصی، امکان پرداخت آنلاین عوارض گمرکی جهت کالای مرجوعی در گمرک برای مشتریان فراهم شده است. در نتیجه افراد می‌توانند نسبت به انجام آن اقدام کنند.

البته لازم به ذکر است هنگام کار با سامانه پیمنت گمرک به سایت payment.irica جهت محاسبه عوارض کالای مرجوعی در گمرک نیاز به آشنایی و تجربه کافی در این زمینه را دارد تا اشتباه و مشکلی رخ ندهد.

مراحل کامل ترخیص بار مرجوعی از گمرک 

مراحل انجام تشریفات گمرکی بار مرجوعی بسیار ساده است و تنها نکته آن این مورد است که ابتدا بایستی به سایت مربوطه مراجعه کرده و قبل از انجام هر اقدامی عوارض گمرکی آن را پرداخت نمایید. لازم است بدانید برخلاف گذشته که جهت پرداخت عوارض گمرکی و نیز سایر هزینه های کالای مرجوعی در گمرک نیاز به مراجعه حضوری به اداره گمرک را داشتیم ، در حال حاضر و اکنون دیگر نیازی به صرف مدت زمان بسیار زیاد وجود نخواهد داشت و می‌توانیم با سرعت بالا و البته با دقت نسبت به محاسبه و نیز پرداخت آنلاین هزینه ها اقدام کنیم. لازم به ذکر است اگر شما شخصا به عنوان صاحب کالا اقدام به پرداخت عوارض گمرکی کرده اید، ابتدا لازم است تا شناسه پرداخت کالا را از گمرک اخذ کنید و با ورود به سامانه پیمنت پرداخت را انجام بدهید.

در ادامه می‌توان گفت علاوه بر پرداخت آنلاین عوارض کالای مرجوعی در گمرک، امکان پیگیری پرداخت های صورت گرفته شده و پیگیری آن به شکل آنلاین نیز فراهم شده است. لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که امروزه ، امکان پرداخت عوارض گمرکی کالا تا حداکثر 50 میلیون تومان به وسیله این سامانه امکان پیدا کرده است و جهت پرداخت عوارضی بیشتر از این مبلغ بایستی به گمرک مراجعه نمایید. همچنین می‌توان گفت مراحل پرداخت عوارض کالای مرجوعی در گمرک به شکل آنلاین در سامانه مدیریت پرداخت های اینترنتی عوارض دولتی به شرح زیر است. در نتیجه این مراحل را بایستی جهت پرداخت مبلغ دنبال کنید: ابتدا از طریق مرورگر کروم وارد سایت مدیریت متمرکز پرداخت اینترنتی عوارض دولتی به سایت irica شوید.

با وارد شدن به سامانه مورد نظر، روی گزینه پرداخت آنلاین کلیک کنید و اطلاعات خواسته شده را وارد نماید. پس از درج شناسه پرداخت 15 رقمی در صحفه اول و کد امنیتی در صحفه دوم، روی گزینه پرداخت کلیک نماید. در کادر تائید مبلغ هزینه گمرکی، اطلاعات پرداخت خود را مشاهده خواهید نمود و لازم است تا درگاه پرداخت مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعدا پس از انتخاب درگاه های پرداخت آنلاین بانکی، می‌توانید مقدار مبلغ عوارض گمرکی را پرداخت کرده و به وسیله همین سامانه پیگیری لازم را انجام بدهید.

چه موقعی تشریفات گمرکی بار مرجوعی انجام میشود؟

در ابتدا پاسخ به این سوال قصد داریم تا از یک مثال کنیم، در نتیجه فرض کنید یک دستگاه صنعتی به اندازه 500 کیلو را از یکی از کشورهای خارجی وارد نموده‌اید و بعد از باز نمودن کالا و استفاده از آن، با آسیبی در یکی از قطعات 20 کیلویی آن مواجه می‌شوید. در این هنگام طبیعتا بهترین تصمیم و انتخاب این موضوع است که تا هنگامی که کالا گارانتی دارد، از گارانتی آن به بهترین نحو استفاده کنید؛ اما با توجه به اینکه کالا وارداتی است و برای کالای مرجوعی در گمرک بایستی به انجام دوباره تشریفات گمرکی بار مرجوعی و ترخیص کالا از گمرک احتیاج دارید، از این رو بایستی تمامی مدارک واردات دستگاه و کالای وارد شده را مانند پروانه بهره برداری کالا، کارت بازرگانی کالا و موارد مشابه را مجددا جمع آوری کرده و با مراجعه نمودن به گمرک، درخواست خود را که مبتنی بر مرجوع کردن قطعه آسیب دیده 20 کیلویی می‌باشد، ثبت نمایید. 

از آنجایی که جهت مرجوع کردن بار و کالای وارداتی خود بایستی مراحل ترخیص کالا را طی نماید، خدمات تشریفات گمرکی بار مرجوعی که توسط تیم حرفه ای شرکت ایران ترخیص در اغلب گمرکات کشور صورت میگیرد، می‌تواند به انجام درست فرایند این پروژه کمک بسیاری نماید. چرا که شما بایستی جهت استفاده از خدمات کالای مرجوعی در گمرک تمامی مراحل اعم از اظهار گمرکی کالا، پرداخت هزینه های گمرکی و تعرفه های آن ، دریافت مجوزهای قانونی و مورد نیاز را طی نماید تا در نهایت بتوانید مجوزات مربوط به صادرات و یا خروج کالا از گمرک را جهت ارسال کالا به کشور مبدا اخذ نمایید.

جمع بندی

در نتیجه در این مقاله از سوی شرکت ایران ترخیص می توان گفت هزینه محاسبه گمرکی از جمله اصلی ترین و مهمترین دغدغه های بازرگانان تا به الان بوده است و با توجه به این امر که دستورالعمل های بسیار گوناگون و متغیری در این حوزه وجود خواهد داشت، غالبا با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. در کالای مرجوعی در گمرک و پرداخت هزینه های واردات و ترخیص کالا از گمرک ، چند فاکتور از اهمیت بسیار بالایی برخور است که بدون محاسبه کردن آنها قادر به انجام اولین مراحل از تشریفات گمرکی بار مرجوعی نخواهید بود. همچنین ثبت سفارش بازرگانی کالا از جمله موارد مهم در زمینه واردات و ترخیص کالا از گمرک به شمار میرود و یکی از مهمترین فاکتورهای مورد نیاز، تعیین تعرفه و ارزش کالا است.

 در نتیجه شما عزیزان می‌توانید با کارشناسان شرکت ایران ترخیص در مورد کالای مرجوعی در گمرک مشورت کنید و جهت انجام درست تشریفات گمرکی بار مرجوعی و ترخیص کالا از گمرک اقدام حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید به آدرس ما به نشانی irtarkhis.com مراجعه نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.