ته چین مرغ

ته چین مرغ از غذاهای مجلسی و بسیار خوشمزه ای است که در بیشتر میهمانی ها و مجالس جای داشته و مورد استقبال قرار می گیرد. اگر چه ظاهر این غذا با آب و رنگ و تزیینات آن سخت و پیچیده به نظر می رسد، اما با یادگیری طرز تهیه ته چین مرغ می توانید این غذا را در آشپزخانه منزل خود تهیه نمایید.

مواد لازم ته چین مرغ (2 نفر)

  • یک عدد سینه مرغ
  • نیم کیلو برنج پاک کرده
  • 4 عدد زرده تخم مرغ
  • 500 گرم ماست کیسه ای ترش
  • 60 گرم کره
  • 1 قاشق چای خوری زعفران ساییده شده
  • 50 گرم زرشک
  • 1 قاشق سوپ خوری شکر
  • نصف پیمانه روغن
  • نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
  • خلال پسته و خلال بادام به میزان کافی

طرز تهیه ته چین مرغ

ابتدا سینه مرغ را به خوبی تمیز کرده و چربی های اضافی آن را جدا کنید. سپس سینه مرغ را شسته و در آب جوش به همراه پیاز بپزید تا گوشت آن کاملا نرم پخته شود. اگر چه سینه مرغ در ته چین دوباره پخته خواهد شد، اما لازم است که در این مرحله گوشت آن کاملا پخته شده و هیچ گونه خامی در آن باقی نماند. (در این مرحله مقداری ادویه به مرغ در حال پخت اضافه کنید تا بوی گوشت مرغ گرفته شده و طعم خوبی نیز پیدا کند.)

گام اول برای تهیه ته چین مرغ برتی دو نفر

در مرحله بعدی و پس از پخته شدن مرغ، شعله گاز را خاموش کرده و در حالی که هنوز مقدار کمی از آب مرغ باقی مانده است، آن را در یک ظرف دیگر قرار دهید تا در مراحل بعدی مورد استفاده قرار بگیرد.

حال نوبت به آماده کردن برنج ته چین می رسد. به این منظور طبق روال همیشگی در یک قابلمه آب به جوش آورده و پس از آن که آب داخل قابلمه شروع به قل زدن کردن، برنجی را که از قبل شسته، نمک زده و در آب خیس کرده اید، به این آب جوش اضافه کنید.

گام سوم برای تهیه ته چین پخت برنج است.

در این مرحله از تهیه ته چین مرغ زمانی که برنج تا حدودی نرم شده، اما از روال همیشگی پخت برنج، نرمی کمتری دارد، آن را آبکش کنید. به اصطلاح نیاز داریم که برنج کمی دون دون باشد. اکنون در یک ظرف بزرگ، ماست را به همراه زرده های تخم مرغ که از سفیده جدا شده اند، هم زده و سپس به آن زعفران و روغن مایع را بیفزایید.

در مرحله بعدی آب مرغی که از پخت مرغ به جای مانده و نصف از کره و کمی ادویه را نیز به این مواد اضافه کنید. حال مواد را خوب به هم زده و برنج آبکش شده را نیز به آن ها بیفزایید. (بهتر است برنج را به صورت مرحله ای به مواد اضافه کنید تا مخلوط شدن آن به خوبی صورت گرفته و تمامی سطح برنج به این مواد آماده شده، آغشته شود. به هیچ وجه نمی خواهیم بخشی از برنج به رنگ زعفرانی و زرد درآمده و قسمتی دیگر از آن سفید یا کمرنگ باقی مانده باشد.)

گام پنجم برای تهیه ته چین مرغ و مخلوط برنج و زعفران

حال ته قابلمه یا قالب ته چین خود را با مقداری کره چرب کرده و یک سوم از برنج را به آن اضافه نمایید. برنج را به خوبی در قالب پخش کرده و با پشت قاشق به شکلی فشار دهید که متراکم و فشرده شود. سپس نیم از سینه مرغ پخته شده را رشته رشته کرده و روی برنج پراکنده سازید به شکلی که در تمام بخش های آن قرا بگیرد.

در مرحله بعدی یک سوم دیگر از مخلوط برنج و مواد را روی مرغ ها ریخته و باز به همان ترتیب با کمک پشت قاشق یا یک کفگیر کوچک فشار دهید، تا باز به شکلی فشرده و متراکم دربیاید. اکنون باقی مانده سینه مرغ را نیز ریشه ریشه کرده و روی لایه بعدی برنج قرار دهید.

در این مرحله مرغ را به وسط برنج اضافه کنید.

در مرحله آخر، باقی مانده برنج را روی لایه مرغ های ریشه ریشه شده ریخته و به خوبی فشار دهید. اکنون این قالب ته چین را داخل فر با دمای 180 درجه سانتی گراد برای 16 تا 22 دقیقه قرار دهید.

در یک تابه مقداری روغن داغ کرده و زرشک ها را به کمک کمی شکر که از قبل آماده کرده اید، در آن آماده سازید. پس از بیرون آوردن ته چین از فر، به کمک زرشک، خلال بادام و خلال پسته، روی آن را تزیین کنید.

نکات تهیه ته چین مرغ

  1. شما می توانید به جای ته چین سه لایه ای که در بالا طرز تهیه آن را آوردیم، از یک ته چین دو لایه استفاده کرده و تنها دو لایه برنج و یک لایه مرغ، آماده کنید. به این شکل قطر ته چین کمتر شده و ریسک خراب شدن روال پخت آن کاهش می یابد.
  2. ایده آل ترین حالت برای تهیه ته چین، پخت آن در قالب های پیرکسی است که هم می توان حین پخت وضعیت ته چین در آن ها را مشاهده کرده و هم این که برای سرو ظروف مناسبی بوده و نیازی به انتقال ته چین به ظرف دیگر نخواهد بود. 
  3. به ماست مورد استفاده خود در تهیه ته چین مرغ توجه کافی داشته باشید. این ماست باید کاملا سفت و ترش باشد. ماست شیرین یا دارای آب، باعث وا رفتن ته چین شما شده و نه تنها طعم جالبی برای آن به وجود نمی آورد، بلکه موجب خراب شدن ساختار ته چین خواهد شد.
  4. در استفاده از زرده تخم مرغ نیز دقت کنید. زیادتر شدن میزان زرده تخم مرغ از تناسب گفته شده، باعث می شود که ته چین بوی تخم مرغ گرفته و طعم جالبی نداشته باشد.
  5. شما می توانید از سبزی های معطر چون جعفری یا تخم گشنیز نیز در طرز تهیه ته چین استفاده کرده و به این شکل طعم متنوعی برای آن به وجود بیاورید.
  6. در صورت تمایل می توانید حین مخلوط کردن مواد با برنج آبکش شده در تهیه ته چین مرغ ، مقداری زرشک نیز به آن اضافه کنید تا طعم جذاب تری به این غذای خوشمزه و مجلسی داده شود.
  7. امکان تهیه ته چین با گوشت نیز وجود دارد و تنها برای آماده سازی آن به جای مرغ، باید گوشت ابتدا به خوبی تفت داده شده و سپس پخته شود. به همین ترتیب گوشت را نیز رشته رشته کرده و در لابه لای ردیف های برنج، قرار می دهیم.
  8. با اضافه کردن پیاز داغ جداگانه به این مواد نیز می توانید طعم بسیار جذابی را برای ته چین مرغ خود، به وجود بیاورید.
برای تهیه ته چین مرغ نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه بسیاری کنید.

سخن پایانی

شما چه نکات دیگری در طرز تهیه ته چین مرغ می شناسید که در بالا به آن ها اشاره نشده باشد؟ همین طور چه غذاهای مجلسی دیگری می شناسید و تجربه پخت آن را دارید؟ این موارد را در بخش نظرات چندوچون با ما و دیگر خوانندگان وب سایت در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.