طرز تهیه انواع پیراشکی

پیراشکی یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که می توانید تهیه کرده و میل کنید. این خوراکی سبک است و شما می توانید به راحتی آن را از پیراشکی فروشی ها تهیه کنید. پیراشکی در انواع مختلفی تهیه می شود؛ از پیراشکی های کرم دار گرفته تا پیراشکی پیتزایی، پیراشکی شکلاتی، پیراشکی مرغ، پیراشکی گوشت، پیراشکی مربایی و … . در این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه پیراشکی کرم دار و به همراه طرز تهیه سایر پیراشکی ها آشنا شوید.

طرز تهیه پیراشکی کرم دار و سایر پیراشکی ها

پیراشکی کرم دار یکی از بهترین انواع پیراشکی ها است و طرفداران زیادی دارد. این نوع پیراشکی را می توانید در پیراشکی فروشی ها بیابید و با قیمت مناسب میل کنید. اما اگر می خواهید خودتان در خانه پیراشکی درست کنید، می توانید به راحتی مانند طرز تهیه ی دونات بدون فر این پیراشکی را در خانه تهیه کنید، در ادامه مطلب طرز تهیه پیراشکی کرم دار و انواع پیراشکی ها را یاد بگیرید.

1. طرز تهیه پیراشکی کرم دار

برای درست کردن پیراشکی کرم دار، به مواد اولیه
زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای پیراشکی کرم دار

  • خمیر مایه ۱.۵ قاشق سوپ خوری
  • شکر ۱ قاشق مرباخوری
  • آب ولرم ۱/۲ پیمانه
  • آرد ۵۰۰ گرم
  • نمک ۱/۲ قاشق مرباخوری
  • روغن مایع ۱/۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای کرم پیراشکی

  • شیر یا آب جوش ۱.۵ پیمانه
  • شکر ۱/۲ پیمانه
  • آرد ١پيمانه
  • وانیل ۱/۴ قاشق چای خوری
طرز تهیه پیراشکی کرم دار به راحتی بدون نیاز به فر در خانه
طرز تهیه خمیر پیراشکی

طرز تهیه خمیر پیراشکی

طرز تهیه خمیر پیراشکی همانند خمیر پیتزا بسیار ساده است. در ابتدا کاسه ای آورده یک دوم پیمانه آب ولرم را درون آن بریزید و سپس به اندازه یک دوم قاشق مرباخوری شکر به آن بیفزایید. حال باید خمیر مایه را روی این مخلوط بپاشید. سپس درب ظرف را بگذارید و صبر کنید تا خمیر مایه به عمل آید (5 دقیقه صبر کردن کافی است). توجه داشته باشید که دمای آب ولرم باید به اندازه ای باشد که بتوانید آن را با دست خود حس نمایید.

سپس مخلوط به دست آمده را با نمک، شکر و آب مخلوط نمایید و آرام آرام آرد را به آن بیفزایید تا رفته رفته خمیر یکدستی ایجاد شود. هنگامی که خمیر مقداری شل است، روغن را نیز به آن اضافه کنید. اکنون باید روی سطحی صاف مقداری آرد بپاشید تا بتوانید خمیر را آماده کنید. خمیر را روی این سطح قرار داده و ورز دهید تا خمیرتان نرم و یکدست شود.

بعد از ورز دادن، می بایست خمیر را درون ظرفی قرار دهید و روی آن را بپوشانید. آن را در جایی گرم به مدت دو ساعت قرار دهید تا حجم آن دوبرابر شود. اکثر خمیر ها مانند خمیر پیراشکی کرم دار 2 ساعت باید استراحت کنند. از آن جایی که خمیر افزیش حجم می دهد، توجه داشته باشید ظرفی که انتخاب می کنید، به اندازه کافی بزرگ باشد تا با افزایش حجم، خمیر از آن بیرون نریزد.

پس از پف کردن خمیر

بعد از افزایش حجم خمیر همانند پیراشکی کرم دار، مجدد روی سطح کار را آرد بپاشید و خمیر پیراشکی را روی آن قرار دهید. به کمک وردنه خمیر را به اندازه قطری نیم سانت پهن نمایید. حال لیوانی دایره ای شکل بردارید (و یا اگر قالب گردی دارید) و آن را روی خمیر قرار داده و تکه های دایره ای از خمیر جدا کنید. آن ها را نیز حدود یک ساعت کنار بگذارید تا دوباره دو برابر حجم بگیرند.

اکنون ظرفی گود انتخاب کرده و درون آن روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. خمیرهای دایره ای شکل حجم یافته را درون روغن ریخته و سرخ کنید. بعد از سرخ شدن آن ها را مقداری برش دهید و از وسط درون آن ها کرم پیراشکی بریزید، پیراشکی کرم دار شما به همین آسانی آماده خواهد شد.

2. طرز تهیه کرم پیراشکی

در کنار آموزش طرز تهیه پیراشکی کرم دار، شما می‌بایست نحوه آماده‌سازی کرم این پیراشکی را نیز یاد بگیرید. به این منظور شما می‌بایست تمامی موادی که برای تهیه کرم لازم است را به غیر از وانیل، با یکدیگر مخلوط نمایید و آن را روی شعله کم قرار دهید. این مواد را مدام هم بزنید تا مایه ای غلیظ به دست آید. در آخر نیز وانیل را به این مخلوط اضافه نمایید و سپس حرارت را خاموش نمایید. خمیر پیراشکی شما برای اضافه کردن به پیراشکی آماده است.

3. طرز تهیه پیراشکی گوشت

برای تهیه این پیراشکی، می‌بایست تمامی مواد اولیه تهیه پیراشکی را خریداری نمایید. اما به جای تهیه خمیر پیراشکی، می‌بایست ترکیب گوشتی درست کنید. برای درست کردن این ترکیب، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای مایه ی پیراشکی گوشت

  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • فلفل دلمه ای 1 عدد
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • قارچ 200 گرم
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا به اندازه دلخواه
  • نمک و فلفل به اندازه دلخواه
  • روغن به اندازه دلخواه
طرز تهیه پیراشکی گوشت مانند پیراشکی کرم دار بسیرا ساده است حتما درست کنید و لذت ببرید.
پیراشکی گوشت

طرز تهیه مواد پیراشکی گوشت

برای تهیه گوشت پیراشکی گوشت، می‌بایست ماهیتابه ای آورده و آن را روی اجاق قرار دهید. سپس درون آن روغن بریزید تا داغ شود. پیاز را رنده کرده و آن را درون روغن بریزید. آن را تفت دهید و صبر کنید تا طلایی رنگ شود. اکنون باید گوشت چرخ کرده یا گوشتی را که بر روی تخته گوشت تکه‌تکه کرده‌اید را به پیاز اضافه نمایید و اجازه دهید تا خوب سرخ شود. بعد قارچ را به اندازه ای که دوست دارید خرد نمایید و به همراه کمی آبلیمو آن را روی حرارت تفت دهید تا آب اضافی آن گرفته شده و رنگ آن سفید بماند. بعد فلفل دلمه را خرد نمایید و با قارچ به پیاز و گوشت اضافه کنید و این مخلوط را تفت دهید. دست آخر رب، ادویه و نمک به این مخلوط گوشت بیفزایی و مواد را هم بزنید. سپس شعله را خاموش کنید و مقداری صبر کنید تا این مخلوط گوشت برای اضافه کردن به پیراشکی سرد شود.

طرز تهیه خمیر پیراشکی گوشت

برای تهیه خمیر پیراشکی گوشت، خمیر مایه را درون نصف پیمانه از آب ولرم بریزید و شکر به آن بیفزایید. این مخلوط را با هم مخلوط نمایید و هم بزنید. کمی صبر کنید تا خمیر مایع پف کرده و بالا آید. بعد از پف کردن خمیر مایه، نمک، روغن و تخم مرغ را با هم ترکیب کرده و آن را به خمیر مایه اضافه نمایید. سپس آرد را به آرامی به آن اضافه نمایید و به کمک دستان خود این خمیر را هم بزنید. آرد را تا زمانی اضافه نمایید که خمیر به دست‌های شما نچسبد. مانند کاری که با خمیر پیراشکی کرم دار انجام دادیم.

این خمیر را برای مدت یک ربع با دست‌های خود ورز دهید. اکنون می‌بایست خمیر را درون ظرفی قرار دهید و برای مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر استراحت کند. بعد از مدت نیم ساعت مقداری از خمیر را برداشته و روی سطحی که روی آن آرد زدید، پهن نمایید. اکنون از مخلوط گوشتی که آماده کرده‌اید، برداشته و آن را وسط خمیر قرار دهید و روی آن پنیز پیتزا بریزید. سپس دو طرف خمیر را روی هم آورده و لبه‌های آن را با استفاده از چنگال فشرده نمایید تا به هم چسبیده و مواد آن از داخل پیراشکی بیرون نریزد.

شما می توانید این پیراشکی را درون فر و یا درون ظرف روغن سرخ کنید. برای درست کردن این پیراشکی درون روغن، می بایست ظرفی گود انتخاب کرده و آن را از روغن پر نمایید و بعد از داغ شدن روغن، پیراشکی ها را درون آن قرار دهید و سرخ کنید.

پیراشکی گوشت در فر

برای درست کردن این پیراشکی درون فر، می بایست سینی فر را چرب کرده و فر را در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. پیراشکی های گوشت را درون سینی فر بچینید. مقداری زرده تخم مرغ را با کمی روغن مخلوط کرده و با قلمو روی پیراشکی گوشت بزنید. این پیراشکی ها را برای مدت 20 الی 30 دقیقه درون فر قرار دهید تا آماده سرو شوند.

5. طرز تهیه پیراشکی مرغ

برای تهیه پیراشکی مرغ،
به این مواد اولیه نیاز دارید:

مواد لازم برای پیراشکی مرغ

  • کره: 100 گرم
  • شیر خشک: 3 قاشق سرپر
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • شیر ولرم: 1 پیمانه
  • شکر: 1 قاشق غذا خوری
  • مایه خمیر: 1 قاشق غذا خوری
  • سینه مرغ: 1 عدد
  • قارچ: 350 گرم
  • پیاز: 2 عدد متوسط
  • فلفل رنگی: به میزان لازم
  • پنیر پارمیزان
  • پودر سیر: نصف قاشق چایخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه خمیر پیراشکی مرغ

خمیر مایه را به همراه شکر به شیر اضافه نمایید. سپس ظرفی آورده و تخم مرغ ها را درون ظرف بشکنید و شیر خشک و کره را به آن بیفزایید. درنهایت تمامی این ها را با هم مخلوط نمایید و هم بزنید. تا اینجا کار همانند پیراشکی کرم دار عمل کردیم. طی این فاصله، خمیر مایه را به این مخلوط اضافه نمایید و آرد را آرام آرام به آن بیفزایید تا این مخلوط به شکل خمیر درآید. روی سطحی صاف مقداری آرد بریزید و خمیر را روی آن قرار دهید و با کف دست آن را ورز دهید.

این خمیر را به قدری ورز دهید تا به کف دست نچسبد. بعد این خمیر را در جایی گرم قرار دهید و برای مدت 2 ساعت صبر کنید تا استراحت کرده و حجمش افزایش یابد.

طرز تهیه پیراشکی مرغ به سادگی در خانه

طرز تهیه مواد داخلی پیراشکی مرغ

تا درست شدن خمیر، مواد درون پیراشکی را درست کنید. پیازها را نگینی خرد کنید و آن ها را درون روغن بریزید و تفت دهید تا کمی طلایی شود. بعد مرغ های خرد شده را به آن بیفزایید و تفت دهید. در این میان به مرغ نمک بزنید و به تفت دادن ادامه دهید.

سپس قارچ را به آن
بیفزایید و به منظور جلوگیری از آب انداختن قارچ، حرارت را زیاد کنید. بعد از آنکه
آب قارچ به طور کامل تبخیر شد، فلفل و زردچوبه و پودر سیر را به این مخلوط اضافه
نمایید و باز کمی تفت دهید. سپس شعله را کم نمایید و کمی پنیر به آن بیفزایید و هم
بزنید. دست آخر فلفل دلمه های رنگی خرد شده را به این مخلوط اضافه نمایید و با
باقی مواد درون ماهیتابه تفت دهید. سپس شعله را خاموش کرده تا این مخلوط برای
اضافه شدن به پیراشکی، خنک شود.

بعد از آماده شدن خمیر پیراشکی مانند خمیر پیراشکی کرم دار روی سطح صاف کار خود کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن پهن نمایید. سپس آن را برای مدت 2 الی 3 دقیقه ورز دهید. از خمیر به اندازه کیوی جدا کرده و به کمک وردنه آن ها را به شکل بیضی روی سطح پهن کنید (البته می تواند این خمیر به شکل دایره ای نیز باشد). حال از مخلوط مرغ سرد شده وسط خمیر بریزید و لبه های آن را به هم بچسبانید. مانند تهیه پیراشکی گوشتی، شما می توانید آن را درون فر و یا روغن درست نمایید و آماده سرو کنید.

6. طرز تهیه پیراشکی شکلاتی

برای تهیه پیراشکی شکلاتی، شما باید تمامی مواد لازم برای خمیر پیراشکی را تهیه کرده و خمیر پیراشکی را همانگونه که در طرز تهیه پیراشکی کرم دار گفتیم تهیه کنید. اما به جای خمیر پیراشکی، می بایست خمیر شکلاتی درست کنید:

مواد لازم برای تهیه روکش شکلات

  • کره یک سوم پیمانه
  • پودر قند دو پیمانه
  • وانیل یک و نیم قاشق چایخوری
  • آب داغ ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • شکلات

طرز تهیه روکش شکلات

قابلمه ای کوچک آورده و
شکلات و کره را درون آن قرار دهید و با استفاده از حرارت ذوب کنید. سپس ظرف را از
روی حرارت بردارید و سپس وانیل و پودر قند را به آن بیفزایید و آن ها را هم بزنید
تا یک مخلوط یکدستی به دست آید. سپس آرام آرام هر بار به اندازه یک قاشق غذاخوری را
به این مخلوط اضافه نمایید تا به غلظت مورد نظر از روکش شکلاتی برسید.

بعد از درست کردن پیراشکی ها، صبر کنید تا آن ها
کمی سرد شوند. سپس پیراشکی ها را در ظرف شکلات درست شده بغلطانید تا تمامی پیراشکی
به شکلات آغشته شود. سپس آن ها را کنار بگذارید تا خنک شده و خود را بگیرد.

طرز تهیه پیراشکی شکلاتی به روش بازاری و خوشمزه
پیراشکی شکلاتی

7. طرز تهیه پیراشکی مربایی

نوع دیگری از پیراشکی که مانند پیراشکی کرم دار محبوبیت زیادی دارد، پیراشکی مربایی است. برای درست کردن این پیراشکی، به همان مواد لازم برای تهیه پیراشکی های معمولی نیاز دارید و شما می بایست همان مراحل را برای درست کردن پیراشکی پشت سر بگذارید. اما به جای خمیر داخل پیراشکی، می بایست مربای مخصوص را درست کنید. برای درست کردن مربای پیراشکی، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای تهیه مربای پیراشکی

  • شکر: 1 پیمانه
  • آرد :¾ پیمانه
  • شیر: 1 و ½ پیمانه
  • وانیل: ½ قاشق چایخوری
  • کره: 50 گرم

طرز تهیه مربای داخل پیراشکی

آرد، شیر و شکر را درون ظرفی ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید. این مواد را به طور مرتب هم بزنید تا غلیظ شوند. بعد کره را به آن بیفزایید و آن را از روی حرارت بردارید. سپس وانیل را به آن بیفزایید و آن ها را خوب با هم مخلوط نمایید. اکنون مربای شما آماده است. بعد از کمی سرد شدن پیراشکی ها، وسط آن را یک برش کوچک ایجاد نمایید و درونش را از مربا پر نمایید.

نکته: برخی از افراد از مرباهای آماده برای پر کردن داخل پیراشکی استفاده می کنند که در صورت تمایل شما نیز می توانید این کار را انجام دهید.

7. طرز تهیه پیتزا پیراشکی ( اشترودل )

برای تهیه این پیراشکی به
این روش عمل کنید:

مواد لازم برای تهیه پیراشکی پیتزایی

  • آرد: 3 لیوان
  •  مایه خمیر فوری: 2 قاشق مرباخوری
  •  روغن: یک دوم لیوان
  •  نمک: 1 قاشق مرباخوری
  •  شکر: 1 قاشق غذاخوری
  •  شیر: به مقدار لازم

مواد لازم برای مواد میانی پیتزا پیراشکی

  • پنیر پیتزا: به مقدار لازم
  •  قارچ: 1 پیمانه
  •  فلفل دلمه ای کوچک: 2 عدد
  •  سوسیس: 3-4 عدد
اشترودل یا پیتزا پیراشکی یکی از خوردنی های مورد علاقه اکثر پیتزا دوستان است.

طرز تهیه پیراشکی پیتزایی

در ابتدا می بایست خمیر پیراشکی را درست کنید خمیر این پیراشکی هم مانند پیراشکی کرم دار بسیار ساده است. تمامی مواد خمیر را با هم مخلوط نمایید و شیر را تا اندازه ای به آن اضافه نمایید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. سپس آن را مقداری ورز دهید تا اندازه ای که به دست های شما نچسبد. به مدت 2 ساعت خمیر را کنار بگذارید تا استراحت کرده و حجم آن دو برابر شود. در این فاصله می توانید مایع درون پیراشکی را درست کنید.

قارچ، فلفل دلمه ای و سوسیس ها را خرد کرده و آماده نمایید. ماهیتابه ای آورده و در ابتدا فلفل دلمه ای ها را درون آن ریخته و تفت دهید. بعد سوسیس ها را به آن بیفزایید و کمی سرخ کنید، دست آخر نیز قارچ را به این ترکیب بیفزایید و با حرارت زیاد تفت دهید تا قارچ آب نیندازد. دست آخر نمک و فلفل را به اندازه ای که دوست دارید به این مخلوط اضافه نمایید و تفت دهید. روغن اضافی این مواد را بگیرید.

اکنون می بایست روی سطحی صاف کمی آرد بریزید و خمیر پیراشکی را روی آن صاف کنید. به هر اندازه که دوست دارید، از خمیر برداشته و آن را صاف کنید. سپس روی آن کمی سس قرمز زده و آن را پخش نمایید. بعد کمی پنیر پیتزا روی سس بریزید و از مواد آماده شده وسط خمیر پیراشکی بریزید و مجدد روی آن پنیر پیتزا بریزید. سپس لبه های خمیر را به هم برسانید و بچسبانید. آن ها را درون سینی چرب شده فر بچینید و آن ها را درون فر از قبل شده در دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 20 الی 30 دقیقه قرار دهید تا آماده سرو شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.