درمان سریع سرما خوردگی و آنفولانزا

چنانچه به دنبال راهکارهای درمانی متفاوت برای درمان خانگی آنفولانزا به هنگام ابتلا به سرما خوردگی یا آنفوانزا هستید، مطلبی که برایتان آماده کرده ایم را دنبال بفرمایید تا با چنین راهکارهایی آشنا شوید :

12 درمان طبیعی سرما خوردگی و آنفولانزا در خانه

1. گاهی لازم است هیچ درمانی برای بهبود خود انجام ندهید

باور کنید یا نه، زمانی که با علائم سرما خوردگی یا آنفولانزا در بدن خود دست و پنجه نرم می کنید به معنای آن است که در حال سپری کردن روند رو به بهبود خود هستید.

در واقع نشانه هایی که در بدنتان بروز می کنند مدرکی دال بر مقابله سیستم ایمنی بدنتان با بیماری است. بطور مثال، تبی که می کنید به این معناست که سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن ویروس ها، محیط زندگی آن ها را بیش از حد گرم می کند. همچنین محیط گرمی که تب در بدن ایجاد می کند میکروب هایی که در جریان خون وجود دارند را سریعتر و عمیق تر می کشد. به این ترتیب، اگر یکی دو روز بتوانید تبی در حد متوسط را به جان بخرید، روند بهبودی سریعتری خواهید داشت.

سرفه کردن نشانه دیگری از بیماری در بدن است که به معنای قرار گرفتن در مسیر بهبودی تعبیر می شود زیرا با سرفه کردن مجرای تنفس از وجود مخاط غلیظ میکروبی که می تواند به ریه ها و سایر قسمت های بدن شما جاری شده و در تمام بدن پخش شود، پاک می شود. در این میان، گرفتگی بینی در هر حدی که باشد یکی از بهترین راهکارهای بدن برای روند بهبودی محسوب می شود.

آنتی هیستامین داروی ضد احتقان ( گرفتگی) بینی است که از جاری شدن مخاط آلوده به میکروب بیماری به خون، رگ های بینی و گلو جلوگیری می کند. آنچه شما نیاز دارید این است که جریان خون بیشتری در بدنتان برقرار باشد تا محل عفونی بدنتان گرم شده و به این ترتیب کمکی شود به ترشحات بیشتر در بدن تا میکروب ها از بدن خارج شوند.

2. بینی خود را مرتب تخلیه کرده و به شکلی درست فین کنید

یکی از درمان خانگی آنفولانزا تخلیه کردن مرتب بینی است. بسیار مهم است که در زمان سرما خوردگی، ترشحات بینی خود را به جای اینکه بالا بکشید و مجددا وارد سرتان کنید از طریق فین کردن صحیح از بدن خارج کنید.

اما زمانی که به سختی فین می کنید این فشار می تواند خلط سینه میکروبی شما را به مجرای گوشتان باز گرداند و سبب گوش درد شود. بهترین روش برای تخلیه ترشحات بینی و فین کردن به این شکل است که انگشت خود را به روی یکی از سوراخ های بینی قرار داده و سوراخ دیگر بینی خود را با یک فین آرام، تمیز کنید.

3. برای درمان بینی گرفته خود، از آب نمک گرم کمک بگیرید

محلول آب نمک، علاوه بر اینکه به رفع گرفتگی بینی کمک می کند، بینی شما را از وجود ویروس و باکتری پاک می کند. بر این اساس به شرحی که در ادامه می گوییم از آن استفاده کنید :

یک چهارم قاشق چایخوری نمک و به همین اندازه جوش شیرین را در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و محلول بدست آمده را به وسیله سرنگ یا بطری شست و شوی بینی به درون سوراخ های بینی خود بریزید. با فشار کم انگشت خود به روی یکی از سوراخ های بینی خود، محلول را وارد سوراخ دیگر کنید و اجازه دهید تخلیه شود. این کار را دو تا سه بار برای هریک از سوراخ های بینی خود تکرار کنید.

4.استراحت کنید و بدن خود را گرم نگه دارید

در آغاز بیماری، سعی کنید بیشتر استراحت کنید و بدنتان به اندازه کافی گرما دریافت کند تا بتواند انرژی خود را مستقیما به سمت سیستم ایمنی هدایت کند تا به مقابله با بیماری برود.

زمانیکه سیستم ایمنی ناچار به مقابله با بیماری ها می شود بدن ضعف شدیدی پیدا می کند بنابراین لازم است با استراحت کردن به تجدید قوای آن کمک کنید. پس در نهایت یکی از راهکار های درمان خانگی آنفولانزا استراحت کردن است.

5. غرغره کردن

شست و شوی گلو یا غرغره کردن، گلوی ملتهب را نرم کرده و احساس بهبودی موقت به ما می بخشد. به این منظور روزی 4 بار محلول آب نمک گرم را که با مخلوط کردن نصف قاشق چایخوری نمک در آب گرم تهیه کرده اید، غرغره کنید. برای کاهش احساس خارش در گلوی خود هم، می توانید غرغره ای از محلول های تند تهیه کنید.

مثلا چای غرغره کنید که حاوی تانن می باشد تا غشاء گلویتان را منقبض کند. می توانید غرغره ای غلیظ از عسل یا مخلوط عسل و سرکه سیب تهیه کنید. یک قاشق چایخوری آبلیمو یا تمشک را در دو فنجان آب داغ بچکانید و با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. اجازه دهید تا ترکیب به دست آمده به اندازه درجه حرارت اتاق سرد شود و در ادامه آن را غرغره کنید.

6. مایعات داغ بنوشید

مایعات داغ، گرفتگی بینی را باز کرده، از خشک شدن آن جلوگیری کرده و باعث نرمی غشای ملتهب بینی و گلو می شوند. اگر گرفتگی بینی شما به اندازه ای است که شب ها نمی توانید راحت بخوابید، بهتر است نوشیدن چای داغ گیاهی را امتحان کنید.

7. دوش آب گرم بگیرید

بخار حاصل از دوش آب گرم، مجرای بینی شما را مرطوب می کند و به این ترتیب تنفس راحتی خواهید داشت. اگر به دلیل آنفولانزا، احساس سرگیجه دارید می توانید در زیر دوش آب به روی صندلی بنشینید.

8. زیر بینی خود مرهم بگذارید

یک تکه کوچک مرهم نعنایی زیر بینی خود بگیرید، راه مجرای بینی خود را باز کنید و پوست حساس شده داخل بینی خود را ترمیم کنید. نعنا، اکالیپتوس و کافور، همگی ترکیبات بی حس کننده ملایمی دارند که به بهبود بافت بینی که در اثر فین کردن زیاد پوستش ساییده شده است، کمک می کنند.

اما به هرحال به خاطر داشته باشید که این مرهم را بیرون از بینی و به زیر آن نگه دارید تا اثر کند و از داخل کردن آن به درون بینی خودداری کنید.

9. کیسه گرم یا سردی در اطراف سینوس های چرکی خود قرار دهید

با دیگر راهکار های درمان خانگی آنفولانزا آشنا می شویم. درجه حرارت گرم و سرد در این راهکار موثر عمل می کند. به این منظور لازم است کیسه ای را از داروخانه برای گرم یا سرد کردن و قرار دادن به روی سینوس ها خریداری کنید که قابل استفاده مجدد هم باشد یا خودتان در منزل آن را درست کنید.

برای گرم کردن آن، می توانید کیسه را مرطوب و خیس کرده و به مدت 55 ثانیه داخل مایکرو ویو بگذارید و در ابتدای استفاده هم، درجه حرارت را امتحان کنید تا خیلی داغ نباشد. برای استفاده از کیسه به شکل سرد هم، می توانید آن را به شکل فریز کرده، مورد استفاده خود قرار دهید.

10. با یک بالشت اضافه در زیر سر خود، بخوابید

بالا بردن سطح سر، به بهبود گرفتگی مجرای بینی کمک می کند. اگر قرار دادن بالشت اضافه، زاویه سرتان را به روی آن نامناسب می کرد بالشت ها را طوری قرار دهید که شیب مناسب تری ایجاد شود.

11. از پرواز با هواپیما مگر در مواقع ضروری اجتناب کنید

با توجه به تاثیری که پرواز در ارتفاع به روی سیستم تنفسی می گذارد بنابراین به هنگام ابتلا به آنفولانزا و سرما خوردگی که گرفتگی بینی شما را درگیر می کند، فشاری که به هنگام بلند شدن هواپیما از زمین و نشستن آن به زمین در سیستم تنفسی ایجاد می شود، می تواند به پرده گوش آسیب برساند.

بر این اساس در صورت ضرورت پرواز، می توانید از باز کننده مجرای بینی یا اسپری بینی، پیش از برخاستن هواپیما از زمین یا نشستن آن به روی زمین، استفاده کنید. جویدن آدامس یا عمل قورت دادن بطور پی در پی، می تواند مانع خوبی برای پیشگیری از این رویداد باشد.

12. غذاهایی مصرف کنید که با عفونت های بدن مبارزه می کنند

در این قسمت فهرستی از مواد غذایی مفید را برای مصرف در زمان ابتلا به آنفولانزا یا سرما خوردگی و درمان خانگی آنفولانزا به شما معرفی می کنیم :
برنج و موز جهت تسکین دل بهم خوردگی و کنترل اسهال، مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر فلفل دلمه ای، زغال اخته که برای کنترل اسهال مفید بوده و حاوی آسپرین طبیعی برای بدن است که تب بدن را پایین آورده و درد و سوزش را در بدن برطرف می کند. همچنین از اتصال میکروب ها به جداره سلول ها و مجرای اداری و مثانه هم مانع می شود.

هویچ که به مقدار کافی بتا کاروتن در خود دارد. فلفل تند که سینوس ها را باز کرده و مخاط ریه را پاکسازی می کند. گیاه خردل و ترب کوهی که مجرای بینی را از خلط آلوده پاک می کنند. پیاز که بدن را در بهبود برونشیت و سایر بیماری های عفونی، درمان می کند. چای سبز و سیاه که مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی بوده و بر بهبود اسهال، موثر عمل می کنند.

سخن پایانی

در انتها به یاد داشته باشید که مواردی نظیر عفونت سینوس ها، برونشیت، مننژیت و آسم هم می توانند مانند سرما خوردگی به نظر برسند. چناچه علائم بیماری در شما شدت داشت یا به مدت طولانی ادامه یافت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.