قرص زینک پلاس

ماده معدنی “روی” یا همان زینک مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده مکمل یا قرص زینک پلاس است. به جز این عنصر ترکیبات دیگری نیز در این مکمل وجود دارد که آن را به نوعی مولتی ویتامین مینرال تبدیل می‌کند. ویتامین C و ویتامین‌های گروه B از جمله ترکیباتی هستند که در اغلب موارد در مکمل زینک پلاس می‌توان آنها را یافت. املاح معدنی همچون کلسیم و آهن نیز می‌توانند به زینک پلاس افزوده شوند اما اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این مکمل همان “روی” است.

علائم کمبود زینک در بزرگسالان

علائم زیادی وجود دارد، که شما می توانید با پی بردن به آن ها متوجه کمبود زینک بدن خود باشید ، از جمله این عوامل می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن و بیماری های پی در پی
  • دیر خوب شدن زخم ها
  • جوش ، آکنه و آلرژی ها و حساسیت های پوستی
  • ریزش مو و نازک شدن مو
  • ناتوانی جنسی در آقایان
  • بی اشتهایی و بی حسی بویایی و چشایی
  • ضعف شدید و کمبود انرژی
  • لکه های سفید در ناخن
  • کاهش رشد کودکان و نوجوانان

ترکیبات قرص زینک پلاس

شربت یا قرص زینک پلاس همانطور که از نامش نیز مشخص است حاوی یک عنصر بسیار مهم به نام زینک یا همان روی است. در صورتی که بدن شما دچار کمبود زینک باشد می توانید از قرص زینک اسفتاده کنید. اما همراهی زینک با بعضی از ویتامین ها از جمله ویتامین c و ویتامین های گروه b یا بعضی از املاح معدنی دیگر می‌تواند اثرگذاری زینک را بسیار افزایش دهد.

همچنین ترکیب آنها در کنار هم می‌تواند قابلیت‌های بیشماری برای سلامت بدن داشته باشد. به عنوان مثال ویتامین c یک آنتی اکسیدان فوق العاده است که موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. از طرفی زینک هم باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. ترکیب این دو باهم به طور حتم بسیار اثرگذارتر خواهد بود. معمولا مکمل های زین پلاس از نظر ترکیبات در یکی از دسته های زیر قرار دارند:

  • زینک + ویتامین c
  • زینک + ویتامین c + ویتامین های گروه ب
  • زینک + ویتامین های گروه ب

البته بعضی از املاح معدنی مثل اهن ، مینزیم ، کلسیم و یا ویتامین های مانند a و e هم می تواند در ترکیبات بعضی از مکمل های زینک پلاس یافت.

موارد مصرف قرص زینک پلاس

مکمل های زینک پلاس فواید بیشماری دارند که با توجه به ترکیبات آن می‌تواند در مواردی با هم متفاوت باشند. اما به طور کلی از جمله فواید مشترک‌شان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری و درمان ریزش مو ، جوان کننده پوست و کمک به کلاژن سازی و استحکام بخش ناخن
  • پیشگیری و کاهش طول مدت و شدت سرماخوردگی
  • کمک به تسریع در روند بهبود زخم‌های پوستی
  • افزایش رشد جسمی و ذهنی در سنین رشد
  • کمک به درمان درماتیت و اگزما
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • حفظ عملکرد طبیعی قلب

استفاده قرص زینک پلاس برای خانم ها و آقایان

با توجه به این که مردان فعالیت بدنی بیشتری نسبت به خانم ها دارند ، به مراتب باید مصرف زینک خود را افزایش دهند ، خانم ها در روز با ۱۰ میلی گرم زینک می توانند نیاز خود را تامین کنند و مردان با ۱۲ میلی گرم یعنی تنها ۲ میلی گرم ، انرژی روزانه خود را ذخیره می کنند . البته بازهم توصیه ما به شما عزیزان این است که برای مصرف هر دارویی حتی زینک ، به پزشک معالج مراجعه کنید و با تایید پزشک مقدار زینک مصرفی خود را تعیین کنید.

در چه غذاهای زینک پلاس موجود است

برخی از افراد که به قرص ها حساسیت دارند از جمله قرص زینک ، می توانند مواد خوراکی را جایگزین آن کنند و از خوراکی هایی استفاده کنند که دارای مقدار زیادی زینک باشد . مواد خوراکی زیر حاوی زینک می باشد که شما با مصرف آن می توانید در روز زینک بدن خود را تامین کنید .

  • گوشت مرغ
  • جگر گوساله
  • حبوبات ( عدس، نخود، لوبیا )
  • سبزیجات ( قارچ، اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ، سیر )
  • آجیل و مغزها
  • غلات دارای سبوس (برنج، نان)
  • شیر و لبنیات
  • شکلات تلخ

چه افرادی باید از قرص زینک استفاده کنند؟

معمولا خانم های باردار به دلیل شرایطی که دارند و افرادی که روزانه به صورت مرتب ورزش های سنگین و منظم انجام می دهند ، قطعا نیاز به روی بیشتری دارند . اگر این افراد نتوانند روی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند ، در نهایت دچار مشکل خواهند شد و با عوارض ناشی از کمبود روی مواجه می شوند . همچنین دسته ای دیگر از افرادی که به روی بیشتری ، نسبت به سایر افراد نیاز دارند ؛ افرادی هستند که در طول روز سیگار مصرف می کنند و افرادی که مشروبات الکی زیادی مصرف می کنند .

این افراد به دلیل این که بعد از مدتی به کبد خود آسیب وارد می کنند ، باید از روی بیشتری استفاده کنند . توصیه می شود ؛ افرادی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند هم مصرف روی خود را افزایش دهند تا در آینده با مشکل روبه رو نشوند .افرادی که دارای کم خونی شدیدی هستند ، بدنشان بیشتر از قبل نیاز به دریافت روی دارد .

فواید قرص زینک پلاس

قرص زینک برای رشد مو

همان طور که می دانید ، یکی از مهم ترین عوامل ریزش مو ، کمبود زینک و روی در بدن می باشد . شما می توانید با تامین روی و زینک مورد نیاز بدن خود ، از ریزش موی خود جلوگیری کنید . مصرف صحیح قرص زینک به رشد بهتر موهای شما کمک خواهد کرد و موهای شما را تقویت می کند .

اگر زینک و روی بدن شما کم باشد ، باعث می شود تا روی سیستم ایمنی بدن شما تاثیر بگذارد و باعث سست شدن موهای شما می شود و در نهایت ریزش مو اتفاق خواهد افتاد . این ماده به عنوان یک ماده حیاتی شناخته می شود که می تواند فعالیت هورمونی بدن را کنترل و تنظیم کند و به تقویت مو کمک کند .

مصرف قرص زینک برای جلوگیری از ریزش مو ، طبق دستور پزشک تاثیرگذار خواهد بود . پس سعی نکنید که آن را به دور از دستور پزشک استفاده کنید چرا که هیچ تاثیری نخواهد داشت و بیشتر شما را نا امید خواهد کرد . در هنگام مصرف این قرص ابتدا ریزش موی شما قطع خواهد شد و در نهایت رشد موهای شما تقویت می شود .

فواید قرص زینک برای پوست

بامصرف زینک پلاس زیباترشوید! بسیاری از افراد دربرخی فصل های سال خصوصا در فصل زمستان از بیماری های پوستی مانند خشکی دست های وصورت ، اگزما ، لک های پوستی برااثر افتاب سوختگی ،جوش و اکنه رنج میبرند مصرف کپسول زینک پلاس در کم کردن ویا جلوگیری از بروز این مشکلات بسیار موثر است ،همچنین مکمل زینک پلاس در تسریع زخم های پوستی ودیابتیتاثیرگذار است . روی گردش خون را در پوست صورت افزایش میدهد  و مانع بسته شدن منافذ و ایجاد جوش والتهابات پوستی میشود . روی موجود در قرص زینک پلاس به احیا پوست و جوانسازی شما کمک می کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی

زینک پلاس مکملی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق‌العاده قوی دارد زیرا از یک طرف عنصر روی در آن وجود دارد و از طرف دیگر ویتامین C نیز یکی از ترکیبات مهم آن است. روی و ویتامین ث هر دو دارای نقش آنتی اکسیدانی بوده و با رادیکال‌های آزاد که برای بدن مضر هستند، به مبارزه می‌پردازند.

استحکام ناخن ها

روی در بسیاری از واکنش‌های بدن از جمله رشد و تقسیم سلولی نقش دارد. ناخن‌ها از نوعی سلول تشکیل شده‌اند که رشد و تقسیم آنها به سرعت شکل می‌گیرد و به همین دلیل به عنصر روی نیاز مبرم دارند. مصرف زینک پلاس مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای رشد ناخن‌ها را فراهم می‌کند و سبب می‌شود تا ناخن‌ها علاوه بر اینکه زودتر بلند شوند، از استحکام بیشتری نیز برخوردار باشند.

تقویت استخوان ها مفاصل و دندان

یکی دیگر از فواید زینک پلاس بهبود سلامت استخوان‌ها است. در زینک پلاس علاوه بر زینک، گاهی کلسیم نیز وجود دارد که اصلی‌ترین ماده معدنی برای استخوان و دندان به شمار می‌آید. روی با فعال‌سازی برخی از آنزیم‌ها باعث تحریک رشد استخوان‌ها می‌شود و از طرف دیگر جذب کلسیم را نیز در بدن بهبود می‌بخشد. برای داشتن استخوان‌های قوی لازم است تا علاوه بر کلسیم، ویتامین D و منیزیم منابع غذایی روی را نیز در رژیم غذایی گنجاند و یا در صورت کمبود این ماده از مکمل‌های زینک مثل زینک پلاس نیز استفاده کرد.

افزایش رشد جسمی و ذهنی در کودکان

زینک یکی از عناصر بسیار مهم برای رشد قدی و افزایش وزن کودکان است. بسیاری از کودکان با خوردن شربت زینک اشتهای بهتری برای غذا خوردن پیدا می‌کنند. ویتامین‌های گروه B نیز در افزایش اشتها موثر هستند و بنابراین زینک پلاس با داشتن عنصر روی و این گروه از ویتامین‌ها نه تنها سبب افزایش وزن کودک می‌شود بلکه افزایش قد را نیز در پی خواهد داشت. کمبود عنصر روی در اختلال سنتز RNA، DNA و پروتئین در طی رشد مغز نقش داشته و اثرات نامطلوبی را روی ذهن خواهد گذاشت. با مصرف زینک پلاس می‌توان به رشد ذهنی کودکان نیز کمک کرد.

ویت قدرت باوروی در مردان

عنصر روی، ویتامین C و برخی از ویتامین‌های گروه B به طور مستقیم روی قدرت باروری (به ویژه قدرت باروری مردان) نقش داشته و آن را افزایش می‌دهند. مطالعات نشان داده است که کمبود روی با سطح تستوسترون پایین، کیفیت پایین اسپرم‌ها ارتباط داشته و خطر ناباروری در مردان را افزایش می‌دهد. با مصرف مکمل‌های حاوی روی مثل زینک پلاس می‌توان سطح تستوسترون و تعداد اسپرم‌ها را بهبود بخشیده و از ناباروری پیشگیری نمود.

بهبود خواب از فواید زینک پلاس

یکی دیگر از فواید زینک پلاس بهبود کیفیت خواب شبانه است. زینک پلاس با داشتن روی و ویتامین‌ها و مواد مغذی به شما کمک می‌کند تا در طول شب کمتر از خواب بیدار شوید و در نتیجه بتوانید خوابی آرام‌بخش را تجربه نمایید. ماده معدنی روی دارای اثر آرامبخش، ضد استرس و ضد افسردگی بوده و در تنظیم خواب افراد موثر است.

مصرف خود سرانه زینک پلاس

یکی از مهم ترین نشان های کمبود زینک در بدن ، ریزش موی شدید می باشد . توجه داشته باشید مصرف خودسرانه قرص های زینک می تواند برای بدن ما ضرر داشته باشد و به راحتی می تواند روی دستگاه گوارش ما تاثیر بگذارد و آن را تحریک کند . اگر شما بخواهید زینک را به صورت خودسرانه برای جلوگیری از ریزش مو مصرف کنید ، بهتر است بدانید که هیچ جوابی نخواهید گرفت .

اگر شما بیش از اندازه از قرص زینک و یا مکمل هایی استفاده کنید که دارای زینک می باشد ، باعث تولید سم در بدن شما و در نهایت مسمومیت خواهد شد . مصرف زیاد زینک منجر به آشفتگی معده ، حالت تهوع می شود . علاوه بر آن باعث می شود تا کلسترول خوب در بدن کاهش پیدا کند و کلسترول بد را در بدن افزایش می دهد . اگر می خواهید در مورد مصرف خودسرانه این دارو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

عوارض قرص زینک پلاس

زینک پلاس در صورت استفاده صحیح و در دوز تعیین شده معمولا هیچ عارضه جانبی خاصی ندارد و با خیال راحت می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد اما در موارد نادر و یا در صورت مصرف خارج از دوز، گاهی عوارض جانبی زینک پلاس در برخی اشخاص با علائم زیر بروز می‌یابد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد معده
  • خواب آلودگی
  • تکرر ادرار
  • سردرد
  • تپش قلب
  • اختلال در خواب
  • اسهال
  • کاهش سطح ایمنی بدن

تداخل دارویی قرص زینک پلاس

زینک پلاس ممکن است با برخی از آنتی بیوتیک‌ها که برای درمان عفونت برای شما تجویز شده است، تداخل دارویی داشته باشد. همچنین اگر از مکمل‌های آهن و کلسیم استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که زمان مصرف آنها را همزمان با زینک پلاس برنامه‌ریزی ننمایید زیرا ممکن است جذب زینک پلاس را در بدن شما با اختلال مواجه سازند. همچنین لازم است تا همراه با زینک پلاس از مصرف لبنیاتی همچون شیر و نوشیدنی‎‌های کافئین دار مثل قهوه اجتناب شود تا جذب این مکمل به بهترین شکل صورت پذیرد.

انواع مکمل زینک پلاس

مکمل های زینک پلاس را می توان هم از نظر ترکیبات هم از نظر فرم محصول و هم از نظر دوز زینک موجود در آن تقسیم بندی کرد. از نظر ترکیبات که توضیحاتی داده شد و می توانید با توجه به نوع ترکیبات و نیاز بدنتان مکمل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

از نظر فرم محصول معمولا این مکمل ها یا به شکل کپسول یا قرص زینک پلاس هستند یا به شکل شربت زینک پلاس که شربت آن بهترین انتخاب برای کودکان است.

از نظر دوز مصرفی نیز با توجه به سن و جنسیت در انواع مختلفی از دوز 2 میلیی گرم تا 15 میلی گرم می توان یافت. به عنوان مثال زینک پلاس ب کمپلکس 10 میلی گرم دانا حاوی 60 عدد کپسول است که هر کپسول حاوی 10 میلی گرم زینک یا همان روی است.

دوز مورد نیاز شما را پزشک تعیین می کند اما به طور کلی دوز مورد نیاز افراد با توجه به سن و جنیست آنها طبق جدول زیر توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شده است.

زینک و ویتامین‌های گروه B

یکی از رایج‌ترین انواع زینک پلاس که در داروخانه‌ها به سهولت می‌توانید بیابید، نوعی است که در آن از ترکیب عنصر روی و ویتامین‌های گروه B یعنی ویتامین B1, B2, B3, B5, B7, B9 و B12 استفاده شده است. واضح است که این نوع زینک پلاس بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که در زمینه زینک و این دسته از ویتامین‌ها در بدن خود با کمبود مواجه باشند. از جمله این نوع زینک پلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرص زینک پلاس سوپرابیون

کپسول زینک پلاس ب کمپلکس دانا

زینک و ویتامین C

در برخی از انواع قرص زینک پلاس می‌توانید ترکیب ماده معدنی “روی” و ویتامین ث را بیابید بنابراین چنانچه مشاهده می‌کنید فواید زینک پلاس با توجه به ترکیبات موجود در آن می‌تواند اندکی متفاوت باشد. نوعی از زینک پلاس که شامل ترکیبات ذکر شده باشد، می‌تواند محصولی مرغوب جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در نظر گرفته شود. فرآورده‌های زیر از جمله این نوع زینک پلاس هستند:

قرص زینک گلوکونات و ویتامین ث سندروس

کپسول ویتامین C و زینک یوروویتال

کپسول ویتامین C و زینک آپوویتال

زینک و ویتامین های گروه B و ویتامین C

این نوع زینک پلاس یکی از کامل‌ترین انواع آن است زیرا علاوه بر عمده‌ترین ترکیب خود یعنی روی، شامل ویتامین‌های گروه B و ویتامین C نیز می‌شود و برای سلامت پوست، مو و ناخن ایده‌آل بوده و به ارتقاء سیستم دفاعی بدن نیز کمک می‌کند. به عنوان مثال از این نوع زینک پلاس موارد زیر را می‌توان نام برد:

 قرص یونی زینک لیبرتی سوییس

کپسول زینک پلاس یوروویتال

مقدار روی مورد نیاز بدن بر حسب میلی گرم

زنمردگروه سنی
220 تا 6 ماهگی
337 ماهگی تا 3 سالگی
554 تا 8 سالگی
889 تا 13 سالگی
91114 تا 18 سالگی
811از 19 سالگی به بعد

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.