سئو چیست و کاربردهای آن
آیا در آغاز سفر سئو سایت خود هستید؟ شاید شنیده باشید که سئو میتواند به جذب ترافیک، به سایت شما کمک کند و رتبههای بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد، اما واقعا مطمئن نیستید که چگونه کار میکند یا روی چه زمینههایی تمرکز کنید؟ خب، شما به جای مناسب آمدهاید.
مگر میشود سایتی با محتوای با کیفیتی داشت و دیده نشد؟ متاسفانه پاسخ به این سوال بله است.
اگر میخواهید بهترین نتیجه را برای کسب و کار آنلاین خود بگیرید، بهتر است با یک متخصص سئو مشورت کنید، از او راهنمایی خواسته و سئوی سایت خود را دست او بسپارید. چنین متخصص قابل اعتمادی، میتواند با توجه به الگوریتمهای مورهای جستجو، شرایط فعلی شما و همچنین جایگاه رقبا، بهترین راه حل ممکن را اجرایی و نتیجه آن را به شما نشان دهد. الوکانتنت اینجاست تا این مشکلی که رروزها و یا شاید ماهها با آن دست به گریبان هستید را برطرف کند.
سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو؛ به معنای این است که فرآیند دریافت ترافیک از نتایج جستجو به صورت رایگان، ارگانیک یا طبیعی، در موتورهای جستجو انجام شود. هدف از انجام این کار، بهبود موقعیت سایت در صفحات نتایج جستجو است. به یاد داشته باشید، هر چه وب سایت در صفحه جستجو، بالاتر لیست شود، افراد بیشتری آن را خواهند دید. پس ورودی سایت شما افزایش و در نتیجه درآمدتان رو به رشد خواهد شد. میتوان گفت این روش سئو موثر بوده است.
سئو چطور کار میکند؟
یکی از مهمترین بخش سئو، آشنایی با الگوریتمهای موتورهای جستجو، مخصوصا گوگل است. الگوریتمهای موتورهای جستجو، برنامههایی هستند که به دنبال سرنخهایی میگردند تا به جستجوگران نتایج دقیقی را نشان دهند که به دنبال آن هستند. موتورهای جستجو برای یافتن صفحات وب و تصمیمگیری در مورد رتبهبندی برای هر کلمه کلیدی، به الگوریتمها متکی هستند. سه مرحله برای نحوه کار موتورهای جستجو وجود دارد: خزیدن، که مرحله کشف مطالب است. نمایه سازی یا ایندکس که مرحله بایگانی است. و رتبهبندی نتایج که مرحله بازیابی و نمایش به کاربر است. حال هر چه مطلب منتشر شده از طرف این الگوریتمها امتیاز بیشتری بگیرند، در نمایشها بهتر مشخص خواهند شد.
مزیت استفاده از سئو چیست؟
در حالی که تعیین اهداف میتواند کاری دشوار به نظر برسد، اما اندازهگیری آنها واقعا میتواند به کسب و کار شما در پیشرفت کار و همچنین سئو در دراز مدت کمک کند. بنابراین چه چیزهایی را باید اندازه بگیرید؟
- کلید واژه ها
- ترافیک
- سهم بازار
- آگاهی از برند
- شهرت، اعتبار
- دریافت کاربران بیشتر
- ماندگاری بیشتر کاربران
- رشد و توسعه کسب و کار
- جایگاه بهتر در جستجوی گوگل
بهینه سازی برای موتور های جستجو چگونه انجام میشود؟
بهعنوان یک بازاریاب دیجیتال، دانستن اینکه چگونه میتوانید برند، وبسایت یا شرکت را توسط کاربران پیدا کنید، یک مهارت اصلی است و درک اینکه چگونه سئو در حال تکامل است، شما را در صدر نتایج بازی نگه میدارد. در حالی که روشهای سئو اغلب تغییرات ریزی دارد، اصول کلیدی آن تغییر نمیکند. ما میتوانیم سئو را به سه مؤلفه یا ستون اصلی تقسیم کنیم که باید با آنها آشنا بوده و به طور منظم عمل کرد:
بهینه سازی فنی: بهینه سازی فنی فرآیند تکمیل فعالیتهایی در سایت شما است که برای بهبود سئو طراحی شده اند اما به محتوا مرتبط نیستند. اغلب در پشت صحنه اتفاق میافتد.
بهینهسازی داخلی: بهینهسازی داخلی فرآیندی است که از مرتبط بودن محتوای سایت شما اطمینان حاصل میکند و تجربهای عالی برای کاربر فراهم میکند. این فعالیتها عبارتند از: هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب در محتوا است و میتواند از طریق یک سیستم مدیریت محتوا انجام شود.
بهینه سازی خارجی: بهینه سازی خارجی فرآیند افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو از طریق فعالیتهای خارج از سایت است. تا حد زیادی توسط بک لینکها هدایت میشود که به ایجاد شهرت سایت کمک میکند.
یک متخصص سئو چه کارهایی انجام می دهد؟
این روزها سئو به عنوان یک فعالیت بازاریابی ضروری در نظر گرفته میشود. سئوی خوب شامل فعالیتهای مختلفی است، مانند:
- شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با پتانسیل ترافیک جستجوی خوب
- ایجاد محتوای مفید و باکیفیت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو و کاربران
- استفاده از لینک های مرتبط از سایتهای با کیفیت بالا
- اندازه گیری نتایج
- و غیره
یک متخصص سئو باید اصول و قواعد را بداند و در هر مرحله تکنیکهای خاصی را به کار ببرد. برخی از این تکنیکها از زبان امین مهدوی عبارتند از:
1. سئو تکنیکال
- کدهای استاندارد
- اصول طراحی سایت
- سرعت بارگزاری سایت
- ریسپانسیو بودن سایت
2. سئو داخلی (on-page)
- انتخاب کلمه کلیدی مناسب
- آنالیز رقبا
- تولید محتوای با کیفیت
- تدوین استراتژی محتوا
- لینک سازی داخلی
3. سئو خارجی (off-page)
- ایجاد بک لینک
- خرید رپورتاژ آگهی
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
- دریافت بکلینک معتبر
- سئوی محتوا
- بهینه سازی فنی سایت
- توجه به کاربران و تهیه پرسونا
- برندسازی
- بهینهسازی برای جستجوی صوتی
- دریافت گواهینامه امنیتی ssl
سئو آری یا نه؟
اگر سایت خود را طراحی کردهاید حتما برای دیده شدن بیشتر، کلمه سئو را شنیدهاید. اما اینکه سئو چیست، چه کاربردی دارد و چگونه انجام میشود، بحث مفصلی است. اگر سایت طراحی شده شما به خوبی هم ساختاربندی و محتوا گذاری شده باشد ولی بازخورد مناسبی از آن ندارید، مشکل جای دیگری است.
آشنایی با اصول سئو از جمله: شناسایی موقعیت فعلی، آشنایی با الگوریتمها و نحوه عملکرد آنها، استفاده از تکنیکهای به جا و درست، تولید محتوای سئو شده، شناسایی جایگاه رقبا، روند تداومی این استراتژیها و … در صورتی که درست استفاده شود، نتایج فوق العادهای برای کسب و کار خواهد داشت. اما اگر به درستی اجرا نشوند یا از روشهای خلاف استفاده شود کسب و کار شما را شکست خواهد داد.
تیم سئو حرفهای الوکانتنت در این زمینه میتواند مشاور و مجری سئو سایت شما باشد تا خیال راحت پیشرفت کسب و کارتان را مشاهده کنید.