سرطان رحم چیست؟

سرطان رحم شایع ترین سرطان در بین خانم ها می باشد. رحم یک عضو توخالی در لگن خانم ها است. رحم به شکل یک گلابی وارونه است. که رشد جنین در آن اتفاق میوفتد.

سرطان رحم به نام آندومتر نیز شناخته می شود. داخلی ترین قسمت و لایه رحم را آندومتر می گویند. این سرطان بیماری است که در آن سلول های بدخیم بدن در بافت قسمت آندومتر رحم بوجود می آید.

علائم سرطان رحم

بعد از دیده شدن علائم سرطان حتما باید پزشک متخصص آن را تشخیص داده و تایید کند. وجود این علائم در فرد صد در صد نشان از سرطان آندومتر نیست. اما برای اطمینان حتما باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا می تواند برایتان خطرناک باشد.

خونریزی

خونریزی غیرطبیعی در واژن و دیده شدن خون در ادرار و مدفوع از نشانه های سرطان است. این نشانه یکی از علائم برجسته، سرطان رحم است.

این خونریزی غیر طبیعی و زیاد در دوره قاعدگی، در بین دوره ها و یا در دوران لکه بینی وجود دارد. در خانم هایی که یائسه شده اند. بعنوان خونریزی واژینال دیده می شود. گاهی اوقات این خونریزی به ترشح واژینال آغشته می شود.

درد کمر و لگن

درد شدید در ناحیه کمر و پایین لگن یکی از نشانه های سرطان در بانوان است. اما حواستان باشد این درد را با درد ناشی از تخمدان ها در دوران تخمک گذاری و یا درد دوران قاعدگی اشتباه نگیرید.

اگر درد کمر و لگن ناشی از سرطان باشد. به قسمت های دیگر بدن سرایت می کند. و نشان از بدخیم شدن بیماری است. در این مواقع به سرعت باید به پزشک مراجعه کرده و اقدام به درمان نمایید.

کاهش وزن

کاهش وزن ناخواسته می تواند یکی از نشانه های سرطان آندومتر باشد. این نشانه در بسیاری از دیگر سرطان ها رایج است. اما اگر کاهش وزن ناخواسته با یکی دیگر از علائم همراه باشد. نشان از سرطان رحم است. و باید به پزشک مراجعه کرد.

خستگی

احساس خستگی از نشانه ها و علائم موجود برای سرطان ها و بیماری های مختلف است. زمانی که احساس خستگی با دیگر علائم همراه باشد. می تواند گویای وجود سرطان رحم باشد. و باید به متخصص مراجعه کرد.

آسیب های روده و مثانه

گسترش سزطان رحم می تواند به دیگر ارگان های بدن آسیب وارد کند. و عملکر آن ها را دچار اختلال نماید. علائمی که مثانه و روده را بعد از سرطان تحت تاثیر قرار می دهد. عبارت اند از:

  • اختلال در انتقال ادرار
  • احساس درد هنگام ادرار کردن
  • احساس درد در ناحیه مثانه
  • ادرار کم
  • وجود خون در ادرار
  • یبوست و یا اسهال
  • حرکات روده تحریک پذیر
  • درد رکتوم
  • وجود خون در مدفوع

چه کسانی در معرض خطر سرطان رحم هستند؟

برخی از ویژگی ها در بانوان، احتمال بروز سرطان در آن ها را بیشتر می کند. این ویژگی ها عبارتند از :

چاقی

خانم های چاقی که اضافه وزن زیادی دارند. بیشتر از دیگر بانوان در معرض خطر این سرطان  هستند.

زایمان

خانم هایی که هرگز بچه دار نشده اند. و هیچ زایمانی نداشته اند. بیشتر از خانم هایی که دوران بارداری را تجربه کرده اند. در معرض ابتلا به این سرطان می باشند.

دوران قائدگی و یائسگی

کسانی که اولین دوره قائدگی آن ها خیلی زود و قبل از ۱۲ سالگی بوده است. بیشتر از دیگر بانوانی که شروع قائدگی به موقع داشته اند. در معرض خطر می باشند.

همچنین در خانم هایی که یائسگی آن ها بعد از ۵۵ سالگی رخ داده است. احتمال ابتلا به سرطان آندومتر در آن ها بیشتر است.

 مصرف تاموکسیفن

خانم هایی که برای پیشگیری و یا درمان سرطان سینه از تاموکسیفن استفاده می کنند. احتمال بروز سرطان رحم را افزایش می دهند.

خانواده

سرطان رحم می تواند منشاء ارثی داشته باشد. خانم هایی که، خواهر و یا مادرشان مبتلا به سرطان رحم است. بیشتر از دیگران در معرض خطر می باشند. آن ها باید مراقبت های لازم برای پیشگیری از سرطان آندومتر را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.