سوغاتی های ارومیه

سوغات ارومیه چیست و بهترین سوغاتی هایی که از این شهر می توان خریداری کرد، کدامند؟ با شناخت سوغاتی های ارومیه می توانید در سفر به این شهر زیبای کشور ایران، بهترین سوغاتی ها را به همراه بیاورید.

12 سوغاتی بی نظیر شهر ارومیه

1. نقل بیدمشک از سوغات ارومیه

یکی از گیاهان بومی ارومیه بیدمشک است. اگر بخواهید نقل بیدمشکی تولید کنید ابتدا باید خلال بادام در گیاه بیدمشک بخوابانید. سپس روکش سفید را با شکر و آب با هم مخلوط می کنیم. الان نقل شما آماده مصرف است. می توانیم به آن عرق بیدمشک اضافه کنیم. از آن جایی که معطر کردن خلال بادام با بیدمشک هزینه بر است با دقت زیادی به خرج دهید که همه نقل ها معطر شده باشند. به این نوع نقل، نقل ابریشمی نیز گفته می شود.

2. نقل گل محمدی

از ایام قدیم گل محمدی در خوراکی های ایرانیان جایگاه خاصی داشته است. از آن جایی که دارای عطر و بوی خوشی می باشد و معمولا در خوارکی ها و نوشیدنی ها استفاده می شود. البته طرز تهیه آن کمی متفاوت است به طوری که از گل های محمدی خشک شده در آن استفاده می کنند.

3. نقل ارومیه

یکی از پرطرفدار ترین سوغات ارومیه نقل است. نقل دارای محبوبیت بالایی در میان مردم می باشد. از زمان های قدیم نقل برای ایرانیان دارای ارزش و جایگاهی بالا بوده و جایگزین مناسبی برای مصرف به جای قند با چای می باشد. لازم به ذکر است امروزه در اکثر شهرها نقل به روش مکانیزه و با دستگاه تولید می گردد. ولی باید بدانید روش تهیه نقل به روش سنتی دارای زحمات زیادی بوده است.

نقل از معروف ترین سوغات ارومیه

برای تهیه نقل، ابتدا شکر را حرارت می دهند تا به صورت مایه درآید و ذوب شود. بعد از ذوب شدن شکر به آن مغزهایی از خشکبار اضافه می گردد. سپس به آن مزه مورد نظر با اسانس اضافه می گردد. تعدادی از طعم دهنده هایی که در تولید نقل برای طعم دادن به آن استفاده می شود به شرح زیر است:

  • بیدمشک
  • دارچین
  • زعفران
  • وانیل
  • اسانس میوه های مختلف

قطعا دیده اید نقل ها دارای اندازه های متفاوتی هستند. این سوغاتی ارومیه دارای اندازه ریز و درشت و متوسط است. نقل های ارومیه معمولا در طعم های بیدمشک، زعفرانی و گل محمدی به فروش می رسد.

4. حلوای هویج از سوغات ارومیه

یکی از محبوب ترین ها در سوغات ارومیه حلوای هویج است. مواد تشکیل دهنده حلوای هویج عبارتند از: گردو، هویج و شیره انگور. مردم ارومیه بیشتر در شب های عید و مناسبت ها از این حلوا استفاده می کنند. ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما حلوای هویج را امتحان کنید.

5. نقل زعفرانی

روش تهیه فرق زیادی نمی کند فقط به جای بادام از مغز گردو استفاده می شود و برای روکش کردن آن از اسانس زعفران استفاده می شود.

نقل زعفرانی

6. عرق بیدمشک از سوغات ارومیه

عرق بیدمشک از گیاه بیدمشک گرفته می شود. از آن جایی که بیدمشک در ارومیه زیاد یافت می شود از عرق آن برای معطر شدن غذا استفاده می کنند. بیدمشک دارای خواصی مانند درمان سرگیجه، تقویت قلب و موثر در درمان کم خونی است.

7. حلوای گردو

لذیذ ترین سوغاتی ارومیه حلوای گردو است. به جهت داشتن مغز گردو وشیره انگور و طبع گرم آن معمولا در زمستان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا در دیگ مسی شیره انگور به همراه شکر را می جوشانند سپس چوبک را داخل آن می ریزند. سپس آن قدر بهم میزنند و بعد به آن مغز گردو و پسته اضافه می کنیم.

حلوا گردو علاوه بر سوغاتی ارومیه به سایر کشور ها نیز صادر می شود.

8. نان سنتی

از نان های سنتی ارومیه می توان به تنوره چره، یخاچره، ارده، جزلاچره و تاواچره نام برد.

9. لوزانک از سوغاتی های ارومیه

لوزانک از شیره انگور نشاسته و آب و گلاب تهیه می گردد و ظاهری شبیه به مسقطی دارد. این خوراکی بسیار خوشمزه است و شیرینی آن در کام، فوق العاده می نماید.

10. عرق بادرنجبویه

بادرنجبویه جهت تقویت قلب و انبساط روح توسط ابوعلی سینا تجویز می گردیده است. از دوران قدیم برای درمان افسردگی این عرق را تجویز می نمودند. بادرنجبویه از آن جهت آرام بخش است که مانند مسکن بر دستگاه عصبی اثر می کند.

11. سوجوق

سوجوق از شیره انگور و نشاسته و گلاب تشکیل شده است. خمیری که از این مواد به دست می آید با مغز گردو پر می شود.

12. تنور شیرینی سی

تنور از آرد به همراه ماست تهیه می شود. سپس هنگام طبخ به آن شکر اضافه می شود.

7 تا از بهترین صنایع دستی ارومیه

1. فرش از سوغاتی های ارومیه

فرش های ارومیه دارای سهم زیادی در صادرات فرش کشور است. از شهرهای پیشرو در این صنعت می توان از خوی، تکاب، بوکان، شاهین دژ و میاندوآب نام برد.

2. صنایع چوبی

از سوغات اصلی ارومیه می باشد که از سال های گذشته به جا مانده است و همچنان در ارومیه رواج دارد. چوب آن محصول سنندج است و معمولا در پاییز زمستان آماده می شود.

3. رودوزی

برای رودوزی با نخ ابریشم بر روی پارچه ای ساده طرح و نقش می دوزند.

4. پیکر تراشی

از قدیم در ارومیه این هنر رواج داشته که از چوب یا سنگ تندیس یا مجسمه ساخته می شود.

5. رنگرزی

رنگرزی هنری که بوسیله قاب و شابلون و بعضا قلم مو رواج دارد. البته در ارومیه عمدتا در این زمینه فعالیت دارند.

6. ظریف کاری

ظریف کاری یکی از رایج ترین صنایع دستی ارومیه است. این هنر شباهت زیادی به منبت کاری دارد. معمولا از چوب درخت گردو برای این کار استفاده می شود.

7. چاپ سنتی

برای چاب سنتی از شابلون استفاده می شود. بدین صورت که روی پارچه با قالب و شابلون طرحی را بر پارچه سفید مهر می کنند.

معرفی شما

شما چه موارد دیگری از سوغاتی های ارومیه را می شناسید که در لیست بالا دیده نشدند؟ برای ما در بخش کامنتها به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.