شادوبن چیست؟ چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟

در سال‌های اخیر اینستاگرام تبدیل به ابزاری بسیار مهم برای کسب و کارها و اشخاص مختلف شده است. امروزه کسب و کارها و افراد از این فضا برای پیشبرد اهداف بازاریابی و ایجاد ارتباط عمیق‌تر با مخاطبان استفاده می‌کنند. در این میان شاید اصلاح شادوبن (Shadowban) اینستاگرام را شنیده باشید. اتفاقی که ممکن است برای هر اکانتی در اینستاگرام پیش بیاید و تاثیرات ناخوشایندی بر روی میزان مشارکت مخاطبان با اکانت شما داشته باشد. در این مقاله قرار است به سوالات زیر درباره شادوبن اینستاگرام پاسخ دهیم و بگوییم شادوبن چیست؟ چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟

  • شادوبن اینستاگرام چیست؟
  • چرا شادو بن می‌شویم؟
  • چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟

شادوبن اینستاگرام چیست؟

شادوبن چیست؟ شادوبن اینستاگرام حالتی است که در آن محتوای شما در این بستر بلاک می‌شود. اگر شما در اینستاگرام شادوبن شده باشید، پست‌های شما تنها به کسانی نشان داده می‌شود که در حال حاضر شما را دنبال می‌کنند. معمولا زمانی که یک کاربر شادوبن می‌شود، در ابتدا خودش متوجه این موضوع نمی‌شود. چرا که اینستاگرام در مورد این مسئله اطلاع رسانی خاصی انجام نمی‌دهد. شاید سوال بعدی شما این باشد که چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟ اما اول از شادوبن شدن خود مطمئن شوید.

آیا اکانت من شادوبن شده است؟

برای پیدا کردن جواب این سوال ابتدا لازم است یک پست جدید روی اینستاگرام منتشر کنید. در این پست از هشتگی استفاده کنید که کم استفاده شده یا استفاده نشده باشد. (اگر از یک هشتگ پرطرفدار استفاده کنید تشخیص شادوبن بودن یا نبودن اکانتتان سخت می شود )

پس از انتشار خود از پنج نفر بخواهید هشتگ استفاده شده را جست و جو و بررسی کنند. اگر هیچ یک از این پنج نفر پست شما را در این هشتگ پیدا نکردند، اکانت شما به احتمال بسیار زیادی شادوبن شده است. اگر تنها یک یا دو نفر از آن‌ها پست شما را در این هشتگ دیده باشند، احتمالا اکانت شما با افت میزان مشارکت یا همان engagement مواجه شده.
اگر با مفهوم اینگیجمنت  آشنایی ندارید توصیه میکنیم حتما به مقاله اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟ مراجعه کنید.

چه مواردی باعث شادوبن شدن در اینستاگرام می شود؟

موارد احتمالی وجود دارد که احتمال شادوبن شدن در اینستاگرام را افزایش می‌دهند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید از بروز مجدد چنین مشکلی جلوگیری کنید:

  •  از ربات‌ها یا دیگر ابزار‌های خودکار رشد در اینستاگرام استفاده کردید

تنها راه رشد و پیشرفت در اینستاگرام داشتن استراتژی مناسب، استمرار در تولید محتوا و تلاش زیاد است. اگر از ابزارهای مختلف برای پیشرفت در این فضا استفاده می‌کنید، اولا این رشد طبیعی نیست و در هر صورت آسیب‌های مختلفی را برای شما به همراه خواهد داشت. ثانیا ربات‌های اینستاگرام بسیار هوشمند هستند و متوجه این اتفاق می‌شوند. زمانی که این ربات‌ها متوجه شوند شما در تلاش هستید تا الگوریتم‌ و جریان عادی این بستر را بهم بزنید، جریمه‌هایی مثل شادوبن را برایتان در نظر می‌گیرند. بنابراین توصیه ما این است که از این ابزارها استفاده نکنید.

  • هشتگ‌های منع شده را به کار گرفتید

زمانی که یک هشتگ به مرور زمان محبوب می‌شود، محتوا‌های نامناسب نیز ممکن است وارد آن شود. زمانی که چنین اتفاقی پیش بیاید، اینستاگرام این هشتگ را حذف  یا دسترسی به آن را محدود می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود زمانی که شما این هشتگ ممنوعه را استفاده می‌کنید، بقیه هشتگ‌هایی که استفاده کردید نیز تاثیر خود را از دست بدهند. علاوه بر آن ممکن است جریمه‌هایی را هم برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین حتما قبل از استفاده از یک هشتگ، وضعیت آن را بررسی کنید.

  • شاید اکانت شما بارها ریپورت شده است

زمانی که یک اکانت توسط کاربران بارها به اینستاگرام ریپورت شود (کاربران درباره یک حساب کاربری گزارش تخلف ارسال کنند)، اینستاگرام ممکن است این موضوع را درباره اکانت شما در نظر بگیرد و محتوای شما را نامناسب فرض کند. یا ممکن است متوجه شود شما قوانین این بستر را رعایت نمی‌کنید. در این حالت یا اکانت شما از دسترس به طور کامل خارج می‌شود، یا جریمه‌هایی مانند شادوبن برای شما در نظر گرفته می‌شود.

  • فعالیت بیش از اندازه در اینستاگرام داشتید

اینستاگرام محدودیت‌هایی برای میزان فعالیت کاربران وضع کرده تا راحت‌تر فعایلت‌ ربات‌ها از یک کاربر واقعی تشخیص دهد. به معنای دیگر، شما در هر ساعت یا روز، تا حد مشخصی می‌توانید پست‌های دیگران را لایک کنید، کامنت بگذارید، اکانت‌های جدیدی را دنبال یا اکانت‌هایی را آنفالو کنید.

مشکل لایک و کامنت در اینستاگرام

اکثر مشکلات مربوط به بلاک شدن لایک و کامنت همین فعالیت بیش از حد و خارج از رفتار معمولی در اینستاگرام است مثلا اگر شما در یک ساعت هشتاد اکانت جدید را دنبال کنید، ممکن است اینستاگرام این رفتار شما را رفتاری نزدیک به فعالیت یک ربات فرض کند. همین مشکل برای لایک و کامنت هم صادق است یعنی اخیرا زیاد پست ها رالایک کرده اید یا کامنت زیاد گذاشته اید و حتی کامنت با متن تکراری. اینگونه فعالیت‌ها شاید در مدت کوتاهی رشد اکانت شما را زیاد کند، اما به خاطر داشته باشید که امروزه برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی باید با دیگران ارتباطی عمیق ایجاد کنید و چنین فعالیت‌هایی در بلندمدت اثر مثبتی برای شما نخواهد داشت. علاوه بر آن رفتارهایی از این دست ممکن است باعث شادوبن اکانت شما شود.

علت طولانی شدن شادوبن یا مسدود بودن در اینستاگرام چیست؟

واقعیت این است که هیچ منبع رسمی درباره اینکه شما تا چند روز شادوبن می‌مانید، اطلاعاتی را منتشر نکرده است. با این حال طبق تجربه‌های مختلف و آزمون و خطاهایی که انجام شده، به نظر می‌رسد بیشترین میزان شادوبن ماندن در اینستاگرام حدود 14 روز است.

هیچ کدام از جریمه‌هایی که اینستاگرام برای اکانت‌ها در نظر می‌گیرد دائمی نیست. با این حال اگر مدت زمان شادوبن یا مسدود بودن اکانت شما طولانی می‌شود، شاید لازم است مطمئن شوید که در حال تکرار فعالیت‌هایی که از نظر اینستاگرام تخلف به حساب می‌آید نباشید.

چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟

برای آنکه بتوانید خسارت وارد شده به اکانتتان را جبران کنید، لازم است قدم‌های بسیار ساده‌ای را بردارید تا ظرف مدتی کوتاه این مشکل برطرف شود. حالا بعد از فهمیدن اینکه شادوبن چیست؟ باید ببینیم چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟ :

  • ربات‌ها را حذف کنید

لازم است ربات‌ها یا هر ابزار رشد متفرقه دیگری را که استفاده می‌کنید، به سرعت حذف کنید. اگر شک دارید قبلا از رباتی استفاده کردید یا نه، روشی برای حذف کردن دسترسی همه ابزارها وجود دارد. لازم است از طریق سایت اینستاگرام وارد اکانت خود شوید. در بخش ویرایش حساب (Edit profile) گزینه “Authorized Applications” را انتخاب کنید.

اگر رباتی در لیست نمایش داده شده مشاهده کردید، با انتخاب گزینه “revoke access” دسترسی آن را حذف کنید. به خاطر داشته باشید، داشتن صد دنبال کننده متعهد که با شما ارتباط نزدیکی دارند، بهتر از داشتن هزاران فالوئری است که صرفا صفحه شما را دنبال می‌کنند و هیچ توجهی به محتوای شما نشان نمی‌دهند.

  • در استفاده از هشتگ‌ها حساسیت به خرج دهید

در استفاده از هشتگ‌ها دقت کنید. سعی کنید هشتگ‌هایی که به موضوع محتوای شما ربطی ندارد انتخاب نکنید. چون در صورتی که کاربرانی دنبال کننده هشتگی که شما استفاده کردید باشند و با محتوای غیرمرتبط با موضوع هشتگ مواجه شوند، این موضوع را به اینستاگرام گزارش می‌دهند.

علاوه بر آن حتما هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید را مورد بررسی قرار دهید. چون در صورتی که از هشتگ‌های منع شده استفاده کنید، شادوبن خواهید شد. معمولا وقتی وارد یک هشتگ منع شده می‌شوید، در بالای صفحه اینستاگرام این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده است.

  • 48 ساعت هیچ کاری نکنید!

تجربه بعضی از کاربران نشان می‌دهد در صورتی که دو روز با اکانت خود کاری انجام ندهید، مشکلات ناشی از جریمه‌های درنظر گرفته شده برای شما رفع می‌شود. به نظر می‌رسد استفاده از این روش، به امتحانش بیارزد! مخصوصا در روزهایی که بعضی‌هایمان بیش از اندازه درگیر شبکه‌های اجتماعی شدیم.

  • مشکل را به اینستاگرام گزارش کنید

اگر احساس می‌کنید هیچ کدام از قوانین و مقررات اینستاگرام را نقض نکردید، می‌توانید مشکل خود را با اینستاگرام درمیان بگذارید. برای انجام این کار در قسمت پروفایل خود، وارد بخش تنظیمات شوید. در این بخش، پایین صفحه گزینه help  را انتخاب کنید. سپس وارد بخش report a problem  شوید و موضوع را به اینستاگراماطلاع دهید.

شاید لازم باشد در زمان اطلاع رسانی به صورت دقیق اشاره نکنید که شادوبن شدید و فقط عنوان کنید که پست‌های شما در یک هشتگ خاص نمایش داده نمی‌شود. نمونه متن برای ارسال به اینستاگرام می‌تواند به این صورت باشد:

“I am not being shown in the hashtags I’ve used for my post”

منبع : تبلیغ چه

سوالات متدوال 

شادوبن چیست؟

شادوبن حالتی است که در آن پست‌های شما تنها به دنبال کنندگان شما نشان داده می‌شود و این موضوع به افت میزان مشارکت صفحه شما منجر می‌گردد.

چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟

استفاده از روش‌هایی مثل حذف دسترسی ربات‌ها، فعالیت نکردن به مدت دو روز در اکانت شادوبن شده و گزارش موضوع به اینستاگرام می‌تواند باعث رفع شدن این مشکل شود.

چه مواردی باعث می شود شادوبن شویم؟

استفاده از ربات‌های افزایش فالوئر، فعالیت بیش از حد در اینستاگرام و استفاده از هشتگ‌های منع شده باعث شادوبن شدن اکانت شما می‌شود.

خارج شدن از شادوبن اینستاگرام چقدر زمان میبرد؟

زمان دقیقی برای رفع این مشکل اعلام نشده. اما به طور میانگین تا 14 روز رفع شادوبن ممکن است زمان ببرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.