فواید شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای مواد مغذی است که می توانند اثرات بسیار مثبتی بر سلامتی شما داشته باشند. این شکلات به دلیل اینکه از دانه درخت کاکائو درست می شود، یکی از بهترین منابع گیاهی آنتی اکسیدان به شمار می رود. مطالعات نشان داده اند که شکلات دارک یا تلخ (با درصد کاکائو بالا و شکر کمتر) می تواند در بهبود سلامتی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشد.

هر ماده غذایی علاوه بر فواید، ممکن است عوارضی هم برای بدن داشته باشد و یا برای بعضی افراد مناسب نباشد. در این مطلب بلدشیم به فواید و مضرات شکلات دارک می پردازیم.

شکلات تلخ در هر 100 گرم چند کالری دارد؟

این روزها همه به کالری دریافتی خود اهمیت می دهند. آگاهی از کالری مواد غذایی به شما کمک می کند تا بتوانید سبد غذایی خود را درست تر انتخاب کنید و از خوردن کالری های مازاد اجتناب کنید.

100 گرم شکلات مقدار بسیار زیادی است و نباید در روز این مقدار شکلات بخورید. درست است که شکلات تلخ مواد مغذی زیادی دارد، اما از طرفی کالری آن بسیار زیاد است. معمولاً شکلات دارک بسته به نوع برند و درصد کاکائو و شکر موجود در آن، در هر 100 گرم بین 530 تا 600 کالری دارد. به همین دلیل در مصرف آن نباید زیاده روی کنید.

فواید شکلات تلخ:

1. شکلات تلخ سرشار از فیبر و مواد مغذی است.

شکلات تلخ واقعی که مقادیر زیادی کاکائو در خود داشته باشد، به معنای واقعی مغذی است. شکلات دارک حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول و مواد معدنی است.

میزان مواد مغذی موجود در هر 100 گرم شکلات دارک 70% الی 85% به شرح زیر می باشد:

  • 11 گرم فیبر
  • 67% مقدار مجاز مصرفی روزانه (RDI ) آهن
  • 58% مقدار مجاز مصرفی روزانه (RDI ) منیزیم
  • 89% مقدار مجاز مصرفی روزانه (RDI ) مس
  • 98% مقدار مجاز مصرفی روزانه (RDI ) منگنز
  • مقادیر زیاد پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم

2. شکلات تلخ منبع قوی آنتی اکسیدان است.

کاکائو و شکلات تلخ حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها هستند. در حقیقت بیش از هر غذای دیگری آنتی اکسیدان دارند. بنابراین می توان شکلات دارک را به عنوان یک ماده anti-aging یا ضد پیری دانست. به این معنی که فرآیند سالخوردگی را به تاخیر می اندازد. علاوه بر این از پیری زودرس اندام ها نیز جلوگیری می کند. چه چیزی از این بهتر؟

3. شکلات تلخ به بهبود خلق و خوی شما منجر می شود.

شکلات تلخ

تعجبی ندارد که با خوردن شکلات دارک احساس خوبی به شما دست بدهد. چرا که این شکلات باعث ترشح هورمون های شادی در بدن شما می شود.

4. شکلات دارک حامی بدن شما را در مبارزه با بیماری ها است.

شکلات تلخ حاوی پروسیانیدین ها (دسته ای از فلاونیدها که آنتی اکسیدان هستند) می باشد که قادر به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در پستان می باشد. همچنین حاوی متیل گزانتین و پلی فنل است. نتایج آزمایش روی موش های چاق مبتلا به دیابت نشان داده است که این مواد در کاهش سطح گلوکز (قند خون) بسیار موثرند.

5. شکلات تلخ امکان لذت خوردن شکلات بدون اثرات منفی و مضر را برای شما فراهم می کند.

شکلات تلخ یک انتخاب سالم در زمانیست که هوس شکلات و شیرینی می کنید، و با خوردن آن علاوه بر حس رضایت از خوردن شکلات، احساس بدی که بعد از خوردن سایر شیرینی ها دارید نخواهید داشت. زیرا مطمئن هستید که با خوردن آن به سلامت خود آسیب نزده اید.

6. شکلات تلخ می تواند منجر به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون شود.

فلاونول های موجود در شکلات تلخ با تحریک اندوتلیوم (لایه داخلی) شریان ها منجر به تولید نیتریک اکسید (NO) می شود. یکی از عملکرد های نیتریک اکسید ارسال پیام به عروق برای شل شدن است. که باعث کاهش مقاومت عروق و در نتیجه بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می شود.

7. شکلات دارک HDL (چربی خوب) خون را بالا می برد و از اکسید شدن LDL (چربی بد) ممانعت می کند.

مصرف شکلات تلخ از ریسک فاکتورهای بسیاری که منجر به بیماری های قلبی می شوند جلوگیری می کند. زمانیکه LDL یا چربی بد اکسید می شود می تواند به سایر بافت ها مانند لایه داخلی عروق قلب آسیب بزند. شکلات دارک حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی است که از لیپوپروتئین های عروق در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کند.

8. شکلات تلخ از پوست بدن در برابر آفتاب محافظت می کند.

ترکیبات بیواکتیو در شکلات دارک می تواند برای پوست بسیار مفید باشد. فلاونول های موجود در این شکلات، پوست را در برابر آسیب های ناشی از تابش آفتاب محاظت می کنند. جریان خون به پوست را بهبود بخشیده، چگالی پوست را افزایش داده و منجر به آبرسانی بیشتر به پوست می شود.

اگر می خواهید در ساحل آفتاب بگیرید بهتر است از یک ماه قبل شروع به مصرف این شکلات کنید. پس در نتیجه فواید شکلات تلخ برای پوست بسیار زیاد است.

9. مصرف شکلات دارک عملکرد مغز را تقویت می کند.

در یک آزمایش نشان داده شده است که 5 روز مصرف شکلات دارک، به خاطر مقادیر بالای فلاونول، باعث بهبود جریان خون به مغز می شود. همچنین مصرف کاکائو در بزرگسالانی که دچار آسیب های ذهنی هستند می تواند باعث ارتقا عملکردهای شناختی مغز شود. فواید شکلات تلخ برای مغز از نظر علمی ثابت شده است.

مضرات و عوارض شکلات تلخ:

1. شکلات تلخ حاوی کافئین است.

کاکائو مقادیر قابل توجهی کافئین دارد. کافئین نوعی محرک است که می تواند عوارض جانبی داشته باشد. مخصوصاً اگر به مقدار زیاد مصرف شود یا بدن شما به آن حساسیت داشته باشد. بسیار مهم است که بدانید مصرف چه مقدار کافئین برای شما مناسب است. چرا که واکنش بدن هر فرد به مقدار کافئین دریافتی متفاوت است.

مصرف زیاد کافئین می تواند مشکلاتی مانند اسپاسم عضلات، بی خوابی، سردرد، آریتمی قلبی، احساس اضطراب و نگرانی و در زنان حامله منجر به سقط جنین شود.

2. در ترکیبات شکلات دارک هم مقادیری شکر وجود دارد.

طعم تلخ این شکلات به معنی بدون شکر بودن آن نیست. مقدار شکر موجود در هر 100 گرم شکلات تلخ آنقدری هست که مقدار مجاز قند مصرفی روزانه برای یک فرد بزرگسال را تامین کند. از آنجا که طعم شیرین آن حس نمی شود، ممکن است وسوسه شوید و مقادیر بیشتری بخورید. بنابراین مقدار قند مصرفی بیشتر می شود که به دنبال آن مشکلات سلامتی قرار دارند.

3. شکلات تلخ کالری بالایی دارد.

همان طور که پیش تر درباره کالری شکلات دارک گفته شد، میزان کالری در همه انواع شکلات، طی پروسه فرآوری افزایش می یابد. یک وعده کوچک تا متوسط از این شکلات می تواند تا 300 کالری انرژی داشته باشد.

شکلات تلخ یا دارک

4. شکلات تلخ حاوی چربی های ناسالم است.

شکلات دارک حاوی چربی اشباع است. به خصوص اگر برای تولید آن از شکلات شیری استفاده شده باشد. بنابراین بهتر است هنگام خرید این شکلات نمونه های بدون لبنیات آن را خریداری کنید.

5. شکلات دارک اعتیاد آور است.

شکلات تلخ به خاطر کافئین و طعم مطبوعی که دارد می تواند حس و حال خوبی در شما ایجاد کند. از این جهت می تواند شما را وابسته کند. همانطور که از قدیم گفته اند؛ هر چیزی زیادش بد است ومی تواند در دراز مدت سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

تاثیر شکلات دارک بر لاغری و کاهش وزن چگونه است؟

اکنون می دانید که شکلات دارک هم مانند سایر محصولات شکلاتی کالری زیادی دارد. از طرفی فواید زیاد آن باعث می شود که این محصول را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از تاثیرات آن بهره مند شوید. اگر تکه ای کوچک از شکلات تلخ را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید میتواند با توجه به اثرات مثبت گفته شده تاثیر زیادی بر لاغری داشته باشد.

اما از سوی دیگر مصرف مقدار زیاد از این شکلات می تواند به علت داشتن چربی های ناسالم و مقدار شکر زیاد تاثیرات منفی بر سلامتی داشته باشد و همچنین باعث افزایش وزن و چاقی شود.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.