قارچ پوست چیست؟

قارچ پوست نوعی عفونت واگیردار است که هنگام تماس با فرد دچار به بیماری منتقل می شود. قارچ ها چیزی حدود 45000 گونه مختلف دارند، که در طبیعت زندگی می کنند. همچنین تعداد زیادی از آن ها در پوست انسان قرار دارند. زمانی که توسط محرک ها رشد کرده و تکثیر می شوند، عفونت قارچی را بوجود می آورند.

انواع قارچ های پوست

عفونت های قارچی توسط قارچ های با نام درماتوفیت ها ایجاد می شود. عفونت های قارچی انواع مختلفی دارند که هریک از آن ها در جایی از بدن رشد می کنند.

  • کورپوریس: عفونت قارچی بدن
  • کاپیتیس: عفونت قارچی پوست سر
  • پدیس: عفونت قارچی پا
  • کروریس: عفونت قارچی ناحیه ی میانی پا
  • اونگوئیوم: عفونت قارچی ناخن ها

علل قارچ زدن پوست؟

برخی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به قارچ پوست و عفونت های ناشی از آن هستند. عواملی وجود دارد که موجب بروز عفونت های قارچی می شود. برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این عفونت می باشند. این افراد عبارتند از:

  • کسانی که به تازگی آنتی بیوتیک دریافت کرده اند.
  • کسانی که استروئید مصرف می کنند.
  • افرادی که دچار بیماری دیابت هستند.
  • افرادی که وزن زیادی دارند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • کسانی که پوستی مرطوب دارند.

نشانه قارچ پوست چیست؟

عفونت های قارچی مانند هربیماری دیگری نشانه ها و علائمی دارد. که با بروز آن ها می توان از این بیماری آگاه شد و برای درمان اقدام کرد. این عفونت ها موجب می شود پوست ظاهری خشک پیدا کرده و دچار خونریزی شود. ناحیه ای از پوست که دچار عفونت شده است، می خارد و همچنین مرطوب شده و بوی نامطبوع می گیرد. برای افرادی که مبتلا به عفونت های قارچی طولانی مدتی هستند، رنگ پوست تیره ایجاد می شود. عفونت قارچی ممکن است به عنوان یک شکل دایره ای در اندازه های مختلف ظاهر شود. با این وجود، ممکن است همیشه ضایعات دایره ای شکل را ایجاد نکنند، اما سبب تیره شدن و قرمزی پوست با پوسته پوسته شدن و سفید شدن می شود.

درمان های قارچ پوست خانگی

روش‌های مختلفی برای درمان قارچ پوستی وجود دارد. البته باید توجه کرد که هیچ یک از آن ها قطعی و صد در صد مفید نیستند. در ادامه چند مورد از درمان های خانگی را معرفی خواهیم کرد.

سرکه سیب برای درمان قارچ پوست

یکی از متداول‌ترین و قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی برای عفونت قارچ پوستی، سرکه سیب است. ویژگی‌های آنتی‌بیوتیکی و ضدمیکروبی موجود در سرکه‌ی سیب موجب از بین رفتن عفونت می‌شود و در ضمن خاصیت اسیدی خفیف آن از پخش شدن و تسریع عفونت جلوگیری می‌کند.

ماست و درمان قارچ پوست

پروبیوتیک‌ها از باکتری‌های مفیدی تشکیل شده‌اند که به کمک گوارش می‌آیند و در لبنیات و میوه‌ها وجود دارند. ماست ساده به خاطر وجود اسید لاکتیک، منجر به کنترل رشد قارچ‌ها می‌شود.

سیر معجزه خانگی درمان قارچ پوست

سیر یکی از مفیدترین مواد برای مبارزه با انواع عفونت‌های قارچی و قارچ پوستی است. ویژگی‌های آنتی‌باکتریال و آنتی‌بیوتیکی آن باعث می شود، در درمان قارچ پوستی موثر باشد.

چای ضدعفونی و بر طرف کننده قارچ

چای خواصیت ضدعفونی کننده دارد. علاوه بر این ویژگی‌های آنتی‌بیوتیکی چای به از بین بردن عوارض عفونت موثر است. و عوارضی مانند سوزش، تورم و خارش را از بین می برد.

زردچوبه داروی قوی قارچ پوست

زردچوبه ضدعفونی‌کننده‌ای بسیار قوی و مؤثری که به درمان قارچ پوستی کمک می کند. خواص درمانی آن موجب عدم بازگشت قارچ می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.