ماده غذایی حاوی کربورهیدرات برای بیماران دیابتی

چیزهایی که بصورت عمومی در رابطه با دیابت شنیدید را فراموش کنید. تشخیص دیابت مبنی بر آن نیست که تا ابد محکوم به زندگی کردن بدون کربوهیدرات ها هستید. شاید دونات خوردن ممنوع باشد اما کربوهیدرات برای بیماران دیابتی، آن هم کربوهیدرات های سالم  می تواند با برنامه ریزی صحیح، جزئی از زندگی همه بیماران دیابتی باشد. در حقیقت خوردن کربوهیدرات مناسب برای افرادی که از دیابت نوع ۱ و ۲ رنج می برند ضروری است تا سطح قند خون بدنشان تحت کنترل قرار گیرد.

اما مسئله ی مهم انتخاب مواد غذایی دارای کربوهیدراتی است که باید از فیبرها و پروتئین هم غنی باشند. وجود فیبر و پروتئین موجب کاهش زمان هضم غذا می شود و به جذب کربوهیدرات ها و کاهش تدریجی سطح قند خون بدن کمک می کنند. پس یادتان باشد کربوهیدرات برای افراد دیابتی همیشه بد نیست. اگر دیابت دارید و یا در معرض ابتلا به دیابت هستید باید کربوهیدراتی با شاخص گلایسمی پایین ( که مدت زمان بیشتری بدن برای پروسۀ هضم آن احتیاج دارد) را مصرف نمایید. حتماً مطمئن شوید که این مواد غذایی سرشار از پروتئین می باشند. برهمین اساس در ادامه ۱۰ مواد غذایی مناسب برای دیابتی ها را که حاوی کربوهیدرات سالم هستند به شما معرفی می کنم.

10 ماده غذایی پر کربورهیدرات مناسب بیماران دیابتی

1. عدس و لوبیا

عدس و لوبیا جزء کربوهیدرات برای بیماران دیابتی

عدس و لوبیا سرشار از فیبر و پروتئین هستند. یک نصف استکان عدس پخته شده حاوی ۱۹ گرم کربوهیدرات ، ۹ گرم پروتئین و ۸ گرم فیبر است. نکته ی دیگر این است که یک کنسرو لوبیای پخته هم مزایای مشابه با عدس دارد. اما اگر به فکر این هستید که قبل از پختن اول آنها را شستشو دهید این را هم در نظر داشته باشید که بیش از ۴۰ درصد سدیم موجود در لوبیا از بین خواهد رفت. پس عدس و لوبیا را به عنوان کربوهیدرات برای بیماران دیابتی که فیبر و پروتئین بالا دارند در رژیم غذایی خود جای دهید.

2. نخود فرنگی

نخود فرنگی مانند عدس و لوبیا منبع مناسبی برای فیبر و پروتئین به حساب می آید. یک استکان نخود فرنگی سبز ( البته خام ) حاوی ۸ گرم پروتئین ، ۷ گرم فیبر و ۲۱ گرم کربوهیدرات است. مزایای نخود فرنگی برآورده کردن ۲۰ درصد نیاز روزانه ی شما به ویتامین K ، منگنز، تیامین، مس، ویتامین C، فسفر و آهن است. این ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن بسیار حیاتی هستند. همینطور برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف منگنز و ویتامین C به کنترل دیابت و قند خون بدن کمک خواهد کرد.

3. سیب

سیب و البته گلابی هر دو میوه ای غنی از فیبر هستند. همچنین اگر خوب رسیده باشند دارای قند طبیعی فراوانی می باشند. بطور متوسط هر یک عدد سیب حاوی ۱۹ گرم کربوهیدرات و ۳ گرم فیبر است. همینطور خیلی بهتر می شود اگر یک قاشق چای خوری کره ی بادام زمینی و یا چند عدد بادام زمینی را به همراه سیب مصرف کنید.

با این کار پروتئین نیز دریافت می کنید تا میزان قند خون خود را تا حد امکان مناسب و در یک سطح حفظ کنید. همچنین تا جایی که می توانید از آب سیب بسته بندی شده خودداری کنید چون سرشار از قند مصنوعی است. سیب جزء مواد غذایی مناسب دارای کربوهیدرات برای بیماران دیابتی محسوب می شود.

4. توت ها

تمشک، توت فرنگی و حتی بلوبری در میان میوه جات از میزان قند به نسبت کمتری برخوردارند و سرشاز از فیبر می باشند. در نتیجه برای افراد دیابتی عالی هستند. شما با مصرف یک استکان بلوبری ۴ گرم فیبر و ۲۱ گرم کربورهیدرات دریافت خواهید کرد. انواع توت به شما احساس سیری می دهد و به کنترل قند خون کمک می کند. توت ها جزء مواد غذایی مناسب دارای کربوهیدرات برای افراد دیابتی هستند.

5. کدو

کلم بروکلی کربوهیدرات برای بیماران دیابتی

کدو سرشار از فیبر است. در هر فنجان از کدو ۶ گرم فیبر و ۱۸ گرم کربوهیدرات وجود دارد. همینطور کدو منبع خوبی برای ویتامین C و منگنز است و ماده ای دارد که در بدن به ویتامین A تبدیل خواهد شد. در نتیجه یکی از بهترین مواد غذایی برای بهبود پوست و سطح قند خون می باشد. کدو مواد غذایی مناسب دارای کربوهیدرات برای بیماران دیابتی است.

6. کلم بروکلی

این سبزی سرشار از کروم بوده که مصرف آن در طولانی مدت به تنظیم قند خون کمک می کند. همچنین سرشار از ویتامین c می باشد. در مجموع سبزیجات برای دیابتی ها مفید هستند. کلم بروکلی کربوهیدرات و فیبر بالایی دارد. کلم بروکلی جزء سبزیجات مفید دارای فیبر و کربوهیدرات برای بیماران دیابتی هستند.

7. شیر و ماست

ماست و شیر حاوی قند طبیعی، لاکتوز و کربوهیدرات مناسب برای مصرف روزانه است. همچنین برای دریافت کلسیم و پروتئین روزانه گزینه ی مناسبی است. جذب کلسیم برای اکثر افراد دیابتی که به علت کمبود تحرک و فعالیت دچار پوکی استخوان می شوند ضروری است.

یک استکان از ماست یونانی تقریباً حاوی ۷ گرم کربوهیدارت ، ۱۸ گرم پروتئین می باشد که تقریباً ۲۰ درصد از کلسیم روزانه ی شما را تامین خواهد کرد. بهتر است روزانه حتماً یک لیوان شیر و یک استکان ماست کم چرب مصرف شود. شما برای بالا بردن فیبر ماست می توانید تکه های میوه نیز به آن اضافه کنید. ماست و شیر جزء مواد غذایی مناسب برای دیابت محسوب می شوند.

8. ماکارونی و برنج قهوه ای یا سبوس دار

غلات کامل داری کربوهیدرات برای بیماران دیابتی

اگر به فکر تهیه غذا نشاسته دار هستید به جای غلات تصفیه شده مانند برنج سفید و یا ماکارونی سفید از برنج قهوه ای، کینووا، جو و ماکارونی قهوه ای استفاده کنید. مقدار کربوهیدرات در همه این موارد اغلب مشابه است.

طبق گفته سازمان غذا و دارو آمریکا یک فنجان کینووا پخته شده حاوی 39 گرم کربوهیدرات است. در حالی که یک فنجان برنج سفید حدود 44 گرم کربوهیدرات دارد. با این حال ، کینووا دارای پروتئین ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر است که در برنج سفید یافت نمی شود.

حتی وقتی غلات کامل هم مصرف می کنید قند خون شما افزایش می یابد. برای کند کردن این روند می توانید در کنار یک بشقاب برنج قهوه ای خود سبزیجات پخته و یک تکه مرغ اضافه کنید. فیبر و پروتئین همانطور که گفتم دو عامل بسیار مهم در کنترل سطح قند خون هستند. غلات کامل مواد غذایی مناسب دارای کربوهیدرات برای بیماران دیابتی هستند.

9. جو

جو یک ماده غذایی بسیار مفید برای افراد دیابتی است. مطالعات نشان داده که مصرف جو کلسترول بد یا LDL را در بدن پایین می آورد. همین امر سبب می شود تا در بیماران دیابت نوع 2 خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یابد.

متخصصان در حال حاضر به افراد دیابتی پیشنهاد می کنند که به جای مصرف برنج سفید از جو استفاده نمایند. زیرا میزان قند خون بعد از صرف این ماده به همراه غذا حدود ۷۰% کاهش می یابد و تا ساعت ها ثابت می ماند. جو جزء مواد غذایی عالی دارای کربوهیدرات مناسب برای افراد دیابتی است.

10. نان سبوس دار

مصرف نان سفید به بیماران دیابتی توصیه نمی شود. زیرا حساسیت بدن به انسولین را کاهش داده و باعث افزایش قند خون می شود. اما نان سبوس دار دقیقاً بر عکس عمل کرده و در نتیجه جایگزین کردن این نان به جای نان سفید به بیماران دیابتی بسیار توصیه می شود. نان جو هم می تواند گزینه مناسب دارای کربوهیدرات برای بیماران دیابتی باشد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.