مشاهیر کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهرهای زیبای ایران است که دارای تمدن و تاریخچه بسیار خوبی است و همین امر باعث شده تا کرمانشها یکی از جاذبه های گردشگری در ایران باشد. در کنار این شعر در میان مردم کرمانشها جای گاه خوبی داشته و شاعران محبوبی در کرمانشها زندگی میکردند. در ادامه با بلدشیم همراه شوید تا با معروف ترین و محبوبترین مشاهیر کرمانشاهی آشنا شویم.

6 شاعر معروف کرمانشاه

1. رحیم معینی کرمانشاهی

رحیم معینی کرمانشاهی در سال 1304 دیده به جهان گشود. رحیم معینی یکی از مشاهیر کرمانشاه است، از فعالیت های او می توان به نقاشی، سرون شعر و ترانه و نویسندگی نام برد.

2. ابوالقاسم لاهوتی

ابوالقاسم لاهوتی به تاریخ 19 ام مهر سال 1266 در شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود. پدر او کفش دوزی آزادی خواه و در عین حال فقیر بود. اما ابوالقاسم توانست به کمک حمایت های مالی یکی از دوستان خانوادگی شان، برای تحصیلات خود به تهران سفر کند. او در حالی که تحصیلات خود را در تهران دنبال می کرد، به شاعری روی آورد و نخستین غزلیات او که رنگ و لعاب آزادی خواهانه داشت، در سال 1268 در روزنامه حبل المتین کلکته منتشر شد. پس از آن وی دامنه فعالیت های سیاسی اش را گسترش داد و در سال 1284 شروع به پخش شب نامه کرد.

همین طور زمانی که انقلاب مشروطه خواهی به پا خاست، وی در شمار صف مقدم این جبهه بود. در سال 1287 نیز در کنار آزادی خواهان رشت قرار گرفت و از ستارخانه نشان شجاعت دریافت کرد. در سال 1300 هجری شمسی، او فرماندهی جمعی در شهر تبریز را برعهده گرفته و قیامی شکل داد که منجر به قیام روز دوازدهم بهمن شد. درگیری بالا گرفت و لاهوتی و چندی از نزدیکان وی، از طریق رودخانه ارس، به کشور شوروی پناه بردند.

جالب است بدانید که اشعار لاهوتی به جز زبان فارسی به زبان های روسی، ازبکی، ارمنی و قرقیزی نیز ترجمه و چاپ می شدند. وی در نهایت در 26ام اسفند در 1335 در مسکو جان باخت. او در سرودن غزل، قصیده، رباعی، تصنیف و … زبانزد بوده و در بیشتر سروده های خویش، به شرح آزادی خواهی و قیام در برابر ظلم و ستم پرداخته است.

3. یداله بهزاد

یداله بهزاد از شعرای کرمانشاه، در سال 1303 در کرمانشاه متولد شد. او برای تحصیل در رشته ادبیات به دانشگاه تهران رفت و پس از آن برای مدت چیزی نزدیک به بیست و هفت سال به شغل مقدس دبیری و تدریس مشغول بود. بهزاد پس از آن در سال 1359، کنج عزلت را برگزیده و در منزل کار شاعری را ادامه داد.

4. دکتر نجاد علی الماسی

دکتر نجاد علی الماسی در سال 1320 در کرمانشاه دیده به جهان گشود. وی یکی از مفاخر دنیای حقوق ایران ویکی از مشاهیر کرمانشاه است. او پس از دریافت مدرک دیپلم خویش، شروع به تحصیل حقوق در دانشگاه تهران کرده و برای ادامه تحصیلات به پاریس رفت و در آن جا دکترای حقوق بین الملل خویش را دریافت کرد. کتاب های “تعارض قوانین” و “حقوق بین الملل خصوصی” از مشهورترین آثار وی در باب حقوق هستند. به جز این ها مقالات بسیاری نیز از وی در نشریه های بین المللی منتشر شده است.

5. دکتر محمد کرمانشاهی

دکتر محمد کرمانشاهی، پزشکی حاذق متعلق به پنجاه سال دوم قرن 13ام هجری شمسی است که در سال 1245 قمری در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. او دوران تحصیلات مقدماتی و ابتدایی خود را در کرمانشاه آغاز کرد، اما جهت دنبل کردن علوم دینی به نجف اشرف رفت. زمانی که وی به کرمانشاه مراجعت نمود، طی دوستی و همراهی با دو فرانسوی، به زبان فرانسه مسلط شد.

زمانی که مدرسه عالی دارالفنون در تهران افتتاح شد، او نیز به تهران رفته و طب قدیم را در مدرسه دارالفنون در محضر حاج میرزا عبدالباقی طبیب معروف به اعتضاد الاطبا آموخت. همین طور وی برای آموختن طب جدید نیز اهتمام ورزیده و آن را نزد دکتر تولوزان فرانسوی دنبال کرد. بعد از آن که دوران تحصیل طبابت وی در دارالفنون به پایان رسید، به کرمانشاه بازگشته و تحت عنوان رئیس قرنطینه به اشتغال پرداخت. در دوران ناصرالدین شاه نیز وی مورد توجه قرار گرفته و برای مدتی به عنوان طبیب دربار فعالیت داشت.

همین طور او در دارالفنون به تحصیل پرداخته و مدتی نیز طبیب تلگرافخانه بود و سپس به ریاست بیمارستان دولتی (بیمارستان ابن سینا فعلی) به انتصاب رسید. این پزشک حاذق و سرآمد دوران خود، در سن 81 سالگی و در سال 1326 قمری راهی دیار باقی شد.

6. آیت الله نجومی

آیت الله نجومی در تاریخ 5ام آذر سال 1307 به دنیا آمده و از جمله مفسران قرآنی محسوب می شود که توانست قدم های بزرگی در این زمینه بردارد. و وی رساله های ارزشمندی به انتشار رسانده است که از جمله آن ها رساله التصویر و التمثیل، رساله بعد معنوی هنر خط، رساله الغناء، رساله النجاسه الخمر، رساله تعظیم شعائر اسلامی و تفسیر سوره مومن هستند. او همین طور در زمینه هنر خوشنویسی نیز زبانزد بوده و خطاطی را نزد بزرگانی چون هاشم بغدادی آموخت. آیت الله سید مرتضی نجومی در سال 1388 فوت کرد.

اگر در لیست ما اسم شاعری از قلم افتاده ممنون میشیم در بخش نظرات با ما در اشتراک بذارید تا بتوانیم این مطلب را کاملتر و جامعتر نماییم. پیشاپیش از همکاری شما سپاسگذاریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مسعود امیدی می گوید

    یارمحمد خان کرمانشاهی. پهلوان حسین گلزارکرمانشاهی.استادجلال دین کزازی.استاد شاعر یداله عاطفی.استاد فرشید یوسفی.تیمسارفرج اله براتپور طراح پیچیده ترین عملیات هوایی در جهان همان عملیات اچ۳. پروفسور شمسی پور نخبه جهان درعلم شیمی. حاج شریف معتضدی.شیج فاضل تونی.ایت الله شیخ هادی جلیلی

  2. مسعود امیدی می گوید

    هوشنگ رشید یاسمی.استاد پرتو کرمانشاهی.حشمت اله لرنژاد خواننده سرشناس کرمانشاهی.منوچهر طاهرزاده موسیقیدان وخوانده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.