اصطلاحات سئو

دیکشنری سئو و اصطلاحات سئو: احتمالا شما می دانید واژه SEO مخفف چه کلماتی است اما اگر نمی دانید نگران نباشید زیرا در ادامه این مقاله بیان خواهیم کرد. چه شما بعنوان یک سئوکار مبتدی باشید و چه حرفه ای، دانستن اصطلاحات و معانی واژه هایی که در این مقاله بیان می کنیم ضروری است و می تواند در زمینه سئو (SEO) به شما کمک کند.

A

Accelerated Mobile Pages:

AMP (Accelerated Mobile Pages) به مکانیزمی گفته می شود که باعث لود سریع‌تر صفحات وب سایت در دستگاه‌های موبایل خواهد شد. یکی از مواردی که می توان برای بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو انجام داد پیاده سازی تکنیک AMP برای صفحات وب می باشد. اگر وب سایت شما با سیستم وردپرس طراحی شده باشد می توانید از پلاگین amp بهره ببرید.

Adwords:

ادوردز (AdWords) یک سرویس تبلیغ آنلاین است که توسط شرکت گوگل راه اندازی شده است. توسط این سرویس می توان با پرداخت مبالغی، لینک سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل با کلمات کلیدی مشخص نمایش داد. این سرویس شامل یک ابزار مفید می شود بنام Keyword Planner که میزان سرچ هر کلمه کلیدی را بطور متوسط ارائه می دهد.

Algorithm:

بطور کلی، الگوریتم به مجموعه ای از قوانین گفته می شود که برای حل مسئله بطور اتوماتیک تعریف می شوند. موتورهای جستجو از الگوریتم برای کشف (discover)، پیمایش (crawl) و ایندکس (index) صفحات وب استفاده می کنند و آنها را بر اساس اولویت در نتایج جستجو رتبه دهی می کنند. اعلام شده که گوگل از بیش از 200 قانون یا فاکتور برای رتبه بندی وب سایت ها در نتایج سرچ خود استفاده می کند. مواردی مانند: تعداد بک لینک ها به سایت، تگ عنوان بهینه و غیره…

Alt Text:

کلمه Alt کوتاه شده عبارت Alternative می باشد به معنی متن جایگزین. در واقع متن alt می تواند تصاویر را با متن دلخواه و مرتبط برای موتورهای جستجو جایگزین کند. خزنده های موتور جستجو نمی توانند مانند انسان ها تصاویر را مشاهده کنند. بنابراین نیاز به تعریف متن جایگزین (Alt Text) برای آنها می باشد.

پس تعریف اتریبیوت alt برای تصاویر وب سایت به این دلیل مهم است که می توان توسط آن موضوع تصاویر، اینفوگرافیک و… را به موتورهای جستجو بفهمانیم. در نتیجه تصاویر سایت ما پتانسیل نمایش در نتایج جستجوی تصاویر گوگل (Google Image Search) را خواهند داشت که می تواند به افزایش ترافیک بازدیدکنندگان سایت شود.

Anchor Text:

متن لینک، المانی قابل کلیک می باشد که برای هدایت کاربران به صفحه دیگر از وب سایت یا سایر وب سایت ها بکار می رود. متن لینک بطور پیش فرض به رنگ آبی و زیرخط دار (underline) هستند.

Acticle Submission:

به معنی ثبت مقاله در سایت های دیگر است. مانند ریپورتاژ اگهی.

B

بک لینک (back link) که به نام های دیگری مانند inbound link یا incoming link یا inward link نیز شناخته می شود، به لینک هایی گفته می شود که از طرف سایت های دیگر به سایت شما اشاره دارند. بک لینک ها حکم رای اعتماد به سایت را دارندو هر چه تعداد بک لینک هایی که از وب سایت های معتبر به سایت شما بیشتر باشد، احتمال بدست آوردن رتبه بالاتر در نتایج سرچ گوگل نیز بیشتر خواهد بود.

Black Hat Technique:

تکنیک های کلاه سیاه به تمام روش هایی گفته می شود که در راستای بالا بردن رتبه وب سایت در نتایج سرچ گوگل بکار می رود در صورتی که طبق دستورالعمل های موتورهای جستجو مانند گوگل نباشند. مانند: Keyword Stuffing

Blog:

بلاگ می تواند کل یک وب سایت یا بخشی از آن باشد که در آن مقالاتی در زمینه مشخص و با قالب معین و محتوای مرتبط منتشر می شود. بخش blog یک وب سایت شخصی یا تجاری می تواند برای بیان مشاهدات و نکات و آموزش ها بکار برود که معمولا با لینک و تصویر و حتی ویدیو همراه می باشد.

» مطالعه مقاله ساختار بلاگ بهینه توصیه می شود.

داشتن یک بلاگ و انتشار منظم مطالب بهینه در آن می تواند محتوای سایت را بروز نگه دارد و به کسب رتبه بهتر در نتایج سرچ گوگل منتج خواهد شد.

Bounce Rate:

نرخ بازدیدکنندگانی که وارد یک سایت می شوند و فقط از یک صفحه دیدن می کنند و سپس از سایت خارج می شوند. نرخ بالای پرش (Bounce-Rate) باعث افت شدید سئو و در نتیجه عدم نمایش آن سایت در نتایج سرچ گوگل خواهد شد.

Bot:

بات یا ربات به هر نوع اپلیکیشن برنامه‌ریزی شده‌ای می گویند که قادر است تسک هایی را بصورت اتوماتیک انجام دهد. بات های موتورهای جستجو (Search Engine Bot) که با نام های خزنده (Crawler) و عنکبوت (Spider) نیز شناخته می شوند، مانند بات گوگل (Googlebot)، وظیفه شان پیمایش صفحات تمام وب سایت ها در اینترنت می باشد. با پیمایش (CRAWL) میلیاردها صفحه وب یک دیتابیس عظیم از URL های ایندکس شده تولید می شود. هنگامی که موتور جستجو می خواهد نتایج سرچ کاربران را به آنها نمایش دهد، از دیتابیس ایجاد شده استفاده می کند.

C

Click Through Rate:

فاکتور CTR (Click Through Rate) به تعداد کلیک های کاربران تقسیم بر تعداد نمایش (Impression) لینک های یک سایت در نتایج سرچ گوگل گفته می شود. غالبا زمانیکه راجع به تعداد کلیک های کاربران به نسبت تعداد نمایش لینک های سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs: Search Engine Result Pages) صحبت می شود، فاکتور CTR وارد میدان خواهد شد!

بعنوان مثال اگر آخرین مقاله ای که در یک سایت منتشر شده تعداد 1200 بار در نتایج سرچ گوگل نمایش یافته باشد و تعداد 40 کلیک روی آن توسط کاربران انجام شده باشد، معیار CTR برابر 40 تقسیم بر 1200 (40/1200) یعنی 0.03 یا سه درصد خواهد بود.

Conversion:

وقتی در زمینه وب سایت صحبت می شود، Conversion یا تبدیل به اهدافی از یک سایت گفته می شوند که توسط کاربران محقق شده است. بعنوان مثال هدف یک وب سایت می تواند انجام یک خرید، ارسال آدرس ایمیل (ثبت نام در خبرنامه) یا ثبت نام در سایت باشد. تبدیل یا Conversion هدف نهایی استراتژی سئو می باشد. هر اندازه وب سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه تر باشد، ترافیک ارگانیک ورودی سایت تان بیشتر خواهد بود و کاربران بیشتری تبدیل (Convert) می شوند.

Crawling:

پیمایش یا Crawling کاریست که بات های موتور جستجو بهنگام خواندن کد یک صفحه وب انجام می دهند. هنگامیکه صفحه وب پیمایش شد، اطلاعات بدست آمده در یک پایگاه داده عظیم نگهداری می شود تا در آینده وقتی کاربران در گوگل سرچ می کنند، از داده های این دیتابیس برای استخراج نتیجه مناسب و مرتبط استفاده شود.

Crawl error:

وقتی ربات های گوگل به وبسایتی سر میزنند و نتوانند ان را بخوانند و به مشکل بربخورند در وبمستر تولز گوگل این ارور ها با اسم crawl error ذخیره میشوند

D

Directory:

فهرست بندی (Categorization) و لیست آنلاین وب سایت ها که توسط کاربران تفسیر می شود. در مبحث سئوی محلی (Local Seo) دایرکتوری های آنلاین مانند Yelp و Google My Business برای ارتقاء کسب و کارها در جوامع محلی (Local Communities) بکار می روند.

Domain:

همانطور که احتمالا می دانید دامین به آدرس یک سایت گفته می شود. مانند» Mohtavaban.com داشتن یک دامنه (دامین:domain) مناسب و صحیح، بر روی سئوی سایت تاثیرگذار است. این مقاله می تواند شما را در انتخاب یک دامین مناسب راهنمایی کند. دقت داشته باشید که دامین بدون www است و URL با www همراه می باشد.

Domain Authority:

معیاریست که توسط سایت MOZ معرفی شده و به معنی پتانسیل کسب رتبه یک وب سایت می باشد. معیارهایی که باعث ایجاد فاکتور DA: Domain-Authority می شوند عبارتند از: محبوبیت (Popularity)، لینکها و رتبه اعتماد (Trust Rank) و…

Duplicate Content:

اگر یک محتوای یکسان در چند وب سایت منتشر شود، موتورهای جستجو آنرا بعنوان محتوای تکراری یا Duplicate Content شناسایی خواهد کرد و فقط یکی از آنها را در نتایج سرچ خود نمایش خواهد داد. متخصصین سئو اعلام کرده اند که گوگل وب سایت هایی را که محتوای تکراری را منتشر می کنند (یعنی از سایت های دیگر کپی می کنند)، جریمه خواهد کرد. بنابراین بشدت توصیه می شود محتوایی که در سایت خود درج می کنید، منحصربفرد و یکتا (Unique)، مرتبط (Relevant) و با کیفیت باشد.

Directory Website:

به سایت های که عناوین را فهرست میکنند میگویند.

E

به لینکی که از سایت شما به سایت دیگر داده می شود، لینک خارجی (External Links) گفته می شود. مانند وقتیکه از مقاله خود به وب سایت مرجع ویکی پدیا لینک می دهید یک External Links در سایت خود تعریف کرده اید.

F

Fetch as Google:

ویژگی Fetch as Google قابلیتی در سرویس کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) می باشد که عملیات پیمایش و ایندکس صفحات وب سایت را شبیه سازی می کند. در واقع توسط این ویژگی URL دلخواه خود را بطور دستی به بات گوگل معرفی می کنید تا فرآیند پیمایش و ایندکس سریع تر انجام شود. در این بخش از آموزش سرویس وبمستر تولز گوگل، درباره قابلیت Fetch as Google آموزش داده ایم.

ممکن است وقتی در گوگل سرچ می کنید با تصویر زیر مواجه شده باشید:

همانطور که مشاهده می کنید، یک باکس مجزا در بالای نتایج جستجو نمایش داده شده است که المان بصری بیشتری دارد و بقول معروف کلیک خور بیشتری دارد (CTR بالاتر). به این بخش از نتایج سرچ گوگل، Featured Snippet گفته می شود. بد نیست بدانید Featured Snippet یکی از برجسته ترین فاکتورهای سئو در سال 2018 می باشد.

Forum Link

لینک های که در انجمن ها وجود دارند

G

Google:

گوگل بعنوان فعل (To Google) به معنی جستجو به منظور کسب اطلاعات راجع به چیزی یا شخصی در اینترنت است، که توسط یک موتور جستجو (Search-Engine) انجام می شود. گوگل بعنوان اسم (Google) یک شرکت چند ملیتی و بین المللی می باشد که سرویس های زیادی در اینترنت ارائه می دهد که معروفترین این خدمات، جستجوی گوگل (Google Search) می باشد.

Google Analytics:

گوگل آنالیتیکس نرم افزاری است که توسط گوگل توسعه داده شده است و به شما این امکان را می دهد که انواع داده های وب سایت را رهگیری و آنالیز کنید. داده هایی مانند: ترافیک ورودی سایت، منابع آن، رفتار کاربران در سایت، نرخ پرش و…

همچنین سرویس گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد که داده های یک دوره خاص زمانی را با دوره دیگر مقایسه کنید (مثلا مقایسه ترافیک ورودی کاربران در ماه مهر با ترافیک سایت در ماه آبان) بنابراین شما قادر خواهید بود میزان رشد یا افول وب سایت خود را تحلیل کنید و نقاط قوت و ضعف سایت تان را متوجه شوید.

Google Search Console:

سرویس کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) یا نام قبلی آن یعنی گوگل وبمستر تولز (Google Webmaster Tools) یک سرویس رایگان از شرکت گوگل است که برای وبمستران (صاحبین وب سایت ها) طراحی و ایجاد شده است.

فعال سازی سرویس GSC (Google Search Console) برای وب سایت یکی از کارهای مهم در زمینه سئوی آن سایت است. وقتی هویت شما بعنوان مدیر سایت تائید شود (Verify Ownership) شما به امکانات زیادی برای بهینه سازی سایت خود دسترسی پیدا می کنید. مواردی مانند: آپلود فایل نقشه سایت (sitemap) یا گزارش خطاهای پیمایش (Crawl Errors) و…

علاوه بر اینها، سرویس گوگل وبمستر تولز می تواند اطلاعات ارزشمندی به شما ارائه دهد. مانند: تعداد Impression در نتایج جستجوی گوگل، تعداد کلیک ها به نسبت نمایش (impression) یعنی CTR برای کلمات کلیدی خاص و جایگاه لینک سایت در نتایج سرچ (Position)

Google Webmaster Guideline:

دستورالعمل های گوگل برای وبمسترها، مستنداتی است برای بهینه سازی وب سایت ها بطور اصولی و طبق قواعد موتور جستجوی گوگل. اگر این دستورالعمل ها را بطور کامل در وب سایت تان پیاده سازی کنید، گوگل راحت تر و سریع تر صفحات سایت را پیدا کرده و ایندکس می کند.

Guest Post:

به معنی پست میهمان است. یعنی بدون نیاز به ثبت نام میتوانید پست مهمان ارسال کنید مانند سایت ویکی پدیا

H

Heading Tag:

تگ های هدینگ (از h1 تا h6) یکی از فاکتورهای اصلی سئو می باشند که برای تیترها و سرخط ها (HeadLines) در وب سایت بکار می رود. تگ های Heading برای پیاده سازی ساختار سلسله مراتبی در وب سایت بسیار مناسب هستند. افزودن تگ های هد در یک وب سایت، علاوه بر تسهیل خواندن محتوای سایت برای کاربران، سایت را برای بات های گوگل نیز ساده سازی خواهد کرد که منتج به سئوی بهتر وب سایت خواهد شد.

هایپرلینک یا به بیان ساده لینک (Link) المانی است برای رفتن از یک داکیومنت یا وب سایت به وب سایت دیگر.

به معنی لینک های مخفی است.

Hidden Text:

متن های مخفی در صفحه را میگویند که بیشتر در روش کلاه سیاه کاربرد دارد.

HEO:

مخفف شده : Human Experience Optimization

بهینه سازی سایت برای راحتی انسان ها در هنگام تعامل با وبسایت

HTML:

مخفف Hyper Text Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری ابر متن می باشد.ابر متن همان محتوایی است که به زبان ساده بیشتر از یک متن است!ابر متن همانی است که اکنون در حال مطالعه آن هستید و مرورگرها آنها را به شما نشان می دهند(منو،فیلم،عکس،صدا،متن،فاصله،حاشیه،خط،رنگ و …) .برای اطلاعات بیشتر به آموزش پایه HTML مراجعه نمایید.

HTTP:

مخفف Hypertext Transfer Protocol می باشد و به معنی قرارداد انتقال ابر متن (الگوی استاندارد انتقال داده هایی که روی مرورگر ها نمایش داده می شود) می باشد. این قرارداد (Protocol) الگویی استاندارد است برای انتقال داده های HTML.

HTTPS:

مخفف HTTP Secure می باشد.همان HTTP است اما به صورت رمز شده و ایمن شده.HTTPS یک قرارداد ارتباطی و انتقال داده می باشد و دارای استاندارد امنیتی SSL هستند.محتوایی که در بستر این قرارداد منتقل می شود، قابل شناسایی و هک نیست.زیرا اطلاعات به صورت رمز شده منتقل می شوند.فراموش نکنید صرفا به خاطر SSL ، یک وب سایت، کاملا امن و قوی در برابر Hack شدن نمی شود.امروزه دارا بودن گواهی SSL ، یکی از فاکتور های سئو محسوب می شود.

Hit:

وقتی یک خزنده وارد صفحه می شود به ازای هر لینک و تصویری که مرجع آنها آدرس دیگری است، یک hit تلقی می شود. صفحه ای که دو عکس دارد و 3 لینک، 2 hit آن مربوط به آن دو عکس است (زیرا خزنده وارد صفحه دیگری می شود که فقط عکس است) و 3 hit برای لینک های مقصد است که آدرس متفاوتی دارند و یک hit هم به دلیل ورود خزنده به صفحه محسوب می شود.

i

Image SEO:

فرآیند بهینه سازی انواع تصاویر در وب سایت (تصویر پست، اینفوگرافیک و…) را سئوی تصویر یا Image SEO گویند. اما چطور می توان تصاویر سایت را بهینه سازی کرد؟ با درج متن جایگزین توسط اتریبیوت ALT ، افزودن المان های متنی بیشتر در اطراف تصاویر مانند کپشن (Caption)، بهینه کردن تصاویر (کم کردن حجم عکس بدون کاهش کیفیت آن) توسط ابزارهایی مانند TinyPng به منظور لود سریع تر آنها.

به پیوند یا لینکی که از یک منبع خارجی (سایت یا داکیومنت دیگر) به سایت ما اشاره کند، Inbound Link یا Back Link گویند.

Index:

بعنوان فعل: یکی از وظایف اتوماتیک بات های موتور جستجو ایندکس کردن می باشد که در آن، یک کپی از وب سایت ها در دیتابیس یا کتابخانه بسیار عظیم گوگل ذخیره می شود.

بعنوان اسم: پایگاه داده موتورهای جستجو که تمام URL های صفحات وب را بهمراه فایل های آن در خود ذخیره می کند. یک موتور جستجو مانند گوگل، ابتدا صفحات وب سایت ها را پیمایش (Crawl) می کند سپس آنها را index می کند.

به لینک هایی که به درون یک سایت یا دامین اشاره دارند لینک های داخلی یا Internal Links گویند. Internal Links هایپرلینک هایی هستند که باعث بهبود و تسریع گشت و گذار و جابجایی در یک سایت و بخش های مختلف آن می شوند.

Impression:

در مبحث سئو، Impression به تعداد کاربرانی گفته می شود که لینک های یک سایت مشخص را در نتایج سرچ گوگل مشاهده می کنند.

Image Link:

لینک های که متنی نیستند و از طریق تصاویر لینک داده می شوند مانند بنر های تبلیغاتی و …

J

Juice:

در مبحث سئو، SEO Juice به پتانسیل و قابلیت سئوی یک صفحه از وب سایت گفته می شود که این پتانسیل می تواند توسط لینک های خارجی، به سایر وب سایت ها انتقال یابد.

Javascript:

جاوا اسکریپت یک زبان سمت کاربر (client side) می باشد و دارای خاصیت های خیلی مفیدی برای در سطح وب می باشد.بهترین و محبوب ترین و سازگار ترین و امن ترین زبان اسکریپت سمت مشتری جاوااسکریپت می باشد.شما به کمک جاوااسکریپت می توانید، وب سایت خود را واکنش گرا و سازگار با تبلت ها و موبایل ها به نمایش بگذارید.

جاوا اسکریپت هیچ ربطی به Java ندارد. جاوا زبان برنامه نویسی سمت سرور است که به دلایلی بیشتر روی سایت هایی که نیاز به امنیت بالا دارند (مثل بانک ها یا مراکز نظامی) استفاده می شود. یکی کردن java و javascript اشتباه رایجی است که اغلب افرادی که آشنایی با زبان های برنامه نویسی ندارند به آن مرتکب می شوند.

K

Keyword:

کلمات کلیدی (keywords) به عبارات دو تا پنج کلمه ای گفته می شود که احتمال دارد کاربران در موتورهای جستجو برای یافتن سرویس یا محصول مورد نظر خود سرچ کنند. انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای مطالب سایت تان از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند ترافیک زیادی را از سمت موتورهای جستجو مانند گوگل روانه سایت شما کند.

»»» مطالعه مقاله “نکات یافتن کلمات کلیدی مناسب” توصیه می شود.

Keyword Density:

به درصد تراکم کلمات کلیدی در یک صفحه وب Keyword Density گویند. بدین صورت که با محاسبه درصد تعداد کلمه کلیدی موجود در یک صفحه نسبت به تعداد کل کلمات آن صفحه می توان تراکم کلمه کلیدی را بدست آورد. مسلما هر چه درصد تراکم کلمات کلیدی (Keyword Density) بالاتر باشد، نمی تواند گفت محتوای آن صفحه وب با کیفیت تر یا منحصربفرد تر خواهد بود. بلکه کیفیت کلمات کلیدی یک صفحه وب (Quality) مهمتر از تعداد آنها (Quantity) می باشد.

Keyword Stuffing:

اگر در یک صفحه وب کلمات کلیدی بسیار زیادی تعریف شود و بطور افراطی از آنها استفاده گردد، Keyword Stuffing رخ داده است. برخی از وبمستران، به این دلیل از تکنیک Keyword Stuffing استفاده می کنند که قصد دارند نتایج سرچ گوگل را بطور غیر صحیح دستکاری کنند. غالبا در این روش، گروهی از کلمات کلیدی مشابه تعریف می شوند مانند: “بلیت کیش، بلیت قشم، بلیت مشهد و…” یا از کلماتی استفاده می شود که خارج از موضوع محتوای صفحه وب است و ربطی به آن ندارد. این روش می تواند تاثیر منفی روی تجربه کاربران سایت بگذارد و یا حتی باعث اسپم شناخته شدن سایت تان شود.

L

بخش HyperLink را مشاهده کنید.

به فرآیند بدست آوردن لینک های با کیفیت ورودی به سایت (Incoming or Back links) Link Building گویند که می تواند منجر به افزایش اعتماد موتورهای جستجو به سایت و در نتیجه افزایش ترافیک شود.

تکنیک تبادل لینک در Link Farm انجام می شود. هدف مزرعه لینک یا Link Farm ، افزایش محبوبت و اعتبار سایت ها می باشد که بعنوان روش اسپم و نا مشروع در دنیای سئو مطرح می شود و می تواند بشدت رتبه سایت را در نتایج سرچ گوگل پایین بیاورد.

Local SEO:

سئوی محلی یا Local SEO به روش های بهینه سازی گفته می شود که از نمایش سایت تان در نتایج موتورهای جستجو بهنگام سرچ در حوزه کسب و کارتان مطمئن شوید.

Long Tail Keyword:

به عبارتی که شامل چهار کلمه یا بیشتر باشد و بعنوان کلمه کلیدی تعریف شود Long Tail Keyword گفته می شود. اینگونه کلمات کلیدی برای توصیف محصول یا سرویس با جزئیات بیشتر بکار می رود. رقابت کمتری بر سر کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail  وجود دارد و برای مخاطبین خاص و مشتریان بلقوه در نظر گرفته می شوند که احتمال افزایش نرخ تبدیل کاربران (CR:Conversion Rate) نیز وجود دارد.

M

Meta Description:

متای توضیحات یا Meta Description به چکیده دقیق از یک صفحه وب گفته می شود. این خلاصه محتوای صفحه که حدود 300 کاراکتر دارد بطور پیش فرض برای کاربران نمایش داده نمی شود و فقط برای موتورهای جستجو قابل شناسایی است.

» مطالعه مقاله “درباره متا تگ توضیحات” توصیه می شود.

Meta Keywords:

متا تگ کلمات کلیدی (Meta Keywords) مجموعه ای از کلمات و عبارات کلیدی است که برای کاربران قابل مشاهده نمی باشد و تنها برای بات های موتور جستجو مانند گوگل بات قابل دیدن است. البته می توان متای کلمات کلیدی را در سورس صفحات یک وب سایت مشاهده کرد (با زدن کلیدهای میانبر Ctrl+U) یا راست کلیک روی سایت و انتخاب View source.

تعریف متای کلمات کلیدی یک تکنیک قدیمی و تاریخ گذشته سئو می باشد. در گذشته، موتورهای جستجو برای اینکه متوجه شوند موضوع یک صفحه وب چیست، سراغ متا تگ کلمات کلیدی می رفتند و با بررسی Keywords هر صفحه، متوجه موضوع محتوای آن می شدند. اما در سال های اخیر، موتورهای جستجو (درصدر آنها گوگل!) بسیار هوشمندتر شده اند و برای دریافت موضوع یک صفحه، نیاز به متای کلمات کلیدی ندارند. بنابراین تعریف متاتگ Keywords در صفحات وب الزامی نمی باشد.

Meta Title:

بخش SEO Title مشاهده شود.

Mobile First Index:

یکی از آپدیت های اخیر الگوریتم های گوگل، Mobile First Index است که ظاهرا در اوایل سال 2018 میلادی مطرح شده است. گوگل در این آپدیت اعلام کرده که وب سایت ها را بر اساس ورژن موبایل آنها ایندکس و در نتایج سرچ رتبه بندی می کند. حتی اگر کاربری در سیستم دسکتاپ خود در گوگل سرچ کند.

301 Moved Permanently or 301 Redirect:

یک نوع پاسخ سرور (Serer Response) است که بطور اتوماتیک کاربران را از یک صفحه به صفحه دیگر ریدایرکت (redirect) می کند.

N

NoIndex:

یک تگ نو-ایندکس (NoIndex) یک قطعه کد html است که به موتور جستجو اعلام می کند که محتوای یک صفحه را در لیست نتایج جستجوی خود نمایش ندهد. حتی اگر سایر وب سایت ها به آن لینک داده باشند.

404 Not Found:

ارور 404 پیغامی است که مرورگر هنگامیکه نمی تواند یک صفحه وب را پیدا کند به کاربر نمایش می دهد (صفحه وب ممکن است حذف شده باشد، خطایی در آدرس آن وجود داشته باشد یا …)

O

Organic Traffic:

ترافیک ورودی یک سایت که از طریق موتورهای جستجو بدست آمده باشند (بدون استفاده از سرویس های پولی مانند ادوردز AdWords). هدف اصلی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO: Search Engine Optimization) کسب ترافیک بازدیدکنندگان بیشتر می باشد.

Optimization:

فرآیند تعیین استراتژی برای وب سایت به منظور ایجاد ساختار و محتوای مناسب موتورهای جستجو با هدف کسب رتبه بالا در نتایج موتورهای جستجو (SERP).

به لینک هایی که به خارج از وب سایت اشاره دارند Outbound Links گویند. مترادف آن External Links می باشد.

200 OK:

عدد 200 بیانگر کد پاسخ سرور (Server Response Code) می باشد که به معنی اوکی بودن تمام آیتم ها در یک صفحه وب است.

P

Panda:

یکی از آپدیت های الگوریتم گوگل، پاندا (Panda) می باشد که در سال 2011 معرفی شد. الگوریتم پاندا به منظور مبارزه با وب سایت های بی کیفیت و کم ارزش تعریف شد که نحوه رتبه بندی سایت ها در نتایج سرچ گوگل را تغییر داد.

Penguin:

یکی از آپدیت های الگوریتم گوگل، پنگوئن (Penguin) می باشد که در سال 2012 معرفی شد. الگوریتم پنگوئن به منظور مبارزه با وب سایت های اسپم در نتایج سرچ گوگل بوجود آمده است. بعنوان مثال، وب سایت هایی که از روش های تبادل لینک  (Link Exchange) یا خرید لینک (Link Buying) توانسته اند بطور موقت در نتایج جستجوی گوگل نمایش پیدا کنند، وب سایت های اسپم (Spam) شناخته می شوند. اینگونه وب سایت ها مسلما دیر یا زود توسط گوگل جریمه خواهند شد، زیرا از طریق روش های ناقض دستورالعمل های گوگل رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود داده اند.

Pigeon:

یکی از آپدیت های الگوریتم گوگل، کبوتر (Pigeon) می باشد که در سال 2014 معرفی شد. الگوریتم کبوتر به منظور نمایش سایت های محلی در نتایج سرچ گوگل (Local Search Result) بوجود آمده است. الگوریتم کبوتر، بهبودهایی در زمینه نتایج دقیق و بر-اساس-محل (Location-Based Results) ارائه کرد که می تواند بر اساس محل زندگی کاربر، نتایج سرچ را مطابقت دهد.

PPC:

عبارت PPC کوتاه شده کلمات Pay-Per-Click می باشد. در روش PPC (پرداخت کلیکی)، تبلیغ‌کننده، به ازای هر کلیکی که کاربران روی تبلیغش انجام می دهند، مبلغ مشخصی پرداخت می کند. برای مطالعه مطالب بیشتر درباره تبلیغات کلیکی یا PPC کلیک کنید.

PageView:

یکی از معیارهای اصلی آنالیز ترافیک وب سایت PageView می باشد. فاکتور Page View به تعداد صفحاتی که کاربران در یک محدوده زمانی مشخص از وب سایت بازدید می کنند گفته می شود. معیار PageView مشخص می کند کاربران تا چه اندازه از مطالب سایت شما استقبال کرده اند و علاوه بر صفحه اصلی سایت، از صفحات دیگر آن نیز بازدید کرده اند. هر چه عدد PageView بالاتر باشد، بهتر است!

Position:

در مبحث سئو، Position به جایگاه و رتبه (Rank) یک سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو گفته می شود. رتبه یک صفحه وب در نتایج سرچ گوگل، به بیش از 200 فاکتور بستگی دارد. بعنوان مثال: ارتباط با کلمه موردجستجو یا کیفیت و اعتبار لینک هایی که به آن صفحه اشاره دارند و…

لینک هایی که برای دریافت انها باید هزینه پرداخت کنید.

Q

Query:

کوئری در موضوع سئو (Query) به کلمه یا عبارتی گفته می شود که کاربر در باکس جستجو (Search-Box) تایپ می کند و بدنبال کسب اطلاعات راجع به شخصی یا چیزی می باشد.

R

Rank Brain:

نام برنامه هوش مصنوعی شرکت گوگل برای آنالیز و تحلیل رشته جستجوی (سرچ کوئری: Search-Query) کاربران Rank Brain است. این برنامه هوشمند، برای تحلیل عبارت مورد جستجوی کاربران در گوگل ایجاد شده است که از طریق ارتباط معنایی و مفهومی بین کلمه سرچ کاربر و تاپیک های صفحات وب کار می کند.

Ranking:

به بخش Position مراجعه فرمائید.

Robots.txt:

فایل متنی ربات یا Robots.txt به منظور محدود کردن دسترسی ربات های موتور جستجو (مثلا GoogleBot) به برخی از صفحات وب سایت بوجود آمده است. روش دیگری که برای بلاک کردن دسترسی خزنده های موتورهای جستجو وجود دارد اینست که در صفحاتی که می خواهید پیمایش و ایندکس نشوند (و در نتیجه در نتایج سرچ گوگل هم ظاهر نشوند) تگ NoIndex تعریف شود.

Reputation and Popularity:

میزان چرخش و محبوبیت یک سایت. هر چقدر یک سایت در سطح اینترنت بیشتر (و البته از سایت های با کیفیت و عناوین مناسب) به صورت طبیعی لینک داشته باشد و نام آن در شبکه های اجتماعی و حتی اذهان عمومی و به صورت دهان به دهان، بیشتر باشد، می توان گفت که آن سایت دارای قدرت، محبوبیت، شهرت و چرخش بیشتری است.

S

Search Operators:

برای بدست آوردن نتایج دقیق تر و تخصصی تر بهتر است از عملگرهای جستجو یا Search Operators استفاده کنید.

Searcher Intent:

در مبحث سئو، هدف جستجوکننده یا Searcher Intent به هدف اصلی فرد سرچ کننده در موتورهای جستجو گفته می شود. دانستن هدف کاربران از سرچ کلمه یا عبارت مشخص، به شما در تعیین استراتژی سئو و نیز تولید محتوا کمک خواهد کرد.

SEO:

سئو یا SEO: Search Engine Optimization به تمام اقداماتی گفته می شود که شما به منظور نمایش سایت خود در نتایج موتورهای جستجو (مانند Google) و بهبود رتبه آن انجام می دهید. مبحث سئو می تواند شامل موارد زیر باشد: افزودن عنوان و متای توضیحات، تعریف متن جایگزین یا اتریبیوت alt برای تصاویر وب سایت، ایجاد بلاگ (Blog) و…

SEO Title:

تگ عنوان یا تایتل تگ (Title Tag) یک قطعه کد html است که معمولا در تمام صفحات وب وجود دارد و به موتورهای جستجو اعلام می کند که نام هر صفحه چیست. یک تگ عنوان می تواند تا 70 کاراکتر داشته باشد. تگ Title معمولا در بالای تمام صفحات وب تعریف می شود (در تگ head).

» مظالعه مقاله “معرفی تگ عنوان و نحوه بهینه سازی آن” توصیه می شود.

SEM:

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) نوعی از بازاریابی اینترنتی می باشد که با پرداخت برای تبلیغات همراه است و هدفش نمایش بیشتر لینک سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل می باشد. درست برعکس سئو که رایگان به این هدف خواهد رسید.

SMM:

Social Media Marketing

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

SERP:

مخفف عبارت “Search Engine Result Page” می باشد. در واقع صفحه نتایج موتور جستجو صفحه ایست که پس از سرچ کلمه کلیدی در باکس سرچ به کاربران نمایش داده می شود.

Sitemap:

نقشه سایت (سایت مپ:Site Map) به بیان ساده، نقشه راه وب سایت شماست. نقشه سایت نشان می دهد که هریک از صفحات سایت چگونه به یکدیگر متصل شده اند. Sitemap به گوگل در کشف سریعتر صفحات سایت کمک می کند. در غیر اینصورت ممکن است بات گوگل نتواند تمام صفحات را پیدا کند. نقشه سایت بصورت لیستی از لینک های صفحات سایت می باشد که می توانید با ایجاد فایل sitemap.xml و درج آن در ریشه سایت (root) بصورت آدرس www.example.com/sitemap.xml به سرویس کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) آنرا معرفی کنید.

Spider:

خزنده (Crawler) یا عنکبوت (Spider) موتورهای جستجو صفحات سایت ها را به منظور ایندکس کردن آنها، پیمایش می کند. بعنوان مثال، خزنده موتور جستجوی گوگل GoogleBot می باشد.

Stop Word:

به کلماتی مانند “در، با، اینجا و… میگویند.

SandBox:

گوگل به سایت های تازه تاسیس اعتماد زیادی ندارد بنابراین وقتی گوگل اولین بار با سایتی روبرو میشود ان را  مدتی در سندباکس نگه میدارد تا گوگل مطمئن شود که اسپم نیست.

Social Signal:

نشانه های شبکه های اجتماعی همان لایک و اشتراک و کامنت فیس بوک و توییت توییتر و پلاس گوگل پلاس و پین سایت پینترست و سایر شبکه های اجتماعی است.

Social Network:

شبکه های اجتماعی. شبکه های اجتماعی زیادی هستند که در سئو تاثیر دارند. مانند سایت فیسبوک , لینک دین , اینستاگرام و…

Spam:

به معنی ایجاد مزاحمت برای کاربران است.  به عنوان مثال مقاله نا مرتبط , مقاله کپی , لینک های بی اعتبار , تکرار کلمات بی معنی و… همگی به نوعی ایجاد مزاحمت و اسپم برای کاربر است. پاپ اپ ها , صفحاتی که بدون اختیار کاربر باز میشوند همگی اسپم هستند که باعث افت شدید سئو میشوند.

Server Side:

سمت سرور عبارتی است که در میان برنامه نویسان و طراحان سایت به شدت مورد استفاده قرار می گیرد.کلیه اطلاعاتی که در ارتباط با سرور رد و بدل می شود، فرایند های سمت سرور تلقی می گردد.برای مثال، برای دستیابی به محتوای سایت شما، یک درخواست به بانک اطلاعات سرور داده می شود، و اطلاعات از سمت سرور روی مرورگر شما منتقل می شود.این عمل ، یک عمل سمت سرور است.

T

Time on Page:

فاکتور Time on Page یا زمان در صفحه در سرویس گوگل آنالیتیکس معرفی می شود و بیانگر زمان سپری شده کاربر در یک صفحه از وب سایت می باشد. هر اندازه این زمان بیشتر باشد، برای رتبه آن سایت بهتر است.

Title Tag:

بخش SEO Title مشاهده شود.

U

URL:

URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator می باشد که مشخص کننده آدرس یک صفحه وب یا فایل در اینترنت می باشد.

V

نوع جدیدی از جستجو در گوگل می باشد که کاربر بجای اینکه عبارت موردنظرش را تایپ کند، آنرا با صدای بلند اعلام می کند. سپس یک نرم افزار تشخیص صدا (Voice Recognition Software) صدای کاربر را ثبت کرده و طبق آن، نتایج متناسب را نمایش خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله Voice Search مراجعه شود.

W

Website Speed:

مدت زمان لود کامل وب سایت را Website Speed گویند. هر اندازه سرعت وب سایت بیشتر باشد، تجربه کاربری بهتری را فراهم می کند که می تواند بطور مثبت، روی سئوی سایت تاثیرگذار باشد.

» مطالعه مقالات آموزشی “روش های افزایش سرعت وب سایت” توصیه می شود.

White Hat SEO:

تکنیک سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) بر خلاف تکنیک کلاه سیاه می باشد. سئوی کلاه سفید به استفاده از استراتژی سئو و تکنیک ها و تاکتیک های آن تاکید دارد که کاملا مطابق قوانین و دستورالعمل های مورتورهای جستجو می باشند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.