انواع چای باروری

اگر تصمیم گرفته اید که باردار شوید و یا  احتمال آن را افزایش دهید، حتماً در مورد چای باروری شنیده اید. گاه با ترکیب گیاهان خانگی این چای را تهیه می کنند و گاه به شکل آماده از بازار خریداری می کنید.

برخی از دانشجویان پزشکی  و یا ماما ها مصرف این چای را برای باروی بیشتر توصیه می کنند. اما نظر علم درباره این چای چیست؟

در این مقاله نتیجه برخی از تحقیقات در مورد تأثیر چای باروری گردآوری شده است و می تواند به اطلاعات شما در مورد این چای بیفزاید.

چای باروری چیست؟

برخی از برندهای چای این محصول را به بازار آورده و با ادعای افزایش قدرت باروری به فروش می رسانند. در طب قدیمی و سنتی چین این چای برای افزایش باروری برای زنان تجویز می شد.

این چای حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C و اسید فولیک است.

همانطور که می دانید اسید فولیک در تنظیم هورمون در زنان بسیار مؤثر بوده و بر تمام سیستم باروری آنها تأثیر مثبت می گذارد.

این چای از ترکیب گیاهان مختلف تهیه شده و به شکل برگهای آزاد و یا کیسه ای به فروش می رسد. اما قبل از استفاده از این چای بهتر است تا در مورد نظرات علمی و تحقیقاتی اطلاعاتی کسب کنید.

کدام چای باروری بهتر است؟

چای برگ تمشک قرمز  Red Raspberry Leaf Tea

این چای حاوی فیتو-پروژسترون است. با نوشیدن این چای میزان پروژسترون افزایش یافته و در نتیجه قدرت باروری را افزایش می دهد.

از سوی دیگر برگ تمشک قرمز موجب کاهش التهاب شده و دیواره رحم را قوی می نماید. طبق تحقیقات هر چه دیواره رحم قوی تر باشد خطر سقط جنین کاهش می یابد.

در تحقیقی مشخص گردید نوشیدن چای برگ تمشک قرمز مقدار زیادی از مواد مغذی لازم بدن را تأمین می نماید.

دلیل این امر وجود مقدار زیاد ویتامینهای A, C, E  در برگهای تمشک قرمز است. لاوه بر آن این برگها حاوی مواد مغذی دیگری مانند کلیسم، پتاسیم و آهن هستند.

اما این مواد مغذی به تنهائی نمی توانند دلیل افزایش باروری باشند اما می توانند در گذراندن دوره باروری همراه با سلامتی بسیار مؤثر باشند.

در تحقیق دیگری نیز ثابت شد این برگها در سلامت دوران بارداری و زایمان مؤثرند. محقیقین ثابت نمودند مصرف این چای در دوران بارداری احتمال سزارین را کاهش داده و زمان زایمان را کوتاه تر می نماید.

چای گزنه

 چای گزنه از دم کردن برگهای گزنده گزنه در آب داغ تهیه می شود. آب داغ و گرما گزندگی برگها را از بین می برند.

این چای طعم خاکی و کمی تلخ دارد. با یک برش لیمو و کمی عسل می توان طعم این چای را ملایم کرده وبه راحتی نوشید.

طبق تحقیقات این چای برای حفظ سلامت بعد از زایمان بسیار مناسب است. این چای شیر مادر را افزایش می دهد. در این چای مقدار زیادی کلسیم و آهن وجود دارد.

با وجود تأثیراین چای بر سلامتی پس از زایمان، در مورد قدرت افزایش باروی این چای هنوز مستندات کافی وجود ندارد و نیاز به تحقیقات بیشتری است.

چای سبز

چای سبز به دلیل منافع بسیارش برای سلامتی بسیار معروف است. تحقیقات زیادی در مورد چای سبز و منافعش انجام گرفته است که از نتایج آنها می توان از توانائی آن در کاهش خطر بیماریهای قلبی، کاهش وزن و کنترل سرطان نام برد.

در مورد افزایش قدرت باروی با مصرف این چای تحقیقی وجود ندارد، اما به دلیل منافع آن برای سلامت بدن می توان نتیجه گیری کرد که مصرف این چای در دوران بارداری به سلامت مادر کمک می نماید.

چای سبز از استرس اکسیداتیو که به دلیل وجود رادیکالهای آزاد در بدن ایجاد می شود کاسته و از سلولها در مقابل صدماتی مانند کاهش باروری تا زوال عقل محافظت می نماید.

علاوه بر آن چای سبز کم آبی را که موجب افزایش ترشحات رحمی که خود مانع عبور آسان اسپرم می شود، برطرف می سازد.

میخک قرمز

میخک قرمز گیاهی است که توسط ماماها برای افزایش باروری و ارتقاء سلامت زنان تجویز می شود. این گیاه حاوی استروژن طبیعی است. این استروژن ایزوفلاون یا فیتواستروژن نام دارد.

این استروژن در مقایسه با استروژن انسانی ضعیف تر است و در دوران یائسگی برای رفع گرگرفتگی استفاده می شود.

تحقیقات در مورد خاصیت باروری این گیاه به اثبات کامل نرسیده است، اما می توان گفت که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی ضروری برای بدن انسان است. این خصوصیات می توانند شرایط بارداری را مناسب سازند.

برگ نعنای فلفلی

این چای به دلیل طعم و عطر خوش بسیار طرفدار دارد.  این چای خوشبو کننده و پاک کننده نفس است و در انتها طعم تیزی دارد.

برای تهیه آن برگهای نعنا فلفلی را در آب داغ برای ۵ تا ۱۰ دقیقه دم می کنند. این چای را به دلیل خواص و طعم به چایهای باروری میفزایند.

مصرف چای باروری

سازمان دارو و درمان آمریکا مصرف این چای را برای ارتقاء باروری تأئید نمی نماید. برای مصرف آنها با پزشک مشورت نمائید.  پزشکان و یا متخصصین می توانند عوارض جانبی و یا تأثیر آنها را در باروری برایتان مشخص نمایند. علاوه بر آن پزشک می تواند تست بارداری و باروری انجام دهد و با تحلیل دوران قاعدگی قدرت باروری را ارتقاء دهد.

آنها می توانند فاز لوتئال ( اولین روز تخمک گذاری تا اولین روز قاعدگی) را مشخص کرده و علاوه بر آن می توانند مشخص نمایند که آیا بدن پروژسترون کافی برای بارداری تولید می نماید یا نه.

اگر می خواهید از چای باروری استفاده نمائید برخی از چایهای ذکر شده را امتحان نمائید. اگرچه تأثیر آنها به اثبات نرسیده است اما می توانند برای سلامتی مفید باشند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.