چشمه آب گرم لاریجان

آب گرم لاریجان (Larijan Spa) در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری شمال شرق تهران و ۲۶ کیلومتری شمال شرق شهرستان دماوند قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی آمل محسوب می‌شود. به علت شرایط خاص زمین‌شناختی در دامنه‌های البرز به ویژه اطراف قله دماوند، آب‌های معدنی با خواص مختلف درمانی وجود دارد که آبگرم لاریجان یک نمونه از آن‌ها است. این آبگرم که در نزدیکی شهر رینه لاریجان، روستای آبگرم، واقع در استان مازندران و شهرستان آمل قرار گرفته است به آب گرم رینه نیز شناخته می شود.

رینه شهر کوچکی در استان مازندران و در دامنه جنوبی دماوند قرار دارد که خیلی از مسافران به هوای آب گرم لاریجان و هوای پاک و سکوت روستای آن به آنجا سفر می‌کنند البته نزدیک بودن آن به تهران یکی از محبوبیت های این شهر کوچک است. به دلیل آلوگی هوا تهران در فصل زمستان قله دماوند دیده نمی شود ولی در این شهر ییلاقی خیلی واضح می توان قله دماوند را دید.

روستای ییلاقی و خوش آب‌وهوای آب‌گرم نیز از روستاهای رینه است که در دامنهٔ قله دماوند قرار دارد. جاده دسترسی به آن پس از طی ۷۰ کیلومتر در مسیر توریستی هراز که شهر آمل را به تهران متصل می‌کند، در محل گزنک بخش لاریجان از راه اصلی جدا شده و به سمت غرب در مسیر کوهستانی و آسفالته ادامه یافته و پس از عبور از روستای ییلاقی گزانه به آبگرم می‌رسد.

آب های گرم معدنی این روستا با حرارتی در حدود ۶۲ درجه سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین دلیل برای درمان انواع بیماریهای پوستی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید می‌باشد. مزه این آب نامطبوع و بوی هیدروژن سولفور دارد و رنگ آن زلال است اما این چشمه دارای املاح بیکربنات منیزیم است که این آب برای درمان بیماری های جلدی، مفصلی و عفونی مؤثر است.

جاذبه های شهر رینه

کوه دماوند

شاید کوه دماوند را بتوان اصلی‌ترین جاذبه رینه دانست! همان‌طور که گفته شد، شهر رینه نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند است؛ از این‌رو، کوهنوردان بسیاری را در شهر مشاهده خواهید کرد که قصد دارند از یال شرقی دماوند، به بلندترین قله ایران صعود کنند. شهر رینه همچنین محل تجمع عکاسان و علاقه‌مندانی است که می‌خواهند از دورنمای دماوند لذت ببرند.

دشت لار

یکی از دیدنی ترین مناظر در فصل بهار دیدن دشتی پر از گل های سرخ شقایق می باشد که در دشت لار این امکان وجود دارد فقط باید برای دیدن این منظره از سازمان محیط زیست مجوز گرفت. 

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت یکی از آبشارهای زیبای این منطقه است. ارتفاع زیاد این آبشار باعث زیبایی آن در مازندران در جاده هراز می باشد. همچنین این آبشار در آثار ملی هم ثبت شده است.

حمام شاه عباسی

حمام شاه عباسی مشهورترین حمام شهر رینه است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این حمام که همچنان به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کند، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت سیده است.

بهترین فصل سفر

تقریبا در تمامی فصل ها رفتن به روستای آبگرم لاریجان زیبایی های خاص خود را دارد. در هر فصلی میتوانید به روستای آبگرم لاریجان این روستای زیبا و با صفا سفر کنید. این روستا یکی از روستاهای سردسیر می باشد و اگه مشکل برف در مسیر نداشته باشید زمستان هم رفتن به آبگرم لاریجان خیلی لذت بخش و خالی از لطف نیست. 

امکانات رفاهی

این روستا شامل یک خیابان اصلی است که در هر دو سمت آن تعداد زیادی مغازه، برای رفع نیازهای گردشگران وجود دارد. روستای آب گرم لاریجان امکانات رفاهی مناسبی را برای مسافران و گردشگران در محدوده چشمه فراهم آورده است.

برای بهره بردن از آب گرم چشمه معدنی رینه لاریجان تأسیساتی مجهز به حوضچه‌های جکوزی و واحدهای اقامتی تأسیس شده‌اند که برای اسکان به صورت خانوادگی و تفریح نیم روزه هم علاوه بر اسکان شبانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. واحدهای مجهز اقامتی با امکان استفاده از حوضچه‌های اختصاصی خانوادگی از آبگرم چشمه در منطقه برای اسکان مسافر با سوییت‌های کامل مبله وجود دارند.

توجه داشته باشید که به علت افزایش بی رویه منازل مجهز به آبگرم گوگردی در رینه، چشمه آبگرم  همه آن ها را کفاف نمی دهد و منازل و سوییت ها و ویلاها وسط هفته و به صورت نوبتی آبگرم را به منبع های آب خود منتقل و روزهای جمعه آن را داغ کرده و به حوضچه ها سرازیر می کنند که خاصیت گوگردی آب از بین می رود. پس به هنگام کرایه منزل دقت کنید اولا آب گرم بلکه داغ باشد و دوما گوگرد ته استخر یا حوضچه ته نشین شده باشد. ضمناً با صاحبخانه طی کنید که در صورتیکه آب داغ و گوگردی نباشد کرایه را پرداخت نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.