تاریخچه بازی رومیزی
در طی چند سال اخیر، تاریخچه بازی رومیزی، رشد به سزایی کردهاند. در سال ۲۰۱۲ گاردین در رابطه با «عصر طلایی بازیهای رومیزی» اعلام داشت که این بازیها هر سال با ۴۰ درصد نرخ رشد مواجه بودهاند؛ که این مقدار از نرخ رشد سالانه ۲۰ درصدی گوگل نیز بالاتر است. علاقه به شکوفایی همچنین ویل ویتون و فلیسیا دی را به آغاز ساخت سریالهای یوتیوبی محبوبی به نام «تیبل تاپ» برانگیخت. این سریالها سلبریتیهای اینترنتی را در مقابل یکدیگر به رقابت واداشت و به ازای هر ویدیو چند صد هزار بازدید را به دنبال داشت.
اولین تاریخچه بازی رومیزی
(۵۰۰۰ سال قبل از میلاد)
بیشتر مردم نمیدانند که تاریخچه بازی رومیزی در واقع ماقبل تاریخی هستند؛ این به این معناست که بازی رومیزی قبل از زبان نوشتاری وجود داشتهاند؛ اما اولین بازی کدام بودهاست؟ …تاس!
قطعه ای که امروزه در بیشتر بازی رومیزی وجود دارد، اساس قدیمیترین بازیهای انسانی بودهاست.
یک سری از ۴۹ سنگ کوچک حکاکی شده و نقاشی شده در تپه گورستانی ۵۰۰۰ ساله باسورهویوک در جنوب شرقی ترکیه پیدا شد؛ اینها قدیمیترین قطعات بازی هستند که تا به حال پیدا شدهاست. سپس قطعات مشابه در سوریه و عراق پیدا شد و به نظر میرسد مربوط به بازیهای فکری متعلق به هلال حاصلخیز باشد. هلال از مناطق اطراف رود نیل، دجله و فرات در خاورمیانه تشکیل شدهاست؛ در واقع همان منطقه ای که پاپیروس، خوشبو کنندههای تنفسی و تقویم نیز که برای برنامهریزی شب بازی شما مورد نیاز است، اختراع شدهاست.
دیگر تاس اولیهٔ بازیها با نقاشی بر روی یک طرف تکه چوبهای صاف اختراع شد. این چوبها همزمان با یکدیگر ریخته شده و مقدار عددی سمت نقاشی شده، تاس شما خواهد بود. تاس بینالنهرینی، از چندین ماده شامل استخوان مفصلی حکاکی شده، چوب، سنگهای نقاشی شده و لاک لاک پشت، ساخته شده بودند.
تاسهای چهار وجهی و تاس چوبی بینالنهرینی
تاس استخوانی، قرن ۵–۳ قبل از میلاد از یونان / تراس (بالکان)
نهایتاً تاس از گسترهٔ بزرگی از مواد مختلف شامل برنج، مس، شیشه، عاج و مرمر ساخته شدند. تاسهای دوران رومی بسیار شبیه تاسهای شش وجهی امروزی به نظر میآید. همچنین تاسهایی با گوشههای برش داده شده وجود داشتهاند (همانطور که در تصویر بالا میبینید) که قابلیتهای مضاعفی را ایجاد میکردند. این تاسها شباهت زیادی به تاسهای شماره بالای «دی اند دی» و دیگر بازیهای نقش آفرینی دارند.
بازی فکری سرگرمی شاهانه میشوند. (۳۱۰۰ سال قبل میلاد)
بازی رومیزی میان فراعنه مصر باستان محبوب شدند. قبل از همه، بازی سنت. این بازی در مدفون شدههای قبل از فراعنه و همچنین اولین فراعنه یافت شدهاند. بازی سنت در چندین تصویر از مقبرههای مس باستان نمایش داده شدهاست. تا زمان پادشاهی جدید در مصر (۱۵۵۰–۱۰۷۷ قبل از میلاد)، به نوعی طلسم در سفر مرده تبدیل شده بودهاست.
مصریان باستان ایمان راسخ به سرنوشت داشتند. آنها باور داشتند که میزان زیادی شانس در بازی سنت به شدت به این مفهوم گره خوردهاست. این باور وجود داشت که یک بازیکن موفق تحت مراقبت خدایان اصلی در پانتئون ملی است: را، ثوث و گاهی اوقات اوسیریس.
نتیجتاً تختههای سنت معمولاً در کنار دیگر اشیا مفید در سفر پر مخاطره به زندگی بعدی در قبر قرار میگرفتند. حتی این بازی به بخش هفدهم کتاب مرگ ارجاع داده میشود. تا زمانی که پای بازی در میان است، مناظرهها نیز وجود دارند. خود تخته سنت از شبکه ای از ۳۰ مربع تشکیل شدهاست که در سه ردیف ده تایی قرار گرفتهاند؛ دو مجموعه سرباز (حداقل ۵ تا از هرکدام و در برخی مجموعهها بیشتر، و همینطور در بازیهای کوچکتر کمتر) وجود دارد. مورخان برای قوانین واقعی بازی سنت حدسهایی زدهاند که توسط شرکتهای مختلف که برای فروش امروزی بازی میسازند، برگرفته شدهاست.
تاریخچه بازی فکری به مذهب گره میخورند (۳۰۰۰ سال قبل میلاد)
با رشد عمومی بازیهای رو میزی میان پادشاهان آنها به سرعت توسط طبقه کارگر برگرفته شدند. خیلی زود بعد از آن، این بازیها به باورهای مذهبی نیز گره خوردند؛ مانند بازی مهن [۲]. با وجود آنکه یک مجموعه کامل از قوانین چگونگی بازی هیچگاه پیدا نشد، ما میدانیم که این بازی نمایانگر خدایان مهن است. فرقه خورشید، خدای مهن را به صورت یک مار عظیم که به دور خدای خورشید، «ری» [۳]، حلقه زده بود، تجسم میکردند (خود صفحه بازی نشانگر این تفکر است)
یک قطعه بازی شیر از بازی مهن
در حالی که هیچ قانونی برای بازی مهن کشف نشدهاست، یک بازی مشابه عربی که با نام بازی هینا [۴]، مشخصات متعدد مشابهی را دارا است. به همین دلیل روش بازی استفاده شده در هینا برای بازی مهن نیز صورت میپذیرد. بازیکنان هرکدام با ۶ مهرهٔ مرمرین و یک شیر شروع میکنند. تاس چوبی همانگونه که در بالا نشان داده شدهاست، حرکت را مشخص میکند. بازیکنان از انتها و در راستای لبهٔ بیرونی صفحه بازی شروع کرده و به سمت مرکز که سر مار قرار دارد، حرکت میکنند. آنها با مهرههای مرمرین خودشان به سمت مرکز، با یکدیگر مسابقه میدهند. هنگامی که یک تیله به مرکز میرسد، حرکت برعکس شده و بازیکنان دوباره به سمت نقطهٔ شروع حرکت میکنند. در این هنگام، مهرهٔ شیر وارد بازی میشود. این مهرهٔ شکارچی، برای گرفتن (خوردن) مهرهٔ مرمرین رقیب استفاده میشود.
مترجم:جهاد دانشگاهی