قدیمی ترین بازی های فکری در گذشته

قدیمی‌ترین بازی جهان

قدیمی‌ترین بازی جهان که باستان‌شناسان اطمینان دارند در زمره بازی‌ها قرار می‌گرفته (سنت) (senet) نام دارد که در مصر باستان بازی می‌کردند روش بازی کردن سنت مشخص است و امروزه هم می‌توان آن را بازی کرد.

داستان این بازی دونفره به این شرح است که مصری‌ها معتقد بودند هر انسانی هم‌زادی‌ست که بعد جسمانی ندارد و در واقع روح آن فرد محسوب می‌شود. آن‌ها به این هم‌زاد (کا) می‌گفته‌اند. در باور مصریان باستان کا همان چیزی است که بعد از مرگ انسان به سرزمین مردگان می‌رود و پس از طی مراحل چندگانه در نهایت به بهشت یا جهنم رهسپار می‌شود. در این بازی هر بازیکن نقش کای خود را در مواجهه با این مراحل چندگانه تا سرمنزل نهایی بازی می‌کند و باید سعی کند به بهترین و سریع‌ترین روش از موانع پیشرو عبور کند و خود را به بهشت برساند. البته در دوران قدیم تاس به شکل مدرن امروزی که ما می‌شناسیم یعنی یک چندوجهی منتظم اختراع نشده بود و به جای آن از چیزی به‌نام «قاپ» استفاده می‌شد. قاپ استخوانی در بدن شتر است که به‌شکل یک چندوجهی نامنتظم است و آن را مثل تاس پرتاب می‌کنند و مانند تاس هر وجهی معنای خاص خود را دارد.

اما بعدها در شهر سوخته بازی به عنوان (نرد) بوده که در حال حاضر هم جزء پرطرفدارترین بازی‌ها است با اسامی مختلفی آوازه‌اش تا قبرس و امپرطوری روم و بین‌النهرین هم رسیده بود.

نرد یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های شناخته‌شده دنیا به حساب می‌آید که باستان‌شناسان قدمت آن را ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد تخمین زده‌اند.

چیزی که در شهر سوخته پیدا شده شامل چند تاس و دو سری دوازده‌تایی مهره است که برای این بازی استفاده می‌شده‌است. البته داستان‌ها دربارهٔ این بازی به این شکل روایت شده که یکی از امپراطوران روم با نام کلادیوس به این بازی به شدت علاقه داشته و نسخه‌های نفیس آن را ساخته حتی دستور داده که نقشه بازی پشت ارابه‌اش حکاکی شود البته رومیان باستان به این بازی تابولا می‌گفتند.

خیلی‌ها بر این امر صحه گذاشتند که در آن دوران این بازی‌ها برای طبقات اشراف بود از همیم‌رو طبقه متوسط جامعه برای سرگرمی بازی به عنوان «دوز» را ابداع کردند و بعد هم بازی (یاتزی) یاتزی بازی‌ای است که با تاس ریختن و امتیازشماری پیش می‌رود که در آن هر بازی‌کن با ریختن ۵ تاس در هر نوبت باید شانس خود را مدیریت کند و امتیاز بیشتری را با توجه به آنچه شانس برایش رقم زده به دست آورد.

این بازی در واقع تمرینی است برای پذیرش اقبال بد در زندگی و مدیریت اتفاقات مختلف و حتی ناگوار. تمام این‌ها را بیان کردیم که به این نقطه برسیم بازی رومیزی، فکری و سرگرمی در دوران قدیم تا چه اندازه مورد استفاده قرار می‌گرفته و در میان طرفدارانش محبوب بوده‌است و همه در کنار یکدیگر سرگرم می‌شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.