کاغذ دیواری چیست؟ انواع آن و راهنمای کامل برای خرید

کاغذ دیواری، نوعی پوشش زینتی و کاربردی برای دیوارها است که از ورق‌های بلند با طرح‌های انتزاعی یا واقعی تولید شده‌اند. کاغذ دیواری بلافاصله پس از معرفی صنعت کاغذسازی به اروپا در اواخر قرن پانزدهم توسعه یافت. اولین کاغذ دیواری‌ها در انگلستان و فرانسه با دست نقاشی یا شابلون زده می‌شدند. در طول قرن 18 میلادی، تولید کاغذ دیواری از انتظارات سازندگان اولیه این وسیله تزئینی دیوار بسیار فراتر رفت. از همان ابتدا، کاغذ دیواری به عنوان جایگزینی برای فرشینه‌پوش کردن دیوار، آویزان کردن پارچه‌های رنگی، چرم و صفحات چوبی در نظر گرفته می‌شد و اولین کاغذ دیواری‌ها به دلیل اینکه با قیمت مناسب، دیوار را زیبا می‌کردند، مورد توجه قرار گرفتند.

در سال 1785، کریستف فیلیپ اوبرکمپ اولین ماشین چاپ کاغذ دیواری را اختراع کرد و اندکی پس از آن، لویی رابرت فرآیندی را برای تولید رول‌های بی‌پایان طراحی کرد. به این ترتیب بود که کاغذ دیواری‌ها و پوستر دیواری‌های امروزی در طرح‌های متنوع و رول‌های طولانی به وجود آمدند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات لازم در زمان خرید کاغذ دیواری و انواع طرح‌ها و مدل‌های آن آشنا شویم.

انواع کاغذ دیواری

انواع کاغذ دیواری
انواع کاغذ دیواری

در زمان خرید کاغذ دیواری، مهم‌ترین سوالی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که کاغذ دیواری چند نوع دارد؟ نحوه نصب کاغذ دیواری و پوستر دیواری (کاغذ دیواری سه‌بعدی) و جنس و مواد دو عامل مهمی هستند که در تشخیص نوع کاغذ دیواری موثرند.

انواع کاغذ دیواری بر اساس نحوه نصب

به طور کلی، کاغذ دیواری‌ها بر اساس نحوه نصب، به 3 نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

  • کاغذ دیواری بدون چسب: این کاغذ دیواری که به اسم کاغذ دیواری سنتی هم شناخته می‌شود، از قبل هیچ گونه چسبی ندارد و برای چسباندن آن روی دیوار باید از چسب مخصوص کاغذ دیواری استفاده کنید. با اگرچه فرآیند چسباندن این نوع کاغذ دیواری کمی سخت است و نیاز به فردی دارد که بتواند آن را تمیز و مرتب بچسباند، اما از نظر دوام، بهترین نوع کاغذ دیواری محسوب می‌شود.
  • کاغذ دیواری از پیش آماده: این کاغذ دیواری از قبل آماده چسبانده شدن روی دیوار است و برای چسباندن آن کافی کمی آب به پشت کاغذ دیواری بزنید و نیازی به استفاده از چسب ندارید. اگرچه نصب این نوع کاغذ دیواری سریع و آسان است، اما متأسفانه به اندازه کاغذ دیواری بدون چسب دوام و استحکام ندارد.
  • کاغذ دیواری پشت چسب‌دار: این نوع کاغذ دیواری شبیه به برچسب طراحی شده و در پشت آن لفافی وجود دارد که باید آن را جدا کنید و کاغذ را روی دیوار بچسبانید. نصب این نوع کاغذ دیواری و یا جدا کردن آن از دیوار آسان است.

انواع کاغذ دیواری بر اساس مواد و متریال

  • وینیل: این رایج ترین نوع کاغذ دیواری است زیرا به راحتی نصب و جدا می‌شود. کاغذ دیواری وینیل بهترین گزینه برای مناطق مرطوب است.
  • کاغذ دیواری نانوون (non-woven): این نوع کاغذ دیواری تلفیقی از الیاف پارچه و کاغذ است و روکش وینیل ندارد. کاغذ دیواری نانوون در برابر رطوبت و آب مقاوم است و به همین دلیل برای استفاده داخل سرویس بهداشتی و حمام مناسب است.
  • کاغذ دیواری کاغذی: این نوع کاغذ دیواری دارای جنس بسیار نازکی و غیر قابل شستشو است. رنگ ها روی کاغذ دیواری کاغذی بسیار زیبا نشان داده می‌شود، اما باید مراقب خراشیدگی و پاره شدن این نوع کاغذ دیواری باشید زیرا ظریف‌ترین جنس کاغذ دیواری را دارد.
  • کاغذ دیواری پارچه‌ای: این نوع کاغذ دیواری که به عنوان پارچه دیواری هم شناخته می‌شود، با کیفیت‌ترین نوع کاغذ دیواری در نظر گرفته می‌شود، اما نصب آن دشوار است و نیاز به نصاب متخصص دارد. در زمان نصب باید بسیار مراقب بود که حباب‌های هوا ایجاد نشوند و پارچه چروک نشود.
  • کاغذ دیواری الیاف طبیعی: این نوع کاغذ دیواری از الیاف طبیعی از جمله کنف، جوت، نی یا پیکان ساخته شده است. نصب این کاغذ دیواری‌ها به دلیل طرحشان آسان‌تر است.
  • کاغذ دیواری قابل شستشو: این جنس کاغذ دیواری به‌خصوص برای کسانی مناسب است که بچه دارند و نیاز به پاک کردن مداوم دیوارها دارند.
  • کاغذ دیواری مقاوم در برابر رطوبت: این کاغذ دیواری بهترین گزینه برای حمام و آشپزخانه است و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است.

انواع طرح‌های کاغذ دیواری و پوستر دیواری

انواع طرح و مدل کاغذ دیواری
انواع طرح و مدل کاغذ دیواری

کاغذ دیواری و پوستر دیواری طرح‌های بسیار متنوع و جذابی دارند که در زیر به چند مدل آن اشاره می‌کنیم:

  • کاغذ دیواری طرح حیوانات: کاغذ دیواری و پوستر دیواری دارای طرح حیوانات مانند طرح پرنده یا طرح پوست حیوانات مانند طرح گورخر، پلنگ یا پوست مار یکی از پرطرفدارترین طرح‌های کاغذ دیواری است. این دسته شامل کاغذ دیواری‌های رنگارنگ سافاری است که می‌توانید در اتاق کودک یا نوجوان قرار دهید. پوستر دیواری سه‌بعدی طرح حیوانات نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده داخل اتاق کودکان است.
  • کاغذ دیواری طرح آجر و سنگ: این طرح کاغذ دیواری و پوستر دیواری در حال حاضر بسیار پرطرفدار است. طرح آجر و سنگ روی دیوارهای مختلف خانه قابل نصب است، اما بیشتر افراد این طرح‌ها را برای آشپزخانه یا نصب روی قسمت کوچکی از اتاق نشیمن استفاده می‌کنند. بهترین کاغذ دیواری‌های طرح آجر و سنگ (که بعضی از آن‌ها کاغذ دیواری سه‌بعدی هستند) به قدری واقعی چاپ شده‌اند که تشخیص آن از آجر و سنگ واقعی دشوار است.
  • کاغذ دیواری مدرن: این دسته کاغذ دیواری، طرح‌های بسیار زیادی را دربرمی‌گیرد! در واقع، هر چیزی که سنتی نباشد را می‌توان به عنوان کاغذ دیواری معاصر یا مدرن طبقه‌بندی کرد. طرح‌های هندسی، طرح روزنامه، طرح‌های آبرنگی و طرح‌های سه‌بعدی عمق‌دار از جمله کاغذ دیواری‌های مدرن هستند.
  • کاغذ دیواری طرح داماسک: داماسک یکی از قدیمی‌ترین و البته ترندترین انواع طرح‌هاست. این طرح در شهر باستانی دمشق ایجاد شده و به همین دلیل داماسک نامگذاری شده است. کاغذ دیواری طرح داماسک از قرن سیزدهم میلادی وجود داشته است. البته با توجه به اینکه آن را چگونه در خانه استفاده می‌کنید، این طرح می‌تواند یک الگوی بسیار مدرن، شاهانه و باشکوه باشد. از این کاغذ دیواری در قسمت‌های مختلف خانه می‌توانید استفاده کنید.
  • کاغذ دیواری گلدار: این کاغذ دیواری نیازی به معرفی ندارد! این کاغذ دیواری طرح‌های مختلف گل را در برمی‌گیرد. از لاله‌های بهاری گرفته تا گل‌های تابستانی، این دسته کاغذ دیواری هر نوع گلی را در طرح خود دارد. این معمولاً یک طرح کلاسیک در نظر گرفته می‌شود که در آشپزخانه‌ها و اتاق‌های غذاخوری استفاده می‌شود.
  • کاغذ دیواری طرح هندسی: کاغذ دیواری هندسی شاملخطوط و اشکال متقاطع است. برخی از آنها بسیار پیچیده و برخی ساده هستند. چاپ های هندسی حتماً نباید انتزاعی باشند؛ این طرح‌ها می‌توانند به اندازه کاغذ دیواری‌های سنتی شیک باشند و با توجه به الگویشان، می‌توان آن‌ها را در خانه‌ای به سبک قدیمی یا مدرن نصب کرد.
  • کاغذ دیواری راه راه: این طرح مانند گذشته زیاد محبوب نیست، اما همچنان جذابیت خود را در بین مخاطبان خود دارد. بسیاری از اتاق‌ها قبلاً با کاغذ دیواری راه راه تزئین می‌شدند، اما اکنون معمولاً در اتاق‌هایی با مضمونی خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال در اتاق آبی با تم ساحلی می‌توان از کاغذ دیواری راه راه سفید و آبی استفاده کرد.

این تنها بخش کوچکی از هزاران طرح کاغذ دیواری است. در زمان خرید کاغذ دیواری، قطعاً طرح‌های بسیاری را خواهید یافت که با سلیقه و چیدمان منزل شما همخوانی دارند.

نکات مهم قبل از خرید کاغذ دیواری

پیش از خرید کاغذ دیواری حتماً نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اتاق مورد نظر برای نصب کاغذ دیواری را مشخص کنید. کاغذ دیواری‌ای که برای اتاق نشیمن و غذاخوری استفاده می‌شود با کاغذ دیواری حمام و آشپزخانه یا کاغذ دیواری اتاق خواب از نظر طرح و جنس متفاوت است.
  • وضعیت دیوار را در نظر بگیرید. اگر دیوارتان ترک خورده یا ناهمواری دارد، حتماً از فروشنده بخواهید تا فردی متخصص را برای درست کردن دیوارها و نصب کاغذ دیواری بفرستد.
  • مقدار کاغذ دیواری لازم را در نظر بگیرید. قبل از خرید کاغذ دیواری، لازم است بدانید که به چه تعداد رول کاغذ نیاز دارید. با متر عرض و ارتفاع دیوار را اندازه بگیرید و سپس به کمک فروشنده، تعداد رول را مشخص کنید.
  • خرید خود را از بهترین فروشگاه کاغذ دیواری انجام دهید تا بهترین کیفیت را دریافت کنید. همچنین بهترین فروشگاه، قیمت محصولات را رقابتی ارائه می‌کند و می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود.

آشنایی با بهترین فروشگاه‌های کاغذ دیواری و پوستر دیواری

فروشگاه  و سایت کاغذ دیواری
فروشگاه و سایت کاغذ دیواری

اگر قصدخرید آنلاین یا حضوری کاغذ دیواری با بهترین قیمت را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه‌های والینو، منزل، دیجی کالا است. این سه فروشگاه، با سابقه‌ای درخشان در زمینه عرضه انواع کاغذ دیواری و پوستر دیواری، یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در این حوزه به شمار می‌رود. فروشگاه منزل، والینو و دیجی کالا با ارائه طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و رنگ‌ها، برای هر سلیقه و نیازی، محصولی مناسب ارائه می‌کنند. برای خرید از این سه فروشگاه می‌توانید به وبسایت والینو به آدرس wallino.com و وبسایت منزل به آدرس manzel.ir و وبسایت دیجی کالا به آدرس digikala.comسر بزنید و با طرح‌های متنوع کاغذ دیواری و پوستر دیواری آن‌ها آشنا شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.