چطور میتوانیم سفری ارزان و به صرفه داشته باشیم؟

گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل نگرانی از هزینه‌ها برنامه سفر خود را عقب بیاندازید. با این حال برای شروع یک سفر به‌یادماندنی لازم نیست حتما بودجه زیادی داشته باشید. با کمی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری هوشمندانه، مسافران می‌توانند از تجربه یک سفر ارزان و لذت‌بخش بدون صرف هزینه‌های اضافی لذت ببرند. قصد هر نوع سفری که داشته باشید، با رعایت نکات کاربردی که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد، می‌توانید سفری ارزان و به‌صرفه داشته باشید.

1. برنامه‌ریزی کنید

اگر وقت و پول اضافه در اختیار دارید، شاید لازم نباشد نگران هزینه‌های سفر باشید، اما اگر بودجه کمی برای سفر دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه داشته باشید. شما نیازی به یک برنامه سفر فشرده ندارید که جزء‌به‌جزء سفرتان را با آن هماهنگ کنید، اما باید حداقل یک تصویر کلی از مدت زمانی که در هر شهر یا کشور سپری می‌کنید و جاهایی که می‌خواهید بروید داشته باشید تا برنامه مناسبی بریزید. اگر برنامه نداشته باشید و برای فعالیت‌های سفر خود تصمیم خاصی نداشته باشید، ممکن است با هزینه‌های غیرمنتظره‌ای روبرو شوید.

2. در فصول پیک سفر نکنید

اگر به دنبال‌ تور و بلیط ارزان هستید، از سفر در فصل تعطیلات خودداری کنید. هنگام تعطیلات، به دلیل اینکه برخی از خانواده‌ها فقط در این ایام فرصت سفر دارند، قیمت بلیط‌ها، هتل‌ها و تورها افرایش می‌یابد. درباره بهترین زمان برای بازدید از مقصد مورد نظر خود تحقیق کنید و سپس درست قبل یا بعد از این تاریخ ها سفر کنید. هتل‌ها و خطوط هوایی برای جذب مشتری در فصول غیر پیک قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند.

3. اقامتگاه‌های ارزان را در نظر بگیرید

به‌جای رزرو هتل‌های لوکس و گران‌قیمت، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های ارزان‌تر را رزرو کنید. اگر تنها سفر کردید و اقدام به رزرو هتل کردید، می‌توانید اتاق‌های دو یا سه تخته بگیرید تا هزینه‌ها بین شما و هم‌اتاقی‌هایتان تقسیم شود.

این روزها اقامتگاه‌های ارزان‌تری مثل اقامتگاه‌های بوم‌گردی، متل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها یا هتل‌بوتیک‌ها هزینه رزرو کمتری نسبت به هتل‌های لوکس و ۵ ستاره دارند. اگر اقامتگاه ارزان‌تری رزرو کنید، بیشتر هزینه خود را می‌توانید صرف خرید و گشت‌وگذار در مقصد کنید و بیشتر از سفر خود لذت ببرید.

همچنین اگر فامیل یا آشنایی دارید که در مقصد مورد نظرتان ساکن است، می‌توانید در خانه او اقامت کنید و نگران هزینه رزرو اقامتگاه نباشید.

4. وسایل ضروری سفر را در چمدان بسته‌بندی کنید

هنگام چیدن چمدان برای سفر، اطمینان حاصل کنید که همه وسایل مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید تا مجبور نباشید در زمانی که دور هستید، آنها را دوباره خریداری کنید. مهم نیست که به کجا می‌روید، حداقل یک جفت جین بلند، هودی گرم و ژاکت ضد آب برای شرایط آب‌و‌هوایی غیرقابل پیش‌بینی بردارید. علاوه بر پوشاک مناسب، مدارک ضروری، پول، تلفن همراه، لوازم الکترونیکی ضروری، شارژر، لوازم بهداشتی و خوراکی‌‌های قابل حمل در سفر را حتما همراه خود داشته باشید.

5. بلیط خود را در زمان مناسبی رزرو کنید

سعی کنید از در زمان مناسبی قبل از سفر بلیط خود را رزرو کنید، چرا که ممکن است هرچه به تاریخ پرواز نزدیک شوید، هزینه بلیط گرانتر شود. علی‌الخصوص توصیه می‌کنیم بلیط‌ برگشت را حتما قبل از آغاز سفر خریداری کنید تا اگر در طول سفرتان پولتان تمام شد، نگران خرید بلیط برگشت نباشید.

6. برای اواسط هفته بلیط رزرو کنید

برای خرید بلیط هواپیما ارزان توصیه می‌کنیم آخر هفته بلیط رزرو نکنید. قیمت‌ها در اواسط هفته کمتر است، زیرا معمولا هزینه‌ بیشتری به پروازهای آخر هفته و ایام تعطیلات اضافه می‌شود. در روز‌هایی مثل دوشنبه و سه شنبه که تقاضای سفر کمتر است، قیمت بلیط نیز پایین‌تر می‌رود.

7. پرواز اکونومی را انتخاب کنید

پروازهای بیزینس و فرست کلاس، پروازهایی راحت و باامکانات هستند، اما اگر بودجه زیادی ندارید، لازم نیست این پروازهای گران‌قیمت را رزرو کنید. پروازهای اکونومی انتخاب مناسبی برای کسانی است که به دنبال کاهش هزینه سفر خود هستند. پولی که بابت صندلی‌های ارزان پس‌انداز می‌کنید، می‌تواند هنگام رزرو اقامتگاه مناسب و رستوران خرج شود. خطوط هوایی ارزان‌قیمت برای پروازهای کوتاه مناسب هستند، چراکه بلیط‌های ارزان‌قیمتی ارائه می‌دهند.

8. سبک سفر کنید

اگر می‌خواهید هزینه پروازتان زیاد نشود، سعی کنید چمدانتان را زیاد سنگین نکنید. از گذاشتن وسایل غیر ضروری در چمدان خودداری کنید. در فرودگاه هرچه چمدانتان از میزان معین‌شده سنگین‌تر باشد باید هزینه بیشتری برای حمل بار پرداخت کنید. همچنین حمل چمدان سنگین باعث ایجاد دردسر در مقصد و رفت‌وآمد می‌شود.

9. از سایر روش‌های حمل‌ونقل برای رفت‌وآمد استفاده کنید

اتوبوس و قطار ارزان‌تر از هواپیما هستند. اگر می‌خواهید هزینه‌های سفرتان کمتر شود و امکان سفر با اتوبوس و قطار به مقصد مورد نظرتان وجود دارد، سعی کنید بلیط قطار و اتوبوس رزرو کنید. با این حال باید حتما توجه داشته باشید که هنگام سفر با اتوبوس و قطار، زمان سفرتان به نسبت هواپیما بیشتر طول می‌کشد. در مقصدتان نیز برای رفت‌وآمد می‌توانید از مترو و اتوبوس استفاده کنید تا هزینه‌هایتان کمتر شود.

10. مراقب هزینه‌های خورد و خوراک باشید

اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی شود، به کافه یا رستوران‌های لوکس و گران‌قیمت در مقصد مراجعه نکنید. بهتر است برای کاهش هزینه‌های خود به غذاخوری‌های محلی و کوچک سربزنید. سعی کنید قیمت‌های چندین رستوران را مقایسه کنید تا مناسب‌ترین را انتخاب کنید. البته همیشه ارزان‌بودن خوب نیست،‌ به کیفیت مواد غذایی و بهداشت غذاخوری‌ هم حتما توجه کنید. در صورت نیاز می‌توانید از خانه با خود چند کنسرو یا غذای آماده قابل حمل در سفر ببرید تا در مقصد لازم نباشد پول زیادی برای غذاخوری خرج کنید. همچنین اگر شرایط پخت‌وپز در مقصد مهیا بود، می‌توانید خودتان آشپزی کنید.

11. درباره فعالیت‌ها و جاذبه‌های رایگان تحقیق کنید

فعالیت‌های رایگان یا کم‌هزینه مانند بازدید از پارک‌ها، موزه‌ها با ورودی رایگان، پیاده‌روی، سواحل و مکان‌های دیدنی فرهنگی را در نظر بگیرید. در بسیاری از مقاصد می‌توانید بدون صرفه هزینه‌ای پیاده‌روی کنید یا از تخفیف‌های جاذبه‌های مقصد که در روزهای خاصی ارائه می‌شود، استفاده کنید.

کلام آخر

اگر علاقمند به سفر و گردشگری هستید، لازم نیست برای سفر خود هزینه‌های زیادی صرف کنید. شما می‌توانید سفر ارزان و با کیفیتی داشته باشید. در این مقاله نکاتی درباره سفر ارزان و به‌صرفه به شما ارائه کردیم. با پیروی از این نکات، برنامه‌ریزی و توجه به هزینه‌های خود، می‌توانید سفری ارزان داشته باشید، به‌راحتی در مقصد خود گشت‌وگذار کنید و بدون صرفه هزینه زیاد، خاطرات ماندگاری بسازید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.