صفر تا صد اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان (جامع مقررات)

رعایت اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است، چون در صورت عدم رعایت کوچکترین نکته ها شاید لوله ها دچار گرفتگی، ترکیدگی و … شوند و مشکلات زیادی برایتان به بار بیاورند. البته با وجود مراکز لوله بازکنی تهرانسر و اقصی نقاط ایران بسیاری از مشکلات مربوط به لوله های فاضلاب برطرف می شوند، اما پیشگیری بهتر از بروز چالش بوده و توصیه می کنیم حتما از قبل درباره اصول درست آن تحقیق کنید.

فاضلاب ساختمانی دارای بخش های مختلف است به این جهت شما باید به اصول لوله کشی هر بخش توجه نمایید. به طور مثال اگر شیب لوله ها در گذاشتن سینک در آشپزخانه رعایت نشود بعد از مدتی شاهد بازگشت آب به داخل خانه تان هستید، فراموش نکنید که لوله کشی سینک آشپزخانه، با لوله کشی توالت متفاوت خواهد بود. در ادامه به اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان در هر بخش می پردازیم.

بررسی اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان

آیا می دانید اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان چه هستند؟ در هنگام گرفتگی این لوله ها چگونه باید رفتار کرد. مراکز لوله بازکنی تهران با تکیه بر مهارت و دانش خود حتی بدترین گرفتگی های ساختمان های مختلف را برطرف می کنند.

آنها با استفاده از تجهیزات حرفه ای، نیازتان را به کنده کاری، خراب کاری و … از بین می برند. البته گاهی مشکلات به وجود آمده به قدری جدی هستند که حتی رفع آنها از عهده این مراکز نیز بر نمی آید. اما در زمان لوله کشی به چه نکته هایی باید توجه و آنها را بهتر است رعایت کنیم؟

تاثیر شیب استاندارد در اصول لوله کشی فاضلاب

شما باید در وهله اول لوله های فاضلاب ساختمان را کاملاً اصولی و مطابق استانداردها نصب کنید. اما اگر به هر دلیلی مشکلی برای این سیستم به وجود بیاید، در سریعترین زمان با یک مرکز حرفه ای مثل لوله بازکنی صادقیه یا متخصص سیاری که نزدیک به محل زندگی تان است، تماس بگیرید، چون در اغلب موارد آنها مشکل را سریع برایتان برطرف خواهند کرد.

تکنسین ها باید به گونه ای شیب را در نظر بگیرند که در فرآیند انتقال پساب ها و فضولات مشکلی به وجود نیامده و سرعت انتقال آنها کم یا زیاد نشود. برخی فکر می کنند هرچه شیب را بیشتر در نظر بگیرند، فرآیند انتقال بهتر انجام می شود، در صورتی که در حین حرکت ذرات جامد و معلق در جداره ها و کف جمع می شوند و بعد از مدتی مشکلاتی مثل گرفتگی و … را به وجود می آورند. سرعت کم نیز متقابلاً باعث تجمع فضولات شده و خساراتی را برایتان به بار خواهد آورد.

تکنسین های حرفه ای معمولا شیب لوله ها را حدود 0 تا 5 درجه در نظر می گیرند و با در نظر گرفتن نقطه ابتدایی لوله نسبت به نقطه انتهایی شرایطی مناسبی را برای حمل فضولات به وجود می آورند.

جنس مناسب لوله ها

تولیدکنندگان چند نوع لوله از جنس پولیکا، گالوانیزه و … را تولید و روانه بازار می کنند. پولیکا در مدل های مختلفی تولید می شود و جزء مدل های ارزان قیمت به شمار می آید. تکنسین های حرفه ای تاکید دارند که در بین انواع این محصولات بررسی شده، از انتخاب پولیکاهای گرانول صرف نظر کنید.

برخی دیگر از لوله ها از جنس گالوانیزه تولید می شوند و به دلیل بدنه فلزی در برابر بسیاری از عوامل آسیب زا مثل زنگ زدگی از خود مقاومت نشان می دهند. این محصولات استحکام بالایی دارند، بنابراین در صورت استفاده از آنها نیازی به نگرانی برای ترکیدگی یا مشکلات مشابه نیست. با وجود مزیت های زیاد، تکنسین ها این قطعات را برای کف ساختمان ها استفاده نمی کنند.

لوله های پوش فیت انتخاب دیگری هستند که برای استفاده در داخل ساختمان ها گزینه بسیار خوبی به شمار می آیند. این قطعات باعث آهسته شدن صدا در حین حرکت آب در لوله ها می شوند، به همین دلیل مشکلی برای ساکنین ساختمان به وجود نمی آورند.

توجه به نقشه لوله کشی

شما باید سیستم لوله کشی را بر اساس نقشه ساختمان پیاده سازی کنید تا مبادا مشکلی به وجود بیاید. ترسیم کردن نقشه این سیستم نیاز به دانش و مهارت کافی دارد، پس اگر دانش کافی ندارید، توصیه می کنیم از انجام آن پرهیز نمایید. دقت کنید که لوله ها را باید به صورت استاندارد و مطابق با نقشه اصلی ساختمان پیاده سازی کنید.

توجه به اتصالات

لوله های فاضلاب به شیوه های مختلفی به یکدیگر متصل می شوند، مثلاً برخی به صورت فشاری بوده و برخی نیاز به یک چسب مخصوص برای اتصال به اجزای دیگر دارند. شما باید بر اساس محیط ساختمان یکی از انواع این اتصالات را انتخاب کنید، مثلا تکنسین ها برای سرویس های بهداشتی مدل های فشاری را بیشتر ترجیح می دهند.

اگر از انواع لوله های پوش فیت استفاده کنید، خوشبختانه این ابزار مجهز به سوکت های مخصوص هستند، بنابراین اتصالات را برایتان راحت می کنند. برخی تکنسین ها برای اطمینان از اتصال محکم لوله ها به یکدیگر در پیاده سازی سیستم سیمان و بتن را نیز به کار می برند. آنها همچنین زاویه اتصالات را به صورت 45 درجه در نظر می گیرند.

بررسی استاندارد های اصول لوله کشی ساختمان

قبل از اینکه سینک ها را متصل کرده و از سیستم استفاده کنید، باید بررسی های ضروری را روی آنها انجام دهید تا مطمئن شوید دچار مشکل نیستند. کارشناسان حرفه ای معمولاً با فشار 6 متری آب یک بررسی 15 دقیقه ای انجام می دهند. بعد از انجام این بررسی ها، در صورت وجود مشکل آن را برطرف کرده و دوباره آن را چک می نمایند.

تعبیه هواکش

تکنسین ها باید در محل نصب سیفون یک هواکش نیز نصب کنند. در واقع در صورت عدم وجود هواکش بوی بد در تمام ساختمان منتقل می شود و مشکلات زیادی را برای ساکنین به وجود می آورد.

انتخاب زمان مناسب برای لوله گذاری

شما باید فصل ها و روزهای مناسبی از سال را برای نصب لوله ها انتخاب کنید. در واقع این محصولات از مواد پلیمری تولید می شوند، بنابراین در برابر تغییرات آب و هوایی واکنش نشان می دهند. در صورتی که این ابزار در روزهای سرد نصب شوند، شاید در برابر دمای پایین دچار انبساط و انقباض شده و مشکلاتی مثل ترکیدگی را به همراه می آورند؛ بنابراین لوله ها را اولا در معرض هوای سرد قرار ندهید و در وهله دوم نصبشان را برای روزهای گرم سال بگذارید.

نوع عایق بندی لوله ها

اگر قصد نصب لوله ها به صورت روکار را دارید، باید به سراغ مدل هایی بروید که دارای عایق مخصوص هستند. این قطعات همانطور که متوجه شدید، در برابر شرایط آب و هوایی و بسیاری از عوامل آسیب زای مشابه مقاومت زیادی ندارند، بنابراین در صورت عدم داشتن عایق مناسب خیلی زود دچار مشکل می شوند.

نصب مخزن رسوب گیر

شما باید برای سیستم لوله کشی ساختمان یک مخزن رسوب گیر نصب کنید، چون رسوبات مهمترین دلیل گرفتگی لوله ها هستند. در واقع با نصب این مخزن رسوب ها در داخل آن قرار می گیرند و دیگر برایتان چالشی به وجود نمی آورند.

نصب دریچه بازدید

شما باید برای لوله های عمودی تان دریچه های بازدید نصب کنید، به نحوی که دسترسی به آنها آسان باشد.

اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان، ترفندهایی که همه لوله کش ها باید بدانند

اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است و همه تکنسین ها و فعالان این زمینه باید درباره آنها اطلاعات کامل داشته باشند. با رعایت این اصول حتی با گذشت چندین سال هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی آید، بنابراین با خیال راحت می توانید از این سیستم استفاده کنید.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره اصول لوله کشی با کارشناسان و تکنسین های حرفه ای ارتباط بگیرید. این افراد با تکیه بر دانش و مهارت خود کمکتان می کنند تا در سریعترین زمان سیستم را پیاده سازی کرده و تمام نقص ها و مشکلات آن را از بین ببرید.

مراکز لوله بازکنی چون لوله بازکنی برچسب تهران نیز در خدمتتان هستند تا در صورت بروز مشکل اقدام به رفع گرفتگی ها کرده و چالش های پیش رو را برایتان از بین ببرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.