دلایل و بررسی پاره شدن تسمه دینام خودرو

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد پاره شدن تسمه های خودرو است. یکی از مهم ترین تسمه های خودرو تسمه دینام است که مهمترین وظیفه آن به کار انداختن دینام خودرو و شارژ کردن باتری خودرو و تامین برق است. یکی از مهمترین مشکلاتی که در زمان خرابی تسمه دینام با آن روبروی می شوید، اتمام شارژ باتری و قطع شدن سیستم برقی خودرو است. به همین منظور قصد داریم در ادامه این مطلب شما عزیزان را با تسمه دینام، دلایل پارگی، راه حل چاره در زمان خرابی و پاره شدن تسمه دینام و موارد این چنینی بیشتر آشنا کنیم. پس اگر شما عزیزان هم به دنبال اطلاعاتی در این خصوص هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

وظیفه تسمه دینام چیست؟

پیش از اینکه به پارگی تسمه دینام و راهکارهای زمان بروز این مشکل بپردازیم لازم است که به بررسی این موضوع مهم بپردازیم که اصلا تسمه دینام چه وظیفه ای را در خودرو انجام میدهد. اگر با نحوه کارکرد تسمه دینام آشنایی دارید می توانید از این بخش عبور کنید.

تسمه دینام یکی از مهم ترین تسمه های خودرو است که در زمان روشن شدن خودرو با چرخش موتور، اقدام به چرخش کرده و پولی سر دینام را به گردش در می‌آورد. این گردش در دینام باعث تولید برق می شود. توجه داشته باشید که در صورت عدم وجود دینام در خودرو، موتور پس از مدتی از کار می افتد و خودرو شما کار نمی کند. این مورد مخصوصا در خودروهای امروزی بیشتر شده است و دینام نقش حیاطی تری را در خودروهای امروزی ایفا می کند. چرا که خودروهای کاربراتی و خودروهای قدیمی از برق کمتری برای روشن نگه داشتن خودرو و کار کردن با آن استفاده می کردند و بیشتر موارد به صورت مکانیکی در خودرو انجام میشد.

به همین منظور اگر دینام خودرو شما کار نکند، باتری به سرعت شروع به تخلیه برق ذخیره شده می کند. برق باطری نیز میزان مشخصی دارد و تنها تا مسافت کوتاهی می تواند برق خودرو را تامین کند.

به همین منظور دینام در مدار برقی خودرو قرار می گیرد تا باتری را شارژ کند و برق مورد نیاز خودرو در زمان حرکت را تامین کند.

آیا دینام تنها در زمان روشن بودن خودرو کار می کند؟

بله! دینام خودرو تنها زمانی کار می کند که خودرو شما روشن باشد و کار کند. چرا که دینام با استفاده از تسمه ای که آن را به موتور متصل می کند می تواند کار خود را که شارژ باتری خودرو است انجام دهد. یکی از دلایل اینکه اگر چراغ خودرو در زمان خاموش بودن اگر روشن بماند، باتری خودرو خالی می شود همین موضوع است که خودرو در زمانی که روشن نیست، باتری توسط دینام شارژ نمی شود.

پاره شدن تسمه دینام چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

مهم ترین موردی که در زمان پاره شدن تسمه دینام با آن روبرو خواهید شد، تمام شدن باتری خودرو پس از طی مسافتی کوتاه است. با تمام شدن باتری، شمع خودرو، انژکتور و تمامی لوازم و تجهیزات برقی خودرو حتی چراغ های داخل و موارد این چنینی نیز از کار می افتند و خودرو به صورت کامل از کار می افتد. به همین دلیل در صورت پاره شدن تسمه دینام حتما به یک تعمیرگاه خودرو مراجعه نمایید.

نشانه های پارگی تسمه دینام خودرو

اولین موردی که نشان دهنده پارگی تسمه دینام خودرو است؛ چراغ هشدار دهنده باتری در کیلومتر است. معمولا رنگ این چراغ به رنگ زرد یا نارنجی است و به شکل یک باتری است. اگر این چراغ روشن شود و نشانه های دیگر پارگی تسمه دینام که در ادامه به آنها اشاره می کنیم اتفاق بیفتد احتمال اینکه تسمه دینام خودرو پاره شده باشد بسیار زیاد است.

از دیگر نشانه های پارگی تسمه دینام خودرو صدای ناگهانی از داخل قسمت موتوری است. اگر فرمان خودرو شما هیدرولیکی باشد، احتمالا فرمان خودرو شروع به سفت شدن می کند و این یکی دیگر از نشانه های پارگی تسمه دینام است.

زمانی که تسمه دینام خودرو پاره می شود، احتمالا صدایی شبیه به جیر جیر را می توانید از خودرو بشنوید و این موضوع نشان دهنده پارگی تسمه دینام است. همچنین سیستم تهویه مطبوع به ویژه کولر خودرو شما به خوبی کار نخواهد کرد. اما نگران نباشید، پارگی تسمه دینام در صورت مراجعه به یک تعمیرگاه خودرو زیاد نخواهد بود. چرا که تسمه دینام هزینه زیادی ندارد و می توانید آن را از هر یک از فروشگاه های لوازم یدکی خودرو تهیه کنید.

توجه داشته باشید که در زمان پارگی تسمه دینام هرچقدر که به مقصد نزدیک باشید مهم نیست. مقصد را به سمت یک تعمیرگاه خودرو تغییر دهید. در برخی موارد که نمایندگی خودرو از شما دور باشد به دلیل ساده بودن تعویض تسمه دینام می توانید به تعمیرگاه های محلی نیز مراجعه کنید. اما در صورتی که نمایندگی خودرو شما به محلی که در آن هستید نزدیک است، حتما به محل نمایندگی مراجعه نمایید.

در زمان پارگی تسمه دینام خودرو به چه مواردی باید توجه داشت؟

توجه داشته باشید که ممکن است خودرو در هر لحظه ای بدون برق خاموش شود. این امر ممکن است خطر آفرین باشد. به همین منظور حتما از لاین کندرو حرکت کنید تا در زمان خاموشی خودرو بتوانید خودرو را به شانه خاکی هدایت کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر خودرو شما فرمان هیدرولیکی دارد، احتمالا فرمان خودرو سفت خواهد شد. چرا که پمپ هیدرولیک بخاطر عدم تامین برق به درستی کار نمی کند و همین امر فرمان خودرو را در سرعت های پایین بسیار سفت می کند.

همچنین توجه داشته باشید که شما عزیزان نهایتا بسته به میزان فشاری که به خودرو وارد می شود و بسته به میزان سلامت باتری و همچنین سرد بودن یا گرم بودن هوا؛ بدون تسمه دینام می توانید بین 15 الی 80 دقیقه رانندگی کنید. به همین منظور لازم است در سریع ترین زمان ممکن به تعمیرگاه خودرو مراجعه نمایید.

جمع بندی

در این مقاله به صورت کامل به تسمه دینام خودرو و پارگی آن پرداختیم. اگر شما عزیزان به مباحث کارشناسی خودرو و مباحث فنی آن علاقه مند هستید می توانید در سایت حنفی کار اقدام به مشاهده دوره کارشناسی فنی خودرو و همچنین آموزش معامله گری و فروش خودرو کنید.

خرید و فروش خودرو یک شغل دوم پردرآمد است که می توانید از طریق آن در مدت زمان کوتاهی و از طریق آموزش های دوره هوش خودرو مجموعه حنفی کار بدون هیچ سرمایه ای اقدام به کسب درآمد کنید. همچنین اگر به موضوعات مختلفی مثل پدال های ماشین یا مقالات کارشناسی خودرو علاقه مند هستید می توانید از طریق عبارت لینک شده اقدام کرده و بلاگ حنفی کار را مشاهده نمایید. از اینکه تنها انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

بخاطر داشته باشید که اگر قصد کارشناسی خودرو را دارید مجموعه حنفی کار یک خدمت ویژه به شما عزیزان ارئه می دهد. شما عزیزان می توانید با ثبت اطلاعات خود در سایت حنفی کار و در بخش خدمات کارشناسی خودرو اقدام به درخواست کارشناس سیار خودرو کنید. کارشناسان حنفی کار در اولین فرصت به محل شما جهت کارشناسی خودرو مراجعه خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.