علت جوش زدن صورت از چیست؟

جوش صورت یکی از مشکلات رایج پوستی است که همه افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند. اگر بخواهیم توضیح دهیم علت جوش زدن صورت از چیست، باید به عوامل بسیار زیاد و متنوعی اشاره کنیم که شامل ژنتیک، هورمون ها، سبک زندگی، نوع پوست و … می شوند.

در این مطلب به طور مفصل درباره علل مختلف جوش زدن صورت صحبت می کنیم و اطلاعات جالبی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای آن با ما همراه باشید.

چرا صورتمان جوش میزند؟

اطلاع از دلیل جوش زدن صورت به شما کمک می کند تا هر چه سریع تر و راحت تر بتوانید از آن پیشگیری یا روشی را برای درمان انتخاب کنید. به عنوان مثال استفاده از انواع کرم مرطوب کننده برای پوست جوش دار ، کرم و محلول های ضد جوش و شوینده های تخصصی صورت می توانند به شما در کنترل و درمان جوش کمک نمایند.

به طور کلی عوامل زیر موجب بروز جوش صورت می شوند:

  • باکتری ها
  • عوامل عفونت زا
  • چربی بیش از حد پوست
  • تغییرات هورمونی و آندروژن ها
  • انسداد منافذ و فولیکول ها به وسیله سلول های مرده و چربی
  • و …

علت جوش های صورت

مواردی که در بخش قبلی نام بردیم، تنها چند علت جوش های صورت هستند و این مشکل در دوره های مختلف زندگی به علل متنوعی ایجاد می شوند که در ادامه درباره آن ها توضیح خواهیم داد:

علت جوش زدن صورت قبل از پریود

اصلی ترین علت جوش زدن صورت قبل از پریود، تغییرات هورمونی است؛ بدین صورت که در اوایل پریودی سطح استروژن در بدن بالا می رود و در اواخر آن هورمون پروژسترون افزایش می یابد. قبل از شروع سیکل ماهانه این دو هورمون در بدن کاهش یافته و هورمون مردانه تستسترون در بدن تولید می شود.

افزایش سطح هورمون مردانه می تواند باعث ایجاد جوش و آکنه در صورت شود؛ علاوه بر آن در اواسط دوران پریودی نیز با افزایش پروژسترون با چربی، تورم، التهاب و جوش مواجه خواهید شد.

علت جوش زدن صورت بعد از اصلاح

افراد زیادی پس اصلاح موهای زائد صورتشان با بند یا تیغ، دچار جوش و التهاب می شوند. علت جوش زدن صورت بعد از اصلاح با بند می تواند خارج شدن مو از ریشه و افزایش جریان ون در پوست باشد. در اثر این امر پوست گرم شده و با التهاب و جوش های دردناکی روی سطح آن مواجه خواهید شد.

از طرف دیگر اصلاح موهای ضخیم با ژیلت باعث می شود مو در هنگام رشد مجدد، به جای خارج شدن از سطح پوست به دور خود بپیچد و به صورت برآمدگی یا جوش روی پوستتان دیده شود.

علت جوش زدن صورت بعد از تزریق ژل

امروزه افراد زیادی برای اصلاح فرم صورت خود به روش هایی مانند تزریق ژل یا چربی روی آورده اند که گاهی ممکن است باعث بروز عوارض مختلفی مانند جوش، التهاب، عفونت و … شود.

علت جوش زدن صورت بعد از تزریق ژل به دلیل تغییرات پوستی است و معمولاً بعد از چند روز برطرف می شود؛ اما در غیر این صورت بهتر است از پماد و لوسیون های مناسبی تحت نظر پزشک معالج خود استفاده نمایید.

علت جوش زدن صورت بعد از عمل بینی

یکی از رایج ترین عوارض عمل بینی یا رینوپلاستی، جوش زدن روی پوست صورت و بینی است که تا چند ماه ادامه دارد. علت جوش زدن صورت بعد از عمل بینی می تواند ناشی از استرس و اضطراب قبل از عمل باشد. همچنین داروی بیهوشی که در حین این جراحی وارد بدن شما می شود نیز موجب بروز جوش خواهد شد.

از طرف دیگر با انجام این جراحی به مدت یک هفته تا ده روز، آتل روی بینی شما قرار می گیرد و امکان شستشوی صورتتان را نخواهید داشت. بدین ترتیب تجمع چربی و بسته شدن منافذ زمینه ساز بروز جوش و آکنه در نواحی مختلف صورت می شوند.

علت جوش زدن صورت بعد از لیزر

لیزر موهای زائد روشی دائمی برای حذف موهای زائد صورت است که امروزه مورد استقبال افراد زیادی قرار دارد؛ اما یکی از عوارض آن بروز جوش روی پوست است. درباره علت جوش زدن صورت بعد از لیزر باید بگوییم گرمای ناشی از اشعه لیزر موجب باز شدن منافذ پوست و افزایش حساسیت آن به عفونت می شود.

اگر در این حالت باکتری های مولد آکنه به پوست وارد شوند و با سلول های مرده و چربی گیر بیفتند، احتمال بروز آکنه افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر گاهی به دلیل التهاب پوست یا عدم مراقبت صحیح بعد از لیزر نیز ممکن است دچار جوش بعد از لیزر موهای زائد شوید.

علت جوش زدن صورت در تابستان

مهم ترین دلیل جوش زدن در تابستان، گرما و رطوبت زیاد است که باعث افزایش تعریق می شود. این مسئله موجب چسبندگی سلول های پوستی و جذب آلودگی ها شده که در نهایت ترکیب این مواد با چربی طبیعی پوست موجب بروز جوش صورت خواهد شد.

علت جوش زدن صورت در حاملگی

بسیاری از بانوان در سه ماهه اول و دوم بارداری دچار جوش می شوند و اگر به طور کلی مستعد جوش زدن در دوران پریودی باشید، احتمال مواجهه شما با جوش بارداری بیشتر است. علت جوش زدن صورت در حاملگی به ویژه سه ماه اول، افزایش سطح هورمون مردانه و چرب تر شدن پوست است.

جالب است بدانید اگر در سه ماه اول بارداری با جوش و آکنه مواجه نشوید، احتمال بروز آن در ماه های بعدی نیز بسیار کم تر است. به هر حال در صورت مواجهه با این مشکل باید از داروهایی که باعث آسیب زدن به جنین می شوند دوری کنید و راهکارهای درمانی رایج برای شما مناسب نخواهند بود.

سخن پایانی

در این مطلب درباره علل جوش زدن صورت صحبت کردیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیارتان قرار دادیم. در نهایت نیز توجه داشته باشید که داشتن یک روتین پوستی منظم، تمیز نگه داشتن پوست و پیروی از رژیم غذایی سالم موجب جلوگیری از بروز جوش و آکنه خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.