جاذبه های گردشگری کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهرهای دیدنی کشور به حساب می آید که به لحاظ تاریخ و جغرافیا در موقعیتی خاص قرار داشته و همین باعث می شود تا اماکن گردشگری کرمانشاه آن نیز به فراخور قابل توجه باشند. جالب است بدانید که در استان کرمانشاه چیزی نزدیک به 3 هزار اثر تاریخی وجود دارد که از میان آن ها تنها یک مورد در میراث تاریخی جهانی به ثبت رسیده و آن کتبیه مشهور بیستون است.

1. بیستون

بیستون بر سر راه است مباد از شیرین، خبری گفته و غمگین دل فرهاد کنید. چه کسی است که چیزی درباره کوه بیستون و داستان عاشقانه آن نداند! بیستون در 30 کیلومتری شمال شرقی شهر قرار داشته و آب و هوای مطبوع آن، هوش از سرتان خواهد ربود. لازم به ذکر است که در مجموعه بیستون، 28 اثر ملی وجود دارد و در محوطه آن نیز چیزی نزدیک به 150 اثر تاریخی کشف شده است. کتیبه مشهور داریوش کبیر نیز از دوران هخامنشیان به یادگار مانده و متعلق به همین مجموعه است.

بیستون از جاذه های گردشگری کرمانشاه است

2. تکیه معاون الملک

کاشی کاری های زیبای تکیه معاون الملک، نخستین چیزی است که در این بنا مجذوبتان می سازد. این تکیه بیش از یک قرن پیش ساخته شده و حسن خان معین الملک بانی ساخت آن بود. در این تکیه دو بخش مجزای حسینیه و زینبیه برای آقایان و خانم ها در نظر گرفته شده بود و اکنون نیز ساختار بنا به راستی چشمگیر به نظر می رسد.

3. گوردخمه اسحاق وند

گوردخمه اسحاق وند، در حقیقت 3 گوردخمه است که در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر هرسین کرمانشاه واقع شده اند. گوردخمه های 3 گانه ی اسحاق وند از دوران مادها به یادگار مانده اند و گوردخمه میانی با یک تندیس نیم تنه کامل شده است. مشعل و آتش دانی که در مقابل این تصویر قرار دارد نیز در جای خود قابل توجه می نمایند.

گوردخمه اسحاق وند یکی از مناطق گردشگری تاریخی همدان است

4. گوردخمه دکان داوود

در سه کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب استان کرمانشاه، به گوردخمه دکان داوود خواهید رسید. این گوردخمه نیز به گواهی تاریخ، به دوران مادها یا حداکثر دوران هخامنشیان تعلق دارد. محل قرارگیری گوردخمه دکان داوود نیز در نوع خود جالب است. این گور در قلب یک صخره قرار گرفته و از سطح زمان، بسیار بالاتر جای دارد.

5. گوردخمه صحنه

اگر به بازدید رود دربند در کرمانشاه بروید، در شهر صحنه، می توانید از گوردخمه صحنه نیز دیدن کنید. همین جاست که مقبره فرهاد و شیرین نیز قرار دارد و از این جهت گوردخمه صحنه، مشهورترین مقبره های استان کرمانشاه را در خود جای داده است. با قرار گرفتن مقابل ورودی این گوردخمه ها، تصویری از یک خورشید بالدار، به شما خوش آمد می گوید.

گوردخمه صحنه از اماکن گردشگری کرمانشاه

6. طاق بستان

یکی از مشهورترین دیدنی های کرمانشاه، طاق بستان در شمال غربی شهر است. این طاق در حقیقت متشکل از سنگ نوشته های عهد ساسانیان است و دو طاق بزرگ و کوچک دارد. در نقش و نگارهای طاق بستان، می توان تصاویری از تاج گذاری خسروپرویز و چند پادشاه تاریخی دیگر را مشاهده کرد. همین طور در اینجا چند چشمه بسیار زیبا نیز جریان دارد و به جریان داشتن هوایی خوش، کمک می کند.

7. تکیه بیگلر بیگی

برای بازدید از تکیه مشهور بیگلربیگی باید به محله فیض آباد در کرمانشاه بروید. قدمت ساخت این تکیه به دوران قاجاریه بازمی گردد و آیینه کاری ها و تزیینات داخلی آن، بی نظیر هستند. به ویژه تالار آیینه تکیه در بخش غربی حیاط، فوق العاده دیدنی است و بر شکوه سازه می افزاید. در عصر حاضر، در این تکیه یک موزه خط و کتابت وجود دارد که بازدید از آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

تکیه بیگلر بیگی از مناطق گردشگری کرمانشاه

8. معبد آناهیتا

در شهر کنگاور استان کرمانشاه، دیدنی های زیادی وجود دارد که مشهورترین و برترین آن ها؛ معبد آناهیتا است. این معبد در ارتفاع ساخته شده و ردیف ستون های سنگی آن دیدنی می نماید. آناهیتا در ایران باستان به عنوان نگهبان آب شناخته شده و معبد وی در دوران اشکانی یا ساسانی ها ساخته شده است. (در این مورد قرینه تاریخی قطعی وجود ندارد و مورخان بین دو دوره اشکانی ها یا ساسانی ها، تردید دارند.)

9. طاق شیرین

طاق شیرین که آن را طاق گرا نیز می خوانند در گردنه ی پاتاق نزدیک به سرپل ذهاب واقع شده است. بلوک های سنگی این طاق ایوانی و حجاری های دیواری آن، دقایقی طولانی شما را به خود مشغول خواهند ساخت. به احتمال زیادی این طاق در دوران خسرو دوم ساخته شده است، اما همچنان در مورد زمان ساخت آن میان دوران ساسانیان یا اشکانیان، اختلاف نظر وجود دارد. گفته می شود که طاق گرا یک توقفگاه پادشاهی بوده و یا به عنوان یادگاری پیروزی های جنگی ساخته شده است.

طاق شیرین یکی زاز مناطق گردشگری کرمانشاه

10. مقبره احمد بن اسحاق قمی

اگر در استان کرمانشاه به دنبال یک دیدنی زیارتی می گردید، مقبره احمد بن اسحاق قمی را به شما پیشنهاد می کنیم. این مقبره به احمد بن اسحاق اشعری قمی که وکیل امام حسن عسکری (ع) در قم بوده اند، تعلق دارد. این مقبره در شهر سرپل ذهاب واقع شده است و توصیه می کنیم که حتما بازدیدی از آن داشته باشید. (البته در جریان زلزله سرپل ذهاب، مقبره آسیب های جدید دید که در دست ترمیم و تعمیر هستند.)

11. غار قوری قلعه از اماکن گردشگری کرمانشاه

غار قوری قلعه در 87 کیلومتری شهر کرمانشاه، در دامنه کوه شاهو قرار دارد. ارتفاع دهانه این غار چیزی نزدیک به 1200 متر از سطح دریا بالاتر است و نورپردازی های داخل آن، فضایی رویایی و خاص به وجود آورده اند.

غار قوری قلعه از زیبا ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه

12. غار پراو

یکی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه غار پراو است. غار پراو در 12 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد و در دو سمت آن کوه طاق بستان و کوه بیستون را خواهید دید. این غار برای مدتی عنوان اورست غارهای جهان را به خود اختصاص داد، اما زمانی که غار عمودی بزرگتری نیز کشف شد، این عنوان از غار پراو گرفته شد.

13. تالاب هشیلان

تالاب هشیان در شمال غربی کرمانشاه بوده و چیزی نزدیک به 110 جزیره را در خود جای داده است. جزایری که در زمان بارش زیاد، کما بیش زیر آب رفته و از نظر ناپدید می شوند. علت نامگذاری این تالاب به نام هشیلان، مارهای آبی و مارهای چلیپر زیادی است که در آن وجود دارند. (هشیلان در زبان محلی به معنای خانه مارها است.)

تالاب هشیلان از جذاب ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه است

14. سراب نیلوفر

در 20 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه، به سراب زیبایی به نام سراب نیلوفر می رسید که پوشیده از گل های نیلوفر آبی است و به همین سبب این نام را بر آن نهاده اند. سراب نیلوفر در شمار میراث طبیعی ایران زمین قرار دارد و برای تفرج و گشت و گذار، محلی ایده آل به شمار می رود.

15. سراب صحنه

اگر به شهر صحنه سفر می کنید، در بخش شمالی آن به سراغ منطقه ای شگفت انگیز به نام سراب صحنه بروید. در اینجا چندین آبشار و نهر حیرت انگیز وجود دارد که شمایل طبیعت را چون کارت پستالی زیبا نموده اند. چشمه ها در بیشتر مواقع سال پرآب بوده و در مسیر به آبشار اصلی جاری می شوند.

سراب صحنه از مناطق گردشگری کرمانشاه

16. پارک کوهستان

در شمال شهر کرمانشاه و جایی نزدیک به طاق بستان، می توانید از پارک گردشگری کوهستان دیدن کنید. در این پارک دو آبشار نیز وجود دارد و تفرج در آن چند ساعتی از شما زمان خواهد گرفت. به علاوه از آن جایی که این پارک در ارتفاع ساخته شده است، از فراز آن می توانید نمایی شگفت انگیز از شهر کرمانشاه را مشاهده کنید. به ویژه تماشای این منظره در ساعات غروب یا شب، فوق العاده رویایی خواهد بود.

17. باغ گل ها

همان طور که از اسم آن می توان حدس زد، باغ گل ها، فضایی طبیعی و سحرانگیز است که گل و گیاهان بی نظیر و بعضا کم نظیری را در خود جای داده است. در این باغ می توانید انواع و اقسام گل های بومی و ایرانی یا گل هایی از سرزمین های دیگر از جمله ژاپن، فرانسه و ایتالیا را از نزدیک مشاهده کنید. همین طور در این باغ نمایشگاه های ویژه کاکتوس، گل های فصلی و غیره نیز برپا می گردد که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

باغ گلها یکی دیگر از مناطق گردشگری کرمانشاه است.

18. موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی از موزه های مشهور کرمانشاه است که در تکیه معاون الملک واقع شده و 29 کلکسیون دارد. در این موزه فرصت آن را خواهید داشت تا با سنن و آداب و رسوم مردم کرمانشاه آشنا شده و تجهیزات کشاورزی، دامداری، شکار و غیره آن ها را از نزدیک ببینید. به جز این موزه پوشاک و زیور آلات و موزه پارینه سنگی را نیز حتما باید در استان کرمانشاه دیدن کنید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.