شهر کرمانشاه

کرمانشاه از شهرهای تاریخی و دارای قدمت قابل توجه در ایران زمین است و مردم این شهر فرهنگ و تمدنی غنی را بر دوش می کشند. به واقع می توان کرمانشاه را بزرگترین شهر کردنشین ایران به حساب آورد که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد. مردم این شهر متشکل از اقوام کرد، عرب، لر، لک و ترک ها هستند که البته بیشتر آن ها به زبان کردی کلهری صحبت می کنند. به جز این گویش های کردی سورانی و کردی اورامی نیز در کرمانشاه رایج است.

جغرافیای کرمانشاه

کرمانشاه دارای طبیعتی بی نظیر بوده وغارها و جنگل های متعددی را در خود جای داده است. دشت های سرسبز و پارک های جنگلی آن نیز بی نظیر بوده و هوایی خوش و پاک را ایجاد کرده اند.
این شهر از شمال به کوه فرخشاد منتهی بوده و از جنوب نیز به سفید کوه می رسد. همین طور در شمال شرقی آن طاق بستان قرار دارد. آب و هوای این شهر معتدل کوهستانی بوده و مناظر طبیعی آن بی پایان به نظر می رسند.

گذری به تاریخ کرمانشاه

جالب است بدانید که تاریخی ترین نشانه های سکونت انسان در شهر کرمانشاه به دوران پارینه سنگی اول می رسد. این نشانه ها بیشتر در غرب هرسین پیدا شده و به گواهی تاریخ به عصر پارینه سنگی و چیزی نزدیک به 200 هزار سال پیش منتهی می شود. جالب است بدانید که در غار شکارچیان بیستون این شهر نیز آثاری از زندگی انسان در دوران نئوندرتال دیده شده است.

پادشاهی لولوبیان در کرمانشاه

همان طور که گفتیم نشانه هایی از عصر پارینه سنگی در شهر کرمانشاه کشف شده که بیشتر آن ها در دره هرسین و کرتویج دینور جای داشتند. چیزی که در کتیبه آنوبانی نی دیده می شود، حکومت لولوبی ها در این منطقه را نشان می دهد.

کرمانشاه در دوران مادها

اما در دوران مادها نیز کرمانشاه حاضر بوده و دوران آبادی را سپری می کرده است. کرمانشاه در دوران مادها از گوردخمه ها قابل اثبات است که نشان می دهد این شهر در عصر مادها، برپا بوده و اتفاقا تمدن زنده ای داشته است.

کرمانشاه در دوران هخامنشیان

در عصر هخامنشیان و دوران داریوش کبیر، بیستون به اوج شهرت رسیده و مرکز توجه زیادی قرار داشت. کتیبه داریوش کبیر گواهی شکوه و عظمت کرمانشاه در این دوران است.

کرمانشاه در عصر سلوکیان

در دوران حکومت سلوکیان نیز این شهر در رونق به سر برده و یکی از شاهدهای آن مجسمه هرکول در بیستون است که امروز به عنوان یک میراث جهانی شناخته می شود.

کرمانشاه در دوران اشکانیان

این شهر در دوران اشکانیان با کتیبه گودرز شناخته می شود که بر بیستون جای گرفته و از مشهوترین آثار باستانی جهان به حساب می آید.

دوران ساسانیان

در دوران ساسانیان می توانیم آثار بیشتری از این شهر و تمدن آن را به یاد بیاوریم. طاق بستان، شکارگاه خسروپرویز، عمارت خسرو، معبد آناهیتا، طاق گرا، قلعه یزدگرد و … از جمله بناها و یادواره هایی است که از عصر ساسانیان در این شهر به یادگار مانده و حاکی از آبادی و رونق تمدن در این شهر هستند.

اسلام و کرمانشاه

در دوران اسلام کرمانشاه مرکز توجه بوده و مردمی که به سمت عتبات عالیات می رفتند نیز از این شهرعبور داشتند. به همین دلیل کاروانسراهای بسیاری در آن دوران در کرمانشاه ساخته شد. همین طور بناهایی چون قصر شیرین، کاروانسرای بیستون، پل کهنه و … نیز از همان دوران به یادگار مانده اند.
در این عصر، کرمانشاه یک بار مورد حمله اعراب مسلمان واقع شده و در نبردی به نام نبرد جلولا، بخش های زیادی از شهر از جمله قصر شیرین، خانقین، بندنیجین، حلوان و… را به تسخیر درآوردند. در این زمان کرمانشاه به شدت مورد تخریب قرار گرفته و سال ها بازسازی و آبادی دوباره آن زمان برد.

کرمانشاه در دوران صفویه

پیش از صفویه و زمانی که مغول ها به ایران حمله کردند، کرمانشاه به کلی ویران شده و آسیب های فراوانی دید. اما در دوران صفویه، علی رغم درگیری هایی که بین این حکومت و عثمانی ها وجود داشت و آتش های آن به کرمانشاه نیز زبانه می کشید، شهر دوباره بازسازی شده و اتفاقا مورد توجه سلاطین صفوی نیز قرار داشت.

دوران افشاریان

در عصر افشاریان توپخانه نادری در کرمانشاه، باعث شد تا این شهر وجهه نظامی پیدا کرده و در جنگ میان نادر شاه افشار و عثمانی ها، نقش کلیدی بازی کند. پس از مرگ نادرشاه نیز کریمخان زند تسلط بر این شهر و به ویژه توپخانه را برعهده گرفت.

کرمانشاه درعصر زندیه

در دوران حکومت زندیه، برای مدتی آرامش بر شهر حکمفرما بود و سلطنت الله قلی خان زنگنه باعث شد تا رفاه و آسایش به وجود بیاید. اما این ماجرا دیرنپایید و خیلی زود دوباره زبانه های آتش و جنگ و درگیری بر سر قدرت بالا گرفت و صدمات زیادی به شهر وارد گشت.

عصر قاجار

با ظهور قاجار در ایران، این شهر همچنان مورد توجه و نظر دربار باقی ماند. تکیه بیگلر بیگی، بازار سنتی کرمانشاه، مسجد حاج شهبازخان، مسجد عمادالدوله، مسجد جامع کرمانشاه، خانه خواجه باروخ، تکیه معاون الملک و… از جمله آثار تاریخی هستند که در دوران قاجاریه در این شهر ساخته شده و همچنان پابرجا می باشند.

کرمانشاه عصر پهلوی و جنگ های جهانی

شهر کرمانشاه در دوران جنگ های جهانی نیز مظلوم واقع شده و بارها تحت سلطه نیروهای خارجی قرار گرفت و البته بعد از به پایان رسیدن جنگ، دوباره پاکسازی شد.

دوران جنگ تحمیلی

در دوران 8 سال جنگ تحمیلی این شهر مورد حملات شدیدی قرار داشته و بارها تحت بمباران و درگیری های زمینی و هوایی بود. بخش های زیادی از این شهر طی حملات رژیم متخاصم بعثی از جمله قصر شیرین، سر پل ذهاب و … به تصرف درآمده و با جان فشانی های و دلاوری های نیروهای ایرانی، آزاد شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.