مقایسه هزینه سفر به گرجستان با تور و بدون تور

گرجستان یکی از مقاصد گردشگری معروف ما ایرانیان است. این کشور زیبا و غنی، هر سال میزبان بسیاری از ایرانی‌ها بوده و تاکنون توانسته است هم با شهری مثل تفلیس مردم ما را جذب خود کند هم تفریحات آبی باتومی. آژانس‌های گردشگری زیادی، تورهای مخصوص این کشور را به واسطه‌ی شهرت آن هر سال تدارک دیده و برگزار می‌کنند؛ اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، می‌توانید یا از خدمات تورها بهره‌مند شوید و یا شخصا کارهای سفر را به عهده بگیرید؛ قطعا انتخاب هر مسیر، مزایا و معایبی دارد که در این متن آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

هزینه بلیط هواپیما و ویزا در سفر به گرجستان با تور و بدون تور

هزینه بلیط هواپیما و ویزا در سفر به گرجستان با تور و بدون تور

بلیط هواپیمای تفلیس گرجستان و ویزا، از جمله مواردی هستند که برخی به دلیل مشغله‌های زیادی که دارند ترجیح می‌دهند تهیه آن‌ها را به سایت‌های دیگر نظیر این سایت بسپارند. در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا دریافت بلیط و ویزا به صورت شخصی هزینه‌ی کمتری دارد یا اینکه آن را به خدمات تورها بسپاریم؟

هزینه‌های مربوط به بلیط هواپیما

همواره در سفرهای هوایی، یکی از هزینه‌های مهمی که باید از قبل به فکر آن بوده باشید، قیمت بلیط هواپیما است. عوامل مختلفی هستند که قیمت بلیط هواپیما به مقصد گرجستان را تغییر می‌دهند؛ از این عوامل می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • تاریخ رزرو
  • فصل سفر
  • امکانات پرواز
  • شرکت هواپیمایی

ابتدا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که قطعا بلیط هواپیما تفلیس و یا گرجستان با تور برای شما بسیار کمتر آب خواهد خورد. البته این موضوع فقط درباره گرجستان صدق نمی‌کند، در تمامی سفرهای هوایی این موضوع صادق است. به طور مثال زمانی که شما با تور به مقصد آنکارا عازم می‌شوید، تمامی این امکانات و عوامل به صورت گروهی برایتان اعمال شده و هزینه‌ی تمام‌شده‌ی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ برگزارکننده‌های تور با رزرو بلیط‌های قراردادی و پیدا کردن بلیط‌های هواپیمایی ارزان برای شما، علاوه بر کم کردن زحمت پیدا کردن بلیط، شما را از بلیطی ارزان‌قیمت بهره‌مند می‌کنند. به همین دلیل است که بلیط پرواز آنکارا زمانی که با تور همراه است، بسیار کمتر از زمانی است که شما بخواهید خود شخصا این بلیط را تهیه کنید.

اگر بخواهیم به همان مقصد گرجستان بازگردیم، باید اعلام کنیم که در تابستان 1403 هزینه تور گرجستان به مقصد تفلیس، چیزی حدود 10 میلیون تومان است. این در حالی است که اگر بخواهید خودتان فقط بلیط را تهیه کنید و به صورت جداگانه به اقامتگاه و صبحانه فکر کنید، نزدیک به 3 میلیون تومان فقط هزینه بلیط شما می‌شود.

هزینه‌های مربوط به ویزا

هزینه‌ی دیگری که قبل از شروع یک سفر خارجی باید مورد بررسی قرار دهیم، هزینه ویزای ورود به کشور مقصد است. کشور‌هایی هستند که برای ورود به آن‌ها باید ویزا و یا اصطلاحا، مجوز ورود داشته باشید. از جمله مزایای کشور گرجستان این است که ایرانی‌ها برای ورود به آن نیاز به ویزا ندارند و می‌توانند تنها با خرید بلیط خود، به کشور گرجستان سفر کنند. به همین دلیل، چه با تور و چه بدون تور، هیچ هزینه‌ای بابت ویزا از شما دریافت نمی‌شود.

پس تاکنون می‌توان به این نتیجه رسید که، به دلیل کمتر بودن قیمت بلیط، سفر با تور به گرجستان منطقی‌تر از سفر بدون تور است.

هزینه‌های مربوط به ویزا

مقایسه قیمت هتل و اقامتگاه در گرجستان با تور و بدون تور

حالا که به بحث اقامت رسیدیم، باید این را بدانید که در گرجستان از هتل‌های لوکس گرفته تا هاستل‌های ارزان‌قیمت آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما هستند و شما باید بهترین گزینه را انتخاب کنید که در کنار کیفیت عالی، قیمت به‌صرفه‌ای نیز داشته باشد. در ادامه لیستی از هتل‌های به‌نام گرجستان را خواهید دید:

  • هتل هالیدی این (Holiday Inn Tbilisi)
  • هتل رومز تفلیس (Rooms Hotel Tbilisi)
  • بوتیک هتل شماره ۱۲ (No12 Boutique Hotel)
  • هتل بریتیش هاوس (Hotel British House)
  •  هتل ریور ساید (Hotel River Side)
  • هتل بتسیز (Betsys Hotel)
  • بوتیک هتل اولد تفلیس (Old Tiflis Boutique Hotel)
  • هتل رادیسون بلو ایوریا (Radisson Blu Iveria Hotel)
  • هتل لایت هاوس اولد سیتی (Light House – Old City)
  • هتل ماریوت (Tbilisi Marriott Hotel)
  • هتل بیلتمور تفلیس (The Biltmore Hotel)
  • هتل مرکیور تفلیس اولد تاون (Hotel Mercure Tbilisi Old Town)

اگر قصد سفری اقتصادی به گرجستان را داشته باشید، بهتر است از تورها غافل نشوید. تورهای گرجستان به دلیل تعداد زیاد مسافر و قراردادهایی که با هتل‌ها دارند، می‌توانند در بحث اقامت، در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کنند؛ به این موارد این نکته را نیز بیفزایید که برگزارکننده‌ی تور به دنبال پیدا کردن اقتصادی‌ترین هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها بوده، تا در عین رفاه و آسایش شما بتواند قیمتی رقابتی را فراهم کند و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خوبی به عمل آورد.

هزینه اقامت در گرجستان با توجه به مکان آن متفاوت است و به شرح زیر است:

تخت‌خواب در خوابگاه هاستل

  • 10-12 دلار
  • بیشتر شهرها و شهرهای کوچک گرجستان حداقل یک هاستل دارند و شما می‌توانید به‌راحتی از امکانات آن‌ها استفاده کنید.

اتاق خصوصی در یک مهمان‌خانه متوسط

  • 20-35 دلار
  • در خارج از شهر تفلیس، باتومی و کوتایسی، اقامت در مهمان‌خانه‌ها نیز توصیه می‌شود که در آن‌ها شما می‌توانید از ملاقات با یک خانواده محلی، دیدن لباس محلی گرجستانی و خوردن غذاهای خانگی لذت ببرید.

Airbnb برای 2 نفر

  • 30- 60 دلار
  • شما می‌توانید توسط سایت Airbnb در گرجستان اقامتگاه اجاره کنید که میانگین قیمت شبانه آن در تفلیس یا باتومی حدود ۵۰ دلار است. در شهرهای کوچک‌تر هزینه آن کمتر است و می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. قیمت اقامتگاه‌ها در تابستان مانند هتل‌ها به‌خصوص در تفلیس و باتومی افزایش می‌یابد.

مقایسه و بررسی هزینه غذا و خوراک

مقایسه و بررسی هزینه غذا و خوراک

حالا که تا گرجستان رفته‌اید، حیف است از غذاهای محلی آن‌ها در رستوران‌ها و کافه‌های مختلف، بهره‌منده نشوید. یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر شما می‌تواند همین بخش غذا و خوراکی باشد. از غذاهای محلی گرجستان می‌توان به خچالی، خینکالی و خورمه اشاره کرد. در زیر نیز لیستی از رستوران‌های معروف تفلیس را خواهید دید که می‌توانید از طعم این غذاهای محلی در آن‌ها بهره‌مند شوید:

  • شاولا
  • پوری
  • ساپردو

در مورد هزینه‌ی خورد و خوراک در گرجستان می‌توان این‌گونه گفت که، آنچنان به چشم شما نخواهد آمد و به طور کلی هزینه‌ی خوراکی در این کشور ارزان است، به خصوص زمانی که از کافه‌های محلی خرید می‌کنید؛ اما به هر حال در این مورد نیز برگزارکننده‌های تور، به واسطه‌ی قراردادهای خود با رستوران و فروشگاه‌ها، هزینه‌ی تغذیه‌ی شما را در این کشور، از حالت عادی نیز پایین‌تر خواهند آورد.

به طور کلی می‌توان گفت، غذا برای 2 نفر در یک رستوران گرجستانی متوسط

  • 50-70 لاری / 18-26 دلار
  • قیمت غذا در گرجستان در شهرهای مختلف آن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. رستوران‌های سبک میخانه‌ای که غذاهای استاندارد گرجی را سرو می‌کنند، در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک‌تر قیمت‌های ثابتی دارند. اندازه وعده‌ها نیز مشابه است.

هزینه‌های جانبی و تفریحات در گرجستان با تور و بدون تور

بسته به اینکه به کدام شهر این کشور سرسبز سفر کنید، هزینه‌های متفاوتی را برای تفریحات پرداخت خواهید کرد. شهر تفلیس مثل تهران خودمان است و با جاهای تاریخی زیبایی که دارد می‌تواند به استقبال شما بیاید؛ اما باتومی با تفریحات آبی، سال‌ها است که تابستان مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و غیرایرانی است.

هزینه‌های تفریح در گرجستان

گرجستان این شهرت خودش را بی‌جا به دست نیاورده و شما می‌توانید با سفر به این کشور زیبا، از امکانات تفریحی جذاب آن بهره‌مند شوید. از امکانات و اماکن تفریحی جذاب گرجستان می‌توان به بازدید از قلعه‌های تاریخی مثل قلعه‌ی ناریکالا و آنانو‌ری، پیاده‌روی در مناطق طبیعی مثل دره‌ی کازبگی و سوانته و بازدید از موزه‌هایی مثل موزه‌ی هنرهای زیبا اشاره کرد. به مثال زیر و هزینه‌ها دقت کنید:

ورود به سایت میراث ملی / منطقه حفاظت‌شده

  • 7- 23 لاری / 2.60 -8.60 دلار

قیمت‌های ورود به سایت‌های میراث ملی گرجستان در سال‌های اخیر افزایش ‌یافته است؛ به‌عنوان‌مثال، شهرهای غارمانند «واردزیا» (Vardzia) و «اوپلیستیخه» (Uplistsikhe) اکنون برای هر بزرگسال 15 لاری هزینه دارند.

بلیط موزه

  • 3-30 لاری / 1.10-11.20 دلار

محدوده قیمت موزه‌ها و گالری‌ها در گرجستان متنوع است. برای مثال، مؤسسات محلی کوچک‌تر و موزه‌های خانگی مانند موزه باستان‌شناسی در باتومی، 3 لاری هزینه دارند، درحالی‌که موزه‌های محبوب‌تر مانند موزه استالین در گوری، 15 لاری هزینه دارند.

این هزینه‌ها با تور کمتر خواهد شد. زیرا برخی از تورها با اماکن تفریحی گرجستان قرارداد دارند و می‌توانند هزینه‌ی کمتری پرداخت کنند.

هزینه‌های جانبی در گرجستان

در مورد هزینه‌های جانبی مثل حمل و نقل و خرید سوغاتی‌های محلی، شرایط برعکس است و اگر به فکر نگه داشتن پول نباشید ممکن است به دردسر بیفتید‌. با این حال در این‌جا هم تورها به داد شما رسیده‌اند و می‌توانند شما را با حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا کنند. هزینه حمل‌ونقل به شرح زیر است:

ترانسفر فرودگاهی خصوصی

  • 17 دلار

کارت شارژی مترو (Rechargeable MetroMoney card)

  • 2 لاری / 0.75 سنت

کرایه تک مترو / اتوبوس شهری در تفلیس

  • 1 لاری / 37 سنت

کرایه تاکسی در داخل شهر

  • 5-12 لاری / 1.90-4.50 دلار

بلیط بین‌شهری ون مار شیروتکا

  • 5-30 لاری / 1.80-11 دلار

مقایسه کلی هزینه انفرادی و تور

به طور کلی شیوه‌ی انتخابی سفر، به خود شما برمی‌گردد. با یا بدون تور بودن سفر به گرجستان، می‌تواند شامل معایب و مزایای متفاوتی باشد. شما زمانی که با تور سفر می‌کنید، همان‌طور که دیدید، از هزینه‌های زیادی شانه خالی خواهید کرد و می‌توانید پول بیشتری ذخیره کنید اما از آزادی عملی که در سفر به صورت شخصی دارید، بهره‌منده نخواهید بود؛ در آخر اینکه کدام روش را برمی‌گزینید به سلیقه و قصد شخصی شما از سفر به گرجستان برمی‌گردد و می‌توانید بهترین گزینه را برای خودتان، انتخاب کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.