جی کوئری چیست و چه کاربردی دارد

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر برنامه نویسی باید بر آن مسلط باشد آشنایی و تسلط بر زبان‌های مختلف برنامه نویسی و ابزارهای مربوط به هرکدام از آن‌ها است که هر متخصص برنامه نویسی باید از آن برخوردار باشد.

جی کوئری در واقع یک کتابخانه سبک وزن یعنی با حجم کد کمتر و مخصوص زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نیز می‌باشد، که به طور نرم افزاری متن باز و رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

هدف از توسعه جی کوئری، استفاده از جاوا اسکریپت در توسعه فرانت اند با مقدار کدهای کمتر و به شکل بهینه‌تر خواهد بود

در حقیقت جی کوئری از دو هدف ارزشمند و اصلی در شرکت طراحی سایت در مشهد پیروی می‌کند. که اولین آن ارائه یک API ارگونومیک جهت دستکاری یک صفحه وب نیز می‌باشد.

دومین نکته در مورد جی کوئری این است که تفاوت بین مرورگرها را در طراحی سایت شرکتی و طراحی فروشگاه اینترنتی و … از بین خواهد برد.

چرا به یادگیری جی کوئری Jquery نیازمندیم؟

متخصصان تا به امروز پاسخ‌های زیادی برای این سوال مطرح کرده‌اند که به طور خلاصه در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا باید از Jquery استفاده کرد؟ اولین و مهم‌ترین دلیل استفاده از این کتابخانه، صرفه جویی در وقت به دلیل سرعت و انعطاف پذیری این ابزار است. همچنین این کتابخانه این قابلیت را برای کاربران ایجاد می‌کند تا کدهای تابع مربوط به UI را در حداقل خطوط احتمالی اعمال کند. پیش از ایجاد جی کوئری برای برخی از فرامین و توابع، نیاز به نوشتن ده‌ها خط کد بود؛ در صورتی که هم اکنون با استفاده از این کتابخانه کافیست یک یا دو خط کد برای همان فرامین را بنویسید و به اهداف خود برسید.

بیشتر بخوانید» از نظر دیجیتال مارکترها، UI/UX وب سایت از جمله مهم‌ترین بخش‌های مرتبط با بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. در واقع رعایت این دو فاکتور سبب خواهد شد کاربر مدت زمان بیشتری را در وب سایت گذاشته و برای مشاهده بخش‌های مختلف، از قسمت‌های دیگر سایت هم بازدید کند. به همین خاطر توجهه به این دو مورد از جمله اصلی‌ترین فاکتورهای سئو سایت در مشهد است.

با تاریخچه جی کوئری Jquery آشنا شوید

برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ بود که فردی به نام John Resig صحبت از جی کوئری به میان آورد و اقدام به انتشار این نرم افزار نمود. در حال حاضر این کتابخانه توسط یک تیم توسعه دهنده تحت هدایت Timmy Wilison نگهداری می‌شود. در همان سال‌های اولیه انتشار، Jquery تحت دو لیسانس GPL و MIT فعالیت می‌کرد. اما در سال ۲۰۱۲ بود که مجوز GPL از کارنامه این نرم افزار حذف شد و هم اکنون تنها تحت مجوز MIT به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

جالب است بدانید شعار جی کوئری «کمتر بنویس، بیشتر انجام بده» بوده، چرا که بسیاری از خطوط کد خام جاوا اسکریپت را با رابط ساده خود به یک خط کاهش می‌دهد. از ویژگی‌های مهم جی کوئری عبارت است از:

مدیریت رویداد

دستکاری DOM

انیمیشن‌ها و افکت‌ها

چارچوب AJAX

بیشتر بخوانید» استفاده از رنگ در طراحی سایت بسیار مهم است. باید رنگ های هماهنگ و مناسب برای هدف انتخاب شوند، تعداد محدودی از رنگ ها استفاده شود و رنگ های جذاب برای جلب توجه انتخاب شود. همچنین برای متن ها نیز رنگ های مناسب انتخاب شود. با توجه به اصول استفاده از رنگ در طراحی سایت ، کسب و کاری جذاب و موثر خواهید داشت.

با کاربردهای مهم جی کوئری jquery بیشتر آشنا شوید

از کاربردهای اصلی کتابخانه جی کوئری سهولت در استفاده از جاوا اسکریپت است. در واقع این کتابخانه از دستورات بسیار ساده و قابل درکی برخوردار بوده که در زمینه به کارگیری تکنولوژی ای جکس بسیار اثرگذار است. کاربرد این نرم افزار تا اندازه‌ای وسیع است که می‌توان با کمک جی کوئری یک سایت را به صورت فول ای جکس طراحی کنید.

سایر کاربردهای بی‌نظیر این کتابخانه، به شرح زیر می‌باشد.

  • تغییر شکل ظاهر یک صفحه
  • امکان دسترسی به عناصر موجود در یک صفحه
  • پاسخ به تعامل کاربر
  • بهره وری توسعه دهندگان
  • اصلاح محتوای موجود در یک سند
  • سهولت در امور معمول جاوا اسکریپت
  • بازیابی دیتا از سرور بدون نیاز به رفرش

جی کوئری Jquery چه ویژگی‌هایی دارد؟

این کتابخانه جاوا اسکریپت هم مانند سایر کتابخانه‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارد که این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • قابلیت دستکاری و تغییر کدهای CSS
  • متحرک سازی و افکت گذاری بر روی عناصر وبسایت
  • کار با AJAX
  • دستیابی به عناصر موجود در پرونده
  • ایجاد تغییر و دستکاری عناصر پرونده
  • امکان توسعه پلاگین‌ها
  • کنترل آسان و قدرتمند رویدادها

با معایب جی‌کوئری آشنا شوید!

همان‌طور که می‌دانید، کتابخانه جی‌کوئری از نظر کمی، بسیار غنی و کامل است. در این میان، اگر به هر دلیل طراح و یا صاحب سایت مایل به سفارشی‌سازی وبسایت باشند، این امکان وجود دارد که عملکرد آن با محدودیت روبرو شود. به همین دلیل در برخی از موارد، کارشناسان مربوطه ناچار به استفاده از جاوااسکریپت خام خواهند شد.

علاوه بر این مورد، برای استفاده از دستورات و کدهای جی‌کوئری، نیازمند پرونده جاوااسکریپت جی‌کوئری هستید. اندازه این فایل‌ها تقریبا کوچک می‌باشد. اما با این حال، ممکن است برای سیستم مشتری و حتی وب‌سرور برنامه‌نویس سنگین باشد و به آن فشار آورد. در این صورت، آن‌ها ناچار به میزبانی از اسکریپت جی‌کوئری در وب‌سرور خود، خواهند شد.

ارتباط جی کوئری Jquery و HTML

خوب است بدانید که جی کوئری هیچ ارتباطی با HTML ندارد! به بیان دیگر این کتابخانه هیچ دخالتی در کدهای HTML ایجاد نمی‌کند و Unobtrusive محسوب می‌شود. به این معنی که هیچکدام از کدهای جاوا اسکریپت به کدهای HTML وارد نمی‌شوند و از این نظر کدهای نوشته شده در طراحی سایت، کاملا مجزا و مرتب هستند. از سویی دیگر زمانی که جاوا اسکریپت بر روی مرورگر فعال باشد، کدهای مربوط به آن اجرا خواهند شد و چنانچه فعال نباشد، هیچ مشکلی در نمایش سایت به وجود نخواهد آمد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.