غذاهای کرمانشاه

کرمانشاه نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر کشور، دارای غذاهای محلی مخصوص به خود است. با شناخت غذاهای کرمانشاه این فرصت را پیدا می کنید که در سفر به این شهر زیبای کشور، از غذاهای مخصوص به آن میل کرده و طعم خاص و ویژه هر یک از این غذاها را بچشید.

برای  شناخت غذاهای کرمانشاه و بهترین رستوران های آن در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین غذاهای محلی کرمانشاه

دنده کباب

کرمانشاه پایتخت دنده کباب ایران است و باید حتما در سفر به این شهر، غذای مشهور دنده کباب را امتحان نمایید. دنده کباب را باید از خوشمزه ترین و در عین حال گران قیمت ترین غذاهای مخصوص کرمانشاه بدانیم. این غذا از دنده گوسفند به همراه ادویه و زعفران طبخ شده و غذای ثابت منوی رستوران های سنتی کرمانشاه است.

غذاهای کرمانشاه

آش عباسعلی

این آش اسم عجیبی دارد اما طعم آن بسیار عالی است. جالب است بدانید که آش عباسعلی توانسته در چند جشنواره ملی غذاهای سنتی، به رتبه اول دست یابد. با این حساب به حتم طعی خاص و خوشمزه دارد و حتما باید این آش را در سفر به کرمانشاه امتحان نمایید.

قدمت آش عباسعلی به عنوان یکی از غذاهای محلی کرمانشاه به دوران حکومت پهلوی در ایران بازمی گردد. در این زمان پهلوی برگزاری مراسم عزاداری ماه رمضان را ممنوع اعلام کرده بود. فردی به نام عباسعلی که همچنان اصرار به ادای احترام به این ماه و ایام عزاداری را داشت، با پخت آشی مخصوص به عنوان افطاری و پخش کردن آن میان مردم، شکلی از عزاداری را ادامه داد. در این آش از نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر، گوشت، ادویه ها و روغن کرمانشاهی استفاده می شود. در حال حاضر نیز در ماه رمضان، در جای جای کرمانشاه، آش عباسعلی پخته می شود و می توانید از طعم عالی آن لذت ببرید.

آش سورانه

آش سورانه از گیاهی به نام سورون که طعمی مانند تره دارد، طبخ می شود. مواد اولیه آن به جز سوران، گوشت چرخ کرده، رب انار، پیاز، روغن زیتون و … است. این آش فصلی بوده و بیشتر در زمان بهار طبخ می گردد.

آش سورانه از غذاهای سنتی کرمانشاه

آش شلمین

آش شلمین نیز از آش های مخصوص کرمانشاه است که بیشتر در فصل زمستان پخته می شود. البته شما در دیگر فصل های سال نیز می توانید این آش را در رستوران های سنتی و آش فروشی های کرمانشاه بیابید.  مواد اولیه ساخت این آش، شلغم و برگ شلغم، به همراه بلغور گندم و … است.

همین طور بخوانید: سوغاتی های کرمانشاه

خورش خلال

دیگر غذای جذاب کرمانشاه را باید خورش خلال بدانیم. این خورش پر از خلال بادام بوده و طعمی عالی دارد. برای طبخ آن از خلال بادام به همراه گوشت گوسفند یا گوساله، گلاب، رب گوجه فرنگی و زرشک استفاده می شود. همان طور که انتظار داریم روغن به کار رفته در پخت این خورشت نیز از نوع روغن کرمانشاهی انتخاب شده و عطر و بوی آن مجذوبتان می سازد.

کباب جرگ و بز

این کباب به راستی طعمی متفاوت از هر کبابی که پیشتر میل کرده اید، دارد. کباب جرگ و بز از جگر گوسفند تهیه شده و در ترکیب با زردچوبه، فلفل و نمک، طعمی عالی می گیرد. برای طبخ کباب جرگ و بز، جگر گوسفند را در ترکیب با موادی که گفتیم زیر خاکستر قرار داده و سپس دوباره آن را در روده تمیز شده گوسفند گذاشته و باز کباب می کنند. این کباب فوق العاده خوشمزه خواهد بود.

کوکو پاغازه

حتما تا به حال کوکوهای زیادی میل کرده اید، اما کوکو پاغازه با تمام آن ها متفاوت خواهد بود. این کوکو از گیاه پاغازه تهیه می شود. پاغازه گیاهی با خواص دارویی است که می تواند به بهبود کیفیت عملکرد معده و روده انسان نیز کمک کند.

کوفته شیرین

یکی دیگر از غذاهای مخصوص کرمانشاهی، کوفته شیرین است. این کوفته طعمی بسیار دلچسب داشته و از گوشت چرخ کرده، نعناع خشک، سرکه، پیاز، تخم مرغ و شکر تهیه می شود. شیرینی آن خیلی زیاد نیست و تنها طعمی جذاب در دهان خود احساس خواهید کرد.

کوفته شیرین از غذاهای سنتی کرمانشاه

والک پلو

والک پلو از برنج و یک سبزی مخصوص و محلی کرمانشاه به نام کول تهیه می شود. در این غذا به همراه برنج و سبزی از زبان گوساله، روغن زیتون و روغن کرمانشاهی استفاده می شود. برخی از کرمانشاهی ها در طبخ این غذا به جای زبان گوساله از ماهی یا مرغ و گوشت گوساله و گوسفند استفاده می کنند.

ونوشک پلو

ونوشک پلو از ونوشک و برنج، گوشت چرخ کرده، زعفران و رب گوجه فرنگی تهیه می شود. ونوشک یک میوه درختی مخصوص کرمانشاه است که به آن پسته کوهی کرمانشاهی نیز گفته می شود.

ونوشک پلو از غذاهای سنتی کرمانشاه

بهترین رستوران های کرمانشاه

در سفر به کرمانشاه، حتما زمانی را نیز برای رستوران گردی در نظر می گیرید. بهترین رستوران های کرمانشاه شامل موارد زیر هستند:

رستوران شایلی

این رستوران منوی غذایی عالی با سرویس درجه یک و کارکنانی حرفه ای دارد. به علاوه در این رستوران یک کافی شاپ نیز وجود دارد که پس از میل کردن غذای خود می توانید سری به آن بزنید.

آدرس: کرمانشاه، رفعتیه، انتهای خیابان پزشکان

ساعات کار: از 12 ظهر تا 15 بعد از ظهر و از 19 عصر تا 22 شب

رستوران چلچله

این رستوران از مشهورترین رستوران های کرمانشاه به حساب می آید و کباب های مخصوص آن، زبانزند هستند.

آدرس: کرمانشاه، خیابان برق، روبروی بلوار گلسرخ

ساعات کار: از 12 ظهر تا 16 برای ناهار و از 18 عصر تا 22 برای شام

رستوران هتل جمشید

اگر قصد میل کردن  دنده کباب دارید، رستوران هتل جمشید یکی از بهترین رستوران های کرمانشاه برای امتحان کردن آن است. به علاوه خورش خلال این رستوران نیز عالی گزارش شده است.

آدرس: کرمانشاه، میدان طاق بستان

ساعات کار: از 7 صبح (صبحانه)، از 12 ظهر (ناهار) و از 18 عصر (شام)

رستوران هتل جمشید از مناطق گردشگری کرمانشاه

کلام آخر

شما کدامیک از غذاهای کرمانشاه را پسندیده و در تجربه سفرهای قبلی خود در این شهر، کدام رستوران ها را امتحان کرده اید؟ تجربیات و نظریات خود را در بخش دیدگاه ها با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.