سوغاتی کرمانشاه

سوغات کرمانشاه کدامند و بهترین آن ها را در چه گروه هایی می توان یافت؟ سوغاتی های این شهر در گروه های مختلف صنایع دستی، خوراکی و غیره قرار می گیرند و شما از هر سلیقه و طبعی که برخوردار باشید، سوغاتی مورد علاقه خود را در این میان خواهید یافت. از آن جایی که کرمانشاه دارای عقبه تاریخی قابل توجهی بوده و فرهنگ و سنت مردم آن، ریشه در گذشته دارد؛ کاملا قابل انتظار است که انواع و اقسام سوغاتی ها و صنایع دستی را در این شهر بیابیم.

از سمتی دیگر بین ما ایرانی ها خرید سوغاتی در هر سفری، جایگاه خود را داشته و گویی بدون خرید سوغاتی، حتی اگر یک جعبه کوچک شیرینی باشد، سفر معنای کامل خود را نخواهد داشت. در ادامه قصد داریم به معرفی سوغات کرمانشاه بپردازیم.

سوغات کرمانشاه

روغن کرمانشاهی

چه کسی است که حداقل یک بار در دوران زندگی خود، طعم خوش روغن کرمانشاهی را نچشیده باشد. این روغن دارای کیفیت بسیار عالی است و از شیر و دوغ گرفته می شود. به لحاظ طبیعی بودن و سلامت این روغن با پایه کاملا حیوانی، می توان روغن کرمانشاهی را یکی از مطمئن ترین و سالم ترین روغن ها دانست. البته در مصرف آن باید حساب کلسترول بالای این روغن را کرده و در استفاده زیاده روی نکنید.

روغن کرمانشاهی یکی از معروف ترین سوغات کرمانشاه

شیرینی ترد کاکی

یکی دیگر از سوغات کرمانشاه شیرینی ترد کاکی است، اگر پیش از این از شیرینی ترد کاک نچشیده اید، حتما به سراغ آن بروید. این شیرین خوشمزه و جذاب متعلق به کرمانشاه است و البته چیزی شبیه به آن را در شمار شیرینی های مخصوص شیراز نیز خواهید یافت. لایه های ترد و شکننده کاک، زیر دندان احساس خوبی ایجاد کرده و طعم متوسط شیرینی آن که از هر گونه شیره ای جداست، بسیار لذت بخش به نظر می رسد. روی شیرین کاک، معمولا با پودر پسته، پودر کاکائو یا پودر قند تزیین می شود و همین پودرها، طعم بهتری به آن می بخشند.

نان برنجی یکی از سوغات کرمانشاه

یک فنجان چای داغ و چند عدد نان برنجی کنار آن، فوق العاده لذت بخش است. نان برنجی در انواع ساده یا زعفرانی تهیه شده و هر دو فرمول آن بسیار خوش طعم و خوشایند است. جالب است بدانید که قدمت نان برنجی به چیزی نزدیک به یک قرن و نیم پیش بازمی گردد و این شیرینی در دوران حکومت قاجاریه در ایران، از محبوبیت زیادی برخوردار بود و نوعی شیرینی درباری به حساب می آمد.

نان برنجی از دیگر سوغات کرمانشاه است.

نان خرمایی

یکی دیگر از سوغاتی های کرمانشاه که طرفداران زیادی دارد، نان خرمایی است. کرمانشاهی ها به این نان خرمایی، نان خانقی می گویند و طعم آن بین خود آن ها نیز بسیار محبوب است. این نان که مرکز آن با خرما پر شده است، بسیار خوشمزه بوده و در ضمن مقوی نیز به شمار می رود. اگر این نان خرمایی را به عنوان سوغاتی انتخاب کرده باشید، از خرید آن پشیمان نخواهید شد.

صنایع دستی کرمانشاه

جاجیم از سوغاتی های کرمانشاه

اگر تصمیم داشته باشید که از صنایع دستی این شهر به عنوان سوغاتی، خریداری کنید؛ جاجیم ها را به شما پیشنهاد می کنیم. طرح های جاجیم کرمانشاه، فوق العاده جذاب و دوست داشتنی هستند و می توانید این محصولات را در رنگ بندی های مختلف و در طرح های گوناگون خریداری نمایید. بیشتر افراد از سوغاتی گرفتن جاجیم و قالی، فوق العاده هیجان زده خواهند شد و این یکی از بهترین سوغاتی های این شهر تاریخی به شمار می رود.

جاجایم یکی از صنایع دستی و سوغات کرمانشاه است.

گیوه

اگر چه استفاده از گیوه به عنوان پاپوش برای مدت زیادی است که منسوخ
شده و رواج خود را بین مردم از دست داده است، اما همچنان این محصول در شمار سوغاتی
های مطرح و محبوب شهر کرمانشاه، خودنمایی می کند. در میان گیوه های بافت کرمانشاه،
می توانید مدل هایی چون گیوه تخت آجیده، گیوه مدل زیر پارچه ای، گیوه زیرچرمی،
گیوه ابریشمی و گیوه تخت لاستیک را بیابید.

البته همان طور که احتمالا می دانید گیوه بافی و گیوه های مرغوب ایرانی، در شهرهای دیگری به جز کرمانشاه نیز تولید می شوند. به ویژه این پاپوش های سنتی را می توانید در اصفهان، شیراز یا همدان بیابید که هر یک گیوه های خاص خود با طراحی های بومی را دارند.

چرم کرمانشاه

از سوغاتی های لوکس تر این شهر، باید به محصولات چرمی آن اشاره کرد. اگر تصمیم دارید سوغاتی به نسبت گران قیمت تری خریداری کرده و یا این سوغاتی را برای فرد خاصی تهیه می کنید، حتما نگاهی به محصولات چرمی کرمانشاه داشته باشید. کیف و کفش، کمربند و غیره در میان این محصولات دیده شده و همگی از کیفیت ساخت و خوش دوختی تراز اولی برخوردار هستند.

چرم یکی از صنایع دستی شهر کرمانشاه

چپق بافی از سوغاتی های کرمانشاه

یکی دیگر از سوغاتی های کرمانشاه را باید چپق بافی بدانیم. این محصولات در حقیقت صنایع دستی متعلق به عشایر کرمانشاه است که در بافت آن مهارت زیادی دارند و بهترین طرح و نقش ها را در چپق بافی خود پیاده سازی می کنند. حصیرهای طرح دار بافت عشایر کرمانشاه، از ارزشمندترین سوغاتی های این شهر محسوب می شود و جنس اولیه آن پشم است.

کلام آخر

البته داستان سوغاتی های کرمانشاه به همین نقطه ختم نمی شود و شما می توانید با گشتی در بازارهای مختلف آن، به موارد بیشتری دست یافته و طبق سلیقه خود خرید نمایید. از شما دعوت می کنیم که تجربیات خود از سفر به کرمانشاه یا دریافت سوغاتی های این شهر را در بخش نظریات با ما و دیگر خوانندگان علاقه مند چند و چون در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.