سوغاتی های شهر خرم آباد

وقتی به شهری سفر می کنیم، معمولا از آن شهر برای خود و اطرافیانمان به عنوان یادگاری سوغاتی می خریم. در این مقاله به شما سوغات خرم آباد و صنایع دستی این شهر را معرفی می کنیم. سوغات محلی خرم آباد تعدادشان زیاد است و سوغات خوردنی مخصوص خرم آباد بسیار خوشمزه است.

7 معروف ترین سوغاتی های شهر خرم آباد

1. نان ساجی

نان محلی لرستان که به نام “نان ساجی” یا “تاوه ای” شهرت دارد نوعی نان نازک و خوشمزه است که با استفاده از وسیله ای به نام “ساج” پخته می شود. این نوع نان در بین قوم لر مرسوم است و پخت می شود.

نان ساجی از سوغات خرم آباد است

2. ترخینه

ترخینه نیز یکی از خوراکی‌های استان لرستان است که از دوغ، بلغور و گندم درست می‌شود. ترخینه مخلوطی از گندم و دوغ است که خشک شده و در بازارهای شهرهای غربی ایران فروخته می شود.

3. شیرینی آردی

شیرینی آردی خرم آباد که شیرینی سنتی این شهر است از لحاظ مدت ماندگاری گزینه مناسبی برای سوغاتی از شهر خرم آباد است. میتوان طعم دهنده ها و مغزهای مختلف به آن افزود و بر این اساس به سه نوع تقسیم می شوند: شیرینی آردی گردوئی، شیرینی آردی نخودی، شیرینی آردی نارگیلی.

شیرینی آردی از سوغات خرم آباد است

4. روغن حیوانی

روغن حیوانی خرم آباد دیگر سوغاتی این شهر است که طعم و عطر فوق العاده ای دارد. روغن حیوانی معمولا به دو رنگ سفید و زرد تولید میشوند.

5. شیرینی کاک

یکی از شیرینی های قدیم و سنتی لرستان کاک است که در ظاهر با کاک های امروزی تفاوت دارد، در اصل کاک لری به صورت چهارگوش های بزرگ برش میخورد و روی آن از شیره انگور و یا عسل استفاده می کردند.

شیرینی کاک از سوغات کرمانشاه

6. حلوا ارده

حلوا ارده خرم آباد یکی دیگر از معروف ترین سوغاتی های این استان است. حلوا ارده بسیار مغذی و مقوی است که در بیشتر استان های ایران به عنوان یک وعده ی غذایی کامل استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: معرفی اماکن گردشگری خرم آباد

7. عسل

وجود گیاهان متنوع و معطر در استان لرستان سبب شده منبع تغذیه ی مناسب و طبیعی برای زنبوران باشد. میتوان در خرم آباد به عسل با کیفیت دسترسی داشت.

عسل خرم آباد از سوغات خرم آباد

11 بهترین صنایع دستی شهر خرم آباد

1. جاجیم بافی

جاجیم یکی از صنایع و سوغات مشهور استان لرستان و روستاهای این استان است. زنان لرستانی پشم و نخ را با رنگ طبیعی رنگ می‌کنند و با آن جاجیم‌هایی با طرح‌های شونه، دنو موشي، شيروز، گلي و هچه می‌بافند.

2. نمد مالی

صنعت بعدی است که می‌توان از آن یاد کرد نمد مالی استان لرستان است. نَمَد نوعی بافته سنتی زیراندازی است که با پشم تولید می‌شود. در فرانسه به آن فوتر می‌گویند.

نمد مالی از دیگر صنایع دستی و سوغات خرم آباد است.

3. گیوه بافی

گیوه بافی نیز یکی دیگر از صنایع دستی استان لرستان محسوب می شود. گیوه نوعی پاپوش است که به‌عنوان کفش هم استفاده می‌شود.

4. گلونی

معروف‌ترین سوغات خرم‌ آباد و شاید کل استان لرستان روسری‌های مخصوصی است که به آن‌ها گلونی می‌گویند.

گلونی از صنایع دستی و سوغات خرم آباد

5. لباس لر

یک سوغات جذاب دیگر که می‌توانید از خرم‌ آباد بخرید، لباس مخصوص لری است. لباس لری برای بانوان عموماً از رنگ‌های شاد مانند قرمز، زرد، نارنجی تشکیل شده و لباس مردان نیز در مدل‌های متفاوت وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها چوقا گفته می‌شود.

6. حرمی بافی

حرمی یا آرامی یکی از دست بافته‌های استان لرستان است که در خرم آباد و بروجرد رواج دارد. درگذشته برای تهیه این دست بافته‌ها از پشم استفاده می‌شد ولی امروز از پنبه در تهیه آن استفاده می‌شود.

7. حصیر

خرم‌آباد و استان لرستان یکی از مراکز مهم بافت حصیر در ایران است. حصیربافی یکی از صنایع‌دستی قدیمی در ناحیه خرم‌آباد بوده. از حصیر در تهیه زیرانداز، سبد و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می‌شود.

حصیر از سوغات خرم آباد

8. خراطی

خراطی هنر تراش و شکل چوب است که در منطقه لرستان و شهر خرم‌آباد رواج دارد. خراطی توسط دستگاه‌هایی خاص انجام می‌شود و برای تهیه بسیاری از لوازم تزئینی از این هنر استفاده می‌شود.

9. قالی‌بافی و گلیم‌بافی

عشایر لرستان و خرم‌آباد در بافت قالی تبحر دارند. عشایر از پشم حیوانات در تهیه گلیم استفاده می‌کنند و رنگ‌های سیاه، سبز، آبی و سفید در گلیم‌های این منطقه زیاد استفاده می‌شود

10. ماشته بافی

ماشته بافی صنعت دستی فراموش‌ شده‌ای است که در خرم‌آباد رواج دارد. ماشته بافی در واقع نوعی دست بافته پشمی و منقوش است که در بیشتر نقاط کشور به جاجیم مشهور است ولی در لرستان و خرم‌آباد به آن ماشته می‌گویند.

11. حرمی بافی

حرمی یا ارامی یکی از دست بافته‌های استان لرستان است که در خرم‌آباد و بروجرد رواج دارد. درگذشته برای تهیه این دست بافته‌ها از پشم استفاده می‌شد ولی امروز از پنبه در تهیه آن استفاده می‌شود.

حرمی بافی از سوغات خرم آباد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.