معرفی سوغاتی های گلستان

گذشته از جاذبه های گردشگری متنوع استان گلستان که در سراسر این خطه گسترده شده اند، در سفر به این منطقه از شمال کشور، با تنوع بالایی از سوغات گلستان روبرو خواهید شد. این سوغاتی ها در بخش خوراکی، صنایع دستی و غیره پراکنده شده اند. اگر مایل به دوره کردن انواع و اقسام سوغاتی های گلستان هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

سوغاتی های گلستان

1. قالی ترکمن از سوغاتی های گلستان

از قالی ترکمن به عنوان پدیده ای منحصر به فرد در صنعت قالی بافی یاد می شود و هنوز در شمال کشور طرفداران زیادی در زمینه بافت یا خرید دارد. این سوغاتی همیشه مورد نظر گردشگران خارجی بوده است. جالب است بدانید که بر خلاف الباقی قالی ها، این قالی دارای دار افقی است.

قالی ترکمن یکی از سوغات گلستان

2. زیور آلات ترکمنی

زیوارآلات ترکمنی در جنس های مختلف دیده می شوند و ارزشمندترین آن ها، نقره هستند. این زیورآلات را باید به نوعی معرف فرهنگ مردم ترکمن بدانیم که مدل های مختلف آن را به نشان های متفاوت مورد استفاده قرار می دهند. به واقع زمانی که قصد خرید یکی از زیورآلات ترکمن را دارید، ممکن است ندانید، اما مفهوم خاصی پشت آن نهفته است. به طور مثال برخی از این زیورآلات به نشانه ازدواج و متاهل شدن مورد استفاده قرار می گیرند. به هر ترتیب در چشم یک توریست و برای خرید سوغاتی، زیورآلات ترکمن از جذاب ترین سوغاتی هایی استان گلستان هستند که می توان به ویژه برای بانوان خریداری کرد.

3. ابریشم بافی

این صنعت در استان گلستان دارای سابقه قابل توجهی بود و همیشه یکی از صنایع محبوب مردم گلستان به شمار رفته است. در دوران شکوفایی صنعت ابریشم در ایران، خصوصا در دوران صفویه، شهرهای شمالی کشور چون گیلان و گرگان، پیشتاز این صنعت بوده اند. پارچه های ابریشمی بهترین و لطیف ترین نوع پارچه محسوب می شوند و این روزها نیز خرید و فروش انواع و اقسام پارچه های ابریشم در این خطه کشور، رواج زیادی دارد.

ابریشم بافی یکی از سوغات گلستان است

4. سرغربیلی از سوغات گلستان

یکی از پر طرفدار ترین شیرینی های استان گلستان و به ویژه شهر گرگان، شیرینی سرغربیلی است. این شیرینی به صورت گلوله های کوچک درآورده شده و طعمی عالی دارد. در تهیه خمیر اولیه سرغربیلی از شیر یا ماست استفاده می شود. بعر از عمل آمدن خمیر، آن را به صورت گلوله های کوچک در روغن داغ سرخ می نمایند. سپس تا جایی که ممکن است روغن آن را گرفته و به سرغربیلی ها خاک قند اضافه کرده و میل می نمایند.

5. حلوای آماج

آماج نوعی از حلوا است که معمولا در مناسبات عید نوروز پخت می شود. البته باید خاطر نشان کرد پخت این حلوای محلی کاری دشوار است. مواد تشکیل دهنده آن کاملا طبیعی هستند و مقوی محسوب می شوند. برای پختن آماج از شیره انگور و خلال پسته و بادام استفاده می شود. البته در برخی موارد به جای شیره انگور، عسل را جایگزین می کنند. این حلوای خوشمزه، بعد از سرد شدن بصورت لوزی برش می خورد. در اکثر شیرینی فروشی های استان گلستان و در فصول مختلف سال، آماج عرضه می گردد و به راحتی می توانید برای خرید آن اقدام کنید.

حوای آماج یکی از سوغات گلستان است.

6. نان پادرازی

یکی از سوغاتی های استان گلستان که در نام آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، شیرینی پادرازی است. این سوغاتی استر آبادی به عنوان میراث فرهنگی نیز ثبت شده است و معمولا در ایام نوروز تهیه می شود. بر عکس دو سوغاتی قبلی شیرینی کمتری دارد. این شیرینی در 2 نوع خشک و روغنی پخته می شود. معمولا مدل خشک آن در مراسم های مذهبی و عزاداری ها استفاده می گردد، ولی از نوع روغنی آن اغلب در بزم ها و مهمانی ها استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم حتما یک بار هم شده به هنگام صرف چایی از این شیرینی میل نمایید.

یکی از سوغات گلستان که در نام آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، شیرینی پادرازی است. این سوغاتی استر آبادی به عنوان میراث فرهنگی نیز ثبت شده است و معمولا در ایام نوروز تهیه می شود. بر عکس دو سوغاتی قبلی شیرینی کمتری دارد. این شیرینی در 2 نوع خشک و روغنی پخته می شود. معمولا مدل خشک آن در مراسم های مذهبی و عزاداری ها استفاده می گردد، ولی از نوع روغنی آن اغلب در بزم ها و مهمانی ها استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم حتما یک بار هم شده به هنگام صرف چایی از این شیرینی میل نمایید.

7. جز حلوا

جز حلوا به حلوای گردویی مشهور است. جز حلوا معمولا در شهرستان های استان گلستان مانند کرد کوی پخته می شود. روش تهیه آن بسیار دشوار است و به طور کلی برای مناسبت هایی چون مراسم های جشن و دورهمی ها استفاده می شود. با این که اسم این سوغاتی جز حلوا است، در تهیه آن اصلا از آرد استفاده نمی شود. مواد در پخت این شیرینی مخصوص شمال کشور از مغز گردو و برنج نیم دانه استفاده می شود.

حلوا گردویی یکی از سوغات گلستان است

8. خاویار

همان طور که می دانید خاویار، تخم بخشی از ماهیان یا همان ماهیان خاوری است و باید آن را گران ترین ماده غذایی جهان بدانیم که در گروه های زیر جای می گیرد:

  • خاویار طلایی
  • خاویار سرخ
  • خاویار سیاه

دریای خزر بزرگترین زیستگاه ماهیان خاویاری در جهان به شمار می آید و نزدیک به 90 درصد خاویار جهان از این دریا تامین می شود. مهترین محل صید این گونه ماهیان در کرانه های شرقی دریای خزر به ویژه سواحل بندر ترکمن بوده و صید این ماهیان دارای زمان بندی مشخصی است. معمولا از نیمه شهریور آغاز گشته و تا نیمه خرداد آینده آن ادامه دار خواهد بود. شما می توانید برای خرید خاویار در استان گلستان به فروشگاه های مختلف شیلات در این خطه مراجعه نمایید که در بیشتر مواقع خاویار برای فروش دارند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.