بهترین سوغاتی های همدان

یکی از لذت بخش ترین کارهایی را که می توان در سفر انجام داد، خرید کردن است، آن هم خرید سوغاتی های مخصوص به آن شهر. یکی از بهترین، زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است که با سفر به آن می توانید اوقات بسیار خوشی را سپری کنید، همدان نام دارد. علاوه بر این، همدان دارای صنایع دستی فوق العاده ای است که به همین ترتیب توانسته است عنوان دومین رتبه کشور در این زمینه را از آن خود کند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با سوغات همدان آشنا شوید؛ شاید به زودی برنامه ای جذاب برای سفر به این شهر برای شما رقم بخورد.

معرفی 12 سوغاتی که در سفر همدان میتوان خرید کرد

کسانی که به سفر و گردشگری علاقه دارند، بخشی از زمان خود را به گشت و گذار در بازار شهر و خرید سوغاتی های معروف آن اختصاص می دهند. همدان معروف است به داشتن انواع سوغاتی های فوق العاده که طرفداران خود را به شدت جذب می کند.

1. صنایع دستی از بهترین سوغاتی های همدان

همان طور که گفتیم، صنایع دستی از جمله سوغاتی همدان محسوب می شود. حتی بهتر است بگوییم که مهم ترین و اصلی ترین سوغاتی این شهر است. هنرمندانی که در همدان زندگی می کنند، در تولید انواع محصولات چرمی، مروارید بافی، گیوه بافی و گلیم بافی بسیار توانمند هستند. از سوی دیگر سنگ تراشی، منبت کاری، طلاکوبی، نقره کوبی، قلم زنی، مسگری و معرق کاری نیز از جمله انواع صنایع دستی و سوغات همدان محسوب می شوند.

صنایع دستی همدان نوعی از سوغات همدان است

2. محصولات سفالی

محصولات سفالی یکی از بهترین سوغات همدان محسوب می شود. در واقع کسانی که به این شهر سفر می کنند، از هنر سفالگری این شهر که قدمت آن به 700 سال می رسد، استقبال کرده و آن ها را خریداری می کنند. خوشبختانه این محصولات در بازارچه های همدان به راحتی یافت می شود و شما می توانید یکی از همین محصولات را خریداری نمایید و به یادگار از این شهر به خانه خود ببرید.

همین طور بخوانید: جاذبه های گردشگری همدان

3. انگشت ‌پیچ

اگر بخواهیم یکی از خوشمزه ترین و بهترین شیرینی های استان همدان را به شما معرفی کنیم، می بایست از انگشت پیچ نام ببریم. این شیرینی سنتی یکی از سوغاتی های همدان محسوب می شود که قدمت آن به یک قرن نیز می رسد. انگشت پیچ بیشتر در ماه رمضان طبخ می شود که اتفاقا طرفداران زیادی دارد. از آن جایی که در ایام قدیم برای خوردن این شیرینی خوشمزه، افراد آن را دور انگشتان خود می پیچیدند، این شیرینی انگشت پیچ نام گرفته است.

انگشت پیچ یکی از سوغات خوشمزه همدان است

4. نان شیرمال

مگر می شود در لیست سوغاتی همدان، نان شیرمال وجود نداشته باشد؟ بدون تردید یکی از بهترین سوغاتی های این شهر که به هیچ عنوان نباید از آن به سادگی عبور کرد، نان شیرمال نام دارد. این نان انتخاب بسیاری از افراد برای صبحانه و عصرانه است و نزد اغلب مسافران و گردشگران، محبوب است. کنجد، کشمش و گردو در این نان، بر مزه خوشمزه آن می افزاید؛ پس در سفر به همدان این سوغاتی را از دست ندهید.

5. باسلوق همدان

آیا جز علاقه مندان به باسلوق هستید؟ ما به شما پیشنهاد می کنیم در سفر خود به استان همدان، حتما به شیرینی فروشی های همدان رفته و باسلوق های این استان را امتحان کنید. عطر و بوی این باسلوق ها را در هیچ جای دیگر استشمام نخواهید کرد و مطمئنا با خرید این سوغاتی همدان، دست پر به خانه بر می گردید.

6. عسل طبیعی استان همدان

عسل هم از جمله سوغاتی همدان محسوب می شود که شما می توانید خریداری نمایید. طعم عسل های طبیعی استان همدان به نوبه خود بی نظیر است و می تواند تجربه ای بسیار خوش طعم از شیرینی عسل را برایتان رقم بزند.

7. نان کماج

یکی دیگر از مشهورترین سوغاتی های همدان، نان کماج است که شما در سفر به این شهر می توانید در تمامی شیرینی فروشی های همدان، این نان را یافته و خریداری نمایید. برای تهیه این نان از آرد، شکر، کره، پودر دارچین، تخم ‌مرغ، کنجد، گردو، شیر و نمک استفاده می کنند که ترکیب آن ها با یکدیگر یک خوراکی خوشمزه را پدید می آورد.

8. آب نبات قیچی

این آب نبات خوشمزه سوغاتی اختصاصی استان همدان محسوب نمی شود چرا که می توانید آن را در سایر شهرهای دیگر نیز بیابید. اما اگر می خواهید یکی از خوشمزه ترین سوغاتی همدان را خریداری کنید، می توانید آب نبات قیچی پسته ای، زعفرانی و یا هل دار همدان را برگزینید و از طعم های فوق العاده آن ها لذت ببرید.

آب نبات قیچی سوغات همدان

9. برساق

همان طور که در ابتدا گفتیم، شیرینی جات از جمله محبوب ترین سوغاتی همدان محسوب می شوند که نام برساق در میان آن ها همچون نگینی می درخشد. این شیرینی محلی از آرد، شکر، روغن، شیر، نمک و زردچوبه تهیه می شود و بسیار خوشمزه است. به شما پیشنهاد می کنیم در سفر به همدان حتما طعم این شیرینی را بچشید.

10. حلوا لوزی

یکی دیگر از خوراکی های خوشمزه ای که در شیرینی فروشی های این استان به وفور دیده می شود، حلوا لوزی است. برای طبخ این شیرینی از آرد برنج، مغز گردو، سبوس گندم و زعفران استفاده می کنند که ترکیبات بسیار جذابی را ایجاد می نمایند.

حلوا لوزی از بهترین سوغاتی های همدان

11. حلوا زرده

حلوا زرده نوعی دسر همدان محسوب می شد که ظاهر آن شباهت زیادی به فرنی و شله زرد دارد. در تهیه این دسر از زرده تخم‌ مرغ، شکر، گلاب، نشاسته و زعفران استفاده می کنند که بسیار خوشمزه است.

12. سخن پایانی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، برای خرید سوغات همدان شما انتخاب های گسترده ای را پیش روی خود خواهید داشت. اگر علاقه زیادی به صنایع دستی و سوفالگری دارید، همدان برای شما محصولاتی ویژه دارد و اگر عاشق شیرینی جات و خوراکی های خوشمزه هستید، با یک گشت ساده در میان شیرینی فروشی های شهر، می توانید انواع متعددی از شیرینی جات معروف همدان را خریداری کرده و میل نمایید. با این اوصاف همدان هم فال است و هم تماشا و از سفر به آن بسیار لذت خواهید برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.