سوغاتی های کرمان

کرمان در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و تنوع غذایی، ید طولایی نیز در صنایع دستی دارد. سوغات کرمان به حدی متنوع است که به دو بخش سوغاتی های خوراکی و صنایع دستی تقسیم می شود. سوغاتی های خوراکی از انواع شیرینی ها و نان های محلی تا محصولات کشاورزی و داروهای گیاهی و پسته را شامل می شود و معروف ترین صنایع دستی این شهر نیز پته دوزی و قالی است. مهم ترین سوغات کرمان را می توان از بازار بزرگ کرمان خریداری نمود.

سوغاتی های خوراکی کرمان

زیره

یکی از معروف ترین سوغات کرمان است. در واقع تمام ایران کرمان را به زیره های مرغوبش می شناسند. این شهر به دلیل ﺁب و هوای خشکی که دارد شرایط بسیار مناسبی برای کشی با کیفیت این محصول فراهم کرده است.

زیره از سوغاتی های شهر کرمان

کلمپه

این شیرینی که به صورت کلوچه است از دیگر سوغاتی های شهر کرمان است و در بین گردشگران بسیار محبوب است. این کلوگه دارای ترکیبی از خرما و گردو است که در داخل آن قرار دارد.

سوهان زرند

این نوع سوهان که لایه لایه و بسیار ظریف و ترد است از دیگر سوغتی های شهر کرمان است. مواد اولیه برای تهیه این شیرنی لذیذ و خوشمزه سمنو، شکر، هل، آرد سفید و زعفران است.

سوهان زرند از سوغاتی های کرمان

گلاب و عرقیجات گیاهی

از دیگر سوغاتی های معروف کرمان که مطمئنا هر مسافری برای سوغاتی آن را می خرد انواع عرقیجات و گلاب کرمان است. شاید اغلب مردم ایران کاشان را به عنوان منبع گلاب و عرقیجات بشناسند ولی جالب است بدانید که در کرمان روستایی به نام لاله زار وجود دارد که در دامنه کوه هایش گلزارهایی شگفت انگیز وجود دارد که گل های آن به صورت کاملا ارگانیک و بدون استفاده از هیچ نوع سمی رشد و پرورش می یابند.

این روستا علاوه بر تولید گلاب انواع عرقیجات و روغن ها را نیز تولید و صادر می کند. از دیگر عرقیجات کرمان عرق نعناع، عرق زیره، عرق نسترن و عرق بیدمشک هستند. گردو، خرما، پسته و قاووت یا قاهوت از دیگر سوغاتی های خوراکی کرمان است.

صنایع دستی کرمان

پته دوزی

یکی از معروف ترین صنایع دستی کرمان است که نوعی رودوزی است. این هنر توسط زنان و دختران هنرمند دیار کرمان تهیه می شود و که این هنر از قدیمی ترین سوزن دوزی های سنتی ایران زمین است و هم اکنون نیز در این منطقه مرسوم است. پارچه زمینه مورد استفاده برای این کار باید ضخیم و پشمی باشد که به آن عریض می گویند. همچنین نخ های رنگی و پشمی نیز در این هنر بکار می رود که به آن ریس می گویند. این هنر یکی از کهن ترین و با قدمت ترین هنرهای کرمان است.

پته دوزی سوغاتی ها شهر کرمان

قالی کرمان

قالی کرمان از دیگر صنایع دستی معروف این شهر است چرا که کرمان از قدیم الایام از مراکز اصلی بافت فرش در ایران بوده است و قدمت و پیشینه این هنر در کرمان به قبل از دوران صفویه برمی گردد به گونه ای که امروزه بسیاری از قالی های نفیس کرمانی زینت بخش موزه های جان هستند. یک تخته از نفیس ترین این فرش ها در موزه ﺁستان قدس رضوی است که قدمتی 500 ساله دارد. رنگ و طرح های منحصر به فرد این قالی ها سبب شهرتشان در سطح دنیا شده است. نقش های بسیار ریز و پرکاربرد از ویژگی های منحصربه فرد طراحی این فرش ها است.

ظروف و صنایع مسی

از دیگر صنایع دستی کرمان هستند که این صنایع را می توان به راحتی در بازار گنجعلی خان تهیه نمود.

ظروف و صنایع مسی

آجیده دوزی

این هنر نیز از دیگر رودوزی های سنتی و قدیمی ایرانی است که به نام های لایه دوزی و پنبه دوزی نیز معروف است. این هنر دارای دوختی بسیار ظریف و برجسته است.

از دیگر صنایع دستی کرمان می توان به گبر دوزی، عریض بافی، خورجین بافی، گليم شيريکی پيچ و قاليچه ‌های افشار اشاره نمود.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.