جشن کریسمس تو شهرهای بزرگ جهان

جشن کریسمس 2023

کریسمس (Christmas) یکی از مهم ترین وقت از سال است. کریسمس به صورت عادت و از زمان گذشته در بیشتر نقاط دنیا در روز 25 دسامبر برگزار می‌شود، اما اغلب مسیحیان 7 روز مانده به کریسمس را به جشن می‌گیرند. تاریخ دقیق جشن کریسمس در تقویم شمسی برابر با روز یکشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۱ میباشد. جشن کریسمس در روز تولد عیسی مسیح برگزار می شود و هرساله توسط پیروان این دین زنده نگه داشته می شود. نمادها و آداب این جشن همچون درخت کریسمس، جوراب های آویزان از شومینه، کادوهای ویژه این روز و … محبوبیت این مراسم را دو چندان کرده است.

جشن کریسمس در شهرهای بزرگ دنیا

کریسمس در چه کشورهایی برگزار می شود؟

بیشتر در کشورهایی که شهروندان مسیحی دارند با  آداب متفاوتی برگزار می‌شود. این جشن در ایتالیا بر پایه عشق، خانواده و غذا، در ایالات متحده آمریکا با درخت کریسمس، بابانوئل و گوزن‌هایش، در آلمان با دور هم جمع شدن تمامی اعضای خانواده، در فرانسه به نام جشن نوئل، در روسیه در روز هفتم ژانویه و در انگلستان، کرواسی، برزیل، چین، مجارستان، کره جنوبی، مکزیک، سوئد، ژاپن، لهستان،سوئیس، اتریش و بسیاری از کشورها با انجام مراسم‌های مختلف برگزار می‌شود که میتواند برای گردشگران نیز جذاب باشد.

جشن کریسمس تو شهرهای بزرگ جهان
جشن کریسمس تو شهرهای بزرگ جهان

ایتالیا

معمولا این مراسم‌ از اوایل دسامبر شروع می‌شود و تا ۶ ژانویه، روز Epiphany ادامه دارد. در ایام کریسمس مقابل کلیسای سنت پیترو (St Peter’s Basilica) در واتیکان، یک درخت کریسمس بسیار بزرگ گذاشته می‌شود. در روز ششم دسامبرخانواده‌ها، روز سنت نیکولاس را جشن می‌گیرند. همچنین بچه‌ها برای سنت نیکولاس نامه می‌نویسند و اکثرا درخواست هدیه می‌کنند. بعد یک جوراب آویزان می‌کنند یا بشقابی روی میز جشن می‌گذارند. و در ادامه بچه‌ها سرودها و شعرهای مخصوص کریسمس را با هم می‌خوانند.

در روز کریسمس طبق یک سنت قدیمی، معمولا در طول روز، روزه می‌گیرند. مراسم جشن از شب آغاز می‌شود. تزیینات کریسمس و  درخت کریسمس در ایتالیا هم مثل سایر کشورها رواج دارد. این تزیینات را در کنار خیابان، فروشگاه ها، خانه‌ها و از ۸ دسامبر خواهید دید. حتی از اواخر نوامبر، مردم شروع به تزیین خانه‌ها و فروشگاه‌ها می‌کنند. ماکت‌های صحنه‌ی ولادت حضرت عیسی (ع) بخش مهمی از تزیینات کریسمس هستند که در هر کلیسا و در میادین شهر در این ایام دیده خواهد شد.

آمریکا

در ایالت متحده آمریکا، شام سنتی کریسمس بوقلمون کبابی به همراه سبزیجات و سس می باشد. برای دسر هم مانند سایر کشورهای دنیا شیرینی‌های مخصوصی از جمله پودینگ میوه‌ای، شیرینی‌های میوه ای خشک و انواع کیک برگزار می شود. اکثرا در این ایام درخت کریسمس در خانه ها، فروشگاه ها و معبر اصلی خیابان وجود دارد که  آن را با ریسه و چراغ‌های رنگی، زرورق، حباب‌های تزیینی و انواع شکلات و آبنبات تزیین می شود.

در آمریکا، دو محل برای سانتا کلاوس وجود دارد یکی در Torrington جایی که سانتا و همراهانشان هدایا را آماده کردند. دیگری در Wilmington نیویورک که دهکده‌ای متعلق به سانتا و گوزن‌هایش در آن وجود دارد. همچنین در کلرادو، یک ستاره‌ی بزرگ روی کوه نصب می‌شود. این ستاره به قدری بزرگ است که از کیلومترها دورتر هم قابل مشاهده است.

انگلیس

مراسم کریسمس در انگلیس در تاریخ 25 دسامبر می باشد و اکثر روستاها و شهرهای این کشور با چراغ‌های کریسمس تزیین ی‌شوند. معروف ترین  چراغانی کریسمس در انگلستان مربوط به خیابان آکسفورد لندن می باشد. کودکان در انگلستان نامه‌هایی آرزوهای خود  به پدر کریسمس می‌نویسند و نامه های خود را در آتش می‌اندازند تا آرزوهاشان زودتر از دودکش بالا بروند. همچنین بعد از خوابیدن بچه‌ها در شب کریسمس، پدر کریسمس به دیدار آن‌ها می‌آید و جوراب بچه‌ها را با آب‌نبات و اسباب‌بازی‌های کوچک پر می‌کند.

همچنین در کشور انگلیس جعبه‌های صدقات کلیسا را که در ایام سال توسط مردم پر شده است را در تاریخ 26 دسامبر میان افراد فقیر توزیع می کنند. غذای مخصوص کریسمس در انگلستان بوقلمون شکم‌پر و پودینگ دو غذای اصلی برای شب کریسمس هستند.

روسیه

در روسیه، تعطیلات کریسمس به دستور شاهزاده ولادیمیر در اواخر قرن 10 به جشن رسمی تبدیل شد . جشن کریسمس در روسیه با هدیه دادن و هدیه گرفتن، دید و بازدید، جشن ها و میهمانی های کوچک و بزرگ به صورت خانوادگی یا دوستانه و غذا های سنتی برگزار می شود. غذایی که بیشتر در کریسمس استفاده می شود شامل انواع گوشت خوک برشته، سر خوک پر شده، تکه های گوشت بو داده، کلودتس است.

جمع بندی

طبق توضیحات داده شده در مقاله جشن کریسمس در کشورهای مختلف در اواخر ماه دسامبر شروع می شود و معمولا در تمام کشور ها از درخت کریسمس که با نور تضعین می شود در خانه ها و محل کار استفاده می کنند ولی آداب و رسوم کشورها در دید و بازدید، غذای مورد علاقه و… متفاوت است. در این مقاله سعی شد با آداب و رسوم کریسمس در چند کشور بزرگ در دنیا بیشتر آشنا شویم.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.