عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی را می‌توان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی دانست که قصد انجام رینوپلاستی را دارند. جراحی بینی به دلایل مختلفی صورت گرفته و همچون سایر جراحی‌های دنیای پزشکی، عوارضی را برای بیمار در پی خواهد داشت. البته، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، پزشکان قادر به کنترل و کاهش میزان عوارض عمل بینی هستند. با این وجود، شما نیز می‌توانید با افزایش آگاهی خود نسبت به عوارض این جراحی، نقش مهمی در کاهش آن ایفا کنید. در ادامه مطلب به بررسی مفصل‌تر این موضوع خواهیم پرداخت.

عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی در کوتاه مدت

گروهی از عوارض عمل بینی مربوط به دوران نقاهت پس از جراحی هستند و با گذشت زمان اندکی، از بین خواهند رفت. این دسته از عوارض جراحی را اصطلاحاً عوارض عمل بینی در کوتاه مدت می‌نامند. توجه داشته باشید که شما عزیزان می‌توانید با رعایت نکات مربوط به دوران پس از انجام جراحی بینی، میزان و شدت این عوارض را به صورت قابل توجهی کاهش داده و به روند بهبودی خود سرعت فوق‌العاده‌ای ببخشید. عوارض جراحی بینی در کوتاه مدت می‌تواند از فردی به فرد دیگر کاملاً متفاوت باشد. معمول‌ترین عوارض جراحی که در کوتاه مدت بروز می‌کنند عبارت‌اند از:

  1. ورم بینی
  2. کبودی حاصل از جراحی در ناحیه میانی صورت و قسمت زیرین چشم‌ها
  3. درد بینی
  4. باقی ماندن رد بخیه بر روی پوست
  5. و…

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

پس از انجام جراحی بینی و تا زمان تثبیت استخوان‌ها و غضروف‌های بینی، باید نسبت به حرف زدن کمی محتاط باشید. حرف زدن بعد از عمل بینی می‌تواند عوارض متعدد و خطرناکی برای فرد به همراه داشته باشد. عوارضی که حتی ممکن است منجر به تغییراتی در نتیجه جراحی شوند. حرف زدن زیاد، خندیدن، گریه کردن و همچنین، حرف زدن با دهن باز می‌تواند منجر به حرکت بینی شده و درد و ورم آن را تشدید کند. بنابراین، توصیه می‌کنیم که جهت جلوگیری از این دسته از عوارض عمل بینی، کمی در حرف زدن خود محتاط باشید. البته، پزشک نیز سعی می‌کند با آتل بندی بینی، نسبت به تثبیت آن اقدام کرده و از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید : عوارض جراحی بینی گوشتی 

عوارض عمل بینی

عوارض راه رفتن بعد از عمل بینی

راه رفتن سریع می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب و پمپاژ بیشتر خون در بدن شما شود. بنابراین، راه رفتن سریع پس از انجام جراحی بینی می‌تواند باعث افزایش التهاب و تورم در ناحیه بینی شده و بخیه‌های آن را دستخوش تغییراتی کند. در برخی شرایط، ممکن است بخیه‌های بینی باز شده و منجر به ایجاد عفونت در ناحیه زخم شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم که از راه رفتن سریع در دوران نقاهت پس از جراحی بینی شدیداً خودداری کنید.

خونریزی

خونریزی را می‌توان یکی از شایع‌ترین عوارض کوتاه مدت پس از جراحی بینی دانست. البته، این موضوع زمانی صدق می‌کند که میزان خونریزی کاملاً طبیعی باشد. در صورتی که خونریزی بینی شدت بیشتری پیدا کند، باید این موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته و نسبت به پیروی از دستورات او کوشا باشید. البته، شما می‌توانید خونریزی بینی را با استفاده از کمپرس آب سرد و کیسه یخ، کنترل کرده و کاهش دهید. در صورتی که با خونریزی در بینی خود مواجه هستید، توصیه می‌کنیم که پانسمان آن را به صورت مرتب تعویض کنید.

عفونت

عفونت را می‌توان یکی دیگر از عوارض عمل جراحی بینی دانست. متاسفانه این عارضه را می‌توان یکی از عوارض شایع عمل بینی دانست که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. توجه داشته باشید که بروز عفونت پس از جراحی، ناشی از رعایت نکردن نکات بهداشتی مربوط به پانسمان بینی است. ایجاد عفونت می‌تواند باعث التهاب بیشتر بینی شده و درد بیشتری را برای فرد به همراه داشته باشد. در صورت بروز عفونت، سریعاً موضوع را با پزشک خود مطرح نموده و نسبت به استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز شده کوشا باشید. در صورتی که داروهای خود را به صورت منظم مصرف کنید، این گروه از عوارض عمل بینی را نیز می‌توان به راحتی مهار کرد.

کاهش حس بویایی

یکی دیگر از عوارض کوتاه مدت جراحی بینی، کاهش حس بویایی است. التهاب ایجاد شده در نتیجه ایجاد تغییرات در ساختار بینی، به صورت موقت عملکرد گیرنده‌های بویایی شما عزیزان را مختل خواهد کرد. بنابراین، شما ممکن است پس از انجام جراحی بینی، با درجات مختلفی از کاهش حس بویایی مواجه شوید. این مشکل گذرا و کوتاه مدت است و به هیچ عنوان نباید شما را نگران کند. با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی می‌توانید میزان عوارض عمل بینی را کاهش داده و حس بویایی خود را سریع‌تر بازیابید.

آسیب بافت عمقی

در صورتی که پزشک جراح از تبحر و مهارت کافی برخوردار نباشد، ممکن است در طی انجام جراحی بینی باعث آسیب به بافت‌های عمقی شده و عوارض ناخوشایندی را برای بیمار به وجود آورد. آسیب به بافت‌های عمقی می‌تواند سبب پارگی رگ‌های خونی شده و قسمت‌هایی از بینی را با بی‌حسی مواجه سازد. بنابراین، توصیه می‌کنیم که حساسیت بالایی در انتخاب پزشک جراح خود به خرج دهید.

کوچک شدن سوراخ‌های بینی

کوچک شدن سوراخ‌های بینی را می‌توان یکی دیگر از عوارض عمل بینی دانست که بسیار خطرناک نیز محسوب می‌شود. این عارضه از آن جهت خطرناک محسوب می‌شود که در صورت بروز، فرد را مجبور به انجام جراحی دوباره و ترمیمی جهت رفع آن خواهد کرد. بروز این عارضه نیز به مهارت و تبحر پزشک جراح بستگی دارد. در صورتی که پزشک حاذق و توانایی را برای جراحی بینی خود انتخاب کنید، احتمال بروز این عارضه را به صورت چشمگیری کاهش خواهید داد.

عوارض عمل بینی

عدم تنفس از طریق بینی و افزایش تنفس دهانی

یکی از معمول‌ترین عوارض عمل بینی را می‌توان انسداد بینی در دوران نقاهت دانست. پس از انجام جراحی بینی، مخاط آن دچار التهاب شده و همین موضوع باعث تنگ شدن مجرای تنفسی می‌شود. علاوه بر آن، وجود لخته‌های خونی در مجرای بینی نیز می‌تواند باعث شدت این موضوع شده و باعث انسداد کامل بینی فرد شوند. بنابراین، فرد مجبور به تنفس دهانی خواهد شد. عدم تنفس از طریق بینی و افزایش تنفس دهانی را می‌توان یکی از عوارض کوتاه مدت پس از جراحی بینی دانست که پس از گذشت چند هفته ابتدایی، بهبود خواهد یافت.

نتیجه‌گیری

به گفته دکتر حسنانی عوارض عمل بینی از انواع بسیار متنوعی برخوردار هستند و بسته به شرایط بیمار و میزان تغییرات ایجاد شده بر روی بینی او، می‌توانند شدت متفاوتی داشته باشند. شما نیز می‌توانید با رعایت مراقبت‌های پس از انجام جراحی بینی، میزان و شدت بروز عوارض عمل بینی را به صورت قابل توجهی کاهش داده و به دوران نقاهت خود سرعت بیشتری ببخشید. همچنین، با انتخاب پزشکی حاذق و توانا همچون دکتر حسنانی برای عمل بینی خود می‌توانید شدت بروز عوارض جراحی را به صورت قابل توجهی کاهش داده و از بروز برخی از آن‌ها جلوگیری کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.