چرا باید باریستایی رو بلد شیم؟

شما می‌توانید شغل‌ها و مهارت‌های متفاوتی را برای کسب درآمد انتخاب کنید، در ادامه شما را با مهارت باریستایی که یکی از به روزترین مهارت‌های جهان است آشنا می‌کنیم.

قبل از اینکه به مطالعه این مقاله ادامه دهید باید از شما بپرسیم که آیا اهل نوشیدن قهوه هستید؟ آیا از صرف زمان در کافه‌های شلوغ لذت می‌برید؟ آیا از هر فرصتی برای تهیه یک قهوه فرد اعلا در خانه و تنها برای خودتان استفاده می‌کنید؟ آیا اطرافیان شما را به درست کردن نوشیدنی‌های منحصر به فرد می‌شناسند؟ آیا زمان زیادی را صرف تماشای ویدیوهای آموزشی در مورد قهوه می‌کنید؟ آیا فید اینستاگرام شما مملو از تجهیزات قهوه و منوی کافه‌هاست؟ 

اگر پاسخ شما به یک یا چند مورد از این سوالات مثبت است معطل نکنید، شما به صورت ذاتی یک باریستا هستید که فقط نیاز به یادگیری و کسب مهارت دارد.

Is being a Barista a Top Paying Job in Uganda, Kenya, and UAE? -  RoastCoffeeAcademy

 باریستا کیست؟

باریستا محبوب قلب تمام قهوه دوست‌های جهان است، هر کسی که شیفته سپری کردن زمان در کافه مورد علاقه خود باشد این علاقه را در واقع از باریستا به ارث برده است. باریستا کسی است که در پشت پیشخوان کافه منوی هیجان انگیزی را برای مشتریان تدارک می‌بیند و با انجام حرکت‌های سریع و غیرقابل پیش‌بینی نوشیدنی‌های خیره کننده را با عطر و طعم دلربا برای مشتریان سرو می‌کند.

باریستا استاد دم کردن قهوه است و دانه‌های قهوه کشورهای مختلف را به خوبی از یکدیگر تشخیص می‌دهد. او می‌تواند با در نظر گرفتن ذائقه مشتری بهترین قهوه را برای او تهیه کند.

باریستاها استاد مدیریت جمع هستند و می‌توانند شلوغ‌ترین کافه‌ها را به زیبایی تمام مدیریت کنند. کافی است چیزی که مشتریان در طلب آن هستند را در اختیارشان قرار دهد.

ویژگی‌های فردی یک باریستا

به نظر شما مشتریان یک کافه به دنبال چه چیزی هستند؟ آنها به دنبال یک فنجان قهوه فرد اعلا و البته آرامش به کافه می‌آیند. البته برخی از آنها نیز به دنبال هیجان و هم صحبتی با غریبه‌ها وارد کافه می‌شوند.

برای باریستا بودن یا نبودن ابتدا باید بدانید چقدر صبور هستید؟ باریستا ممکن است در طول روز بارها و بارها یک دستور قهوه را تهیه کند و هر بار با روی خوش و با بالاترین کیفیت آن را سرو کنند. بنابراین یک باریستا فرد بسیار صبوری است. 

از طرف دیگر باریستاها روانشناسان بسیار خوبی هستند و می‌توانند حال و هوای مشتریان را از لحظه ورود آنها به کافه تشخیص دهند. و در ادامه نیز به فراخور همان حال و هوا با آنها برخورد کنند.

 به عنوان مثال ممکن است مشتری خسته از یک کار روزانه برای آرامش وارد کافه شده باشد و علاقه‌ای به هم صحبتی با دیگران نداشته باشد. در این صورت باریستا با کلمات کوتاه و مختصر با او ارتباط برقرار می‌کند و بهترین و خوش طعم‌ترین نوشیدنی را برای او سرو می‌کند تا اندکی از خستگی او کاسته شود. از طرف دیگر باریستا حتی می‌تواند با انتخاب نوع موسیقی حاکم محیط دلنشینی را برای مشتری ایجاد کند.

از سوی دیگر اگر مشتری وارد شده از آن دسته افرادی باشد که به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند و اهل هم صحبتی با غریبه‌هاست باریستا دست به کار می‌شود و با یک خوش آمدگویی گرم از او پذیرایی می‌کند. تم و روحیه حاکم بر یک کافه خوب با توجه به حال و هوای مشتریان نظیم می‌شود و نه سلیقه شخصی مدیر یا باریستا.

BECOMING A BARISTA- 6 WAYS TO PREPARE YOURSELF – Coffee Hero

چطور یک باریستا شویم؟

درست مانند هر کار دیگری برای باریستا شدن نیز راه‌های متعددی وجود دارد. می‌توانید به نگاه کردن ویدیوهای اینستاگرام ادامه دهید و همچنان ویدیوهای طرز تهیه قهوه‌های خوشمزه را ذخیره کنید شاید بیاید آن روزی که دست به کار می‌شوید و آن دستور را تهیه می‌کنید.

 اگر خیلی جدی‌تر از این حرف‌ها هستید، به احتمال زیاد همین حالا نیز چند دستور را تهیه کرده‌اید و در خانه با تجهیزات هر چند ساده، قهوه‌های متنوعی تهیه می‌کنید. در این صورت چند قدم کوتاه را برای باریستا شدن برداشته‌اید حداقل عطر و طعم قهوه را در هنگام دم کشیدن چشیده‌اید.

برای حرفه‌ای شدن باید بیشتر تلاش کنید و حتماً به آموزش نیاز دارید. انتخاب با شماست می‌توانید در یک کافه یا کافه رستوران کارآموز شوید و امیدوار باشید که باریستا از اخلاق و قیافه شما خوشش بیاید و شگرد دم کردن قهوه‌های خود را با شما در میان بگذارد. نمی‌خواهیم بگوییم که احتمال این اتفاق نادر است نه ممکن است بسیاری از باریستاها با مشاهده استعداد ذاتی شما مقاومتی در برابر آموزش به شما نداشته باشند.

 اما کارآموزی یعنی کار در کنار آموزش، درست است که تجربه کسب می‌کنید اما برای احترام به مدیرکافه هم که شده باید کار کنیم. کافه‌ها محیط‌های شلوغی هستند و به احتمال زیاد زمان بسیار ناچیزی برای نگاه کردن دست باریستا و یاد گرفتن تکنیک‌ها خواهید داشت. هرچه باشد نوشیدنی‌ها خود به خود سرو نمی‌شوند و میزها نیز خود به خود تمیز نمی‌شوند؛ شما به دلیلی آنجا استخدام شده‌اید.

Meet Our Team: Life as an Esquires Coffee Barista - Esquires Coffee
بهترین راه برای تبدیل شدن به یک باریستای حرفه‌ای

 اگر در این راه مصمم هستید و می‌خواهید واقعاً به عنوان یک باریستا فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کنید و به درآمد برسید، کوتاه‌ترین و بهترین مسیر را انتخاب کنید.

در یک دوره آموزش باریستا ثبت نام کنید به سادگی هرچه تمام‌تر تمام تکنیک‌هایی که برای موفقیت در این شغل به آنها نیاز دارید را از بهترین اساتید به صورت دقیق و کامل بیاموزید. در این صورت می‌توانید ضمن اطلاع از آخرین متدهای دم کردن قهوه، با ابزارها و تجهیزات کافه نیز آشنا شوید.

از طرف دیگر می‌توانید مدرک رسمی فنی حرفه‌ای که قابل ترجمه است را دریافت کنید و حتی با مهارت باریستایی مهاجرت کنید. غافلگیر نشوید بله شما در ایران می‌توانید با شرکت در دوره‌های مجازی و حضوری مدرک رسمی بگیرید و گامی که برای استخدام به کافه رستوران‌های معروف شهر می‌روید مدرک خود را با افتخار روی میز بگذارید و در پشت پیشخوان با مهارت خود همه را خیره کنید.

 این اتفاق در آکادمی کافه نیرو افتاده است. با شرکت در دوره‌های آموزش باریستای کافه نیرو می‌توانید مهارت باریستایی را بیاموزید و مدرک معتبر بگیرید.

What Is a Flat White? 

آکادمی کافه نیرو کجاست؟

 کافه نیرو از سال ۱۳۹۴ با برگزاری دوره‌های حضوری و آنلاین، باریستاهای زیادی را روانه بازار کار کرده است. این موسسه دارای مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه‌ای است و مدارکی که به هنرجویانش ارائه می‌دهد قابل ترجمه بوده و ارزش بین المللی دارد. دوره‌های آموزشی کافه نیرو برای کسانی طراحی شده است که در یادگیری مهارت باریستایی جدی هستند تا بتوانند همه چیز را به صورت اصولی زیر نظر اساتید مجرب بیاموزند.

شماره‌های تماس آکادمی کافه نیرو:

021-88785856
09190812575

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.