بزرگداشت عطار نیشابوری

تاریخ بزرگداشت عطار نیشابوری در تقویم ۱۴۰۱

  • روز پنجشنبه ۲۵ فروردین سال ۱۴۰۱

تاریخ بزرگداشت عطار نیشابوری در تقویم قمری 1443

  • روز پنجشنبه ۱۲ رمضان سال ۱۴۴۳

تاریخ بزرگداشت عطار نیشابوری تقویم میلادی 2022

  • روز پنجشنبه ۱۴ آوریل سال ۲۰۲۲

تاریخچه بزرگداشت عطار نیشابوری

روز بزرگداشت عطار نیشابوری هر ساله ۲۵ فروردین ماه می‌باشد. محمد عطار نیشابوری از شاعران مشهور بوده است.مصیبت نامه و الهی نامه از آثار اوست.این سرزمین از گذشته‌های دور تاکنون شعرای زیادی به خود دیده است. یکی از شاعران و عارفان معروف قرن هفتم هجری قمری محمد عطار نیشابوری است. شعرهای این شاعر نامی بیش از آنکه درگیر ردیف و قافیه شده باشد معناگراست.

شاید به ظاهر عطار نیشابوری در مقایسه با دیگر شاعران از شهرت کمتری برخوردار باشد اما شعرهایش در زمینه عرفان اسلامی بسیار زیبا سروده شده است.شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از شعرای بزرگ و مشهور ادبیات فارسی است. وی در حدود سال ۵۴۰ در روستای «کدکن» یا «شادیاخ» از کناره‌های نیشابور، دیده به جهان گشود.

پدر و مادر او، افرادی صالح و ارادتمند خواجه کائنات حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم بودند و از این رو، فرزند دلبند خود را، هم‌نام حضرت ختمی مرتبت «محمد» نهادند تا این نام نیکو در شخصیت و کمال و الگوپذیری او نقشی بسزا و ارزشمند داشته باشد.

پیشه عطار، فروش گیاهان و گل‌های خوشبو و عطرآگین دارویی بوده است و بدین سبب، در بیشتر شعرهایش از خود به نام عطار یاد می‌کند، خود شیخ عطار در بسیاری از قصاید و غزلیات و مثنوی‌ها گاهی خود را فرید می‌نامد که ظاهرا مخفف لقبش همان فریدالدین می‌باشد.

وی به دلیل شغلش، عطاری، از پزشکی نیز آگاهی داشته و روزانه بسیار از بیماران را معاینه و با داروهای گیاهی مداوا می‌کرده است. عطار ظاهرا مردی متمول و متمکن بوده است و بطوریکه خود شیخ می‌فرماید نه تنها احتیاج به کسی نداشته بلکه بیش از آنچه باید داشته و از همه کس فارغ بوده است.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.