روز دندانپزشک ۱۴۰2

روز دندان پزشک به تاریخ شمسی ۱۴۰۱

روز دندان پزشک به تاریخ قمری ۱۴۴۳

  • ۱۰ رمضان سال ۱۴۴۳

روز دندان پزشک به تاریخ میلادی در ایران

  • 12 آپریل سال 2022

روز دندانپزشک ۱۴۰۱

از سال 1342 تا پیش از انقلاب روز 24 دی ماه به عنوان روز دندان‌پزشکی شناخته می‌شد. مصداق این نام گذاری تشکیل جامعه دندان‌پزشکی ایران در تاریخ 24 دی ماه سال 41 بود. چرا که پیش از آن تنها 3 نفر پزشک دندانپزشک در ایران وجود داشتند که یکی از آنها لهستانی بود و در واقع دنداپزشک خصوصی و شخصی شاه وقت ایران رضاشاه بود و دو نفر دیگر هم سوئیسی و ترکیه ای بودند که در ایران به دندانپزشکی مشغول بودند.

پس از انقلاب اسلامی، در کشور ما مجلس طرحی را به جهت تربیت بهداشتکاران دهان ودندان به تصویب رسانید که بر اساس آن افرادی که داوطلب بودند به آنها آموزش های لازم ارائه شود و با مدرک فوق دیپلم آنها را به مناطق مختلف کشور ، علی الخصوص مناطق محروم اعزام کند و اینگونه شد که تاریخ روز دندان‌پزشک تغییر کرد.

در دی ماه سال 1362، به پیشنهاد انجمن اسلامی دندان‌پزشکان ایران و تصویب هیات وزیران، روز 23 فروردین‌‌ماه که تاریخ تصویب طرح بهداشتکار دهان در مجلس، در سال 60، بود به عنوان روز دندان‌پزشک نام گذاری شد. این نامگذاری از همان ابتدا مورد انتقاد برخی کارشناسان حوزه دندانپزشکی قرار گرفت. چراکه معتقد بودند تاریخ تصویب این طرح مصداق مناسبی برای روز دندانپزشک نیست.

روز بین المللی دندانپزشک در جهان

روز دندانپزشک در کشورهای دنیا متفاوت است به طور مثال آمریکا روز 6 مارس را روز دندانپزشک در نظر گرفته است و ماه فوریه را به عنوان ماه بهداشت دهان و دندان کودکان نامگذاری کرده است.

همچنین انجمن دندانپزشکی امریکا به همراه فدراسیون بین المللی دندانپزشکی FDI تاریخ 12 سپتامبر را روز جهانی بهداشت دهان و دندان انتخاب و ناگذاری کرده اند . روز 9 فوریه روز جهانی دندانپزشک نامگذاری شده است.  

تاریخچه دندانپزشکی در ایران

به نقل از ویکی پدیا: عدهٔ معدودی از سلمانی‌ها، شاگرد زرگرها و عطارها را می‌توان اولین افرادی دانست که با استفاده از روش‌های گوناگون، مبادرت به کشیدن دندان، گذاشتن روکش، ساختن دندان مصنوعی یا برای تسکین دردها و ورم‌های دهانی آن هم با وسایل بسیار اولیه مبادرت به انجام امور دندانپزشکی می‌کردند.

دکتر میلچارسکی و دکتر سیاح از جمله اولین افرادی بودند که آموزش طب دندانپزشکی را در مدرسه دارلفنون پایه گذاری کردند و پس از گذشت چند ماه از یک کلاس طب به مدرسه طب تبدیل شد. دکتر سیاح پس از پایان تحصیلاتش در اروپا به ایران مراجعت کرد و با کمک دکتر میلچارسکی مدرسه دندان سازی را در سال 1310 راه اندازی کردند.

تخصص های دانشجویان رشته دندان پزشکی

  • اندودنتیست
  • متخصص دندانپزشکی اطفال
  • متخصص پروتز های دندانی
  • پاتولوژیست
  • متخصصین بیماری های لثه
  • متخصص ارتودنسی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.