نمونه‌های موفق بیوگرافی اینستاگرام + 5 ترفند حرفه‌ای

کاربران اینستاگرام وقتی وارد پیج شما می‌شوند، اولین چیزی که پس از تصویر پروفایل به آن دقت می‌کنند، بیو پیج شماست. در این بخش، می‌توانید هر چیزی بنویسید؛ از علایق گرفته تا تحصیلات یا اشاره‌ای کوتاه به محتوای پیج. حتی برخی ترجیح می‌دهند هیچ بیوگرافی خاصی نداشته باشند و این بخش را خالی بگذارند. با این حال، بهتر است بدانید که این قسمت نقش کلیدی و مهمی در جذب مخاطبان دارد. بنابراین اگر قصد دارید یک پیج حرفه‌ای و پرمخاطب داشته باشید، حتما این مقاله را تا پایان دنبال کنید. 

چرا بیوگرافی اینستاگرام مهم است؟

پیج‌های زیادی در اینستاگرام وجود دارند که بیوگرافی خاصی ندارند یا از جملات کلیشه‌ای در آن استفاده می‌کنند. با این حال، بهتر است بدانید که نوشتن بیو خوب و اثرگذار، می‌تواند تاثیر زیادی روی جلب اعتماد مخاطب و در نتیجه افزایش دنبال‌کنندگان واقعی داشته باشد. 

اگر تا به حال به نوشتن بیوگرافی خوب فکر نکرده‌اید، بهتر است بدانید که این کار روی موارد زیر تاثیرگذار است:

  • بیوگرافی داستان پیج شما را روایت می‌کند؛ مخاطبانی که وارد یک پیج می‌شوند، ابتدا از روی تصویر پروفایل و سپس از روی بیو، به نوع فعالیت پیج پی خواهند برد. این بخش، داستان اصلی پیج شما را روایت می‌کند و مخاطب از طریق آن، بدون دیدن پست‌ها، می‌تواند نوع فعالیت شما را تشخیص دهد. 
  • اولین پیوند شما با دنبال‌کنندگان در این بخش شکل خواهد گرفت؛ در صورتی که بیوگرافی خوبی نوشته باشید، مخاطب خیلی زود به شما اعتماد می‌کند و احتمالا سرگرم دیدن پست‌هایتان خواهد شد. همچنین احتمال دنبال‌ کردن پیج‌هایی که بیوگرافی خوبی دارند، بسیار بالاست. 
  • بیو می‌تواند پل ارتباط با شما باشد؛ در بخش بیوگرافی، می‌توانید راه‌های تماس و ارتباط با خود را بیان کنید و از Call To Action استفاده کنید. همچنین در قسمت پایینی بیوگرافی، امکان اضافه کردن لینک هم وجود دارد که به ارتباط سریع‌تر با شما بسیار کمک خواهد کرد. 

بنابراین اگر می‌خواهید مخاطبان شما در نگاهی کوتاه، متوجه شوند که شما در پیج خود چه کار می‌کنید، به چه چیزهایی علاقه دارید و چه راه‌هایی برای ارتباط با شما وجود دارد، حتما تکنیک‌های نوشتن یک بیوگرافی خوب را یاد بگیرید. 

انواع بیوگرافی در اینستاگرام + مثال‌های کاربردی

شخصیت ما انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل قرار نیست همه ما به یک شکل خود را معرفی کنیم و یا علایق کاملا یکسانی داشته باشیم. الگو گرفتن از دیگران در نوشتن بیو بد نیست؛ اما به شرطی که آن را با خلاقیت خود ترکیب کنید تا بتوانید یک بیوگرافی منحصر به فرد بسازید. برای اینکه دید بازتری در این زمینه داشته باشید، در ادامه به انواع بیوها اشاره کرده‌ایم. 

۱- بیان موضوع فعالیت پیج

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نوشتن بیوگرافی موثر، این است که بگویید در پیج خود چه کار می‌کنید و مخاطبان باید چه انتظاری از محتواهای شما داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است دو پیج در حوزه مسافرتی و گردشگری کار کنند اما یکی از آن‌ها به حوزه تورهای گردشگری و دیگری به موضوع سفرهای تک‌نفره بپردازد. این نقاط تمایز باید در بیو کاملا مشخص باشد تا مخاطب بداند که با چه نوع محتوایی سر و کار دارد. 

به عنوان مثال در این پیج، در جملاتی کوتاه به نوع فعالیت پیج و همچنین نقطه تمایز آن با دیگر پیج‌های مشابه اشاره شده است. مخاطبان با دیدن این بیوگرافی می‌توانند متوجه شوند که در این پیج اینستاگرامی باید انتظار چه نوع محتوایی را داشته باشند. 

۲.  اشاره به علایق یا توانمندی‌های شخصی یا کاری

این روش به خصوص برای بلاگرها و کسانی که پیج شخصی دارند، بسیار مناسب است. در بخش بیوگرافی می‌توانید بگویید که به چه چیزهایی علاقه دارید یا مهارت شما در چه حوزه‌ای است؛ علاقمندی‌ها و مهارت‌های شما می‌تواند در محتواها بازتاب داشته باشد و برای مخاطبان جذاب باشد. 

به عنوان مثال، یک پیج آموزش خیاطی با اشاره به مدرک تخصصی الگوسازی و آموزش خیاطی، به مهارت تخصصی خود در این حوزه اشاره می‌کند و اعتماد مخاطب را به خود جلب می‌کند. 

۳- صحبت از اهداف و آرزوها

اگر می‌خواهید بیوگرافی منحصر به فرد و جذابی داشته باشید، می‌توانید اهداف و آرزوهای خود را بیان کنید. این کار باعث می‌شود که مخاطبان به مشاهده فعالیت‌های شما ترغیب شوند و احتمال دنبال‌ کردن پیج توسط آن‌ها بالاتر خواهد رفت. 

به عنوان مثال یک صفحه آموزش شیرینی‌پزی در اینستاگرام در بیوگرافی قسمت Name، به نوع فعالیت خود اشاره کرده است؛ یعنی آموزش و دریافت سفارش. در ادامه، صاحب پیج درباره هدف خود (زدن کارگاه  کیک و شیرینی‌‌پزی بزرگ) صحبت کرده‌است که می‌تواند برای مخاطبان هدف، یعنی کسانی که به دنبال یادگیری پخت شیرینی هستند، بسیار جذاب باشد. 

مطالعه بیشتر: نحوه نوشتن بیو در اینستاگرام

۴- استفاده از طنز و شوخی

گاهی لازم است با رویکردی متفاوت و از نگاه طنز به حوزه کاری خود نگاه کنید تا بتوانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. برای این کار، می‌توانید از جمله‌های  اغراق‌آمیز،‌ سخنان متفاوت و اشاره‌های کوتاه استفاده کنید. به عنوان مثال پیج زیر را در نظر بگیرید:

این پیج در حوزه آموزش آشپزی فعالیت دارد، اما به جای اشاره مستقیم به این موضوع، از یک جمله اغراق‌آمیز و متفاوت درباره آشپزها استفاده کرده است که حوزه فعالیت او را نشان می‌دهد. شوخی در بیوگرافی، به معنی استفاده از جملات کوتاهی است که چند لحظه لبخند به لب مخاطبان بیاورد؛ بنابراین خیلی به دنبال ایده‌های عجیب و خنده‌دار نباشید! 

۵- اشاره به شعارهای خاص 

هر برند یا شخصی، تکیه کلام‌ها و شعارهای خاص خود را دارد. استفاده از این مورد در بخش بیوگرافی، یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای جلب توجه مخاطبان است. استفاده از این شعارها می‌تواند در مخاطب این اطمینان را ایجاد کند که با پیج اصلی شما سر و کار دارد و همچنین، با تداعی خاطرات پیشین، او را به دنبال کردن پیج ترغیب خواهد کرد. 

به عنوان مثال می‌توان به پیج انیمیشن سریالی «دیرین دیرین» اشاره کرد. جمله‌ی «بدانید و آگاه باشید» یکی از دیالوگ‌های مهم و پرتکرار در این انیمیشن است که به احتمال زیاد، بینندگان آن را به خوبی به خاطر دارند. اشاره به این دیالوگ، می‌تواند توجه مخاطبان را به خوبی به خود جلب کند. 

خلاصه کلام

این‌ها مواردی بودند که پیج‌های موفق از آن‌ها برای نوشتن بایو و جذب فالوور استفاده می‌کردند. پیج‌های حرفه‌ای، هیچ یک از قابلیت‌های اینستاگرام را نادیده نمی‌گیرند و از تمام آن‌ها برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید در دسته پیج‌های پرطرفدار قرار بگیرید، همین امروز به فکر نوشتن یک بیوگرافی جذاب باشید! 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.