وب 3 چیست؟

web 3.0 یا به فارسی وب 3 به طور خلاصه نسل بعدی اینترنت و یک تغییر پارادایم به سمت اینترنت دموکراتیک و غیرمتمرکز است. web 3 از طریق فناوری‌های جدید مانند «بلاک چین» (Blockchain)، «واقعیت مجازی» (ٰٰVirtual Reality)، «واقعیت افزوده» (Augmented Reality)، «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) و سایر فناوری‌های ایجاد شده در حوزه رمزارزها مانند «متاورس» (Metaverse) و «توکن‌های غیرقابل معاوضه» (NFT) تعریف می‌شود.

 وب سه با استفاده از این تکنولوژی‌ها، نگاه و ارزش‌گذاری کاربران را نسبت به اینترنت تغییر می‌دهد. می‌توان گفت موضوع وب 3، ساخت اینترنت مردم است به این معنی که، مردم مالک اینترنت هستند و تمامی ابزارهای آن نیز در راستای خدمت به مردم طراحی می‌شود.

برای این‌که بدانیم اهمیت وب 3 چیست باید نگاهی کلی به تغییرات ایجاد شده توسط نسل‌های قبلی اینترنت در زندگی بشر داشته باشیم. تقریبا هیچ زمینه‌ای نیست که امروزه تحت تاثیر اینترنت و رشد آن قرار نگرفته باشد. در حوزه اقتصاد اینترنت عامل اصلی جهانی شدن اقتصاد و گسترش تجارت الکترونیک است.

امروزه بخش فناوری که حاصل گسترش اینترنت است، حدود 25 درصد از شاخص ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا را تشکیل می‌دهد که تاثیر شگرف اینترنت بر اقتصاد دنیا را نشان می‌دهد.

روابط اجتماعی یکی دیگر از بخش‌هایی است که تغییرات زیادی تحت تاثیر اینترنت داشته است. پیش از اختراع اینترنت، روابط اجتماعی بسیاری از افراد در دنیا محدود به افراد در نزدیکی محدوده جغرافیایی می‌شد اما به کمک اینترنت، امروزه افراد از سراسر دنیا می‌توانند با هم دوست شوند، پیام مبادله کنند و اطلاعات مختلفی باهم دیگر به اشتراک بگذارند. 

تاریخچه تکامل اینترنت و وب 3

به‌نظر می‌رسد که web3 از تکامل ارگانیک ابزارهای وب نسل‌ قدیم، همراه با فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و بلاکچین، و همچنین ارتباط متقابل بین کاربران و افزایش استفاده از اینترنت متولد خواهد شد. ظاهراً اینترنت نسل سومی، ارتقاء نسخه‌های پیشین خودش است: وب 1.0 و 2.0.

web 1 (2005-1989)

وب 1 که وب استاتیک نیز نامیده می‌شود، اولین و قابل اعتمادترین نسخه اینترنت در دهه 1990 بود، در همین حال تنها دسترسی به اطلاعاتی محدود و بدون تعامل را به کاربران خود ارائه می‌داد. در آن روزها، ایجاد حساب‌های کاربری یا حتی کامنت و نظر گذاشتن برای مقاله‌ها امکان‌پذیر نبود.

وب 1 الگوریتمی برای غربال کردن صفحات اینترنتی نداشت و همین مساله، یافتن اطلاعات مرتبط را برای کاربران بسیار سخت می‌کرد. به بیان ساده، وب 1 مانند یک بزرگ‌راه یک طرفه با مسیری باریک بود که تولید محتوا در آن توسط افراد معدودی انجام می‌شد و بیشتر اطلاعات از دایرکتوری‌ها می‌آمد.

web 2 (تا به امروز-2005)

وب اجتماعی (سوشال وب) یا وب 2، به لطف پیشرفت در فناوری‌های وب مانند جاوا اسکریپت، HTML5، CSS3 و غیره، اینترنت را بسیار تعاملی‌تر کرد به‌گونه‌ای که به استارتاپ‌های مختلف نیز امکان ساخت پلتفرم‌های وب تعاملی مانند یوتیوب، فیسبوک، ویکی‌پدیا و بسیاری دیگر از این موارد را داد.

این نسخه از وب و اینترنت، راه را برای تولد شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا توسط کاربر هموار کرد زیرا اکنون می‌توان داده‌ها را بین پلتفرم‌ها و برنامه‌های مختلف، توزیع و به اشتراک گذاشت.

مجموعه ابزارها در این نسخه از اینترنت، توسط تعدادی از نوآوران وب مانند جفری زلدمن (Jeffrey Zeldman) توسعه داده شد.

معایب وب 1 و وب 2 چیست ؟

برای پاسخ به سوالِ ضرورت و اهمیت ایجاد وب 3 چیست ابتدا باید معایب و نسل‌های قبلی اینترنت را بررسی کنیم. همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، وب 2 برای حل مشکلات وب 1 ایجاد شد. با ظهور وب 2 امکان فعالیت در فضای وب برای بسیاری از کاربران فراهم شد. در وب 1 و 2 افراد و کسب‌وکارها برای ارتباط و کار با طرف‌های مختلفی که نمی‌شناسند، از طریق واسطه‌ها اقدام می‌کنند. وجود واسطه‌ها، هزینه و زمان انجام فعالیت‌ها را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

وب 2 امکان ایجاد کسب‌وکارهای بین‌المللی را فراهم کرده است. امروزه میلیاردها کاربر در برخی از پلتفرم‌های وب 2 با همدیگر فعالیت می‌کنند که نشان‌‌دهنده اهمیت آن است. در حال حاضر، بسیاری از کاربران به شدت به این پلتفرم‌ها وابسته هستند و این ریسک بزرگی برای بسیاری از شرکت‌ها و افراد به حساب می‌آید چرا که پلتفرم، قدرت تخریب هر کسب‌و‌کاری را در بستر خود دارد. در حالی که تعاملات امروزی در مقیاس جهانی به راحتی و سریع اتفاق می‌افتد و این یک مزیت بزرگ است، تبلیغات دیجیتال در پلتفرم‌های مذکور ارزش 200 میلیارد دلاری دارد که در آن اطلاعات کاربران به عنوان محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این تفاسیر، بزرگترین عیب اینترنت نسل دوم، تجمع قدرت در دست شرکت‌های واسطه است. نقش این شرکت‌ها به عنوان واسطه برقرای اعتماد بین افراد است، اما امروزه خود این شرکت‌ها تبدیل به یک عامل خطرناک برای کاربران شده‌اند. به طور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان معایب و نقصان‌های اینترنت نسل 1 و 2 مطرح کرد.

  • مالکیت شرکت‌ها بر اطلاعات کاربران
  • امکان سانسور و حذف اطلاعات کاربران
  • امکان منع کاربران از فعالیت در پلتفرم مورد نظر
  • عدم وجود سیستم پرداخت کارا
  • فروش اطلاعات کاربران و نقض حریم خصوصی افراد
  • تغییر ذائقه افراد با کانالیزه‌کردن محتواها در بستر وب

وب 3 به منظور رفع این مشکلات و ارئه نسل جدیدی از اینترنت که در آن قانون‌گذاری و مالکیت کار در اینترنت باهمه است، ایجاد شده است. اما ویژگی‌های وب 3 چیست و چه تکنولوژی‌هایی در پدید آمدن آن موثر هستند. در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.

web 3 چیست؟

وب3 مرحله بعدی تکامل وب است که اینترنت را هوشمندتر کرده و اطلاعات را با هوشی مشابه انسان پردازش می‌کند. به‌واسطه قدرت سیستم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند برنامه‌های هوشمند را برای کمک به کاربران اجرا کنند، اینترنت بیش از همیشه هوشمند خواهد شد.

‘تیم برنرزلی’ می‌گوید که وب معنایی یا سمانتیک وب، برای ارتباط ‘خودکار’ با سیستم‌ها، افراد و دستگاه‌های هوشمند خانگی طراحی شده است. به این ترتیب، فرآیند تولید محتوا و تصمیم‌گیری، هم انسان‌ها و هم ماشین‌ها را شامل خواهد شد. این قابلیت، امکان تولید و توزیع هوشمندانه محتوای مناسب را مستقیماً برای هر مصرف کننده اینترنت فراهم می‌کند.

تفاوت‌های Web 3.0 و Web 2.0

Web 2.0Web 3.0
در توییتر به‌عنوان یک پلتفرم وب 2، هر محتوا و یا کاربری را می‌توان سانسور کرددر Web3 اما اینگونه نیست و هیچکس امکان سانسور کردن را ندارد زیرا همه‌چیز غیرمتمرکز است
سرویس‌های پرداخت در وب 2 که امروز می‌شناسیم، ممکن است شما را برای انجام کار خاصی منع کننددر وب 3 اما اینگونه نیست زیرا پلتفرم‌های پرداخت در این نسل از وب، هیچ اطلاعات شخصی از شما درخواست نمی‌کنند
در وب 2 سرورها ممکن است که از کار بیافتند و بر درآمد کارمندان یک شرکت تاثیر بگذارنددرحالی‌که در وب سه اینگونه نیست و سرورها هیچوقت داون نمی‌شوند زیرا مثلا از اتریوم به‌عنوان شبکه اصلی استفاده می‌کنند و طبیعتا شبکه‌ای عظیم از هزاران کامپیوتر غیرمتمرکز، به‌عنوان بک اند از سرورها پشتیبانی می‌کند

 

ویژگی‌های وب 3

برای درک بهتر این انقلاب اینترنتی، نگاهی خواهیم انداخت به چهار ویژگی کلیدی و مهم وب سه:

1. فراگیری (Ubiquity)

فراگیری به معنای بودن و یا داشتن ظرفیت بودن در همه جا، آنهم در یک زمان است. به عبارت دیگر به‌معنای همه جا حاضر بودن است.

وب 2 نیز، در حال حاضر ویژگی فراگیری را داراست: یک کاربر فیسبوک می‌تواند یک عکس گرفته و آن را به اشتراک بگذارد، که قابلیت فراگیری خواهد داشت، زیرا آن عکس برای کاربران فیسبوک در هر مکان و زمان قابل مشاهده است، البته تا زمانی که یک حساب کاربری در فیسبوک داشته باشند.

وب تری با در دسترس قرار دادن اینترنت برای همه در هر کجا و در هر زمان، به سادگی پا را یک قدم فراتر می‌گذارد. در نهایت در آینده، دستگاه‌های متصل به اینترنت دیگر مانند وب 2 روی رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز نخواهند شد زیرا فناوری IoT (اینترنت اشیا) انواع جدیدی از دستگاه‌های هوشمند را پدید می‌آورد.

2. وب معنایی یا سمانتیک (Semantic Web)

به مطالعه رابطه بین کلمات، سمانتیک (Semantic) گفته می‌شود. بنابراین، وب معنایی، به گفته ‘برنرزلی’، کامپیوتر‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های زیادی را از وب، که شامل محتوا، تراکنش‌ها و پیوندهای بین افراد است، تجزیه و تحلیل کنند.

استفاده از معناشناسی و المان سمانتیک در وب، ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا معنا و احساسات را با تجزیه و تحلیل داده‌ها رمزگشایی کنند. در نتیجه، کاربران اینترنت، تجربه کاربری بهتری از طریق اتصال پیشرفته داده‌ها خواهند داشت.

3. بی اعتمادی و بدون مجوز

وب 3 علاوه بر تمرکز زدایی و مبتنی بر نرم افزار منبع باز، بی اعتماد نیز خواهد بود به این معنی شبکه به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد مستقیماً بدون رفتن از طریق یک واسطه مورد اعتماد تعامل داشته باشند) و بدون مجوز بدین معنی که هر کسی می‌تواند بدون مجوز از یک نهاد حاکم شرکت کند‌.

در نتیجه، برنامه‌های وب 3 یا بر روی بلاک‌چین یا شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز یا ترکیبی از آن‌ها اجرا می‌شوند به این گونه برنامه‌های غیرمتمرکز Dapps می‌گویند.

4. هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین

در وب 3 ، رایانه‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها اطلاعات را از طریق فناوری‌های مبتنی بر مفاهیم وب معنایی و پردازش زبان طبیعی درک کنند. وب 3 همچنین از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند.

یادگیری ماشینی شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که از داده‌ها و الگوریتم‌ها برای تقلید از روشی که انسان‌ها یاد می‌گیرند، استفاده می‌کند و به تدریج دقت آن را بهبود می بخشد. این قابلیت‌ها، کامپوترها را قادر می‌سازد تا نتایج سریع‌تر و مرتبط‌تری را در زمینه‌هایی مانند توسعه دارو و مواد جدید تولید کنند.

تکنولوژی‌های اصلی وب سه

وب 2 با پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه موبایل به وقوع پیوست. دسترسی مستمر به اینترنت در هر لحظه و هر مکانی با استفاده از گوشی، امکان اجرای بسیاری از فعالیت‌های انسانی در بستر اینترنت را فراهم کرد. اگر چه گسترش فناوری‌های زیر ساختی اینترنت و موبایل در پیدایش وب 3 نیز موثر هستند اما تکنولوژی‌های اصلی وب 3 شامل موارد زیر است.

  • رایانش مرزی
  • شبکه‌های غیرمتمرکز بلاک چین برای ذخیره و انتقال داده
  • هوش مصنوعی

نقش رایانش مرزی در وب 3 چیست؟

منظور از «رایانش مرزی» (Edge Computing) این است که بخشی از اطلاعات تولید شده در دستگاه‌های مختلف مانند گوشی و ماشین، به جای انتقال به مراکز داده برای بررسی و پردازش، در همان محل و در گوشی یا ماشین کاربران تجزیه و تحلیل شوند و تنها داده‌ها و اطلاعاتی که نیازمند محاسبات قوی هستند به مراکز منتقل شوند. این تکنولوژی، باعث کاهش استفاده از سرورهای مرکزی، حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران و افزایش سرعت ارتباط بین افراد و دستگاه‌ها می‌شود.

با استفاده از این تکنولوژی، بسیار از محاسبات در سخت‌افزارهای محاسباتی تلفن‌ها، رایانه‌ها، لوازم خانگی، حسگرها و وسایل نقلیه انجام می‌شود و همین مساله، امکان ایجاد و انتقال حجم بیشتری داده را فراهم می‌کند. کاربرد عمده این تکنولوژی در «اینترنت اشیا» (IoT) است. جایی که در آن ماشین‌های مختلف داده تولید می‌کنند و از این طریق امکان ارتباط«انسان با اشیا» و «اشیا با اشیا» ایجاد می‌شود. این تکنولوژی، امکان مکانیزه شدن بسیاری از فعالیت‌ها را فراهم می‌کند. در دنیای وب 3 بدون وجود این تکنولوژی مدیریت و کنترل حجم عظیم اطلاعات غیرممکن است.

نقش بلاک چین و ارز دیجیتال در وب 3 چیست؟

شبکه داده غیرمتمرکز یا بلاک چین، امکان حفظ مالکیت داده‌ها برای کاربران را فراهم می‌کند. کاربران از طریق این شبکه‌ها می‌توانند حریم خصوصی خود را حفظ و برای داده‌های تولید شده خود قیمت و ارزش تعریف کنند. در دنیای بلاک چین با استفاده از رمزارزها سیستم اقتصادی غیرمتمرکز ایجاد می‌شود که از دستکاری بانک‌های مرکزی مصون است. بلاک چین از تجمع اطلاعات در دست شرکت‌ها و سازمان ها جلوگیری می‌کند و امنیت و کارایی شبکه را با استفاده از ساختار منحصر به فرد خود تامین می‌کند.

بلاک چین‌ها بستری برای پیاده‌سازی «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) و «اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز» (Decentralized Apps) هستند. این اپلیکیشن‌ها تمامی ویژگی‌های وب 3 را در خود دارند و امکان دسترسی افراد به امکانات مختلف وب را به صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کنند. تقریبا تمامی کاربردهای روزمره اینترنت مانند پلتفرم‌های مالی، شبکه‌های اجتماعی، مرورگرها، پلتفرم‌های پخش موسیقی و بازی‌ها در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قابل اجرا است با این تفاوت که با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، امنیت اطلاعات کاربران حفط می‌شود و آن‌ها می‌توانند به صورت مستقیم به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازند.

تکنولوژی بلاک چین علاوه بر این‌که امکان انجام فعالیت‌های تعریف شده در وب 2 را به صورت امن‌تر و سریع‌تر فراهم می‌کند، امکان ایجاد پروژه‌های جدید را نیز فراهم می‌کند. دنیای متاورس یکی از این ایده‌ها است که با تلفیق تکنولوژی بلاک چین با تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و افزوده هر روز کمی به واقعی شدن نزدیک‌تر می‌شود. پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس مختلفی در تلاش‌اند تا بتوانند دنیای مجازی با احساسات و شرایط بسیار مشابه با دنیای واقعی ایجاد کنند تا افراد با استفاده از سخت‌افزارهای مختلف بتوانند به آن‌‌ها وصل شوند و بسیاری از کارهای خود را از راه دور انجام دهند.

نقش هوش مصنوعی در وب 3 چیست؟

یکی دیگر از تکنولوژی‌های پایه‌ای وب سه «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، الگوریتم‌هایی هستند که می‌توانند نحوه‌ی فعالیت انسان‌ها را یاد بگیرند و از این طریق به پیش‌بینی و انجام اقدامات مفید در مواقع لزوم بپردازند. استفاده از هوش مصنوعی در بستر داده‌های غیرمتمرکز موجود در وب 3 می‌تواند انبوهی از داده‌ها را بدون نیاز به دخالت شخص یا سازمان خاصی مدیریت و تحلیل کند.

لیست 10 ارزدیجیتال web 3

پلتفرم چین لینک اولین و موفقترین اوراکل غیر متمرکز بلاک چینه. همونطور که از اسم چین لینک مشخصه، پیوندی هستش که بلاک چین رو به زیرساخت هایی که وجود دارن متصل میکنه. اوراکل مثل یه پل برای ارتباط دنیای خارجی با بلاک چین است و در صورتی که اینترنت وب 3، غیر متمرکز، عملی بشه، کاربرد بسیار زیادی رو میتونه تو این حوزه داشته باشه. در بین تمام توکن و ارزهایی که تو فضای Web 3.0 وجود دارن، چین لینک حجم بازار قابل توجهی رو به خودش اختصاص داده و به همین خاطر میتونیم بگیم که یکی از بهترین عملکرد ها رو در بین پروژه های مختلف وب تری داشته.

صرافی ایران بایننس از این ارز دیجیتال پشتیبانی میکنه و برای خرید LINK میتونین از این صرافی ارز دیجیتال استفاده کنین. همچنین قبلا به طور کامل و تخصصی در مورد آینده، قیمت چین لینک و اعدادی که میتونه بهشون برسه، نکات فنی و. . . این ارز دیجیتال صحبت کردیم؛ برای دسترسی به این مطالب میتونین به مقاله ارز چین لینک چیست؟ مراجعه کنین. طبق پیش بینی سایت Wallet Investor قیمت این رمز ارز تا 5 سال دیگه میتونه بیش از 100 دلار ارزش داشته باشه.

2. ارز دیجیتال اوشن پروتکل (Ocean Protocol)

پروژه اوشن پروتکل رو میتونیم به عنوان یه پروتکل تجمیع تراکنش معرفی کنیم که هدف اصلی اون اجرای مکانیزم های تجمع نقدینگیه که تو صرافی های متمرکز و غیر متمرکز مورد استفاده قرار میگیره. این رمز ارز کمتر از دو ساله که به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شده ولی تو همین مدت زمان کم تونسته بین 200 ارز برتر بازار قرار بگیره. همین مسئله میتونه میزان پتانسیل بالا و توجه سرمایه گذار ها به این پلتفرم رو بهمون نشون بده.

اکوسیستم Ocean Protocol از یه صرافی غیر متمرکز و ارز دیجیتالی با همین اسم تشکیل شده. صرافی اوشن پروتکل یکی از بهترین پلتفرم ها برای کسب سود از آربیتراژ (اختلاف قیمت) تو ارزهای دیجیتاله. این صرافی با مقایسه قیمت تو برترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی از جمله، بایننس، پنکیک سواپ، یونی سوآپ و. . .، امکان استفاده از اختلاف قیمت های شدید رو بهتون میده.

Wallet Investor در مورد این ارز دیجیتال دید مثبتی رو داره و آینده اون رو خوب و مناسب برای سرمایه گذاری مشخص کرده. طبق داده هایی که تو این وبسایت وجود داره، قیمت Ocean میتونه تا 5 سال دیگه بیش از 4 برابر بشه. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ارز مقاله ارز دیجیتال اوشن پروتکل چیست؟ ما رو مطالعه کنین.

3. ارز دیجیتال فایل کوین (Filecoin)

محبوبترین پلتفرمی که برای ذخیره ابری اطلاعات وجود داره، گوگل پلی هستش ولی این پلتفرم کاملا متمرکزه. نمونه غیر متمرکز گوگل پلی، فایل کوین نام داره که تو بستر بلاک چین پیاده سازی شده. این پروژه بین ارزهای دیجیتال هم محبوبیت زیادی رو داره و افراد زیادی روی اون سرمایه گذاری کردن؛ به همین خاطر تو لیست تمام ارزهای Web 3 همراه با بررسی و قیمت این رمز ارز رو بهتون معرفی کردیم.

این پلتفرم آینده بسیار روشنی رو داره و با توجه به امنیت بسیار بالایی و امکان کسب درآمدی که با استفاده از فایل کوین وجود داره، میتونه یکی از مکمل های بسیار کاربردی برای Web 3.0 باشه. طبق اطلاعاتی که تو سایت Wallet Investor در مورد این ارز وجود داره، این رمز ارز پتانسیل سود های 500 درصدی رو داره. لازم به ذکره که این ارز هم توسط صرافی ایران بایننس پشتیبانی میشه و میتونین با استفاده از این صرافی ارز دیجیتال، از آخرین و بروزترین قیمت Fil اطلاع پیدا کنین. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ارز مقاله ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ ما رو مطالعه کنین.

4. ارز دیجیتال تتا (Theta Network)

تتا نتورک شبکه ای اختصاصی برای استریم و به اشتراک گذاری ویدیو های مختلفه که با هدف حمایت از تولیدکننده های محتوا و ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کننده و مخاطبین اون، بوجود اومده. با توجه به اینکه هزینه استفاده از پلتفرم تتا بسیار کمتره، میزان درآمد افرادی که محتواشون رو با استفاده از این شبکه به اشتراک میذارن، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکنه.

راه دیگه کسب درآمد از این شبکه، تبدیل شدن به یک نود و کمک به ارتقا و تامین امنیت بلاک چین تتا نتورک است. نکته دیگه ای که در مورد این شبکه وجود داره، توکن دوم اون با اسم تتا فیول هستش که برای پرداخت کارمزد ها مورد استفاده قرار میگیره. قبلا در مورد هر دو ارز بلاک چین تتا نتورک توضیحاتی رو تو مقاله های ارز دیجیتال تتا چیست؟ جداگانه دادیم که قبلا از خرید تتا و سرمایه گذاری تو این پلتفرم حتما باید مطالعه شون کنید.

5. ارز دیجیتال بیت تورنت (BitTorent)

ارز دیجیتال بعدی که از نظر عملکرد و کاربرد میتونیم با فایل کوین تو یه گروه قرارش بدیم، بیت تورنت نام داره. این توکن که متعلق به پروژه ای با همین اسم هستش که برای اشتراک گذاری فایل تو بستر بلاک چین مورد استفاده قرار میگره. طبق اطلاعات منتشر شده، بیش از 250 میلیون کاربر به صورت فعالانه از این پروژه استفاده میکنن. مدیر عامل این پروژه شخصی به نام جاستین سان است که قبلا تو یه مقاله مفصلا در مورد زندگینامه اش صحبت کردیم. جالبه بدونین که این فرد خالق بلاک چین ترون هم هست و به همین خاطر میتونیم بیت تورنت رو به عنوان یه زیر مجموعه برای ترون درنظر بگیریم.

همچنین قبلا به طور کامل در مورد پروژه و ارز دیجیتال BitTorent مقاله ای رو نوشتیم که پیشنهاد میدیم برای آشنایی بیشتر با این پروژه و رمز ارز اون، از دستش ندین. همچنین برای استعلام قیمت BTT و خرید اون میتونین از صرافی ایران بایننس استفاده کنین. طبق پیش بینی های سایت والت اینوستور، ارز دیجیتال بیت تورنت میتونه تو پنج سال هر 100 دلارتون رو به 550 دلار تبدیل کنه.

6. ارز دیجیتال فتچ ای آی (Fetch.AI)

یکی از حوزه هایی که فناوری وب تری کاربرد داره، هوش مصنوعی (AI) است. هوش مصنوعی به همراه اینترنت اشیا (IOT) یکی از آینده دار ترین حوزه های تکنولوژی خواهند بود. پروژه Fetch ai سعی داره که با ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، نرم افزار های هوشمندی رو بوجود بیاره که قدرت فکر و تصمیم گیری رو داشته باشن. گستردگی استفاده از این پروژه و امکانات اون به قدری زیاده که از افراد عادی گرفته تا دولت ها و سازمان های خصوصی متیونن از این امکانات استفاده کنن.

در مورد ارز دیجیتال فچ ای آی هم قبلا مقالاتی رو نوشتیم که، پیشنهاد میدیم قبلا از خرید FET و سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال، حتما مطالعه شون کنین. بعد از بررسی های کامل این پروژه، میتونین از صرافی ایران بایننس نسبت به خرید این رمز ارز اقدام کنید.

7. ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token)

در ادامه مقاله لیست تمام ارزهای Web 3 همراه با بررسی و قیمت، نمونه ای برای جایگزینی با شرکت های بزرگ تبلیغاتی و بازرگانی رو بهتون معرفی میکنیم. بیسیک اتنشن توکن یه ارز دیجیتال تبلیغاتیه که بدست سازنده اصلی مرورگر موزیلا ساخته شده. این رمز ارز تو مرورگری به اسم بریو (Brave) به عنوان پاداش به افرادی داده میشه که تبلیغات دیجیتالی رو مشاهده میکنن. در این رابطه تو مقاله ارز دیجیتال بت چیست؟ بطور کامل بهتون توضیح دادیم.

نکته مهمی که باعث برتری این سیستم نسبت به روش های تبلیغاتی قدیمی میشه، احترام به حریم خصوصی کاربرها و استفاده از تبلیغات هدفمند است. در حال حاضر شرکت های بازاریابی برای پیدا کردن اطلاعات از شرکت هایی مثل گوگل استفاده میکنن. تو این روش موضوع تبلیغات برای بیشتر افراد جالب نیست و به همین خاطر تبلیغات مورد نظر به موفق مناسبی نمیرسه.

ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن تونسته یکی از بهترین امتیاز ها رو برای سرمایه گذاری از سایت Wallet Investor دریافت کنه. همچنین طبق داده هایی که تو این پلتفرم منتشر شده، این رمز ارز هم میتونه تا چند سال دیگه سود های چند صد درصدی رو به هولدرهاش بده. خرید بت هم با استفاده از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس امکان پذیره.

8. ارز دیجیتال هلیوم (Helium)

رمز ارز بعدی که تو مقاله لیست تمام ارزهای Web 3.0 همراه با بررسی و قیمت میخوایم بهتون معرفی کنیم، هلیوم نام داره. پروژه این ارز دیجیتال هم روی اینترنت اشیا متمرکز شده و به دنبال ایجاد یه شبکه جهانی برای متصل کردن این دستگاه ها به همدیگه با استفاده از هات اسپات است. هر کدوم از نود های این ارز دیجیتال یک دستگاه مشابه وای فای خریداری کردن که به همین منظور ازش استفاده میشه.

هر کدوم از این نود ها به ازای فعالیتی که تو شبکه دارن، مقداری ارز دیجیتال HNT دریافت میکنن. این پروژه هم با افزایش استفاده از وب تری، کاربرد بسیار زیادی رو پیدا میکنه و حتی میتونه به یکی از برترین پروژه های این حوزه تبدیل بشه. طبق تحلیل هایی که برای این ارز دیجیتال منتشر شده، هلیوم میتونه تو بند مدت عملکرد خیره کننده ای رو داشته باشه و بیش از 700 درصد تو کمتر از 5 سال رشد کنه. برای خرید هلیوم میتونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس استفاده کنین. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارز دیجیتال هلیوم چیست؟ ما را مطالعه نمایید.

9. ارز دیجیتال گراف (Graph)

ارز بعدی که میخوایم تو مقاله لیست تمام ارزهای Web 3 همراه با بررسی و قیمت بهتون معرفی کنیم، ارز گراف است. این رمز ارز مربوط به یه پروتکل تو بستر بلاک چینه که برای شاخص گذاری ازش استفاده میشه. کاربرد اصلی این پروژه برای جستجو اطلاعات و داده ها تو بلاک چین و شبکه های ذخیره سازی دیگه است. این پروژه یکی از متفاوت ترین پلنفرم های مدیریت اطلاعات تو شبکه بلاک چین هستش که میتونه آینده درخشانی رو داشته باشه. برای دسترسی به قیمت GRT و خرید این رمز ارز میتونین به صفحه خرید و فروش گراف تو صرافی ایران بایننس مراجعه کنین. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارز دیجیتال گراف چیست؟ را مطالعه کنین.

10. ارز دیجیتال هایو (Hive)

تو ادامه لیست تمام ارزهای Web 3 همراه با بررسی و قیمت آن ها، قصد داریم در مورد بلاک چین هایو صحبت کنیم. ارز دیجیتال Hive هم کوین بومی همین شبکه است که معاملات و نقل و انتقالاتش روی بلاک چین اصلی هایو انجام میشه. کاربرد اصلی هایو به عنوان یه پلتفرم اشتراک گذاری محتواست که افراد میتونن با تولید محتوا تو این بستر، درآمد کسب کنن. البته رسیدن به درآمد تو این پلتفرم به این آسونی هم نیست و باید امتیاز مناسبی رو از مخاطب هاتون کسب کنین تا یه درآمد مناسب نصیبتون بشه.

نکته مهمی درباره این پروژه وجود داره، اون هم اینه که نیازی نیست حتما وب 3.0 و غیر متمرکزسازی به نتیجه برسه تا این پروژه مورد توجه قرار بگیره. با توجه به این که این پلتفرم از بلاک چین استفاده میکنه و به همین خاطر امکان دستکاری اطلاعات و یا سانسور تو هایو وجود نداره، میتونیم نتیجه بگیریم که این پروژه همین الان هم میتونه بسیار مفید و کاربردی باشه. با استفاد از Hive تمامی اخبار و اطلاعات بدون دستکاری و به شکلی که واقعا هستن، به دیگران انتقال پیدا میکنن.

سایر پروژه های Web 3.0

اگه همونطور که تو ابتدای مقاله تو قسمت ارزهای وب 3 کدامند؟ بهتون یاد دادیم، برای پیدا کردن لیست تمام ارزهای Web 3 همراه با بررسی و قیمتشون باید به سایت کوین مارکت کپ برین، با یه فهرست بلند و بالا مواجه میشین. طبیعتا نمیتونیم تمامی این پروژه ها رو تو یه مطلب بهتون معرفی کنیم؛ ولی تو این مقاله سعی کردیم تعدادی از پروژه های آینده دار و با پتانسیل بالا رو بهتون معرفی کنیم. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشین که وب سه یه تکنولوژی بسیار گسترده است که زیر مجموعه های زیادی رو هم داره. تو تصویری که تو ادامه این قسمت براتون قرار دادیم، میتونین چند مورد دیگه از پروژه های آینده دار زیر مجموعه وب تری رو با توجه به کاربرد و دسته بندی که دارن، مشاهده کنین.

بیشتر بخوانید:

منبع: talarearzdigital.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.