تشخیص بارداری در هفته های اول و آزمایشاتی که باید در بارداری انجام شوند

تشخیص بارداری در هفته های اول و آشنایی با علائم طبیعی در مقابل علائم غیرطبیعی مرتبط در اوایل بارداری از مسائل رایج در مراقبت های پزشکی زنان در سنین باروری است. تشخیص حاملگی در اوایل بارداری معمولاً بر اساس اندازه گیری میزان گنادوتروپین جفتی انسان (Bhcg) در ادرار یا خون است، اما سونوگرافی نیز روشی دقیق برای تشخیص به شمار می رود. شرح حال خانم و علائم فیزیکی روش های دقیق و حساسی برای تشخیص زودهنگام بارداری نیستند، اما آگاهی از یافته های مشخصه یک بارداری طبیعی می تواند مفید باشد.

علائم بارداری در روزهای اول چیست؟

هر بارداری متفاوت است و همه متوجه علائمی که در ادامه توضیح خواهیم داد نمی شوند. اگر کنجکاو هستید که بدانید آیا باردار هستید یا نه به موارد زیر توجه نمایید:

  1. عقب افتادن زمان پریود و یا خونریزی سبک تر: اگر سیکل قاعدگی ماهانه‌تان منظمی است، اولین و مطمئن ترین علامت بارداری شما عقب افتادن آن است. در چند هفته اول بارداری ممکن است خونریزی مشابه یک پریود بسیار خفیف همراه با لکه بینی داشته باشید. یعنی فقط مقدار کمی خون از دست می دهید که به آن، خونریزی لانه گزینی می گویند.
  2. استفراغ و حالت تهوع صبحگاهی
  3. احساس خستگی و ضعف
  4. تغییرات هورمونی
  5. درد و حساسیت در سینه ها
  6. یبوست
  7. ترشح بیشتر واژن (بدون هیچ گونه درد یا سوزش)
  8. طعم ها، بوها و هوس های عجیب و غریب

علائم اولیه حاملگی

البته باید بدانید که تمام این موارد نیاز به تفکیک از سایر مشکلات دیگر که می توانند مشابه این علائم را ایجاد نمایند، دارند. برای اینکه مطمئن شوید باردار هستید یا اینکه این علامت ها در اثر مشکلات دیگری است یا نه، مقاله علائم اولیه بارداری سیتوژنوم را بخوانید تا به قطعیت برسید.

غربالگری های بارداری و آزمایشات مورد نیاز

اولین آزمایشی که برای تایید قطعی بارداری نیاز است، تست خون (معروف به آزمایش بتا) می باشد که جواب آن در عرض چند ساعت کوتاه حاضر می شود. بعد از تایید بارداری، مادر موظف است که چکاپ هایی را انجام بدهد تا از سلامتی عمومی خود و جنین کوچک خویش مطلع و مطمئن گردد. اولین آزمایشی که بعد از تایید بارداری باید انجام گیرد، سونوگرافی بارداری برای تایید وجود ساک بارداری در رحم می باشد. با گذشت چند هفته و ورود مادر به هفته یازدهم بارداری، به مرحله غربالگری های جنین وارد می شویم که شامل چندین مرحله است. این مراحل را به اختصار در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

  1. غربالگری مرحله اول (شروع از هفته 11 بارداری): این غربالگری را نهایتاً تا هفته 13 بارداری می توان انجام داد. غربالگری سه ماهه اول (یا غربالگری مرحله اول) معمولاً شامل آزمایش خون مادر و معاینه با سونوگرافی است (به این سونوگرافی، NT نیز گفته می شود). حدوداً 5 روز طول می کشد تا جواب این آزمایش خون حاضر گردد. لازم به ذکر است که برای بررسی دقیق و رسیدن به جواب مطمئن در مورد سلامتی جنین، به  بررسی همزمان جواب آزمایش خون و سونوگرافی نیاز است؛ به عبارتی تجزیه و تحلیل هیچیک به تنهایی اعتبار بالایی ندارد. جواب آزمایش خون با بررسی فاکتورهای مهم، به 2 نتیجه “کم خطر” و “پر خطر” ختم می شود. 
  2. غربالگری مرحله دوم: این غربالگری بین هفته های 15 تا 20 در دو مرحله آزمایش خون (کواد مارکر) و سونوگرافی انجام می شود. کواد مارکر یا غربالگری مرحله دوم برای بررسی وجود یا عدم وجود نقص لوله عصبی (مانند اسپینا بیفیدا) و اختلالات کروموزومی (مانند سندروم داون و تریزومی 18) انجام می شود. در بهترین حالت ممکن جهت بالا بردن دقت، نتایج این آزمایش را می توان با آزمایش های غربالگری سه ماهه اول ترکیب کرد تا نتایج دقیق تری به دست آورد (این آزمایش را با نام غربالگری یکپارچه یا سکوئنشیال می شناسند). اگر جواب نهایی این تست به صورت پر خطر گزارش شود، مادر ملزم به انجام آزمایش ژنتیک بارداری در سریع ترین زمان ممکن خواهد بود.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفسیر نتایج غربالگری روی مقاله زیر کلیک کنید:

تفسیر نتایج غربالگری در سه ماه اول

آزمایش ژنتیک بارداری چیست و هزینه آن چقدر است؟

آزمایش ژنتیک قبل از تولد به والدین اطلاعاتی را در مورد اینکه آیا جنین آن ها دارای اختلالات ژنتیکی خاصی است یا خیر ارائه می دهد. حال این اختلالات ژنتیکی چه هستند؟ اختلالات ژنتیکی در اثر تغییر در ژن ها یا کروموزوم های فرد ایجاد می شود؛ آنیوپلوئیدی نیز وضعیتی است که طی آن کروموزوم های از بین می روند یا به تعداد آن ها اضافه می شود (مانند سندروم داون یا سندروم ترنر). برای انجام این تست ها نیاز به دریافت نمونه از کیسه آمنیوتیک جنین (روش آمنیوسنتز) و یا پرزهای جفت (روش CVS) می باشد. تعجیل در انجام این تست ها به علت کمبود وقت، بسیار مهم است چراکه اگر نیاز به انجام سقط درمانی باشد، از لحاظ قانونی تنها تا پایان هفته 18 بارداری فرصت وجود دارد. هزینه های این آزمایشات بسته به نوع و تعداد آن ها و همچنین نوع آزمایشگاه ژنتیک مورد نظر متفاوت می باشد. آزمایشات ژنتیک بارداری که پیچیده باشند، در ایران انجام نمی شوند و به خارج از کشور ارسال می شوند (به دلیل شرایط تحریم)، به همین دلیل قیمت آن ها به دلار یا ارز مخصوص آن کشور محاسبه می گردد. مهم است که برای انتخاب آزمایشگاه ژنتیک خود نهایت حساسیت را به خرج دهید زیراکه بسیاری از مراکز ژنتیک با بد قولی کردن در زمان ارائه جواب نهایی آزمایش می توانند فرصت های مهم را در زمان های طلایی از شما سلب کنند.

در مورد هزینه آزمایش ژنتیک در بارداری بیشتر بدانید

آزمایشگاه تخصصی ژنتیک پزشکی سیتوژنوم تهران

شما می توانید برای دریافت مشاوره ژنتیک در مورد بیماری های ژنتیکی و انجام آزمایش ژنتیک بارداری  و یا تفسیر غربالگری های خود با مشاورین ژنتیک آزمایشگاه سیتوژنوم واقع در غرب تهران بصورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری ارتباط بگیرید. مرکز ژنتیک پزشکی سیتوژنوم آماده انجام تمامی تست های ژنتیک با نمونه های خون، آمنیون، پرزهای کوریونی، بزاق، مو، پوست، بیوپسی های مختلف و … با بالاترین کیفیت ممکن می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.