معرفی کتاب های شرح روان حقوق مدنی و شرح روان آیین دادرسی مدنی دکتر مهدی شکری

قانون مدني هر كشور محور اصلي نظام حقوقي آن كشور است كه همه قوانين مربوط به روابط قراردادي و خارج از قرارداد آن جامعه بر اساس آن پايه گذاري شده است. بسياري از ضوابط حقوق مدني در حقوق عمومي نيز مورد استناد است و به طور كلي مي توان گفت: مباني حقوقي كه در قانون مدني هر كشور منعكس است در همه رشته هاي حقوقي آن كشور بازتاب دارد و در حقيقت معيارها، ضوابط و احكام حقوق مدني همانند خون در جزء جزء اندامها و گوشه گوشه نظام حقوقي هر كشوري در جريان است و اين وظيفه خطير بر عهده قانون مدني است كه قلب اين بدن به شمار مي آيد. به همين علت است كه در همه كشورها در تدوين قانون مدني دقت بسيار مي كنند و براي اين منظور از بزرگ ترين حقوقدانان كه بر مفاهيم و معيارهاي حقوقي و ارزشهاي آن جامعه و حتي ديگر نظامهاي حقوقي مسلط باشند كمك مي گيرند . 

درس حقوق مدنی در آزمون وکالت با ضریب ۳ بسیار مهم و تاثیرگذار است. این درس به بررسی حقوق و تعهدات افراد در قبال یکدیگر می‌پردازد و شامل مباحثی مانند قراردادها، مسئولیت مدنی و حقوق مالکیت می‌شود.

تسلط در درس حقوق مدنی سبب خواهد شد تا بتوانید در آزمون وکالت عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشید. در آزمون وکالت، حقوق مدنی شامل ۸ مبحث است که می‌تواند در سوالات آزمون به صورت ترکیبی و با تمرکز بر روی قوانین خاص مطرح شود. قواعد عمومی قراردادها و مبحث عقود معین مهم‌ترین بخش سوالات حقوق مدنی در آزمون وکالت هستند و تا ۵۰ درصد سوالات آزمون را شامل می‌شوند.

کتاب شرح روان آیین دادرسی مدنی دکتر مهدی شکری
کتاب شرح روان آیین دادرسی مدنی دکتر مهدی شکری

در ادامه ی درس حقوق مدنی، مبحث آیین دادرسی مدنی مطرح می شود که هم راستا با یکدیگر می باشند. آئین دادرسی مدنی تشریفاتی است که مشخص می‌کند افرادی که مدعی حقی برای خود هستند یا اختلافی در امور مدنی با یکدیگر دارند چگونه می‌توانند این حقوق را به موقع اجرا در آورند.به بیانی دیگر آیین دادرسی مدنی، قواعدی است که اصحاب دعوا اعم از خواهان و خوانده، قضات محاکم و اشخاص وابسته به آن‌ها در امر قضا، در جریان دادرسی از آغاز تا فرجام رسیدگی دادگاه و صدور حکم باید رعایت کنند. منظور از اشخاص وابسته به دستگاه قضایی، مدیران دفاتر، مأموران اطلاع و اجرای احکام، وکلاء، کارشناسان و مترجمان رسمی هستند.وجود این مقررات بیان‌گر این واقعیت است که افراد نمی‌توانند برای احقاق حق خود و اجرای عدالت به‌طور شخصی و به میل خود اقدام کنند.آئین دادرسی گاه حقوق شکلی خوانده می‌شود و دربرابر حقوق ماهوی(قانون مدنی) قرار داده می‌شود. در دانشگاه ها، دانشجویان حقوق، سه واحد در خصوص آئین دادرسی مدنی را طی می‌کنند. در این دروس با نکات کلیدی در خصوص صلاحیت های ذاتی و محلی، تشکل های قضائی و رویه برگذاری جلسات دادگاه آشنا می‌شوند. لیکن علم تئوریک برای اینکه بتوانند دفاع جامع ای از موکل خود داشته باشند کفایت نمی‌کند فلذا اکثریت وکلا در دوران کارآموزی نکات حساس آئین دادرسی مدنی را می‌آموزند. در مقطع کارشناسی حقوق، آیین دادرسی مدنی در ۳ بخش و طی ۳ ترم دانشگاهی تدریس می شود.

تسلط بر مباحث آیین دادرسی مدنی سبب خواهد شد تا بتوانید در آزمون وکالت عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشید. از مباحث آیین دادرسی مدنی در آزمون وکالت به صورت کاربرد در رویه و بسیار مفهومی سوال طرح می شود. از همین رو و با توجه به ضریب نمره و اهمیت بالای این درس، تسلط بر مفاهیم و مواد قانون آیین دادرسی مدنی  بسیار حائز اهمیت است. به منظور کسب درصد بالا در این درس، توجه ویژه به تعاریف و داشتن برنامه ریزی منسجم در هنگام مطالعه این درس لازم و ضروری است. همچنین اطلاع از بودجه بندی و نحوه پراکندگی نسبی سوالات آیین دادرسی مدنی در آزمون وکالت می تواند در روند مطالعه و جمع بندی صحیح مباحث این درس بسیار تاثیرگذار باشد.

شرح روان حقوق مدنی دکتر مهدی شکری
شرح روان حقوق مدنی دکتر مهدی شکری

توصیه اکید مشاوران و اساتید برجسته این حوزه بر این است که با صرف زمان کافی و بهره گیری از منابع استاندارد بر تمامی مباحث دروس آزمون تسلط بالا کسب نمایید تا احتمال کسب نتیجه دلخواه و موفقیت در آزمون برای شما بیش از پیش شود. در همین راستا انتشارات دادستان اقدام به انتشار سری کتاب های شرح روان نموده است. کتاب های شرح روان حقوق مدنی و شرح روان آیین دادرسی مدنی که به قلم مهدی شکری نگارش یافته اند؛ جزو بهترین منابع این حوزه، جهت یادگیری این دو درس حیاتی و کاربردی می باشند.

از عمده مشکلات داوطلبان آزمون های حقوقی، عدم فهم صحیح کلمات سخت و سنگین حقوقی می باشد؛ کتاب های حقوقی حاضر همانطور که از اسمشان پیداست تا جای ممکن سعی کرده مطالب این حوزه را به ساده ترین شکل، بصورت ساده و روان بیان نماید. این کتاب ها به زبانی کاملاً ساده و روان تالیف گردیده اند و از همین جهت برای تمامی داوطلبین با هر سطح علمی منبعی جامع و کامل می باشند. این کتاب ها علاوه بر پوشش کامل سرفصل های مصوب این حوزه، شامل قوانین خاص مرتبط نیز می باشند و همینطور با توجه به وجود جمع بندی مطالب و آموزش مطالب به روش نموداری، منبعی جامع و کامل برای این حوزه به حساب می آیند.

شرح روان آیین دادرسی مدنی دکتر مهدی شکری
شرح روان آیین دادرسی مدنی دکتر مهدی شکری

برای بالا بردن سطح درک مطالب و یادگیری لازم است دانشجویان و داوطلبین آزمون های حقوقی حتماً به نکاتی فنی که توسط مولف تهیه گردیده دقت نمایند که مهمترین آنها بدین شرح بیان میشود:

1- کتاب به شکلی تألیف و طراحی شده است که هم برای دانشجویان دانشکده های حقوق و هم برای داوطلبین آزمونهای حقوقی (وکالت، قضاوت، کارشناسی ارشد، دکتری و …) مفید باشد .

به عبارتی، خوانندگان عزیز میتوانند علاوه بر استفاده از کتاب برای گذران واحدهای دانشگاهی در آزمونهای حقوقی نیز از این کتاب برای درس آیین دادرسی مدنی استفاده نمایند.

2- مهمترین ویژگی این کتاب که تقریباً در هیچ یک از تألیفات مشابه دیده نمی شود وجود مثالهای متعدد برای مباحث ارائه شده است. به طوری که تقریباً هیچ پاراگرافی و هیچ سرفصلی بدون مثال باقی نمانده است. در این کتاب بیش از هزار مثال برای تسهیل یادگیری و آموزش و انتقال مطالب طراحی شده است. با این حال داوطلبین و دانشجویان عزیز مکلف هستند برای بالا بردن قدرت استدلال و استنباط خود علاوه بر مطالعه مثال های ذکر شده توسط مولف مثالهای دیگری را نیز خود ایجاد و نسبت به بررسی آنها اقدام نمایند.

3- نموداری بودن جمع بندی های کتاب نیز از دیگر ویژگی های آن است که با قاطعیت ادعا مینماییم در هیچ تألیفی نظیر آن را نخواهید یافت. با این حال در این بخش نیز داوطلب اگر بتواند نمودارهای تکمیلی را خود ترسیم و طراحی نماید به شکل قابل توجهی در یادگیری مطالب پیشرفت خواهد داشت.

4- در بسیاری از موارد مطالب تکمیلی و نکات اضافه در پاورقی ارائه گردیده است و به همین سبب لازم است داوطلبین عزیز پاورقیها را نیز با دقت کامل مطالعه نمایند.

5 – در تألیف و طراحی کتاب حاضر از منابع متعدد که شامل چندین جلد کتاب اصلی د ر آیین دادرسی مدنی و مقالات معتبر و پذیرفته شده در دانشکدههای حقوقی استفاده گردیده است. از سوی دیگر، مقالات متعدد خارجی در خصوص شکل و قواعد تألیف کتاب و ساده سازی کتاب ترجمه و مطالعه شده است تا از آخرین تکنیکهای کتاب نویسی روز دنیا نیز استفاده شده باشد.

6- در مواردی که دیدگاهی فاقد منبع کتابی بوده است سعی گردیده با اساتید صاحب نظر نیز مشورت شده و دیدگاه حقوقی این عزیزان منعکس شود. با این حال بیس و قالب اصلی کتاب مبتنی بر دیدگاه دکتر عبدالله شمس بوده تا از تشت آراء جلوگیری شده و داوطلبین عزیز برای آزمونهای مربوطه با اعتماد کامل به مطالعه کتاب اقدام نمایند. هیچ نظر شخصی در کتاب وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که جملات استادان با بیانی متفاوت تر نوشته شود اما نکته ای که مخالف دیدگاه صاحب نظران باشد یقیناً در کتاب وجود ندارد.

ویژگی های کتاب های شرح روان دکتر مهدی شکری

بیان ساده، روان و شیوا در تشریح مباحث

ارائه مثال های متعدد در هر مبحث

ارائه بیش از هزار مثال جهت تسهیل در فرآیند یادگیری، آموزش و انتقال مطالب

طراحی جهت آمادگی در آزمون های حقوقی

قابل استفاده توسط دانشجویان حقوق به عنوان منبع کمک آموزشی

جمع بندی مطالب با استفاده از نمودار در انتهای هر مبحث جهت افزایش کارایی و بهره وری کتاب

درج مطالب و نکات تکمیلی در پاورقی کتاب

استفاده از به روزترین تکنیک های کتاب نویسی در تالیف کتاب

استفاده از کتب موجود، مقالات معتبر داخلی و خارجی مرتبط با شکل، قواعد تالیف و ساده سازی کتاب

استفاده از منابع معتبر در زمینه آیین دادرسی مدنی

استفاده از دیدگاه های اساتید صاحب نظر در تشریح مباحثی که فاقد منبع هستند

عدم درج نظرات و دیدگاه های شخصی مولف در کتاب

مطرح کردن مباحث اختلافی. ملاک قراردادن نظرات دکتر شمس در حل اختلاف جهت جلوگیری از تشتت آرا

ساده سازی و شرح روان مباحث این حوزه

سری کتاب های شرح روان دکتر شکری به شکلی تالیف و طراحی شده است که برای تمام آزمون های حقوقی اعم از وکالت، قضاوت، کارشناسی ارشد، دکتری و … مناسب می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.