ابعاد تخت نوجوان متناسب با فضای اتاق خواب

یکی از راهکارهای افزایش اعتمادبه‌نفس در نوجوانان اختصاص اتاق و سرویس خواب مخصوص برای آن‌ها است. نوجوان با داشتن اتاق‌خواب شخصی، احساس استقلال می‌کند. بااین‌حال امکان دارد زندگی‌های آپارتمان‌نشینی امروزه اجازه استفاده از هر نوع سرویس خواب یا تختخواب را به شما ندهد. قبل از خرید تختخواب نوجوان باید به نکات مهمی مانند سلیقه فرزند، جثه او، دکوراسیون و از همه مهم‌تر ابعاد اتاق نوجوان توجه بسیاری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم ابعاد تخت نوجوانی را متناسب با فضای اتاق‌خواب بررسی کنیم. اگر به دنبال ایجاد یک فضای دلنشین و آرام برای فرزند نوجوان خود هستید، مطلب مناسبی را برای مطالعه کردن انتخاب کرده‌اید.

سایز و ابعاد استاندارد تخت نوجوان چقدر است؟

انواع تخت و سرویس خواب نوجوان ممکن است باتوجه‌به مدل، ابعاد مختلفی داشته باشند. به‌طورکلی ابعاد استانداردی برای ساخت تخت نوجوانان در نظر گرفته شده است. شرکت‌های تولیدی سرویس خواب معمولا ابعاد تخت نوجوان را با عرض 90 سانتی‌متر و طول 200 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. همچنین برای فضاهای کوچک‌تر، تخت نوجوان با ابعاد 80 در 200 سانتی‌متر ساخته می‌شود. این ابعاد امکان دارد باتوجه‌به جثه نوجوان، فضای اتاق و مدل سرویس خواب تغییر کند. همچنین ارتفاع تخت از سطح زمین تا لبه تخت، معمولا حدود 35 تا 50 سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر تعیین ابعاد تخت نوجوان؛ در نظر گرفتن جثه نوجوانان و متراژ اتاق‌خواب

هنگام خرید سرویس یا تختخواب نوجوان، برای تعیین ابعاد تخت باید به چند عامل موثر دقت کنید. به‌عنوان مثال اگر قصد خرید سرویس خواب نوجوان را دارید، تعداد تکه‌های سرویس خواب را باید بر اساس متراژ اتاق در نظر بگیرید. اگر متراژ اتاق‌خواب نوجوان کوچک است، فقط تکه‌های مهم سرویس خواب مانند تخت، میز تحریر و کمد را خریداری کنید.

البته باید به سلیقه و خواسته فرزند خود نیز اهمیت دهید. ممکن است نوجوانی به‌جای کمد نیاز به میز دراور و آینه سرویس خواب داشته باشد. تعداد وسایل انتخابی و نوع آن‌ها روی قیمت سرویس خواب نوجوان تاثیر خواهد گذاشت. به‌عنوان مثال قیمت کمد با قیمت میز تحریر متفاوت است و هرکدام قیمت نهایی سرویس خواب را تغییر می‌دهند. در ادامه به بررسی برخی از فاکتورهای تاثیرگذار بر ابعاد تخت نوجوان می‌پردازیم.

ابعاد اتاق خواب نوجوان؛ کل فضای اتاق را اشغال نکنید

سعی کنید ابعاد تختخواب نوجوان را طوری انتخاب کنید که همه محیط اتاق او را در بر نگیرد. مقداری فضای آزاد برای رفت‌وآمد و انجام کارهای روزمره نوجوان در نظر بگیرید. در خانه‌های نقلی امروزی که اتاق‌هایی با متراژ کوچک مانند 4 یا 6 مترمربعی دارند، استفاده از تخت‌های تاشو یا تخت خواب دو طبقه یک انتخاب هوشمندانه به‌شمار می‌رود؛ البته هنگام خرید تخت‌های دوطبقه به ایمن بودن ساختار کلی تختخواب بسیار توجه کنید.

تخت خواب‌های دو طبقه هم به شکل دو تخته (یکی در پایین یکی در بالا)، هم به شکل یک‌تخته با میز و کمد ساخته می‌شوند. معمولا در مدل‌های یک‌تخته، تخت نوجوان را در بالا و میز تحریر، کمد، کشو یا قفسه‌ها در طبقه پایین جای می‌گیرند. ابعاد تخت دو طبقه استاندارد معمولا طول 200، عرض 90 و ارتفاع 168 سانتی‌متر از تخت بالا تا زمین است. باتوجه‌به نوع و مدل تخت دو طبقه، این ابعاد ممکن است متفاوت باشد. هم‌چنین فاصله بین تخت پایین و تخت بالا نیز اندازه‌ای بین 83 تا 96 سانتی‌متر دارد.

جثه نوجوان؛ اهمیت در نظر گرفتن رشد قدی نوجوانان هنگام بلوغ

جثه فرزند شما نیز علاوه‌بر متراژ اتاق، روی ابعاد تخت نوجوان تاثیر می‌گذارد. سعی کنید تختی حداقل با طول 20 سانتی متر بیشتر از قد فرزندتان خریداری کنید. در این صورت زمانی که نوجوان هنگام بلوغ افزایش قد پیدا می‌کند، سایز تختخواب همچنان اندازه او خواهد بود. اگر نوجوان جثه متوسطی داشته باشد، عرض 80 تا 90 سانتی متر برای تخت او مناسب خواهد بود. عرض 90 تا 110 سانتی متر نیز برای تخت نوجوانان با جثه بزرگ مناسب است.

طراحی و نوع تخت؛ تاثیر جنس و طراحی تخت نوجوان در ابعاد آن

موضوع مهم دیگری که شاید توجه لازمی به آن نمی‌شود، تاثیر شکل و طراحی تختخواب در تعیین ابعاد تخت نوجوان است. مواردی مانند تاج‌های بزرگ تخت، کشوی زیر تخت یا داشتن پاف در پایین تخت، ابعاد تختخواب نوجوان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر متراژ اتاق‌خواب نوجوان شما کوچک است، از تخت‌هایی که متعلقات کمتری دارند، استفاده کنید. اما اگر متراژ اتاق ابعادی استاندارد مانند 9.5 مترمربع دارد، دستتان در انتخاب متعلقات و نوع طراحی سرویس یا تختخواب باز خواهد بود.

در تعیین ابعاد تخت نوجوان به جثه او و متراژ اتاق‌خواب توجه کنید

در این مطلب ابعاد استاندارد برای تخت نوجوانان را معرفی کردیم. همچنین به بررسی عوامل تاثیرگذار بر تعیین ابعاد تخت نوجوان پرداختیم. مواردی مانند متراژ اتاق‌خواب، جثه نوجوان، طراحی و شکل تختخواب، روی ابعاد تختخواب نوجوان تاثیر خواهند گذاشت. سعی کنید همه ابعاد اتاق‌خواب را با تخت یا سرویس خواب فرزندتان اشغال نکنید. حتماً مقداری فضا برای رفت‌وآمد او و فعالیت‌هایی مانند درس خواندن، لباس عوض کردن و سایر فعالیت‌های روزمره نوجوان در نظر بگیرید. با انتخاب ابعاد مناسب تخت نوجوان فضایی آرام و دلنشین را برای فرزندان عزیزتان فراهم کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.