نکات رانندگی در شب

امشب رانندگی کنم یا تا صبح صبر کنم؟ این وضعیتی است که رانندگان بارها در آن قرار گرفته اند. کاهش دید، خطر بیشتر خواب آلودگی و دلایل زیاد دیگری برای انجام اقدامات احتیاطی بیشتر در جاده تا زمان طلوع خورشید وجود دارد. اما برای کسانی که می خواهند در طول شب به مقصد برسند، در این مقاله هفت نکته برای ایمن ماندن در هنگام رانندگی در شب آورده شده است.

آیا رانندگی در شب خطرناک تر است؟

حتی پس از ظهور وسایل نقلیه مدرن با چراغ های جلو، بسیاری از رانندگان همچنان ترجیح می دهند در طول روز سفر کنند و دلیل موجهی هم دارند. ما به عنوان انسان طبیعتاً ترجیح می‌دهیم در طول روز بیدار باشیم و در شب بخوابیم. این بدان معناست که در هنگام تاریک شدن هوا در پشت فرمان بیشتر خواب‌آلود خواهیم بود. این را با دید نسبتاً ضعیف ما در شب و امکان تابش نور چراغ‌های جلو ترکیب کنید و منطقی است که چرا رانندگان باید در شب مراقب بیشتری باشند.

به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، آمار نشان می دهد رانندگی در شب خطرناک است. اما، با اقدامات احتیاطی مناسب، می توانید رانندگی در شب را بسیار ایمن تر کنید.

نکاتی برای رانندگی در شب

رانندگی با ماشین در شب نباید ترسناک باشد. این نکات را دنبال کنید تا خطر را کاهش دهید و پس از غروب خورشید با اطمینان بیشتری رانندگی کنید.

1. از رانندگی در حالت خستگی خودداری کنید

هرچه کمتر استراحت کنید، در حین رانندگی توجه کمتری خواهید داشت. اگر احساس می‌کنید پلک‌هایتان سنگین می‌شوند و تمرکزتان کاهش می‌یابد، وقت آن است که اقدام کنید. کافئین، گوش دادن به موسیقی، یا هوای تازه با باز کردن پنجره همگی می توانند به افزایش هوشیاری کمک کنند. اما اگر هیچ چیز کار نمی کند، مهم است که با خودتان صادق باشید. به جای ریسک کردن برای از بین بردن خستگی، جایی امن برای توقف و استراحت پیدا کنید. با این حال در صورت وقوع تصادف، کاملا از اقدامات پس از تصادف آگاه باشید.

2. سعی کنید از بزرگراه های دو خطه دوری کنید

Two-lane expressway - Wikipedia
Two-lane expressway – Wikipedia

شما در یک بزرگراه دو لاین در شب رانندگی می کنید، ماشین دیگری در رویت نیست، یک پیچ را دور می زنید و ناگهان با یک جفت نور بالا کور می شوید. این خطری است که با رانندگی در بزرگراه های دو لاین در شب همراه است. سعی کنید در صورت امکان با حرکت در جاده های دارای خطوط متعدد، از تابش کور کننده چراغ های جلوی روبرو جلوگیری کنید. شما می توانید این اثر کور کننده نور را با حرکت به سمت راست ترین خط به حداقل برسانید.

3. شیشه جلو و آینه های خود را تمیز کنید

دید، بخش بزرگی از ایمنی هنگام رانندگی در شب است. هر چه بهتر بتوانید ببینید، ایمن تر خواهید بود. این به این معنی است که از تمیز و شفاف بودن شیشه جلو و آینه ها اطمینان حاصل کنید. شیشه جلوی کثیف نور را پراکنده می کند و اثرات تابش خیره کننده را بدتر می کند، بنابراین از ضربه زدن به شیشه جلو هر دفعه که نیاز دارید نترسید و سعی کنید برای افزایش دید در رانندگی شبانه اقدامات لازم را انجام دهید.

4. چراغ های داخلی خودرو را مدیریت کنید

منابع نور در داخل ماشین شما می توانند حواس پرتی ایجاد کنند زیرا چشمان شما بین جاده بیرون و داشبورد حرکت می کنند. برای مقابله با این موضوع، چراغ‌های داخلی غیرضروری را خاموش نگه دارید و روشنایی چراغ‌های نمایشگر خود را کم کنید. همچنان باید بتوانید ویژگی های مهمی مانند سرعت سنج خود را بدون خطر حواس پرتی از نور زیاد ببینید.

5. چراغ های جلو خود را تنظیم کنید

چراغ های جلوی شما در هنگام رانندگی در شب مهره اصلی هستند، بنابراین مطمئن شوید که برای اقدام آماده هستند. پلاستیک محافظ روی آنها باید تمیز نگه داشته شود و لامپ های داخل آن باید به اندازه کافی روشن باشند تا بتوانند کار خود را انجام دهند. زاویه ای که چراغ های جلوی شما با آن روبرو هستند نیز اهمیت دارد. شاید خیلی پایین است و نمی توانید آنچه را که در پیش دارید ببینید، یا خیلی زیاد است و خطر آسیب دیدن ترافیک روبرو را دارید. اگر نمی‌توانید چراغ‌های جلوی خود را به تنهایی تنظیم کنید، یک نمایندگی یا فروشگاه خودرو می‌تواند به شما کمک کند.

6. در صورت لزوم از نور بالا استفاده کنید

پرتوهای بلند با عملکرد مناسب به طور چشمگیری دید را بهبود می بخشد و می تواند شرایط رانندگی بسیار ایمن تری ایجاد کند، به خصوص در مناطق کم نور مانند جاده های فرعی. اما قدرت این چراغ‌های روشن‌تر می‌تواند به راحتی سایر رانندگانی را که در جهت مخالف می‌آیند کور کند، بنابراین هنگامی که ترافیک روبرو را مشاهده می‌کنید به نور پایین تغییر دهید.

7. هنگام رانندگی در شب سرعت خود را کاهش دهید

وقتی کاهش دید و افزایش احتمال مواجهه با رانندگانی را در نظر می گیرید که تمام توجه خود را به جاده نمی دهند، به راحتی می توانید درک کنید که چرا باید در شب آهسته تر رانندگی کنید. آهسته تر رانندگی کردن بهترین راه برای اطمینان از اینکه شما تا حد ممکن زمان دارید تا به هر چیز غیرمنتظره ای واکنش نشان دهید، خواه آهو در جاده باشد یا در حال نزدیک شدن به تابلوی ایست باشید.

در حالی که واضح است که رانندگی خودرو در شب خطرات ایمنی را افزایش می دهد، دانستن اینکه چه چیزی باید مراقب باشید و فعال بودن به شما کمک می کند تا ایمن باشید. مسیر خود را برنامه ریزی کنید، تصمیمات هوشمندانه بگیرید و نکات موجود در این مقاله را دنبال کنید تا تجربه رانندگی ایمن تر برای شما و سایر افراد در جاده باشد.

برای اطمینان از اینکه همیشه در مورد ایمن نگه داشتن خود و وسیله نقلیه خود تحت پوشش هستید، در مورد بیمه خودرو بیشتر مطالعه کنید. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۳۷۲ تماس بگیرید. مشاوره‌هایی کارشناسان بیمه دات کام رایگان و کاملاً بی‌طرفانه است. پس از دریافت اطلاعات، بیمه مناسب شرایط‌تان را انتخاب کنید و در کمترین زمان ممکن بیمه‌نامه خود را به صورت رایگان درب منزل دریافت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.