۹ نکته مهم و کلیدی که قبل از سرمایه گذاری در کرادفاندینگ باید بدانید!

طی چند سال گذشته، تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. با این حال هنوز برخی از سرمایه گذاران آشنایی کامل با آن ندارند. کرادفاندینگ یک روش سرمایه گذاری مدرن است که در آن یک شرکت از طریق یک فراخوان آنلاین برای جمع‌آوری سرمایه‌ اقدام می‌کند. منظور سرمایه‌ای است که شرکت نیاز دارد تا کسب و کار خود را راه اندازی کند یا آن را رونق ببخشد. در اینجا ۹ نکته کلیدی وجود دارد که باید قبل از سرمایه گذاری در کرادفاندینگ بدانید.

سرمایه گذاری در کرادفاندینگ: انتخاب پلتفرم مناسب

سرمایه گذاری در تامین مالی جمعی، از طریق یک پلتفرم که به عنوان واسطه بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر عمل می‌کند، امکان‌پذیر می‌شود. اینکه در چه پلتفرمی سرمایه گذاری کنید بسیار مهم است. سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا پلتفرمی که با نیازهای شما مطابقت دارد را انتخاب کنید:

  • چه مدت است که این پلتفرم وجود دارد؟
  • چه تعداد پروژه در این پلتفرم، تامین مالی شده و چه تعداد با موفقیت اجرا شده است؟
  • مطبوعات و کارشناسان در مورد این پلتفرم چه می‌گویند؟
  • آیا ورشکستگی در این پلتفرم گزارش شده است؟
  • مدیران این پلتفرم چه کسانی هستند و چه تجربه‌ای در این زمینه دارند؟
  • وب سایت پلتفرم چقدر به روز است؟

پیشنهاد ما به شما پلتفرم دونگی است. زیرا با سابقه‌ای درخشان و تعداد بسیار زیادی پروژه که با موفقیت اجرا شده می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران باشد. شما با حداقل یک میلیون تومان می‌توانید در دونگی سرمایه‌گذاری کنید.

انواع کرادفاندینگ

سرمایه گذاری به روش کرادفاندینگ
سرمایه گذاری به روش کرادفاندینگ

بازار تامین مالی جمعی، از مجموعه متنوعی از پلتفرم‌ها تشکیل شده است. هر یک از آنها در زمینه نوع خاصی از کرادفاندینگ فعالیت می‌کنند. در کل، چهار نوع تامین مالی جمعی وجود دارد.

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش

در این نوع از کرادفاندینگ، سرمایه گذاران در ازای مشارکت خود در یک پروژه، پاداش غیر مالی دریافت می‌کنند. این پاداش می‌تواند به شکل یک هدیه، یک نمونه‌ اولیه منحصر به فرد یا یک کالا باشد. این نوع کرادفاندینگ اغلب برای پروژه‌های هنری استفاده می‌شود. در این پروژه‌ها، پاداش ممکن است یک سی‌دی‌ امضا شده یا بلیت اولین نمایش یک فیلم باشد.

تامین مالی جمعی مبتنی بر کمک مالی

در این نوع سرمایه گذاری در کرادفاندینگ، حامیان یک مبلغ مشخص را بدون دریافت هیچ گونه پاداشی اهدا می‌کنند. در واقع حامیان به دلیل اعتقاد یا علاقه خود به یک ایده یا هدف کمک مالی می‌کنند. معمولا خیریه‌ها از این روش کرادفاندینگ، برای تامین مالی خود بهره می‌برند.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام

در مدل مبتنی بر سهام، سرمایه گذاران در شرکتی که از آن حمایت کرده‌اند سهم دارند و بازپرداخت بر اساس موفقیت این شرکت انجام می‌شود.

تامین مالی جمعی مبتنی بر وام

در این روش، سرمایه گذاران در ازای سرمایه گذاری خود، نرخ بهره ثابتی را معمولاً به صورت ماهانه یا سالانه در یک دوره زمانی از پیش توافق شده (دوره وام) دریافت می‌کنند. این نوع کرادفاندینگ مدل وام دهی همتا به همتا (P2P) را نیز شامل می‌شود.

با توجه به اینکه کرادفاندینگ انواع مختلفی دارد باید قبل از سرمایه گذاری در یک پلتفرم تامین مالی جمعی، از نوع فعالیت آن مطلع باشید. حال اگر همان نوعی بود که شما مد نظر دارید می‌توانید سرمایه گذاری خود را انجام دهید.

دونگی بر اساس این روش فعالیت می‌کند. در واقع به عنوان واسطه، سرمایه سرمایه گذار را در اختیار سرمایه پذیر قرار می‌دهد و او را در سود و ضرر سرمایه پذیر شریک می‌کند. با این حال سود ثابت ماهانه یا سالانه هم دارد. جالب اینکه معمولا درصد سودی که دونگی به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند بیشتر از دیگر روش‌های سرمایه گذاری شامل بورس و صندوق‌های درآمد ثابت است.

3. مدیریت ریسک

لازم به ذکر است که در سرمایه گذاری کرادفاندینگ نیز مانند هر نوع سرمایه گذاری دیگری، احتمال از دست دادن سرمایه وجود دارد. برای کاهش این احتمال می‌توانید یک پرتفوی متنوع داشته باشید. این بدان معناست که شما نباید تمام پول خود را در یک پروژه سرمایه گذاری در کرادفاندینگ وارد کنید، بلکه باید آن را در چندین پروژه قرار دهید. علاوه بر این، باید ریسک‌های خاص مانند ریسک نرخ ارز، ریسک عدم فروش و نوسانات اقتصادی را نیز در نظر بگیرید.

تجزیه و تحلیل پروژه و سرمایه پذیر آن

کرادفاندینگ با دونگی
کرادفاندینگ با دونگی

یکی از مزایای سرمایه گذاری در تامین مالی جمعی، شفافیت بالا در مقایسه با دیگر سرمایه گذاری‌های سنتی است. برای بهره مندی از این شفافیت، اکیداً توصیه می‌شود اطلاعات ارائه شده توسط پلتفرم تامین مالی جمعی را مطالعه و تجزیه و تحلیل کنید. همچنین به شرکتی که به دنبال حمایت مالی است نگاهی دقیق بیندازید.

خبر خوب اینکه دونگی قبل از پذیرش یک پروژه و درخواست جمع‌آوری سرمایه برای آن، تمام جوانب را در نظر می‌گیرد. در واقع به کمک تیم مجربی که دارد ابتدا پروژه‌های سرمایه گذاری را مورد ارزیابی قرار داده، سپس اقدام به درخواست تامین مالی برای آنها می‌کند. پس شما تنها کافی است این اطلاعات را در پلتفرم دونگی یک بار مرور کنید تا از وضعیت پروژه مطلع شوید.

5. سرمایه گذاری در کرادفاندینگ: توجه به قانون بانکدار قدیمی

با کمک این قانون می‌توانید به سرعت میزان ریسک سرمایه گذاری خود را ارزیابی کنید. طبق این قانون هر چه نرخ بهره یک پروژه تامین مالی جمعی بالاتر باشد، ریسک بالاتری دارد. این امر به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا ببینند که پروژه به کدام طبقه ریسک تعلق دارد. بدین ترتیب می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا این پروژه با استراتژی سبد سهام آنها مطابقت دارد یا خیر.

6. خطر از دست دادن سرمایه

مانند سرمایه گذاری‌های سنتی، به طور کلی توصیه می‌شود که استراتژی سرمایه گذاری در کرادفاندینگ را با میزان تحمل ریسک خود هماهنگ کنید. این بدان معناست که فقط مبلغی را سرمایه گذاری کنید که مایلید و می‌توانید به طور بالقوه از دست بدهید. سعی کنید قبل از هر سرمایه گذاری این موضوع را به خود یادآوری کنید.

البته دونگی تدابیری را برای جلوگیری از این امر اندیشیده است. این پلتفرم با اعطای تعهدنامه پرداخت اصل سرمایه و سود آن خیال سرمایه گذار را راحت می‌کند.

7. مقررات مالیاتی

قبل از سرمایه گذاری در یک پلتفرم، سرمایه گذاران باید از مقررات مالیاتی قابل اعمال در مورد خود مطلع شوند. از آنجایی که مالیات می‌تواند بازده بالقوه دریافتی سرمایه گذار را کاهش دهد، مالیات‌ها باید از همان ابتدا در نظر گرفته شوند. اغلب، پلتفرم‌ها اطلاعاتی را در مورد قوانین مالیاتی قابل اجرا ارائه می‌دهند و یا حتی صورت‌های درآمدی خودکار تولید می‌کنند که می‌تواند برای اظهارنامه مالیاتی استفاده شود.

البته در برخی از پلتفرم‌ها نیز هیچ مالیاتی از سرمایه‌گذاران دریافت نمی‌شود. از جمله اینکه در دونگی نیازی به پرداخت مالیات ندارید. این امر به راحتی می‌تواند سود شما را افزایش دهد.

8. سرمایه گذاری در کرادفاندینگ: توجه به نوع پروژه‌ها

امروزه، پلتفرم‌های مختلف سرمایه‌گذاری تامین مالی جمعی، از پلتفرم‌هایی که استارت‌آپ‌ها را تامین مالی می‌کنند تا پلتفرم‌هایی که برای پروژه‌های انرژی پول جمع‌آوری می‌کنند، وجود دارد. جدا از تصمیم گیری در مورد میزان سرمایه گذاری، تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری پول خود نیز بسیار مهم است.

پروژه‌های مختلف ویژگی‌ها، درصد ریسک و ساختار بازپرداخت متفاوتی دارند. پروژه‌های املاک و مستغلات اغلب با دوره بازپرداخت کوتاه‌تری نسبت به پروژه‌های انرژی مشخص می‌شوند، در حالی که پروژه‌های راه‌اندازی می‌توانند دوره بازپرداخت نامشخصی داشته باشند که در آن بازپرداخت به موفقیت شرکت سرمایه پذیر بستگی دارد.

البته تصمیم برای سرمایه گذاری در کرادفاندینگ نباید فقط بر اساس عوامل مالی باشد. توصیه می‌کنیم جنبه‌های اجتماعی و زیست محیطی را نیز در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

9. زمینه مورد علاقه

جنبه مهم دیگری که قبل از سرمایه گذرای در کرادفاندینگ باید در نظر گرفت، این است که انتظار می‌رود چگونه سود (بازده سرمایه گذاری) ایجاد شود. آیا از طریق درآمدهای فروش، صرفه جویی در هزینه یا رشد کلی شرکت ایجاد خواهد شد؟ به عنوان مثال، با پروژه‌های بهره وری انرژی، که در آن مقاوم سازی منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود، صرفه جویی در هزینه حاصله برای پرداخت بازگشت سرمایه استفاده می‌شود. دانستن نحوه ایجاد سود و اطلاعات ارائه شده در صفحه پروژه، سرمایه گذاران را قادر می‌سازد تا ریسک را بهتر ارزیابی کنند.

جمع‌بندی

کرادفاندینگ یک روش سرمایه گذاری بسیار مناسب برای افراد با هر سرمایه‌ای است. در این روش با اینکه شما هیچ کسب و کاری برای خود راه اندازی نمی‌کنید اما با سرمایه خود به راه اندازی یک کسب و کار کمک کرده و موجب رونق آن می‌شوید. در ادامه به عنوان پاداش می‌توانید در سود آن شریک شوید.

دونگی به عنوان ضمانت از سرمایه پذیر چک، سفته یا حتی سند مالکیت دریافت می‌کند. در نتیجه با خیال راحت می‌توانید پول خود را در این پلتفرم وارد کنید. از طرفی طرح‌های سرمایه گذاری تضمینی دارد و ضمانت نامه تعهد پرداخت اصل سرمایه و سود آن را به سرمایه گذار می‌دهد.

در نتیجه به جرات می‌توان گفت دونگی مکانی امن و مطمئن برای سرمایه گذاری است که پروژه‌های آن اغلب با موفقیت مواجه می‌شود. پس سرمایه گذاری در کرادفاندینگ را در دونگی تجربه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.