ذکر یونسیه چیست؟

ذکر یونسیه که به گفتن “لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ” میگویند، ذکری است که حضرت یونس علیه السلام بعد از اشتباهی که انجام داد و بعد از عصبانیت به دریا رفت و یک ماهی بزرگ بدون آسیب رساندن اورا بلعید از روی پشیمانی ذکری را طلاوت کرد که به ذکر یونسیه خوانده میشود و در قرآن کریم نیز آمده است.

منشأ اصلی ذکر یونسیه

حضرت یونس (ع) بعد از این که سالیان سال تبلیغ دین خداوند را در قومش بی اثر دید قومش را نفرین کرد و خداوند وعده عذاب الهی به قومش داد. زیرا پس از سال‌ها فقط دو نفر به خداوند ایمان آورده بودند. حضرت یونس (ع) از شهر بیرون رفت تا خداوند عذاب را بر قومش نازل کند، اما یکی از دوستان حضرت به انذار قوم بی‌ایمان ادامه داد و آن‌ها را از عذاب الهی ترساند.

عکس ذکر یونسیه

مردم ایمان آوردند و خداوند عذاب را نازل نکرد. وقتی حضرت یونس (ع) به شهر بازگشت و متوجه شد که عذابی نازل نشده است، بدون اذن پروردگار و از روی عصبانیت شهر را ترک کرد. پس از این داستان، حضرت یونس به دریا رفت و ماهی بزرگی بدون اینکه به او آسیب برساند او را بلعید. حضرت یونس (ع) که دیگر متوجه اشتباهش شده بود به درگاه الهی توبه کرد و ذکری را خواند. این ذکر در قرآن کریم آمده است و بخشی از آیه 87 سوره انبیا است. حال این ذکر به نام ذکر یونسیه مشهور است. خواص ذکر یونسیه بسیار هستند. در ادامه متن به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آثار و برکات ذکر یونسیه

  • پیامبر اسلام: هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت خوب شده در حالى که تمام گناهانش آمرزیده شده است.
  • رسول خدا: آیا به شما خبر دهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن ادعا را بخوانید گشایش ‍ حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعاى یونس که طعمه ماهى شد: «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین»
  • امام صادق علیه السلام: عجب دارم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین» چرا که خداوند به دنبال آن مى فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤ منان را نجات مى دهیم.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.