دعاهای قبل از خواب

دعاهای قبل از خواب یا دعای شبانگاهی مجموعه ای از نیایش های شبانه است که قبل از خواب خواندن آن ها برای رسیدن به آرامش بسیار مفید است.

  • در حدیث صحیح از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که هرگاه کسی دست را در زیر سر گذاشته بخوابد بگوید:بِسْمِ اللّهِ اَلّلهُمَّ اِنّی اَسْلَمْتُ نَفْسی اِلیْکَ وَ وَجَّهْتُ وَجْهی اِلَیْک وَفَوَّضْتُ اَمْری اِلَیْکَ وَاَلْجَاْتُ ظَهْری اِلَیْکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ رَهْبَةً مِنْکَ وَرَغْبَةً اَلیْکَ لامَلْجَاءَ وَلا مَنْجا مِنْکَ اِلَیْکَ امَنْتُ بِکِتابِکَ الَّذی اَنْرَلْتَ وَبِرَ سُولکَ الَّذی اَرْسَلْتَ وبعد از آن تسبیح حضرت فاطمه علیهماالسلام بخواند.
  • در حدیث صحیح دیگر فرمود که ترک نکند در وقت خواب این دعا را اُعیذُ نَفْسی وَ دُرّیَتی وَ اَهْل بَیْتی وَمالی بِکَلِماتِ اللّهِ التّاماتِ مِنْ کُلِّ شَیْطانٍ وَهامَةٍ وَمِنْ کُلِّ عَیْنِ لامَةٍکه باین دعا تعویذ می‌فرمود حضرت رسول صلّی اللّه عیله وآله وسلّم امام حسن و امام حسین صلوات اللّه علیهما را.
  • در حدیث صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است که سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ وسوره قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ را پیش از خواب بخوان که قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ بیزاری از شرک وَقُلْ هُوَّاللّهُ اَحَدٌ نسبت پروردگار است.
  • در حدیث صحیح دیگر فرمود که هر که بعد از خوابیدن در رختخواب سه مرتبه بگوید: اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی عَلافَقَهَرَ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی بَطَنَ فَخَبَرَ

وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذی مَلَکَ فَقَدَرَ وَالْحَمْدُللّهِ الَّذی یُحْیِی الْمَوْتی وَیُمیتُ اْلاَحْیاء وَهُوَ عَلی کُلِّ شیِءِ قَدیر از گناهان بیرون می‌آید، مانند روزی که از مادر متولدشده بود.

دعای قبل از خواب پیامبر

هر گاه سوره (قل هو الله احد) را سه مرتبه بخوانی ثواب یک ختم قرآن خواهی برد و هر گاه تسبیحات اربعه را بگویی صواب حج و عمره برده‌ای و هر گاه طلب مغفرت جهت اموات نمایی همه آنها از تو خشنود می‌گردند و هر گاه بر من و سایر انبیاء صلوات فرستی همه آنها شفیعان تو خواهند بود، به این قسم:


اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدْ اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی جَمیعِ الأنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلین

15عملی که قبل از خواب باید انجام دهید

1. مهیّا شدن برای سفر مرگ و توبه از گناهان


2. با وضو بودن ( تا آن موقع که او در خواب است به او ثواب عبادت می دهند) ۳ و رو به قبله خوابیدن


3. خواندن این 4 سوره‌

  • سوره‌ی توحید
  • سوره تکاثر
  • آیت الکرسی

4. خواندن 3 مرتبه این سوره

  • سوره‌ی توحید

5. ذکر صلواتی که دربردارنده‌ی شفاعت پیامبران است:

«اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدْ اَللّهُمَّ صَلَّ عَلی جَمیعِ الأنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلین» ۶


6. ذکری که دربردارنده‌ی رضایت همه‌ی مؤمنین و مؤمنات است:

«اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ» خدایا بیامرز مردان و زنان مؤمن را ۷


7. ذکری که معادل یک حج واجب و عمره است:

« سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَرُ» پاک و منزّه است خداوند، و ستایش مختصّ خداست، و معبودی جز خدا نیست، و خداوند بزرگتر است ۸


8. خواندن این سوره‌ها

  • سوره‌ی توحید
  • سوره فلق
  • سوره ناس
  • سوره حمد
  • آیات 1 تا 5 سوره بقره

9. ده بار ذکر صلوات بر محمّد و آل محمّد معادل هزار دینار در راه خدا صدقه دادن


10. گفتن ده بار این ذکر

«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ» معبودی به جز خدا نیست یکتاست و شریکی ندارد و فرمانروایی و ستایش خلق مختص اوست که زنده کند و بمیراند و او خود زنده است ۱۱


11. گفتن ده بار این ذکر معادل آزاد کردن خود از آتش دوزخ

«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست‏. ۱۲


12. گفتن ده بار این ذکر، معادل خواندن هزار رکعت نماز

«یَفْعَلُ اللّٰهُ مَا یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ بِعِزَّتِهِ« انجام دهد خدا هر چه را خواهد به قدرتش و حکم کند هر چه خواهد به عزّتش ۱۳


13. خواندن 3 مرتبه، این دعا

الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی عَلا فَقَهَرَ، وَ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی بَطَنَ فَخَبَرَ، وَ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی مَلَکَ فَقَدَرَ، وَ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی یُحْیِی الْمَوْتَىٰ، وَ یُمِیتُ الْأَحْیاءَ، وَ هُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ. خدا را ستایش که برتر شد و چیره گشت و خدا را ستایش که باطن شد و آگاه گشت و خدا را ستایش که مالک گشت و توانا شد و خدا را ستایش که مردگان را زنده می‌کند و زندگان را می‌میراند و او بر هر کاری تواناست.


14. گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام اللّه علیها

  1. امید مجد، ترجمه منظوم قرآن، ص۵۸۲.
  2. مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی – آداب و دعاهای قبل از خواب
  3. از بیانات آیت اللّه مجتهدی تهرانی (رحمة اللّه)
  4. مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی – آداب و دعاهای قبل از خواب

5 و 6 و 7 و 8 . حضرت فاطمه زهرا (سلام اللّه علیها) فرمودند: یک شب آماده‌ی خواب بودم که پدرم رسول خدا بر من وارد شد و فرمود: ای فاطمه جان! نخواب، مگر این که چهار عمل را به جا آوری! ۱- قرآن را ختم کنی ۲- پیامبران را شفیع خود گردانی ۳- مؤمنین و مؤمنات را از خود راضی و خشنود سازی 4- حج واجب و عمره را به جا آوری. حضرت این جملات را بیان فرمود و مشغول به خواندن نماز شد. صبر کردم تا نمازش پایان یافت، بی درنگ گفتم: ای رسول خدا (صلی اللّه و علیه و آله و سلم) مرا به چهار عمل بزرگ سفارش فرمودی که در این وقت محدود توان و فرصت انجام آنها را ندارم؟ پدرم تبسم کرد و فرمود: ای فاطمه جان! هرگاه قبل از خواب سه مرتبه سوره اخلاص «قل هو الله احد» را بخوانی، گویا قرآن را ختم کرده ای، و هرگاه بر من و پیامبران پیشین من درود و سلام و صلوات فرستی همه ما شفیعان تو خواهیم بود، مانند ذکر این صلوات: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین» و هرگاه برای برادران و خواهران دینی و با ایمان خود طلب آمرزش و مغفرت نمایی، همگی آنها را از خود راضی و خشنود ساخته ای، مانند ذکر این استغفار: «اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات» و هرگاه بگویی: «سبحان الله و الحمدلله، ولا اله الا الله و الله اکبر» گویا حج تمتع و حج عمره گزارده ای. – به نقل از مسند فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، ص ۱۱۸.

9 و 10و 11 و 12و 13. رسول خدا (صلّی اللّه و علیه و آله و سلّم) به حضرت علی (علیه السّلام) فرمودند: یا علی کدام یک را می‌خواهی. پنج کلمه از علم به تو بگویم یا پنج هزار دینار پول به تو بدهم؟ امیر المومنین علی (علیه السّلام) در پاسخ فرمودند: ای رسول خدا پنج کلمه علمی که به من یاد بدهید بهتر از تمام دنیاست. آیت اللّه مجتهدی تهرانی (رحمة اللّه) در شرح این حدیث چنین فرموده‌ بودند: رسول خدا (صلّی الّه و علیه و آله و سلّم) فرمودند: یا علی! اول اینکه؛ تا شب‌ها یک ختم قرآن نکرده‌ای؛ نخواب. دوم اینکه؛ هر شب هزار دینار صدقه بده. سوم اینکه؛ نخواب تا یک بنده را آزاد کنی و چهارم؛ شب‌ها چشم‌هایت را نبند؛ مگر اینکه خودت را از آتش جهنّم آزاد کنی و پنجم ؛نخواب مگر اینکه هزار رکعت نماز بخونی. امام علی (علیه السّلام) به پیامبر اسلام (صلّی اللّه و علیه و آله و سلّم) عرض کردند: مگر می‌شود تمام این اعمالی را که فرمودید در یک شب انجام داد؟ پیامبر اسلام (صلّی اللّه و علیه و آله و سلّم) فرمودند: اول شب‌ها موقع خواب، سوره توحید، فلق، ناس، سوره حمد و سوره بقره از آیه اول تا پنجم را بخوان که اگر هر شب این کارها را بکنی گویی یک ختم قرآن کرده ای. پیامبر خدا (صلّی اللّه و علیه و آله و سلّم) در ادامه فرمودند: دوم اگر موقع خواب بر پیامبر و اهل بیتم ۱۰ مرتبه صلوات بفرستی مثل این است که هزار دینار صدقه داده ای. سوم اگر هنگام خواب ده مرتبه ذکر«لا اله الا الله ، وحده لا شریک له ، له الملک و له الحمد ، یحی و یمیت و هو حی لا یموت» را بگویی مثل این است که بنده ای را خریده‌ای و آزاد کرده‌ای چهارم اگر موقع خواب ده مرتبه ذکر «لا حول حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» را بگویی مثل اینکه خودت را از آتش دوزخ آزاد کرده‌ای .پنجم اگر موقع خواب ذکر«یفعل الله ما یشا بقدرته و یحکم ما یرید بعزته» را ده مرتبه بگویی مثل این است که هزار رکعت نماز خوانده‌ای – به نقل از کتاب احسن الحدیث، ص155.

14. مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی – آداب و دعاهای قبل از خواب

15. وسائل الشیعه، ج 2، ص 1024 و مفتاح الفلاح شیخ بهائی، باب پنجم، ص333.

ترسیدن درخواب و دفع آن و خواب پریشان دیدن و احتلام

از امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: هرکه در خواب ترسد، پیش از خواب ده مرتبه بگوید: «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ یُحْیِی وَیُمِیتُ وَیُمِیتُ وَیُحْیِی وَهُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ، پس تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام بخواند.

در طبّ الأئمّه علیهم السلام زیاد آمده است که آیه الکرسی و «قل هو اللَّه احد» نیز بخواند.

از امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است: چون در خواب ترسد، یا از دردی، بی خوابی بر او مستولی شود، این آیه را بخواند: «فَضَرَبْنا عَلی آذانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَداًثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ اَیُّ الحِزْبَیْنِ اَحْصی لِما لَبِثُوآ اَمَداً» [کهف / آیه 12 – 11]، و اگر طفلی بسیار گریه کند، این آیه را بر او بخوانند.

در حدیث صحیح از امام محمّد باقرعلیه السلام منقول است: هرکه در خواب ترسد، وقت خوابیدن، سوره ناس و فلق و آیه الکرسی بخواند.

در روایت دیگر منقول است: برای ترسیدن شب ده مرتبه این دعا را بخواند: «اَعُوذُ بِکَلِماتِ اللَّهِ مِنْ غَضَبِهِ وَمِنْ عِقابِهِ وَمِنْ شَرِّ عِبادِهِ وَمِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطِینَ وَاَنْ یَحْضُرُونَ»، و آیه الکرسی بخواند و بگوید: «اِذْ یُغَشّیْکُمُ النُّعاسُ اَمَنَهً مِنْهُ، وَجَعَلْنا نَوْمَکُمْ سُباتاً» [انفال / آیه 11؛ نبأ / آیه 9].

در حدیث معتبر منقول است: شهاب بن عبد ربّه، به خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کرد: زنی در خواب من می آید و مرا می ترساند. فرمود: باخود تسبیحی بردار و در رختخواب تسبیحات حضرت فاطمه علیها السلام (سی و چهار مرتبه اللَّه اکبر، سی و سه مرتبه سبحان اللَّه، و سی و سه مرتبه الحمد للَّه) بگو، و ده مرتبه بگو: «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ المُلْکُ وَلَهُ الحَمْدُ، یُحْیِی وَیُمِیتُ، وَیُمِیتُ وَیُحْیِی، بِیَدِهِ الخَیْرُ، وَلَهُ اخْتِلافُ اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَهُو عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ» و ظاهراً در تسبیحات حضرت فاطمه علیها السلام در وقت خواب، مخیر است میان آن که سبحان اللَّهِ را بیش از الحمد للَّه بگوید، یا بعد از آن.

در حدیث صحیح از آن حضرت منقول است: هرکه ترسد که محتلم شود، چون به رختخواب رود این دعا بخواند: اَللَّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُبِکَ مِنَ اْلاِحْتِلامِ وَمِنْ سُوءِ اْلاَحْلامِ وَمِنْ اَنْ یَتَلاعَبَ بِیَ الشَّیْطانُ فِی الْیَقْظَهِ وَالْمَنامِ.

در حدیث حسن از امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: اگر کسی خواب پریشان ببیند، از آن پهلو که خوابیده است به پهلوی دیگر بگردد و بگوید: «اِنَّمَا النَّجْوی مِنَ الشَّیْطانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضارِّهِمْ شَیْئاً اِلّا بِاِذْنِ اللَّه» [مجادله / آیه 10] پس بگوید: «عُذْتُ بِما عاذَتْ بِهِ مَلآئِکَهُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَاَنْبِیآئُهُ المُرْسَلوُنَ وَعِبادُهُ الصّالِحُونَ وَمِنْ شَرِّ ما رَاَیْتُ وَمِنْ شَرِّ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ».

در روایت معتبر دیگر از آن حضرت منقول است: چون خواب پریشان ببیند و بیدار شود، بگوید: «اَعُوذُ بِما عاذَتْ بِهِ مَلآئِکَهُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَاَنْبِیآءُ اللَّهِ الْمُرْسَلُونَ وَعِبادُ اللَّهِ الصَّالِحُونَ وَالْأَئِمَّهُ الرّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ مِنْ شَرِّ ما رَاَیْتُ مِنْ رُؤْیایَ اَنْ تَضُرَّنِی وَمِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ»، پس به سوی جانب جپ خود سه نوبت آب دهان بیندازد.

در روایت دیگر وارد شده است: شخصی به آن حضرت شکایت کرد دختری دارم، در شب و روز بسیار می ترسد. فرمود: قصدش بکن.

در روایت دیگر منقول است: شخصی شکایت کرد دخترم در خواب بسیار می ترسد، گاهی بسیار حالش صعب می شود، اعضایش سست و بی حس می شود و می گویند از تصرف جن است. فرمود: فصدش بکن و آب شربت را با عسل بپز و سه روز بده بخورد. چنین کرد شفا یافت.

در حدیث دیگر منقول است: شخصی به حضرت صادق علیه السلام شکایت کرد، که زنی در خواب من می آید و مرا می ترساند، حضرت فرمود: مگرزکوه نمی دهی؟ گفت: می دهم. فرمود: به مستحق نمی دهی. بعد از آن زکوه را به خدمت حضرت می فرستاد و آن حال از او برطرف شد.

برگرفته از کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی ره


دعای بیدار شدن در ساعت معین


رساله باقیات الصالحات در آخر کتاب مفاتیح الجنان، باب اول: اعمال شب و روز، فصل سوم: اعمال متعلق به مابین غروب آفتاب تا وقت خواب.

اعمالی که متعلق به ما بین غروب آفتاب تا وقت خواب است؛
اگر خواستی برای نماز شب یا غیر آن، بیدار شوی. ولی از غلبه خواب برخود می‌ترسی، آیه آخر سوره «کهف» را بخوان:

(قُلْ اِنَّما اَ نَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی اِلَیَّ اَنَّما اِلهُکُمْ اِلهٌ واحِدٌ

بگو جز این نیست، که من بشری مانند شمایم، به سوی من وحی می‌شود، همانا معبود شما یکی است،

فَمَنْ کانَ یَرْجُو لِقاَّءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحا وَلایُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ اَحَدا) [۱]

پس کسی که به دیدار پروردگارش امیدوار است، باید عمل صالح انجام دهد، و در عبادت پروردگارش، احدی را شریک نسازد.

و روایت شده از حضرت صادق علیه السلام که هیچ‌کس نمی‌خواند این آیه را در وقت خوابیدن، مگر آنکه بیدار می‌شود در آن ساعتی که می‌خواهد، بیدار شود.


متن دعای شبانگاهی حضرت سجاد (ع)


وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ عِنْدَ الصَّبَاحِ وَ الْمَسَاءِ:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ بِقُوَّتِهِ وَ مَیَّزَ بَیْنَهُمَا بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً وَ أَمَداً مَمْدُوداً یُولِجُ کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِی صَاحِبِهِ وَ یُولِجُ صَاحِبَهُ فِیهِ بِتَقْدِیرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِیمَا یَغْذُوهُمْ بِهِ وَ یُنْشِئُهُمْ عَلَیْهِ فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّیْلَ لِیَسْکُنُوا فِیهِ مِنْ حَرَکَاتِ التَّعَبِ وَ نَهَضَاتِ النَّصَبِ وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِیَلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامِهِ، فَیَکُونَ ذَلِکَ لَهُمْ جَمَاماً وَ قُوَّةً وَ لِیَنَالُوا بِهِ لَذَّةً وَ شَهْوَةً وَ خَلَقَ لَهُمُ النَّهَارَ مُبْصِراً لِیَبْتَغُوا فِیهِ مِنْ فَضْلِهِ وَ لِیَتَسَبَّبُوا إِلَی رِزْقِهِ وَ یَسْرَحُوا فِی أَرْضِهِ، طَلَباً لِمَا فِیهِ نَیْلُ الْعَاجِلِ مِنْ دُنْیَاهُمْ وَ دَرَکُ الْآجِلِ فِی أُخْرَاهُمْ بِکُلِّ ذَلِکَ یُصْلِحُ شَأْنَهُمْ وَ یَبْلُو أَخْبَارَهُمْ، وَ یَنْظُرُ کَیْفَ هُمْ فِی أَوْقَاتِ طَاعَتِهِ، وَ مَنَازِلِ فُرُوضِهِ، وَ مَوَاقِعِ أَحْکَامِهِ، لِیَجْزِیَ الَّذِینَ أَسَاءُوا بِمَا عَمِلُوا وَ یَجْزِیَ الَّذِینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی.

اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ عَلَی مَا فَلَقْتَ لَنَا مِنَ الْإِصْبَاحِ وَ مَتَّعْتَنَا بِهِ مِنْ ضَوْءِ النَّهَارِ، وَ بَصَّرْتَنَا مِنْ مَطَالِبِ الْأَقْوَاتِ وَ وَقَیْتَنَا فِیهِ مِنْ طَوَارِقِ الْآفَاتِ.

أَصْبَحْنَا وَ أَصْبَحَتِ الْأَشْیَاءُ کُلُّهَا بِجُمْلَتِهَا لَکَ سَمَاؤُهَا وَ أَرْضُهَا، وَ مَا بَثَثْتَ فِی کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا، سَاکِنُهُ وَ مُتَحَرِّکُهُ، وَ مُقِیمُهُ وَ شَاخِصُهُ وَ مَا عَلَا فِی الْهَوَاءِ، وَ مَا کَنَّ تَحْتَ الثَّرَی أَصْبَحْنَا فِی قَبْضَتِکَ یَحْوِینَا مُلْکُکَ وَ سُلْطَانُکَ، وَ تَضُمُّنَا مَشِیَّتُکَ، وَ نَتَصَرَّفُ عَنْ أَمْرِکَ، وَ نَتَقَلَّبُ فِی تَدْبِیرِکَ.

لَیْسَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ إِلَّا مَا قَضَیْتَ، وَ لَا مِنَ الْخَیْرِ إِلَّا مَا أَعْطَیْتَ.

وَ هَذَا یَوْمٌ حَادِثٌ جَدِیدٌ، وَ هُوَ عَلَیْنَا شَاهِدٌ عَتِیدٌ، إِنْ أَحْسَنَّا وَدَّعَنَا بِحَمْدٍ، وَ إِنْ أَسَأْنَا فَارَقَنَا بِذَمٍّ.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنَا حُسْنَ مُصَاحَبَتِهِ، وَ اعْصِمْنَا مِنْ سُوءِ مُفَارَقَتِهِ بِارْتِکَابِ جَرِیرَةٍ، أَوِ اقْتِرَافِ صَغِیرَةٍ أَوْ کَبِیرَةٍ وَ أَجْزِلْ لَنَا فِیهِ مِنَ الْحَسَنَاتِ، وَ أَخْلِنَا فِیهِ مِنَ السَّیِّئَاتِ، وَ امْلَأْ لَنَا مَا بَیْنَ طَرَفَیْهِ حَمْداً وَ شُکْراً وَ أَجْراً وَ ذُخْراً وَ فَضْلًا وَ إِحْسَاناً.

اللَّهُمَّ یَسِّرْ عَلَی الْکِرَامِ الْکَاتِبِینَ مَئُونَتَنَا، وَ امْلَأْ لَنَا مِنْ حَسَنَاتِنَا صَحَائِفَنَا، وَ لَا تُخْزِنَا عِنْدَهُمْ بِسُوءِ أَعْمَالِنَا. اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنَا فِی کُلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِهِ حَظّاً مِنْ عِبَادِکَ، وَ نَصِیباً مِنْ شُکْرِکَ وَ شَاهِدَ صِدْقٍ مِنْ مَلَائِکَتِکَ.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْفَظْنَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِینَا وَ مِنْ خَلْفِنَا وَ عَنْ أَیْمَانِنَا وَ عَنْ شَمَائِلِنَا وَ مِنْ جَمِیعِ نَوَاحِینَا، حِفْظاً عَاصِماً مِنْ مَعْصِیَتِکَ، هَادِیاً إِلَی طَاعَتِکَ، مُسْتَعْمِلًا لِمَحَبَّتِکَ.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا وَ لَیْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِی جَمِیعِ أَیَّامِنَا لِاسْتِعْمَالِ الْخَیْرِ، وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ، وَ شُکْرِ النِّعَمِ، وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ، وَ مُجَانَبَةِ الْبِدَعِ، وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ حِیَاطَةِ الْإِسْلَامِ، وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ، وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ، وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ، وَ مُعَاوَنَةِ الضَّعِیفِ، وَ إِدْرَاکِ اللَّهِیفِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْهُ أَیْمَنَ یَوْمٍ عَهِدْنَاهُ، وَ أَفْضَلَ صَاحِبٍ صَحِبْنَاهُ، وَ خَیْرَ وَقْتٍ ظَلِلْنَا فِیهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَرْضَی مَنْ مَرَّ عَلَیْهِ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ مِنْ جُمْلَةِ خَلْقِکَ، أَشْکَرَهُمْ لِمَا أَوْلَیْتَ مِنْ نِعَمِکَ، وَ أَقْوَمَهُمْ بِمَا شَرَعْتَ مِنْ شرَائِعِکَ، وَ أَوْقَفَهُمْ عَمَّا حَذَّرْتَ مِنْ نَهْیِکَ.

اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ وَ کَفَی بِکَ شَهِیداً، وَ أُشْهِدُ سَمَاءَکَ وَ أَرْضَکَ وَ مَنْ أَسْکَنْتَهُمَا مِنْ مَلائِکَتِکَ وَ سَائِرِ خَلْقِکَ فِی یَوْمِی هَذَا وَ سَاعَتِی هَذِهِ وَ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ مُسْتَقَرِّی هَذَا، أَنِّی أَشْهَدُ أَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، قَائِمٌ بِالْقِسْطِ، عَدْلٌ فِی الْحُکْمِ، رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ، مَالِکُ الْمُلْکِ، رَحِیمٌ بِالْخَلْقِ.

وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ و خِیَرَتُکَ مِنْ خَلْقِکَ، حَمَّلْتَهُ رِسَالَتَکَ فَأَدَّاهَا، وَ أَمَرْتَهُ بِالنُّصْحِ لِأُمَّتِهِ فَنَصَحَ لَهَا اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، أَکْثَرَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ، وَ آتِهِ عَنَّا أَفْضَلَ مَا آتَیْتَ أَحَداً مِنْ عِبَادِکَ، وَ اجْزِهِ عَنَّا أَفْضَلَ وَ أَکْرَمَ مَا جَزَیْتَ أَحَداً مِنْ أَنْبِیَائِکَ عَنْ أُمَّتِهِ إِنَّکَ أَنْتَ الْمَنَّانُ بِالْجَسِیمِ، الْغَافِرُ لِلْعَظِیمِ، وَ أَنْتَ أَرْحَمُ مِنْ کُلِّ رَحِیمٍ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیَارِ الْأَنْجَبِینَ.

ترجمه دعای شبانگاهی حضرت سجاد (ع)
ستایش برای خداست که به نیروی خود شب و روز را پدیدآورد، و به نیروی خود میان آن دو تفاوت نهاد، و برای هر یک اندازه و زمانی حساب شده قرار داد.

از هر یک از آن دو می‌کاهد و بر دیگری می‌افزاید، و آن گاه آنچه را کاسته، بازمی‌گرداند تا روزیِ بندگان و مایهٔ پرورش ایشان که مقدّر شده، فراهم آید.

پس شب را برای آنان بیافرید تا در آن از رنج و کوشش بیاسایند، و آن را همچون پوششی گردانید تا در آن به خواب راحت روند و با آن به آسایش و نیرو رسند و از لذّتِ شبانگاهی برخوردار شوند.

و روز را برای آنان پدیدآورد تا در روشنایی‌اش فضل و بخشش او را جستجو و وسیله روزی جستن را فراهم نمایند و در زمینِ خدا به تکاپو درآیند تا از نعمت‌های این جهان بهره‌مند شوند و سعادت آن جهان را دریابند.

و خداوند بدین وسیله، کارشان را سامان می‌دهد و از کردارشان با خبر می‌شود و می‌نگرد که در هنگامه‌های فرمانبرداری از او و به جا آوردن واجبات و فرمان‌هایش چگونه‌اند، تا بدکاران را کیفر بد رساند و نیکان را پاداش نیک دهد.

خدایا، ستایش برای توست که پردهٔ تاریک شب را به روشنایی صبحگاهان شکافتی و ما را از روغ روز برخوردار کردی و جاهای جُستنِ روزی را نشانمان دادی و از آسیب پیشامدهای ناگوار در امان داشتی.

ما و همهٔ چیزها، جملگی، چون به خود آمدیم، خویشتن را از آنِ تو دیدیم: آسمان و زمین و آنچه در آن دو پراکنده‌ساختی، آرمیده و جنبنده، ایستاده و رونده، و هر چه در هواست، و هر چه زیرِ زمین است.

خود را در پنجهٔ قدرت تو یافتیم. همه از آن تو و در قلمرو فرمانروایی توایم. خواست و ارادهٔ تو ما را دربر گرفته، و هر چه می‌کنیم، به فرمان تو و در سایهٔ تدبیر توست.

ما را هیچ کاری نیست جز آنچه تو فرموده‌ای، و هیچ بهرهٔ نیکی نداریم جز آنچه تو بخشیده‌ای.

این روز، روزی نو و بر ما گواهی آماده است. اگر نیکی کنیم، ما را با ستایش بدرود گوید، و اگر بدی کنیم، با نکوهش از ما جدا گردد.

خدایا، بر محمد و خاندانش دورد فرست و روزی‌مان کن که به شایستگی با چنین روزی همراه گردیم، و مگذار از آن جدا شویم در حالی که گناهی کوچک یا بزرگ از ما سر زده باشد.

و در این روز، نیکی‌های فراوان به ما عطا فرما و ما را از گناهان به دور دار. بامداد و شامگاهش را برای ما از سپاس و ستایش و پاداش و ذخیرهٔ آن جهان و بخشش و نیکی آکنده ساز.

خدایا، رنجِ‌نوشتنِ کارهای بد را از فرشتگان بزرگواری که کارهای ما را می‌نویسند، بردار، و کارنامه‌های ما را از نیکی‌ها پُر ساز، و زشتکاری‌هایمان را وسیلهٔ بی‌آبرویی نزد فرشتگان قرار مده.

خدایا، در همهٔ ساعاتِ این روز، از سوی بندگانت برای ما بهره‌ای نیک، و از سپاسگزاری نصیبی عنایت فرما، و از جملهٔ فرشتگانت گواهی راستین بر ما بگمار.

خدایا، بر محمد و خاندانش دورد فرست و ما را از پیش رو و پشت سر، و از راست و چپ، و از همه سو، نگهبان باش؛ آن گونه که از گناه در امان مانیم و به فرمانبرداری تو راه یابیم، و این همه، در راه محبت تو باشد.

خدایا، بر محمد و خاندانش دورد فرست و ما را در این روز و شب، و در همه روز، موفق گردان که نیکی کنیم و از بدی بپرهیزیم و نعمت را سپاس گوییم، و پیرو سنّت‌ها باشیم و بدعت‌ها را کنار نهیم. و به کارهای پسندیده فرمان دهیم، و از ناپسندی‌ها بازداریم، و اسلام را پاسداری کنیم، و در نکوهش باطل سخن گوییم و آن را کوچک شماریم، و حق را یاری دهیم، و آن را گرامی بداریم و گمراه را به راه آوریم، و مراه را به راه آوریم، و ناتوان را مدد رسانیم، و ستم دیده را فریادرس باشیم.

خدایا، بر محمد و خاندانش دورد فرست و این روز را فرخنده‌ترین روزی قرار ده که تا حال دیده‌ایم، و نیکوترین همدمی که با وی بوده‌ایم، و بهترین وقتی که در آن به سر برده‌ایم.

و ما را از پسندیده‌ترین بندگانی قرار ده که شب و روز بر آنان گذشته‌است، و از سپاسگزار ترین‌شان در برابر نعمت‌هایی که عطا کرده‌ای، و از پایدارترین ایشان در عمل به آیین تو، و از خوددارترین آنان در برابر آنچه از آن دورشان داشته‌ای.

خدایا، تو را گواه می‌گیرم، و گواهی تو ما را بس است. و آسمان و زمین تو را و فرشتگانت را که در آن دو مسکن داده‌ای و همهٔ آفریدگانت را در این روز و این ساعت و این جایگاه گواه می‌گیرم که من شهادت می‌دهم تو آن خدایی هستی که جز او خدایی نیست، به پا دارندهٔ عدالت، در داوری دادگر، بر بندگان مهربان، فرمانروای جهان و دلسوز همهٔ آفریدگان هستی.

شهادت می‌دهم که محمد بندهٔ تو و فرستادهٔ تو و برگزیدهٔ آفریدگانِ توست. رسالت خویش بدو سپردی و او به خوبی از عهدهٔ آن برآمد، و فرمانش دادی که خیرخواهی امت کند، و او همان کرد.

خدایا، اینک بر محمد و خاندانش دورد فرست، بیش از آنچه بر یکی از آفریدگان خود فرستاده‌ای، و از سوی ما بهترین چیزی را که به یکی از بندگانت داده‌ای، به او عطا فرما، و برترین پاداشی را که به پیامبران خود از سوی مردمشان ارزانی داشته‌ای، به او ارزانی کن.

بی‌گمان، این تویی که نعمت‌های سترگ می‌بخشی و گناهان بزرگ را می‌آمرزی، و تو از هر مهربانی مهربان‌تری. پس بر محمد و خاندانش که پاکان و پاکیزگان و نیکانِ برگزیده‌اند، درود فرست.

بیشتر بخوانید:

فهرست مطالب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.