خواص دمنوش پونه

حکیم ابوعلی سینا در خواص پونه بر تاثیر آن بر مزاج و دردهای شکم و معده تاکید می‌کند و آن را دورکننده حشرات نیز می‌داند. سایت پژوهشگران طب گیاهی :ابوعلی‌سینا و به استناد مطالب جلد دوم کتاب قانون، حکیم بزرگ ایرانی با برشمردن انواع پونه می‌گوید که پونه گوهری است لطیف و پونۀ کوهی از پونۀ جویباری قوی‌تر است.

به گفته او تندی و تلخی که پونه دارد بسیار نرم‌کننده است و بویژه پونه کوهی در نرمش دادن موثرتر از جویباری است . خون را به سوی پوست می‌کشد و قرحه‌آور است . پونه را تنها خورندف عرق ریز است و بسیار گرمی‌بخش . مواد را از ژرفای تن جذب می کند . تکه‌کننده و خشکاننده و گرم‌کننده است.
پونه، بویژه پونۀ سبز را هم‌چنین با شرابی بپزند و بر پوست نهند تا لکه‌های سیاه و خونی را که زیر پلکها پیدا می‌شود از بین ببرد.

خواص پونه در درمان دردهای بدن

برای درمان درد مفاصل آب‌پزش را بخورند. کوفتگی ماهیچه و پیرامون ماهیچه را برطرف می‌کند . ضماد پونه که پوست را می‌سوزاند هم داروی عرق‌النساء است . ضماد پونه مزاج اندام را تغییر می‌دهد و جاذبی است که از ژرفا جذب می‌کند . هم‌چنین پونه را بخورند و به دنبالش آب پنیر سر کشند و چندین روز پی در پی تکرار کنند که در علاج پاغر و واریس مفید است . پونه‌ای که ( غلیجن ) نام دارد نیز خوردنش داروی ترنجیدگی و مالیدنش بر پوست که خون را بسوی پوست می‌کشد علاج نقرس است.

خواص پونه کوهی برای لاغری

ماهیت ضد اسپاسمی پونه کوهی یکی دیگر از فواید این گیاه به شمار می‌رود. این خاصیت باعث می‌شود تا معده در هضم غذا کارکرد بهتری داشته باشد. دم کرده این گیاه سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و سبب تعادل متابولیسم در بدن می‌شود. پونه با فعال نمودن روده‌ها باعث سوختن چربی در بدن می‌شود که از این راه موجب لاغری و کاهش وزن خواهد شد.

با وجود اینکه این گیاه خواص زیادی در زمینه لاغری دارد ولی نمی‌توان تنها با مصرف آن به وزن ایده آل خود رسید. برای تناسب اندام ضرورت دارد تا از یک رژیم غذایی اصولی بهره ببریم. این نوع از رژیم‌های غذایی با حذف مواد غذایی غیر ضروری و با استفاده از محدودیت‌ها، در مسیر لاغری به شما یاری می‌دهد.

پونه کوهی برای دیابت

از دیگر خواصی که این گیاه دارد، کاهش ابتلا به دیابت نوع دوم است. این گیاه با کاهش میزان قند خون و کنترل مقدار ترشح انسولین به جلوگیری از ابتلای افراد به دیابت نوع دوم کمک می‌کند.

خواص پونه کوهی برای بیماری های قلبی و عروقی

این گیاه با داشتن اسیدهای چربی مانند امگا ۳ به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. همچنین با تنظیم فشار خون به کارکرد هرچه بهتر این سیستم کمک می‌کند. این گیاه با کاهش میزان التهاب عروق قلب قادر است تا از حملات قلبی، سکته مغزی و همچنین آمبولی جلوگیری کند.

فواید روغن آویشن کوهی

برای تهیه این روغن، نخست پونه را در روغن خیس کنید و با قرار دادن آن در آفتاب و یا در حرارت آب آن را تبخیر کنید. برای آماده کردن از ظروف در بسته ای استفاده نکنید زیرا ممکن است اسانس آن را تغییر می‌دهد. بعد از تهیه شدن آن را از یک صافی رد کنید. در نهایت این روغن تمام خواص پونه را داراست. فواید ضد سرطانی، درمان مشکلاتی مانند تبخال و سرفه و کاستن علائم پیری از جمله فواید روغن پونه کوهی می‌باشد. همچنین از فواید روغن پونه کوهی، درمان عفونت‌های ریشه مو می‌باشد.

فواید دمنوش پونه

  • ضداسهال و استفراغ، ضد نفخ، مقوی معده، خوش بوکننده دهان، رفع خستگی، مؤثردردرمان بیماری­ های ریوی از جمله تنگی تنفس آسم، سرفه، مقوی قلب ، مؤثردر درمان سرماخوردگی.
  • از دم کرده‏ ی این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، دردهای قاعدگی و بی ‏خوابی استفاده می شود.
  • پونه را به عنوان تحریک کننده تولید صفرا نیز می‏ شناسند.
  • تزریق عصاره ‏ی پونه به موش‏ های آزمایشگاهی نشان داد که این گیاه دارای خواص آرام بخشی خوبی است.
  • عصاره‏ ی پونه دارای خاصیت تسکین دهنده‏ ی درد نیز می ‏باشد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.